Csatlakozz hozzánk

Blog

Kipusztult kétkerekűek: Buell és EBR

Ezen a héten Erik Buell tevékenységét idézzük fel!

Közzétéve

ekkor

buell modellek
Euromotor3

Történetünk egy amerikai örökifjúról szól, aki 12 évesen ülhetett először motorra. Szerelem volt ez első látásra, és a fiú merész álmokat kezdett üldözni. Egy helyi márkakereskedésben dolgozott, hogy fizetni tudja esti iskoláit, majd szerviz menedzserré lépett elő. Számára a versenyzés jelentette a motorozás lényegét, így hamar kipróbálta magát a versenypályán. A fiú jó volt, és feljutott egészen a legnagyobb amerikai versenyzők közé, az elérhető legmagasabb osztályba. Történetünk hőse nem más, mint Erik Buell, aki saját készítésű versenygépekről álmodott.


Erik 1950-ben született, az érettségi után pedig a Harley-Davidsonnál kezdett el dolgozni. Mérnöki pozícióba került, fő szakterülete a vázak tervezése és fejlesztése volt. 1982-ben hagyta el az amerikai motorgyártót, méghozzá azért, hogy saját márkát indítson. Egy évvel később alapult meg a Buell, mely a versenymotorok piacát célozta meg. Az alapítónak rengeteg újszerű ötlete volt, ő használt először fordított első teleszkópokat és fémhálós fékcsöveket utcai motorokon, később pedig a szokatlan első féktárcsa és a vázba rejtett üzemanyag vált védjegyévé. A Harley-Davidson végig figyelte volt mérnökük tevékenységét, és 1993-ban beszálltak a vállalatba (49% részvény), 10 év múlva pedig további részvényeket vásároltak (újabb 49%), így a Buell teljesen a tulajdonukba került. Habár Erik motorjain láthatóvá vált a HD kézjegye, motorjai népszerűek voltak, az anyacég mégis leállította a gyártást 2009 októberében. A Harley nem a rossz eladásokra hivatkozott, csupán több figyelmet kívánt fordítani saját modelljeire.


A történet viszont itt nem ért véget. Erik elszántan folytatta a harcot saját márkája iránt, és megalapította az EBR – Erik Buell Racing márkanevet. Újra a versenyzés került előtérbe, és egy igazi V-kettes Superbike készült el, mely eljutott egész a SBK világbajnokságra is. Az amerikai Indiából szerzett segítséget, a Hero komoly anyagi támogatást kínált számára, cserébe Erik megismertette velük az USA piacát. Az együttműködés nem tartott túl sokáig, habár a Hero felvásárolta az EBR részvényeinek 49,2 százalékát, az amerikaiak néhány hónapja csődeljárásnak vetették alá gyárat. Vajon ez lenne a történet vége? Jelenleg igen, de ismerve Erik Buell leleményességét, könnyen jöhet még folytatás!

EBR 1190RX

1190RX
Az utolsó EBR Superbike sajnos nem tudta felvenni a kesztyűt a SBK világbajnokságán a riválisokkal szemben, inkább csak sereghajtóként kullogott mögöttük. Az erőforrás egy 72 fokos V-kettes volt, melyet az osztrák Rotax vállalat fejlesztett ki, teljesítménye pedig 185 lóerő volt. A motoron megtalálható a jellegzetes Buell első tárcsafék, melyen a nyereg belül helyezkedik el, ám ezt a megoldást a versenypályán egy idő után elhagyták. A 2014-es versenyszezon után az idei évben sokat gyorsult a csapat az olasz versenyző, Niccolo Canepa érkezésével, mivel előtte csupán amerikai versenyzőket indítottak. A sikerek viszont elmaradtak, mivel az EBR csődjével a versenycsapat is befejezte működését. A típusból bemutattak csupasz változatot is.

EBR 1190SX

XB12S
A vállalat Harley korszakában léghűtéses V-kettes erőforrások kerültek a vázakba, ám ezen kívül a tervező minden részletben próbálta otthagyni keze nyomát. Az izmos csupaszmotoron már 10 éve a motor alá került a kipufogó, amely megoldást a konkurens gyártók közül egyre többen követnek. A maga 103 lóerejével gyengének sem volt mondható, és különlegesnek számított a chopperekre jellemző ékszíjhajtás is.

Buell XB12S

Buell 1125R a KTM RC8 ellenkétrészes tesztünket itt olvashatjátok, még 2010-ből!

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending