Csatlakozz hozzánk

Hírek

A 2T visszavág

Korai lenne temetni a kétütemű motorokat. Íme, még egy működőképes, és környezetbarát variáció a témára.

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

A kétütemű technika hosszú évek óta vívja soha véget nem érő haláltusáját. Bár előnyei vitathatatlanok, mégpedig az, hogy kevesebb alkatrészből áll, ezért kevesebb a hibaforrása, és kisebb a súlya is, valamint fajlagos teljesítménye nagyobb. Ezekkel szemben csupán egyetlen, de annál erősebb érv áll: a környezettudatosság. A hagyományos kétüteműeknek magas károsanyag-kibocsátásuk miatt nincs helyük a mai világban.

 

 

Egy amerikai cég, az EcoMotors adott még egy esélyt a kétüteműnek, és kidolgozta OPOC fantázianevű ötletét. Ez a szó az Opposed Piston Opposed Cylinder (ellentétes dugattyú, ellentétes henger) szavak rövidítése. Még mielőtt elvesznénk a technikai részletekben, nézzünk meg egy animációt, ami a motor működését szimulálja. Így sokkal könnyebb megérteni miről van szó.


Peter Hofbauer korábban a Volkswagennél dolgozott, ő porolta le a régi ötletet

Amint látható egy kéthengeres boxermotorról van szó. Itt viszont minden hengerben két dugattyú mozog, egymással szemben. A főtengely közös, a belső dugattyúk hagyományosan egy hajtókaron vannak, a külsők kettőn. Jó, jó, de mitől lesz ez világmegváltó újdonság? Először is, újdonságról nem igen beszélhetünk, mivel a 30-as években már voltak hasonló elven működő motorok repülőgépekben, és motorkerékpárban is (NSU). Tehát a hajdan elfeledett, de most újra elővett, és modernizált technika mára kézzelfogható előnyökkel kecsegtet. Elsőként itt van a dugattyúk sebessége. Adott hengerben az egymással szemben haladó dugattyúknak egyenként csak a fele távot kell megtenniük, tehát kisebb a gyorsulásuk és lassulásuk, így a fordulatszám, ezzel együtt a teljesítmény növelhető. A kompakt kialakítás miatt több kéthengeres egység kapcsolható egymás után, amik – szükség esetén – könnyedén leválaszthatók egymásról, így környezetkímélő és gazdaságos üzemben tud működni az adott jármű.


Négyhengeres, nyolcdugattyús OPOC motor

A fent bemutatott működési elv önmagában még nem garantálja, hogy egy kétütemű olyan fenemód környezetbarát lesz. A titok nyitja a hozzá kapcsolt modern kiegészítőkben rejlik. Computer vezérelt befecskendezés és elektronikusan szabályozott turbófeltöltő kell hozzá, hogy az OPOC motor teljes egészében megfeleljen a kor követelményeinek, tehát a kivételesen magas teljesítményt megfelelően alacsony károsanyag-kibocsátás mellett tudja elérni.

Tudtad-e?

Volt egy motorgyártó, amely megpróbálkozott a kétütemű motor modernizálásával, még a kilencvenes évek végén. A Bimota majdnem tönkrement a látszólag ígéretes projektben. 1997-ben kiadták első, teljes egészében saját fejlesztésű motorjukat. A Bimota 500 V-Due a márka akkori 500-as GP versenymotorján alapult, azt szerelték fel az utcai közlekedéshez szükséges kiegészítőkkel, valamint a károsanyag-kibocsátás csökkentésére szánt injektorral. A motor előállítási költsége igen magas volt, de a legnagyobb baj az volt, hogy a nem tökéletesen kifejlesztett, idejekorán piacra dobott injektoros blokk olyan kiszámíthatatlan gázreakciókat produkált, ami szinte életveszélyessé tette a vele való motorozást.


500 cm3-es, 90°-os V2-es, kétütemű, 110 lóerővel 1997-ből.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending