Krisztián azért fordult hozzánk, mert teljesen kezdő, és robogózni szeretne a nagyvárosban – mert tudja, mennyi időt és pénzt spórol majd vele.. De hogyan kezdjen neki a nulláról?
Az Önök oldalát egy google keresés során találtam meg, ahol egy kezdő motoros (Rajmund) kérdezett az első motor vásárlással kapcsolatosan. Én egy kicsit messzebbről szeretném indítani a kérdéseimet.
Közel 30 éves vagyok, budapesti lakos, 18 éves korom óta gépkocsit vezetek, éves szinten 120.000-150.000km-t megyek. Ebben az évben munkahelyem új helyre költözött, Váci út eleje, Óbudáról járok be mindennap kocsival, reggeli órákban, elkerülve a dugókat. Általában az útvonal Szentendrei út ->Árpád híd -> iroda vagy Megyeri híd, Vácin vissza és iroda. Őrzött mélygarázsban parkolok.
Szeretnék egy robogót venni, teljesen szabályosan 50 ccm-t. Nem kísértem a törvényt a „kamu50”-esekkel. Az alábbi okok miatt szeretnék venni robogót:
– gyorsabb, (főleg délután szívás a forgalom); – kevesebbet fogyaszt;
A legnagyobb gondom amiért Önökhöz fordultam az pedig, hogy soha nem ültem semmilyen motoron (egyszer béreltem Görögországban, de az nem számít), fogalmam sincs a motorok működéséről (pl.: mit kell berúgni stb.), értelemszerűen nincsen motoros ruhám, semmim. Munkahelyemre irodai öltözék az előírás, tehát nem lehetek nyakig olajos mire beérek. Fogalmam sincs, hogy nekem érdemes lenne-e valamilyen motoros oktatásban részt venni? Milyen motort és hol vegyek?
Műszaki érzékem van a járművekhez, az alapokat meg tudom csinálni, a nepperek nem tudnak átvágni. Minden autómat egyedül vásároltam, és nem szaladtam bele komoly hibákba.
Kedves Krisztián, először is örülünk, hogy rájöttél (a motorosok tegeződnek ;)), mennyivel jobban jársz majd a zsúfolt hétköznapokban a városban a robogóddal, mintha a dugóban várnál a sorodra. Ezért számodra már nem kötelező olvasmány a Miért robogóval – és ne autóval – járj a városban c. írásunk – a Mire figyelj, ha városban motorozol azonban igen. Számos olyan hasznos tanácsot adtunk benne, ami közvetlenül autóból átülve – elsőre – nem biztos, hogy egyértelmű.
Tehát először mentálisan kell tisztában lenned azzal, “mit vállalsz” (azért ennyire nem lesz veszélyes), aztán ha a cikkben említett hét pont már fejből megy, nem ártana némi rutin, mielőtt fejest ugrassz a pesti mélyvízbe. Igen, érdemes elmenned egy tréningre, hiszen – mint az élet minden más területén – jóval gyorsabban sajátíthatod el a “szakmát”, ha megmutatják, hogyan kell ezt csinálni.
A maxirobogókkal már messzebbre is merészkedhetsz
Mivel nem vettél részt külön motoros jogosítvány képzésen, még arról a kis rutinról sem beszélhetünk, amit ilyenkor megszerez az ember. Ennél fogva még fontosabb, hogy részt vegyél egy “rendes” motoros oktatáson. Mi a Safety-Hungaryt javasoljuk, mert profik, alaposak, finom a konyhájuk és van náluk külön robogós képzés, amin anno még én is részt vettem – és igen, erre az intenzív, de élvezetes két napra óriási szükséged van!
A bökkenő csak az, hogy a hondás képzéshez elvileg jogsit kérnek, a többi tréningen meg többnyire saját motorral lehet részt venni… Ennél fogva azt javasoljuk, végezd el a “B125” motoros (“könnyített”) jogosítvány tanfolyamot, amivel két legyet ütsz egy csapásra: szerzel némi tapasztalatot, és “elmozdulsz a nulláról”, ráadásul lendületesebb, 125-ös robogót is vásárolhatsz. Az autós jogsid birtokában ez a bő egy hónapos kiegészítő képzést nem túlzó áron végezheted el, a Jogsiközpontnál (akiket szintén ajánlani tudunk, mert türelmesek lesznek veled) 35 ezer forintért.
A benzinkúton kevesebbet töltesz – időben is…
Ha így döntesz, ha nem, motoros ruhát venned kell. Nem írtad, mennyi rá a keret (ami sok mindenről dönt), de azt kéne tenned, hogy besétálsz ezzel a kerettel egy motorosboltba, ahol megpróbálják majd elérni a srácok/lányok, hogy anélkül távozz… Óbudán ott a SuperZone, a Váci úton a Karasna, nem messze tőle, a Lehel úton pedig az EuroMotor. Ők különböző márkájú és több stílusú ruházatot árulnak – első körben körbe kellene nézned, melyik tetszik, és a pénztárcádnak melyik tetszik. A kiválasztott boltban minden kérdésedre válaszolnak majd.
Azért adunk mi is pár tanácsot az öltözködéssel kapcsolatban: például egy kifejezetten robogós, nyitott bukósisak biztosan nem fogja növelni a biztonságérzetedet, és egy esetleges “akciónál” ott hagyhatod a fogadat, szó szoros értelmében. Bár a szabad fíling isteni, mi nem erőltetjük a “mosolygós” bukót, ha nem muszáj. Továbbá kesztyű nélkül sehova nem indulunk – ez ugyanolyan része a felszerelésünknek, mint a protektoros dzseki.
A kérdés már csak az, hogy mivel vágj neki a végtelennek. Nos, ez nagyban függ attól, hogy rászánod-e magad a B125-ös különbözeti vizsgára, vagy maradsz az 50-esnél. Mi azt mondjuk, több szempontból is jobban jársz, ha elvégzed, mert egy 50-es lélekvesztő nem egy életbiztosítás a – finoman mondva – “sietős” pesti forgalomban, vagy inkább őrületben. Elég lehet az 50-es is, de nem sokkal többért a 125-ös sokkal jobb – és biztonságosabb.
Egy rendszámos motor persze plusz papírmunka (kiadás), de tulajdonképpen még mindig csak töredéke egy autóénak. Ráadásul 125-ösből jóval nagyobb a kínálat is, már ha újat vennél – mert ez sem derül ki leveledből. Honda, Yamaha, Suzuki, és ott vannak az olaszok… Választanod kell a japánok és az olasz stílus között: a Benellim km óra bovdenje ma szakadt el, nyilván a pesti utak miatt, de a Yamahámé bírja – nem befolyásolni akarlak :) Írj vissza, hogy döntöttél, és folytatjuk! ;)
– tehát folytatjuk…
Ezért (is) imádjuk a robogókat: sok mindent képesek elnyelni. A védőfelszerlésekről nem szabad megfeledkezni!