Csatlakozz hozzánk

Blog

Kipusztult kétkerekűek: Buell és EBR

Ezen a héten Erik Buell tevékenységét idézzük fel!

Közzétéve

ekkor

buell modellek
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Történetünk egy amerikai örökifjúról szól, aki 12 évesen ülhetett először motorra. Szerelem volt ez első látásra, és a fiú merész álmokat kezdett üldözni. Egy helyi márkakereskedésben dolgozott, hogy fizetni tudja esti iskoláit, majd szerviz menedzserré lépett elő. Számára a versenyzés jelentette a motorozás lényegét, így hamar kipróbálta magát a versenypályán. A fiú jó volt, és feljutott egészen a legnagyobb amerikai versenyzők közé, az elérhető legmagasabb osztályba. Történetünk hőse nem más, mint Erik Buell, aki saját készítésű versenygépekről álmodott.


Erik 1950-ben született, az érettségi után pedig a Harley-Davidsonnál kezdett el dolgozni. Mérnöki pozícióba került, fő szakterülete a vázak tervezése és fejlesztése volt. 1982-ben hagyta el az amerikai motorgyártót, méghozzá azért, hogy saját márkát indítson. Egy évvel később alapult meg a Buell, mely a versenymotorok piacát célozta meg. Az alapítónak rengeteg újszerű ötlete volt, ő használt először fordított első teleszkópokat és fémhálós fékcsöveket utcai motorokon, később pedig a szokatlan első féktárcsa és a vázba rejtett üzemanyag vált védjegyévé. A Harley-Davidson végig figyelte volt mérnökük tevékenységét, és 1993-ban beszálltak a vállalatba (49% részvény), 10 év múlva pedig további részvényeket vásároltak (újabb 49%), így a Buell teljesen a tulajdonukba került. Habár Erik motorjain láthatóvá vált a HD kézjegye, motorjai népszerűek voltak, az anyacég mégis leállította a gyártást 2009 októberében. A Harley nem a rossz eladásokra hivatkozott, csupán több figyelmet kívánt fordítani saját modelljeire.


A történet viszont itt nem ért véget. Erik elszántan folytatta a harcot saját márkája iránt, és megalapította az EBR – Erik Buell Racing márkanevet. Újra a versenyzés került előtérbe, és egy igazi V-kettes Superbike készült el, mely eljutott egész a SBK világbajnokságra is. Az amerikai Indiából szerzett segítséget, a Hero komoly anyagi támogatást kínált számára, cserébe Erik megismertette velük az USA piacát. Az együttműködés nem tartott túl sokáig, habár a Hero felvásárolta az EBR részvényeinek 49,2 százalékát, az amerikaiak néhány hónapja csődeljárásnak vetették alá gyárat. Vajon ez lenne a történet vége? Jelenleg igen, de ismerve Erik Buell leleményességét, könnyen jöhet még folytatás!

EBR 1190RX

1190RX
Az utolsó EBR Superbike sajnos nem tudta felvenni a kesztyűt a SBK világbajnokságán a riválisokkal szemben, inkább csak sereghajtóként kullogott mögöttük. Az erőforrás egy 72 fokos V-kettes volt, melyet az osztrák Rotax vállalat fejlesztett ki, teljesítménye pedig 185 lóerő volt. A motoron megtalálható a jellegzetes Buell első tárcsafék, melyen a nyereg belül helyezkedik el, ám ezt a megoldást a versenypályán egy idő után elhagyták. A 2014-es versenyszezon után az idei évben sokat gyorsult a csapat az olasz versenyző, Niccolo Canepa érkezésével, mivel előtte csupán amerikai versenyzőket indítottak. A sikerek viszont elmaradtak, mivel az EBR csődjével a versenycsapat is befejezte működését. A típusból bemutattak csupasz változatot is.

EBR 1190SX

XB12S
A vállalat Harley korszakában léghűtéses V-kettes erőforrások kerültek a vázakba, ám ezen kívül a tervező minden részletben próbálta otthagyni keze nyomát. Az izmos csupaszmotoron már 10 éve a motor alá került a kipufogó, amely megoldást a konkurens gyártók közül egyre többen követnek. A maga 103 lóerejével gyengének sem volt mondható, és különlegesnek számított a chopperekre jellemző ékszíjhajtás is.

Buell XB12S

Buell 1125R a KTM RC8 ellenkétrészes tesztünket itt olvashatjátok, még 2010-ből!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending