Csatlakozz hozzánk

Műhely

A benzin

Van egy lötty, ami nélkül egy métert sem tudunk menni..

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Forrás: www.motorace.hu – Dede

Sorozatunk első részében a belsőégésű motor „életvízével”, a benzinnel foglalkozunk, mivel e nélkül az egész „nem jöhetett volna létre”.

A belsőégésű motor működésének alapelve, hogy a tüzelőanyagban „elrejtett” kémiai energiát hőenergiává, majd ezt mechanikai munkává alakítjuk. A benzin-levegő keveréket a gyújtógyertya szikrájának segítségével megfelelő időpontban meggyújtjuk és az égés során megnövekvő nyomást igába hajtva, a dugattyút lefelé passzírozzuk a hengerben. A hajtókar segítségével ezt az egyenes vonalú elmozdulást a főtengelyen forgó mozgássá alakítjuk, amely így már munkát végez és meghajtja meg a hajtásláncon keresztül a kereket.

A benzin a kőolaj feldolgozásakor előállított termékek egyike. A motorkerékpárok kevés exotikus próbálkozástól eltekintve ma (még) jellemzően benzinüzemű motorral vannak szerelve. A benzin mellett azért tették le a voksukat anno az elődök, mert az előállítási költségéhez mérten a benne rejtőző kémiai energia viszonylag magas. Hogy ezt az „olcsóságot” a pénztárcánkon mi nem igazán érezzük, persze nem a benzin hibája, az okok pedig nem feltétlenül honlapunk hatáskörébe tartoznak részletezni (adók, járulékok, a kereskedelem minden résztvevőjének haszonkulcsa, stb.).

Összetétel szempontjából a benzin nem igazán írható le egy szimpla kémiai képlettel, mivel szén- és hidrogénatomok különböző alakzatú összekapcsolódásából álló szénhidrogének keveréke. Természetesen nem mindegy, hogy ezek az alakzatok miképpen néznek ki, ennek függvényében változnak a végtermék tulajdonságai, azaz a benzin minősége. Minél „gubancosabb” a szénlánc szerkezete, annál kevésbé hajlamos arra, hogy az égés során sok darabra szakadjon és így a benzin gyorsan, robbanásszerűen égjen el. Tehát annál inkább a fogunkra való a benzin, minél hosszabb és összetettebb az őt alkotó szénhidrogén-vegyület szénlánca. A benzin fizikai jellemzőit oldalakon keresztül lehetne részletezni és elemezni, azonban ezek között vannak olyanok, amelyek a motorunk működése szempontjából meghatározó fontosságúak. Melyek ezek?

A legfontosabb és legtöbbet emlegetett jellemző a kompresszió-tűrő képesség. A szobahőmérsékletű és környezeti nyomású benzin-levegő keveréket összesűrítve, annak nyomása és hőmérséklete növekedni fog, majd e két jellemző egy adott sűrítési pillanatban olyan értékűvé válik, amelyen a keverék magától meggyullad, ez az ún. öngyulladás. Ekkor a keverék nem a gyújtószikrától kiinduló lángfront előrehaladása következtében ég el, hanem kvázi berobban, az égéstérben akár több gócpontból is kiindulva detonációs égés jön létre. Ez a motor szempontjából igencsak káros, komoly megrongálódáshoz vezethet. A benzin kompresszió-tűrésének minősítéséhez azonban ez a jelenség kiválóan használható: minél tovább tudjuk növelni a sűrítést az öngyulladás bekövetkezéséig, annál nagyobb a benzin kompresszió-tűrése.

Ez a képesség lehet jobb, rosszabb vagy a kettő közötti, ez azonban nem elegendő a jellemzéshez: ki kellett találni valami egységes rendszert a számszerűsítésére, ez a mérőszám lett az oktánszám. A meghatározáshoz anno „találtak” két szénhidrogén-fajtát, a normál heptánt és az izooktánt, amelyek közül az előbbi egy viszonylag egyszerűbb, utóbbi egy bonyolultabb felépítésű szénlánccal rendelkező szénhidrogén vegyület.

A normál heptán (C7H16: 7 szén- és 16 hidrogénatom) kompresszió-tűrése relatíve alacsony, az izooktáné (C8H18: 8 szén- és 18 hidrogénatom) viszonylag magas. Előbbi oktánszámát szakmai megállapodás alapján 0-nak, utóbbiét 100-nak vették, a kettő keverékéből létrejövő mix oktánszáma pedig a két összetevő %-os arányával egyezik meg (pl. 95-ös benzin = 95% izooktán és 5% normál heptán keverékével megegyező kompresszió-tűréssel rendelkezik). Megvan tehát, hogy mihez lehet hasonlítani.


A benzin egyik eleme a sok közül: a normál heptán

Egy adott benzin oktánszámának méréséhez etalonmotort, ún. CFR-motort használnak, amelyben változtatni lehet a korábban említett sűrítési arányt. A sűrítési arányt addig növelik, amíg az el nem éri a keverék öngyulladását előidéző értékét. Ekkor a rögzített sűrítési arányhoz megkeresik azt a normál-heptán/izooktán keveréket, amely e körülmények között „öngyullad”, és a két összetevő %-os aránya már meg is adja a mérendő benzin oktánszámát. Maga az eljárás természetesen nem ennyire gyors, de így leegyszerűsítve könnyebben megérthető a lényeg.

Minél jobb a benzin kompresszió-tűrő képessége, annál jobban össze lehet azt sűríteni büntetlenül, tehát az oktánszám növelésével a motor tuningolását korlátozó egyik tényezőt tudjuk feljebb tornázni. Az oktánszám növelésére korábban ólom-tetraetilt használtak („ólmozott benzin”), amelyet azonban egészséget károsító hatásai miatt ma már más, egészségre kevésbé ártalmas vegyületekkel váltottak fel.

A sok további jellemző közül még egyet érdemes kiemelni, ez pedig az égési sebesség. Korábban említésre került a kopogásos vagy detonációs égés jelensége. Ez nem más, mint amikor benzin-levegő keverék meggyulladásakor a lángfront sebessége a normál 40-50 m/s helyett 1800-2000 m/s-ot is elér, amely már valóban robbanásnak számít. Ha a benzin égési sebességét azonban még a kritikus határokon belül tartva tudjuk növelni, azzal a motor hatásfokának növelését érhetjük el. Ezt a paramétert nem áll módunkban komoly szakirányú ismeret nélkül befolyásolni, a tüzelőanyag-gyártók különböző adalékokkal és titkos receptek felhasználásával állítják ezt be számunkra.

Mi az AGIP benzinkutakat ajánljuk és nem csak a jó minőségű üzemanyagjaik miatt, hanem azért is, mert mostantól ingyenesen lehet használni a wifi hálózatukat, így a kutaknál is fel tudtok menni a netre.

Az AGIP motorolaj ajánlatát a logóra kattintva olvashatjátok.

Tehát nincs semmi más dolgunk, minthogy motorunkkal odagurulunk a benzinkúthoz, kiválasztjuk a gépünk számára megfelelő benzint, tankolunk, fizetés után továbbállunk, és hagyjuk hogy a kémiai energia átalakuljon hőenergiává, majd pedig mechanikai munkává. És mit tesznek a versenyzők? Hiszen ők nem is kúton tankolnak! Persze, nekik valami szupertitkos varázsbenzint adnak! És tényleg?

Akármennyire is hihetetlen, a versenyzők által használt tüzelőanyag nem is különbözik olyan vészesen a földi halandóknak árusított benzintől. Az is kusza szénláncokból álló szénhidrogénekből áll és százféle adalékot tartalmaz, a versenyeken azonban más a fő követelmény, amit a benzintől elvárnak: itt a lehető legnagyobb teljesítményt kell kipréselni abból a kevéske mennyiségből, amit a motorba tankolhatnak úgy, hogy annak tömege a lehető legkevesebb legyen. Emellett a lehető legpontosabban kell beállítani a különböző adalékanyagok mennyiségét, arányát annak érdekében, hogy a leghatékonyabban lehessen kinyerni belőle az energiát. Az sem mellékes, hogy a versenybenzineket természetesen nem többezer literes tartályokban tárolják napokig vagy hetekig a töltőállomásokon, ahol bizony a benzin minősége nagymértékben függ a tartályok kezelésének, tisztításának és víztelenítésének minőségétől. A versenybenzint kisebb hordókban forgalmazzák, így biztosítható a pontosan beállított összetétel megtartása és a minőség megőrzése.

Mit tudunk tenni, hogy a megvásárolt benzin minőségét megőrizzük? Nem sokat. Az mindenesetre alapvető fontosságú, hogy olyan kúton tankoljunk, ahol feltételezhetően szakszerűen tárolják, kezelik a tüzelőanyagot és a tartályokat is megfelelően karbantartják. Nyilván kevesen tárolnak otthon nagy mennyiségű benzint, így a motorunk tankjában tárolt mennyiséggel kapcsolatban két fontos dolgot érdemes megjegyezni. Egyrészt a téli leállás előtt érdemes a tankot teletölteni, ez azonban inkább a benzintank belső felülete korróziójának megelőzése céljából hasznos. Másrészt hosszabb tárolás esetén érdemes a tele tartályba valamilyen stabilizáló hatású adalékot keverni, amely a „pihenés” közben bekövetkező benzinminőség-romlást akadályozza meg.

Most már tudjuk mit is tankolunk és égetünk el nap mint nap, mik a fontos tulajdonságai, mit isznak a versenymotorok és hogyan tároljuk azt a keveset, ami motorunk pocakjában elfér. Hamarosan pedig meglátjuk, hogyan is történik az az híres elégetés.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending