hutott uzemanyag
Műhely

MotoGP Műhelytitok: Miért Hűtik az Üzemanyagot

Műhelytitkok a világ leggyorsabb motorosainak boxából. Hogyan tudják betartani a csapatok az üzemanyag korlátot?
Euromotor2
MotoStar

A 2015-ös szabályok szerint a gyári MotoGP csapatok maximum 20 liter üzemanyagot használhatnak el egy futam során. Emlékezzünk most vissza a közép sulis kémia órákra. Legalábbis arra, ami megmaradt belőle. A folyadékok a hőmérséklet növekedésével tágulnak. Ebből következik tehát, hogy két egyforma űrtartalmú de eltérő hőmérsékletű folyadéknak eltér a tömege. Magyarul, 20 liter hideg üzemanyag több mint 20 liter meleg. Épp ezért a csapatok törekszenek arra, hogy minél hidegebb nafta kerülhessen a motorok tankjába.  

A hűtésre is megvannak a speciális szabályok. Az üzemanyag nem lehet 15 foknál hidegebb a tankba töltéskor, mint a külső hőmérséklet. Tehát ha a levegő 25 fokos, akkor a benzin hőmérséklete minimum 10 fok lehet.

A motoron nem lehet semmilyen eszköz, ami csökkenteni tudná az üzemanyag hőmérsékletét. Minden boxban van egy hivatalos külső hőmérsékleti kijelző, amihez viszonyítani kell.

Minden csapatnál van egy technikai ellenőr, aki leellenőrzi, hogy az üzemanyag és a tárolók mind megfelelő hőmérsékletűek legyenek. Minden csapatnak két tartálya lehet versenyzőnként.  Ha mindent rendben talál az ellenőr, akkor meg lehet tankolni a motorokat.

Így, amikor a motor kigördül a rajtrácsa, pontosan 20 liter üzemanyag lesz a tankjába. 20 liter üzemanyag, ami 15 fokkal hidegebb, mint a külső hőmérséklet. A termikus kölcsönhatás miatt azonban azonnal elkezd melegedni. A melegedés hatására pedig tágulni fog a folyadék. Ezért nem szerencsés pont 20 literes üzemanyagtankot készíteni. Az alábbi képen jól látszik, hogy a Yamaha M1 tankja is képes még egy deci üzemanyag tárolására.

A rajtrácson való újratöltés vagy tank cserét, tiltják a szabályok. Akárcsak, ahogy a pilótákat hűtik a szexi csajok a napernyőikkel, úgy sok csapat hővédő takaróval teszi ugyanezt a tankkal.

A szabályok alapján a tankokat el kell látni túl folyó csövekkel melyekben visszacsapó szelepeket kell elhelyezni. A túlfolyócsövek egy minimum 200, maximum 250 köbcentis tartályba kell, hogy vezessenek. Ahogy a táguló folyadék űrtartalma meghaladja a tank kapacitását úgy az értékes üzemanyag ezekbe a tartályokba jut és –a visszacsapó szelepek miatt- ott is marad.

A Yamaha ezt úgy próbálja meg orvosolni, hogy elszorítják a túlfolyó csöveket, amikor a motor kiér a rajtrácsra. A szorító egészen az utolsó pillanatig rajta is marad. Alex Briggs, Valentino Rossi egyik szerelője elmondása szerint ezzel a módszerrel kb. egy körre elegendő üzemanyagot tudnak megspórolni.

Forrás: www.cycleworld.com

Comments

comments