Csatlakozz hozzánk
KTM

Vezetéstechnika

A B125 menti meg a piacot?!

Összefoglaló a SHOX által szervezett Jövő Motorosboltja konferenciáról

Közzétéve

ekkor

ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Február 22-én Budapesten rendezték a Jövő Motorosboltja konferenciát: a rendezvény célja az volt, hogy segítse a motoros boltokat választ adni a piacon végbemenő kedvezőtlen változásokra. A Shox Motoros Áruház által szervezett eseményen – mely Magyarországon  az első ilyen szakmai konferencia volt – 60 magyar motorosbolt vezetője vett részt.

Hunya László, a konferencia házigazdája egy rövid történeti áttekintéssel nyitotta meg a konferenciát. Rámutatott, hogy a válság átalakította a piacot: amíg korábban a motor divatcikk volt, addig mára egyre inkább mint közlekedési eszköz kerül az előtérbe. Mint elmondta, a konferencia célja e változások áttekintése.

(Hunya László közlekedésmérnök, a Biztonságos Motorozásért Alapítvány elnöke. Küldetése a motorozás biztonságának javítása Magyarországon. Tulajdonosa a 1998-ban alapított Shox Motorosáruháznak, amely mára Magyarország legnagyobb motorosáruháza. 1973-óta motorozik, első motorja a nagyapjától örökölt Panni robogó volt, ma egy Triumph-on motorozik. Honlapja a www.shox.hu)

A B125-ös jogosítvány bevezetésének nyugat-európai tapasztalatairól és a motorozás jövőjéről beszélt előadásában Zách Dániel, a Totalbike újságírója. Véleménye szerint korszakváltás folyik a motoros társadalomban és erre a kialakuló új környezetre kell berendezkedni. A motoros piacot érintő negatív tendencia egész Európára kiterjed: jelentősen visszaestek a motorkerékpár eladások. Magyarországon a csökkenés oka, hogy sokan hobbimotorosok és a válságban a hobbiról könnyű lemondani, emiatt nagyon sok a hitelre vett és visszaadott motor.

Rámutatott, hogy az üzemanyagárak növekedése miatt azonban a motorkerékpár, mint praktikus közlekedési eszköz előtérbe került. Az előadó szerint alternatívát kell mutatni azoknak, akik akár a tömegközlekedés, akár az autózás alternatívájaként használhatják a motorkerékpárt. Erre kínál lehetőséget az új B125-ös törvény, mely európai tapasztalatok szerint kedvező hatással van a robogó eladásokra. Az érdeklődés alapján arra lehet számítani, hogy Magyarországon is ez lehet a kilábalási pont a szektorban. Rámutatott, hogy alaptalanok az aggodalmak, európai tapasztalatok azt mutatják, hogy a törvény bevezetése után nem ugrottak meg a baleseti statisztikák.


Jobbra Szloboda Tamás, az MGE motoros szekcióvezetője beszél

Megállhat a piac csökkenése?

Szloboda Tamás, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének motoros szekcióvezetője elmondta, hogy évek óta csökken a motorkerékpárok értékesítése, ami miatt pesszimizmus jellemzi a piacot. Azonban ez a B125 hírére megváltozni látszik. Hozzátette, hogy ugyanakkor a tartozékpiac nem esett vissza olyan mértékben, emellett a használt motorok száma jelentősen növekszik és összességében a motorállomány nő.

A szakember kifejtette, hogy a piac ártrendeződése figyelhető meg. Míg a ’90-es éveket a szélsőségek jellemezték a piacot, mint a nagy teljesítmény, addig ma már az ésszerűség hajtja az embereket és a mindennapi közlekedési eszközként való használat kerül előtérbe.


“Európában jelentősen magasabb a 125 köbcentis motorok aránya…hazánkban is növekedni fog ez a szegmens”

Rámutatott, hogy Európában jelentősen magasabb a 125 köbcentis motorok aránya. Úgy vélekedett, hogy hazánkban is növekedni fog ez a szegmens, mivel a B125-ről kezdődött társadalmi párbeszéd érezhetően felkeltette az emberek érdeklődését. Véleménye szerint a robogók eladásával új közönséget kell megszólítani, például akik 50 köbcentis motorról átülnek a 125 köbcentiméteresre. Hangsúlyozta, hogy mindehhez új marketing eszközök kellenek és a hitelesség egyre fontosabb az értékesítésben. Nem elég egyszer eladni, hanem minőséget kell szolgáltatni és megtartani a vevőket.

A vevő paradoxona: nem az ár számít?

Hunya Erika, a Shox Motoros Áruház marketing vezetője egy frissen végzett kutatás eredményein keresztül mutatta be, hogy mi az, ami a vevőknek ma igazán fontos. Mint elmondta, a korábbinál gyorsabban változnak a vevői szokások.

A kutatás rámutatott, hogy a motorozás érzelmi kötődés. Például a vevők még évek múltán is emlékeztek arra, hogy mit vásároltak, sőt azt is tudják, hogy mit fognak vásárolni, van a fejükben egy “álom-lista”.


Giampaolo Deambrogi, a GIVI exportmenedzsere is ellátta tanácsokkal a magyar motorosboltosokat

Megdöbbentő adat, hogy a vevők elmondása szerint alig 5 százalékuknak számít az ár, azonban a vevők negyede hűséges egy bolthoz. Egy motorosüzlet kiválasztása esetén három fontos szempontja van a vevőknek: a távolság – ha a terméket megkapja a közeli üzletben, nem megy máshová – , az ismerősök ajánlása és az internetes keresők találatai is sokat nyomnak a latban.

Hunya Erika rámutatott, hogy a szakértelem kiemelkedő érték a vevők szemében, az ár csak kevéssé érdekes. Ma ez azt jelenti, hogy szakértőként kell tanácsot adni a vevőknek. A motoros ruha vásárlásánál ugyancsak nem az ár számít: a praktikum és a design a legfontosabb és csak harmadik a védelem, az ár-érték arány csak ezután következik.

Motor marketing

Jagodics Rita marketing tanácsadó a Marketing Consulting Kft. előadásában arról beszélt, hogy milyen marketing eszközöket érdemes használni 2012-ben? Rávilágított, hogy a cégek a válság hatására rendszerint kevesebbet reklámoznak, lecsökkentik az árakat – ami hiba.

Elmondta, hogy a növekedést három tényező befolyásolja. Elsőként különbözni kell a konkurensektől, valamiben másnak kell lenni, érveket kell adni, hogy miért vásároljanak az üzletben.


“Elsőként különbözni kell a konkurensektől, valamiben másnak kell lenni”

A következő fontos tényező, hogy szakértőnek kell lenni. Egyrészt a boltban, másrészt az interneten, mert ma már az a vevők egyik legfontosabb tájékozódási eszköze. Láttatni kell a vevővel a motorosboltban lévő szakértelmet, információt, tanácsokat kell adni. Emellett szakmai cikkekkel, tanulmányokkal lehet segíteni a szakértői imázs kialakítását. Harmadikként arról beszélt, hogy meg kell szerezni a látogatók és vevők elérhetőségeit és kapcsolatot kell tartani velük.

Végül kiemelte, hogy intenzíven kommunikálni kell, kapcsolatot kell tartani a vevőkkel. Ebben az internetnek kiemelkedő szerepe van. Véleménye szerint a honlap mellett a közösségi médiában és az online magazinokban is jelen kell lenni egy motorosboltnak is.

A válság lehetőség is egyben

Hajdu Zoltán értékesítési és vezetői tréner, a Smart Staff Kft. ügyvezetője előadásában rámutatott, hogy a válság egyben lehetőség is. Ilyen lehetőség lehet a szektorban a B125. Majd elmondta, hogy megváltozott az értékesítés stratégiája: sokszoros költsége van egy új vevő megszerzésének, mint egy meglévő vevő megtartásának. Ezért a meglévő vevőkkel való kommunikálásra kell helyezni a hangsúlyt.

Végül rámutatott, hogy a siker nagymértékben függ az üzleti problémára adott választól, a vezetői képességtől és a csapattól, ezért a képzés és önképzés kiemelten fontos.

Forrás: SHOX

Egy világcég válaszai a válságra

Giampaolo Deambrogi, a világhírű GIVI cég exportmenedzsere elmondta, hogy a Givi sikertörténete töretlen a megalapításától kezdve. A cég évről évre növekszik, és a válság közepette is sikeres tudott maradni. A sikerük titkáról elmondta, hogy folyamatosan fejlesztenek a design és a gyártás területén is, keresve az új lehetőségeket a hatékonyság növelésére. A hatékonyság növelésével el tudták kerülni, hogy árat emeljenek.

Az innovációt szemléltetve elmondta, hogy mivel a vevők számára a fontos a széles termékpaletta, ezért közel 400 féle motor modellre gyártanak terméket. Látták, hogy a vevők igénye az elmúlt harminc évben gyorsan változik, ezért a GIVI kínálata többször átalakult.

További fontos sikertényezőként kitért a szigorú minőségellenőrzési rendszerre, és elárulta, hogy szinte minden Olaszországban készül. Emellett törekednek arra, hogy az eladás utáni kiszolgálás legalább olyan minőségű legyen, mint a termék maga, a szerviztől a háttérszolgáltatásokig.

Az olasz szakember végül elmondta, hogy céljuk minden kategóriában jelen lenni és arra törekszenek, hogy a mindennapi használatot tegyék kényelmessé. Az az alapelvük, hogy aki már vásárolt azt kell megőrizni. Ezt javasolja a magyar forgalmazóknak is.

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna 2019 Fall

Trending