Csatlakozz hozzánk

Blog

Kipusztult kétkerekűek: Motoczysz C1 és E1PC

Amerikai GP projekt, ami a TT villanymotorjai közt aratott sikereket!

Közzétéve

ekkor

motoczysz c1 es e1pc
Euromotor3

Az amerikai Michael Czysz nagyot mert álmodni, és saját versenymotort kívánt nevezni a MotoGP rajtrácsára. 2005-ben többször is felkeresték a DORNA bizottságát, és lassan a nagyközönség elé tárult a projekt. A motor tervezéséről még TV műsor is készült, így néhány olvasó biztosan emlékszik az elszánt amerikai milliárdosra, aki saját pénzből és ötletekből kezdte el felépíteni a C-egyest.

A C1 rengeteg műszaki csemegével készült

Az alapítónak versenyzői és tervezői tapasztalatai is voltak, így pontosan tudta mit vár el az új versenygéptől. Forradalmian új megoldásokkal próbálta teletömni az új modellt, melyet végül a versenypályán is kipróbálhatott. Habár a motor már szinte teljesen elkészült, sőt a tesztelők is meg voltak döbbenve a C1 kiváló viselkedésén, mégsem valósult meg a GP álom. Ennek egyik oka a fejlesztési költségek voltak, melyek a vártnál korábban lenullázták Czysz számláját. Ez talán még nem is lett volna kizáró ok, mert a projekt már tényleg a célegyenesben járt, és idő közben sikerült a támogatók figyelmét is felkelteni. A C1-nek végül a DORNA adta be a kulcsot, mivel a MotoGP szabályzatát a 2007-es évre módosították (800 köbcentiméterre), az amerikaiak pedig nem tudtak erre idejében reagálni, így inkább jegelték a projektet.

GP technológia az utcára?

A C1 emiatt majdnem a kukában végezte, ám az addigra már a köztudatba került modellt kár lett volna teljesen elvetni. Michael Czysz ezért utcai motort faragott a prototípusból, és betervezett egy 50 darabszámos limitált szériát. A C1 könnyen a Superbike világbajnokságán találhatta volna magát, ám sorozatgyártásba sosem került, így ez nem volt lehetséges.

A sikereket végül az E1PC aratta le

Meglepő, de a modell mégis sikereket hozott a versenyzés világában, igaz már E1PC néven. Az amerikai gyártó együttműködésbe kezdett az Indiai Bajaj autógyárral, melyből tőkét kovácsolhattak. A C1 projektet leporolva elektromos erőforrás került a vázba, és a motor szinte már indulhatott is a Mann szigeteken rendezett TT elektromos kategóriájában. Az új kategóriát 2009-ben indították először, még TTXGP néven. Technikai probléma miatt a MotoCzysz E1PC nem ért célba, a következő éveken viszont óriási sikereket aratott. 2010-ben megnyerték a TT Zero névre átkeresztelt kategóriát, mely sikerüket még háromszor megismételték (ebben segítségükre volt a tapasztalt utcai versenyző, Michael Rutter).

C1 – műszaki csemege

A C1 rengeteg újítást kívánt bevezetni a versenyzés világába, talán
ezért sem fejezték be időben. Az első felfüggesztés rugók nélkül
dolgozott, és nem bólintott a féktávokon (6X Flex). A karbon vázba pedig
egy Z-négyes erőforrás épült be, mely a megszokott sornégyekkel
ellentétben hosszában helyezkedett el. A motorelrendezés azért kapta a Z
nevet, mivel a hengerek nem egy vonalban sorakoztak, hanem eltologatva
egymáshoz képest a kompaktabb építés érdekében. Az így beépített motor
kellemetlen giroszkopikus hatást generálna, ezért egy teljesen
vibrációmentes erőforrást fejlesztettek ki az amerikaiak. Ezt úgy érték
el, hogy a motor két különálló főtengelyt kapott, melyek egymással
ellentétes irányban forognak! Ezen kívül három vezérműtengelyt kapott, a
hátsó villát pedig két rugó köti össze közvetlenül a vázzal. Az így
felépült C1 rendkívül kompakt lett, a kanyarokban pedig nagyon jól
viselkedett. A leadott teljesítmény 220 lóerő körül alakult 15 000-es
fordulatszámon, míg a forgatónyomaték 108Nm feletti volt. 

Ha a történet felkeltette érdeklődéseteket, a gyártó honlapján érdekes videókat találtok!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Trending