Csatlakozz hozzánk

Blog

Vélemény: Biztos kéne az időseknek vezetni?

Mindenki találkozott már a főúton 60-nal közlekedő idősebb sofőrökkel. A reflexeik lelassultak, az érzékeik eltompultak. Biztos, hogy kéne még vezetniük?

Közzétéve

ekkor

idos vezeto
ICON AIRFLITE MPS

Millió sebből vérzik ez az ország. Az egyik ilyen a tátongó gennyes heg pedig a közlekedésünk. Olyan országban élünk, ahol kilométerenként kell kitáblázni az autópályán, hogy jobbra tartás van érvényben, ahol egy szirénázó mentős láttán mindenki sokkot kap, ahol a rendőrök bokrokban bujkálva vadásznak a gyorshajtókra, ahol tízezerért bárki megveheti a sikeres forgalmi vizsgáját illetve ahol az idős hétvégi sofőrök a főútvonalon 60-nál kapaszkodnak a kormányba meg a kalapjukba és veszélyeztetik a többi közlekedőt.

MPS Turismo
Euromotor3
AIRFLITE
MPS RAM MOUNT
MPS AUTOMAG
MPS Vespa-MV

Ebben a cikkben a legutóbbi esetről szeretnék pár szót ejteni. Akkor fogalmazódott meg bennem ez az iromány, amikor a múlt héten újabb halálos motoros baleset történt Pécs környékén, mikor is egy autó 74 éves sofőrje a záróvonalat átlépve kezdett bele egy teherautó előzésébe és ütközött egy motorossal.. A vétlen motorkerékpáros és utasa a helyszínen életüket vesztették.

Magyarországon nem nagy kunszt jogosítványt szerezni. Végignyomkodod párszor otthon a KRESZ vizsgaprogramot és ha mákod van akkor ugyanazokat a kérdéseket kapod meg a vizsgán is (ez önmagában is milyen megalapozott tudást feltételez) ha mégse, akkor is annyiszor mész még el amennyiszer akarsz. Azért mondjuk, akit már harmadszorra rántanak meg egyhuzamban lehet érdemes lenni még visszaküldeni kicsit az iskola padba. Utána egy rutin vizsga, ami autósoknál már nincs is. Nálunk motorosoknál is leginkább arra koncentrálódik, hogy tudod-e nyolcas alakban tolni a géped egy bója körül. Majd jön a forgalmi vizsga. Óóó az édes korrupció. Ha van 10-15 ezer forintod és senkit nem ölsz meg a körödön, akkor megkaptad a jogsit. Bár hozzá tenném, hogy az a friss jogsis se tud vezetni, aki nem fehér borítékkal ment át. Ez nem a friss jogsisok hibája, hanem az oktatásé. Illetve az oktatás és a valós élet egymástól mért marha nagy távolságának. (Rosszul vagyok például attól, amikor a motorosok a padka mellett 20 centivel szlalomoznak a csatornafedelek és a kátyúk között. Ennél veszélyesebb egy kétkerekűvel közlekedőnek nem létezik de hát ugye ez a szabály.) Olyan ez mint, amikor egy frissen végzett egyetemista nem tud megcímezni egy borítékot. Közben persze át kell még menni egy elsősegély vizsgán és egy orvosi alkalmasságin, ahol megnézik a vérnyomásod meg, hogy ellátsz-e a kormányig. Ez az eljárás akkor is ha 25 vagy meg akkor is ha 125.

Persze, ahogy idősödik az ember úgy egyre gyakrabban kell menni a doktorhoz. 40 és 60 év között öt évente (ez idén valószínűleg módosul és 50 év lesz a határ a 10 és az 5 éves orvosi alkalmassági között), 60 és 70 között három évente, 70 felett pedig két évente. Ez igazából azonban nem oldja meg az említett problémát.

Az emberi szervezet viszont öregszik. 70 év felett pedig már két év alatt is radikális változások tudnak beállni valakinek az egészségügyi állapotában. Akár egyik pillanatról a másikra. Mi van ha ez épp az autóban történik meg? A kor előrehaladtával a reflexeink lassulnak, a reakcióidőnk pedig egyre rosszabb lesz. Az érzékeink is eltompulnak és az izomzatunk sem működik már megfelelően. Ezeket a tényezőket szinte teljesen figyelmen kívül hagyja az orvosi vizsgálat. Attól mert valakinek jó a vérnyomása és eltudja olvasni a babos könyvet még nem lesz alkalmas gépjármű vezetésére.

Két dologban látnám a helyzet megoldását. 60 év felett évente legyen orvosi alkalmassági, ahol mondjuk a reflexeket és a reakcióidőt is lemérik, amelyek ha nem érnek el egy bizonyos határértéket, akkor viszlát. Szerintem mindannyian ismeritek a Batak gépeit, mely a reakcióidő fejlesztésére szolgál.

A videón látható gépnek az egyszerűbb, kisebb változata kényelmesen elférne bármelyik orvosi rendelőben. 3.850 angol fontért adják darabját, ami úgy 1,7 millió forintot jelent. Egy stadion árából az összes orvosi rendelőt felruházhatnánk egy ilyennel. Kétszer.

A másik az ismételt KRESZ és forgalmi vizsga. A szabályaink java része ezer éves de azért akad pár évente egy-két jelentősebb módosítás. Persze minden jogosítvánnyal rendelkezőnek kötelessége lenne a szabályozás változásának nyomon követése de mondjuk a 74 Pista bácsi tanyájára nehezen érnek el a tesztmotor.hu hírei. Az ebből adódó veszélyes helyzeteket megelőzendő legyen kötelező egy KRESZ vizsga és mondjuk két évente egy forgalmi vizsga.

Aki a fent említett vizsgákon nem teljesít az elvárt értékeken felül, annak vegyék el a jogosítványát. Ennyi. Van tömegközlekedés, taxi,bicikli. Lehet kegyetlennek hangzik mert mindenkinek joga van ahhoz, hogy vezethessen függetlenül az életkorától. Én pedig erre azt mondom, hogy mindenki joga odáig terjed, amíg nem veszélyezteti egy másik ember testi épségét. Senki kényelme nem ér annyit, hogy azért kockáztassunk akár egy ember életet is.

Persze ez így szép és jó, sőt még megvalósítható is lenne de ne felejtsük el, hogy Magyarországon élünk, ahol a mutyizás élhető alternatívát biztosít szinte bárkinek, foglalkozástól függetlenül. Amíg ekkora mértékű a korrupció egy országban addig felesleges ilyen intézkedéseket bevezetni mert maximum annyit érünk el, hogy akinek van pénze az megtudja tartani a jogosítványát, akinek nincs, attól meg elveszik. Ez pedig torzítaná az egész ötlet eredményeit. Hamis adatokra pedig nem lehet rendszert építeni. Hosszútávon legalábbis biztos nem…

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending