locsolokocsi
Vezetéstechnika

Újabb veszély az utakon: hőségben síkosítók

A hatalmas melegben locsolókocsi síkosítja az utakat - de nekünk ez annyira hiányzik, mint mókusnak az erdőtűz... Elmondjuk, hogyan ne ess el ezeken!
Euromotor2
MotoStar

A budapesti utak egyébként is katasztrofális minőségű aszfaltjának az állagát próbálják megőrizni eme remek szerkezetek, aminek mi motorosok nagyon sokszor nem örülünk.

Az nem elég, hogy a hétvégén szépen csilivilre mosott gépet egy pillanat alatt összekoszolja az aszfaltról felverődő koszos víz, mivel nem rendelkezünk külön esős körülményekre lévő gumival, így könnyen megtréfálhat egy-egy ilyen vizes útszakasz.

A felmelegedett gumi hőmérsékletét azonnal megváltoztatja az úton lévő porral összekeveredett víz. Ettől olyan csúszóssá válik alattunk a gép, amit ember legyen a talpán, illetve a motorján, aki meg tud fogni egy kanyarban, ha megcsúszik…

Rengeteg ilyen megcsúszással találkoztam a héten, ezért gondoltam, hogy felhívom rá még jobban a figyelmeteket.

PCX a kedvenc közlekedési eszközöm Budapesten, ha szárazak az utak

Én most a PCX-szel közlekedem a legtöbbet, de még az is elpörgeti a hátsó kereket, ha erősebben húzom rá a gázt… Arra meg már gondolni sem merek, mi lenne, ha mondjuk vészfékeznem kellene egy ilyen fellocsolt úton… Tuti bukás lenne a vége, ha nem csökkentett módban motoroznék ilyenkor…

A PCX futófelülete egyébként is nagyon kicsi, a tapadást a gyári szerelésű IRC gumi tovább rontja amin persze már nem segít a víz sem az úton

Még egy olyan utcába is bekanyarodtam, amire lehullottak a fáról a virágszirmok és ezt szintén fellocsolták. Na, ez olyan, mint a frissen felolajozott takony! Nemhogy a motorosokra, de még az autósokra is igen veszélyes! Mindenki kerülje el, ha tudja, az ilyen útfelületeket!

Taknyosított virágszirmok

Tehát arra szeretném felhívni a figyelmeteket, hogy az ilyen fellocsolt úton fokozottan vegyétek vissza a tempót és csak semmi hirtelen mozdulat, ha lehet!

Amolyan HetiHetes rendszerben összeszedtünk még pár hasznos tanácsot ilyen esetekre:

Mit (ne) tegyél, ha frissen fellocsolt aszfalt tárul eléd?

1. Semmiképp ne pánikolj be – attól hogy vizes lesz a kereked, még nem fogsz elesni
2. A ne pánikolj be annyit jelent, NE markolj rá “izomból” a fékre…
3. …és ne próbáld trükkös (mások számára kiszámíthatatlan) manőverekkel elkerülni a vizes részeket…
4. …már csak azért se, mert kanyarodás közben kisebb felületen érintkezel az amúgy is nyálkás-poros-vizes aszfalttal, és ha erre netán egy pici féket is húzol, akkor győzd összeszedni az elejét/hátulját… (nem fogod)
5. Persze a vizes folt/szakasz kezdetéig fékezhetsz határozottabban (de azért fokozatosan, progresszíven), csak ne felejtsd el (valamennyire) felengedni a féket…
6. A fékezés úgy történjen, mint máskor: mindkét fékkel egyszerre, különben ha megijedsz és rámarkolsz az elsőre, akkor már a tócsa előtt eltanyáztál… Vagy ha a hátsóra, akkor megint igyekezned kell összeszedned a bringát, és a vízfolt máris csak másodlagos lesz…
7. Lehetőség szerint egyenesen álljon a motor, miközben abszolválod a “nehezített” (vizes) szakaszt – ez persze nem azt jelenti, hogy ne fordulj az úttal együtt…

– és akkor a felfestésekről (zebrák!), csatornafedelekről és macskakövekről még nem is beszéltünk…

Az lenne a biztonságos, ha ilyen vízlepergetős tapadásjavító bevonat lenne az utakon 🙂 akkor nem lenne ennyi baleset ilyenkor

Comments

comments