Csatlakozz hozzánk

Blog

Az első motorozás előtti teendők – top10

Ha az úton vesszük észre a hibát, vagy mi hibázunk egy nagyot, akkor már késő lehet – 10 tanács, hogy a napsütés mellett valóban jól induljon a szezon!

Közzétéve

ekkor

europ assistance 1
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Az idei év kedvez nekünk, a motorosoknak, korán érkezett a jó idő. A „bemelegítés” azonban gépnek és vezetőnek is elengedhetetlen; csak tavaly ezernél is több motorbaleset történt Magyarországon. Már néhány egyszerű tanács betartásával is sokat tehetünk azért, hogy az idei szezon ne sérüléssel vagy összetört géppel induljon…

Tavasszal általában megnövekszik a forgalom az utakon – ekkorra sok autós „elszokik” a kétkerekű közlekedőktől, nem figyel oda kellőképpen, valamint a “túlfűtött” motorosok sem vezetnek hiba nélkül. Magyarországon folyamatos növekedést mutat a motorkerékpárok száma: 2013-ban már közel 160 000 nagymotor és robogó volt forgalomban.

Biztonsági előkészületek motorozás előtt

A statisztikák szerint 2013-ban 1333 olyan közúti baleset történt itthon, amelyben motorosok is érintettek voltak, ami 2001-hez képest közel 37%-os növekedés. A motorosok 658 alkalommal szerepelnek a baleset okozójaként az elmúlt év adataiban, amely csaknem 33%-kal több, mint tizenhárom évvel ezelőtt.

A mi esetünkben sajnos a baleseti kockázat kiemelten magas: egy uniós vizsgálat szerint 18-szor nagyobb a halálos baleset kockázata, mint az autósoknál. Sajnos idén is történt már több súlyos, illetve végzetes kimenetelű motorbaleset. Nem lehet tehát eléggé hangsúlyozni, hogy az elővigyázatosság és a megfelelő karbantartás kulcsfontosságú: az első használat előtt mindenképpen ellenőrizzük a motort, még ha a tél előtt meg is tettük ezt.

Az első gurulás előtti teendők

1. Mielőtt az első útra elindulnánk, mindenképpen ellenőrizzük a guminyomást, az abroncsok futófelületének állapotát: az abroncsok a sokszor még hideg, nyirkos aszfalton másképp viselkednek, az elkopott gumik pedig balesetveszélyesek, különösen hűvös aszfalton. Vizsgáljuk át a kerekeket is, esetleges sérüléseket keresve!

2. Mindenféleképpen ellenőrizzük az olajszintet, a fékek, a lámpák, a kürt, az indexek működését és az akkumulátor állapotát!

3. Ha olyan hibát találunk, amelyet nem lehet egyszerűen javítani, forduljunk szervizhez. Tehát ha nem vagyunk gyakorlott, tapasztalt bütykölők, ne próbáljuk egyedül “összetákolni” csak “az első gurulás erejéig” – mert rossz vége lehet

4. Az indulás előtt nem árt ellenőrizni a felszerelés, ruha, a bukósisak állapotát: jó helyen vannak-e, “nem forognak-e el” a téli mosás miatt kivett protektorok, például – a jó felszerelés egy baleset alkalmával életmentő lehet (egy amerikai kutatás szerint esésnél a sisak akár 70%-kal is csökkentheti az agykárosodás esélyét! Itthon a WHO tavalyi felmérése szerint a viselési arány a korábbi évekhez hasonlóan 95%-os mind a vezetőknél, mind pedig az utasoknál)

5. Nem csak a gépnek, nekünk, vezetőknek is ajánlott “bemelegítenünk” az első motorozás előtt. Lehetőség szerint ne azonnal élesben, a pesti mélyvízben kezdjünk (mint mi – a szerk.), tegyünk rövidebb, lazább “próbautakat”, kevésbé forgalmas szakaszokon. Nem kell elsőre a lehető legtöbb embernek megmutatni a vasat (magunkat), arra jó lesz a Facebook-kép is…

6. A szó szoros értelmében is érdemes bemelegíteni az első gurulás előtt, csakúgy, mint szezon közben a pályázások kezdetén. Vagy mint a kispályás foci előtt: míg ott legfeljebb meghúzódhatunk, a közúton súlyosabbak lehetnek a következmények. Hidd el, jobban fogod érezni magad és a gépet, ha nyújtasz párat – ha meg ciki, akkor csináld az első sarkon, ahol már nem lát senki 🙂

7. Tudásunkat felfrissíthetjük vezetéstechnikai tréninggel, amely különösen hasznos, ha még kezdők vagyunk, vagy hosszú kihagyás után ülünk újra motorra. A rendőrség például az egész országban szervez ingyenes, “bemelegítő” tréningeket, de a Safety-Hungaryt is “melegen” ajánljuk. (hamarosan kezdődik egy új vezetéstechnikai sorozatunk, a safetys gyakorlatokon keresztül!)

8. Ha fizikailag már rendben vagyunk mind a ketten, vagyis mi és a motorunk is, az még nem elég: a motorozás óriási mentális odafigyelést, rákészülést igényel a szezon elején (is), szóval ennek szellemében (óvatosan) kezdjük húzni a gázt!

9. Közlekedés közben tartsuk be a KRESZ-t, a sebességre különösen figyeljünk oda az első meneteknél (is) – tudod, nem muszáj elsőre megnézni, mennyit megy a gép!

10. Akár külföldön, akár az országon belül indulunk hosszabb vagy rövidebb túrára, ajánlott biztosítást kötni, illetve nem árt, ha rendelkezünk assistance szolgáltatással is (baj esetére megoldás lehet a speciálisan motorosoknak szóló assistance szolgáltatás)

Egy vezetéstechnikai tréning a legjobb és leggyorsabb módja annak, hogy visszarázzuk magunkat a kétkerekű körforgásba

Forrás: europ assistance

MPS ALPINESTARS 2017
MPS AUTOMAG

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Trending