Csatlakozz hozzánk
KTM

Hírek

A 10 legjobb motorblokk

A top tíz blokk, a brit MCN magazin olvasóinak véleménye alapján

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Több, mint 12 000 MCN (MotorCycleNews) olvasó vett részt abban a brit felmérésben, amelyben pontozták saját motorjaikat különböző szempontok szerint. A szavazás célja, hogy megtalálják a legjobb vételeket és kereskedéseket.

Az MCN felmérése a legnagyobb és legrészletesebb motoros kutatási kísérlet, melynek eredményeit hétről-hétre felhasználja a magazin, különböző témakörökben. Először a britek motorblokkokról alkotott véleményét dolgozták fel.

Fontos hangsúlyozni, hogy saját motorjaikról gyűjtött tapasztalatokat osztottak meg a résztvevők, vagyis hiteles információkról van szó, nem egyfajta “kinek mi a kedvence” jellegű szavazásról beszélünk. A készítők figyelme a szokásos blokkal kapcsolatos elsődleges adatokon túl (teljesítmény, nyomaték, végsebesség) olyan részletekre is kiterjedt, mint például a biztosítás kérdése. Nyilván a britek kedvét meghozta a szavazáshoz az ezer font értékben felajánlott motoros felszerelés, de az is jól járhat közülük, aki semmit sem nyer: hiszen a legjobb használt motorok és kereskedők listáját állítják össze. A világ egyik legfejlettebb motoros kultúrájú nép esetében ez nem is meglepő, hogy információikkal, tapasztalataikkal ennyire magas szinten segítik egymást. Most pedig nézzük, hogy a szigetlakók szerint melyek a legtutibb motorkerékpár-erőforrások.

A várakozásoknak megfelelően sornégyes uralom van a legjobbak között, a tízből hét ilyen henger-elrendezésű motor. A három megmaradt helyből kettőn háromhengeres blokk végzett, és csak egyetlen kéthengeres kapott helyet a top tízben. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy két Triumph-ról van szó, ami nem csoda, hiszen angol felmérésről beszélünk. Lássuk akkor az alsóházat a legjobbak között: 10-ként éppen felkerült erre a megtisztelő listára a Honda legendás CBR1100XX-e. Sajnos újonnan már nem kapható a 97-től gyártott Super Blackbird, de a maga idejében (főképp a Hayabusa megjelenése előtt) ő volt az autópályák királya. Sokan kíváncsiak voltak akkoriban, milyen érzés az, amikor a sebességmérő mutatója eléri a bűvös 300-at, de selymes járású blokkjának köszönhetően “normálisan” is lehetett vele közlekedni – így mindenképp helye van a blokkok toplistáján. 164 lóerejéből később vesztett párat környezetvédelmi okokból, ennek ellenére 93%-os eredménnyel zárt az MCN olvasók körében.

A 9. helyen a még “hagyományos” blokkos, 10 éven keresztül gyártott R1-es végzett. A Yamaha fegyverének jelleme nem szorul magyarázatra, óra szerint ezek is karcolták az “álomhatárt”, az utolsó, nem big-bang blokkokkal több, mint 170 lóval a fedélzeten. A britek 94%-osra értékelték a hangvillás csúcsragadozók teljesítményét. A 8. helyen végzett az egyetlen kéthengeres a csapatban, mégpedig a gyönyörűséges Ducati 1098S. A 2007-től forgalomban lévő olasz díva 160 lóerőt és 95%-os eredményt tudhat magáénak ezen a szavazáson. Következik az egyik hazai versenyző, a 675-ös Daytona alapjaira épített Triumph Street Triple. 96%-os mutatója a 7. helyezés megszerzéséhez volt elég, de az összehasonlító tesztek eredményei alapján akár előrébb is végezhetett volna: kultúrált járása és kiszámítható teljesítményleadása több győzelemhez is hozzásegítette. Itt most csak hetedik, de hozzá kell tenni, hogy “kicsit” erősebb is a mezőny, mint a tesztekben megszokott kategóriatársai. Amit jól mutat az is, hogy az etalon Suzuki GSX-R 1000-es “csak” a 6., pedig a 2001 óta gyártott ezres Gixxer minden szériájának csúcs volt a blokkja (is). 185 lóerő és 96%-os eredmény akár az első helyhez is elég lehetett volna, de ebben az összeállításban csak az alsóházat nyerte meg – ami persze semmit sem von le az érdemeiből.

5. helyével viszont bekerült a felsőházba a Kawasaki hiperbike-ja, a ZZR 1400-as. Igaz, elképesztő 197 lóerejével ez nem is meglepő, bár a Kawák nem éppen kultúrált működésű blokkjukról híresültek el – annál inkább erejükről és sebességükről. Habár a modern Kawasakik már nem csörögnek-zörögnek, és az 1400-as ZZR nem egy régi modell, 2006-tól gyártják. 4. helyezésével éppen csak lecsúszott a dobogóról a másik brit gép, a 2006-tól forgalomban lévő Triumph Daytona 675. A 126 lóerős háromhengeres nem csupán azért végzett ilyen előkelő helyen, mert a szavazóközönség hazai gyártójáról van szó: blokkja igazi egzotikum, melyet minden nemzet tesztelői és vásárlói agyondicsértek. A dobogó legalsó fokát az “agybeteg” erőforrással megáldott, 2004-től gyártott Kawasaki ZX-10R foglalja el. 3. helye és az ezen a teszten elért 97%-os eredménye azt mutatja, hogy az emberek vevők a Kawa őrült blokkjaira. Pedig 185 lóerőt nagyon kevesen tudnak kimotorozni, de talán pont ez benne az izgalmas.


A Hayabusa eszelős blokkja hajszál híján elvitte a pálmát…

Ennél is izgalmasabb brit motorostársaink szerint a legendás Hayabusa 1300ccm-es blokkja, ami nem igazán szorul magyarázatra. Ebben az összeállításban majdnem tökéletesen vizsgázott, 99%-ot ért el. A vadászsólyom már ’99-óta köztünk van, de sok rosszat a blokkjáról még nemigen hallhattunk. Sőt, aki ült már GSX1300R-en, szinte kivétel nélkül szuperlatívuszokban beszél róla. Akkor hogy lehet, hogy nem az élen végzett? Melyik erőforrás tetszhet még jobban az MCN olvasóknak? A győztes a Hayabusa (és a ZZR 1400) kategóriatársa, ellenfele, kihívója: a Kawasaki ZX-12R. Mint említettük, a szigetországban megőrülnek a Kawák agresszív motorjaiért, és úgy látszik, a hiperbike-ok esetében is így van. Pedig a Suzuki 194 lóerejével szemben a Ninja csak 178-at tud felmutatni, szóval úgy tűnik, nincs racionális magyarázat arra, hogy miért jobb a ZX-12R erőforrása a Busáénál. Talán mert más biztosítási csoportba tarozik, vagy mert első helyezettnek mindig lennie kell, bár a Kawa is “csak” 99%-ot teljesített – még a győztes sem lehet tökéletes…


…de szigetország motorosai szerint a legjobb erőforrásnak járó díj a ZX-12R-t illeti meg

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Hirdetés

Trending