Csatlakozz hozzánk
Fantic caballero

Blog

Kipusztult kétkerekűek: Cagiva modellpaletta

Miután végiglapoztuk 2015 modelljeit, visszatekintünk néhány kihalt motorgyárra, jelen esetben az olasz Cagivára.

Közzétéve

ekkor

cagiva modellpaletta
GRINGO Kicsi
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT

Az olasz gyártó 1950-ben alapult Claudio Castiglioni által. Nevét az alapító fiának keresztnevéből, és az alapítás helyének mozaikszavaiból kapta: Castigiloni Giovanni Varese. Kisebb fém alkatrészek gyártásával/kereskedésével kezdték, a kétkerekűek gyártására pedig 1978-ban álltak át. Rögtön versenymotorok építésével is foglalkoztak, a sorozatgyártás pedig a következő évben már elérte a 40 000 utcai példányt – ezek kétütemű 125 és 350 köbcentiméteres erőforrásokkal voltak szerelve. Ekkoriban a Harley Davidson is gyártatott Varese-ben, mely modellek egy része Cagivaként került befejezésre. Az olasz gyártó viszont a terepmotorokban látta a Cagiva jövőjét!

Cagiva GP 500

1985-ben a Cagiva olyan jól állt pénzügyileg, hogy felvásárolta a Ducati gyárát! A Ducatikat továbbra is Bologna-ban gyártották, míg Varese-ben már dezmodromikus L-kettes Ducati erőforrások is kerültek a Cagiva modellekbe, 350-től egészen 900 köbcentiméterig. A felvásárlási láz ezzel nem ért véget, megszerezték a haldokló Moto Morinit (1985), a svéd Husqvarnát (1987), sőt az MV Agustát (1991) is. Ezek voltak a Cagiva arany évei, amikor sikerült futamokat nyerniük a MotoGP-ben (akkor még kétütemű GP500), kétszer győzedelmeskedniük a Dakar Rally összesítésben, sőt segítettek a Ducatinak megalkotni minden idők talán legszebb motorját, a 916-ost. A Cagiva hanyatlása talán 1996-ban kezdődött, amikor megváltak a Ducatitól és a Moto Morinitől, sőt 1999-ben úgy döntöttek, hogy az MV Agusta márkát kell felfuttatniuk.

Cagiva Elefant Dakar Rally

Az ezredforduló után a Cagiva próbálkozott új négyütemű modellekkel, ám a várt eredmények elmaradtak. A Harley birtokába is került, majd visszatért olasz tulajdonba, és legyártottak néhány új Mítót (525), de a kétütemű korszak végével bezárták kapuikat. Vegyük hát sorra a gyártó legsikeresebb és legismertebb modelljeit!

Cagiva Mito 125 SP

Mito
A Cagiva egyik legelterjedtebb modellje az utcai kis GP motor, a Mito. Fejlesztése mondhatjuk már 1987-ben indult el, akkor még Freccia típusnéven. A nyíl (olasz fordításban) a Ducati Paso típusának kistestvéreként készült kétütemű 125 köbcentiméteres erőforrással. 1990-ben jött a Mito, melynek 1995-ös EVO változata a legemlékezetesebb. A Ducati 748/916/996/998 dizájn elérhetővé vált a kamaszgyerekek számára, és hamar a legmenőbb kétütemű sportmotorrá vált (álommotor?). Egyik különlegessége a hétsebességes váltó volt, mellyel igazán versenyzőként tarthattuk az egekben a fordulatszámot.

Cagiva Xtra Raptor 1000

Raptor 125, 650, 1000
2000-ben nagy elánnal vágott neki a csupaszmotorok piacának a Raptor 1000. Egy évvel később jött a 650-es, majd 2003-ban a 125-ös változat is. A nyolcad literes erőforrást a Mítótól örökölte, míg a négyüteműeket a Suzuki TL/SV modelleiből építették át. A dübörgő, olcsón feltartható V-kettes erőforrások remek helyre találtak az MV Agusta stílusú vázban, végül mégsem sikerült megtermelniük az elvárt profitot. Készült limitált kiadású (1000 db) Xtra Raptor is, melyen nem spóroltak a karbon alkatrészekkel.

Cagiva Elefant 350

Elefant
A gyártó legsikeresebb modellje talán az Elefant volt, melyet 1987-től kezdtek el gyártani csaknem 10 éven át. A Cagivák sokáig inkább a terepet kívánták uralni, és ebben legnagyobb fegyverük (a gyártó szimbólumává is váló) elefántok voltak. Felsorolni is hosszú, mennyi erőforrással gyártották a típust. A 125-ös és 200-as kétütemű erőforrások mellett 350, 650 és 900 köbcentiméteres L-kettes Ducati erőforrások is szerepeltek a palettán, melyek két Dakar győzelemhez is hozzásegítették a márkát.

Cagiva Navigator 1000

Canyon és Navigator
Miután a Cagiva megvált a Ducatitól, modernebb típusokkal váltották fel az elefántokat. A Canyon egyhengeres léghűtéses erőforrásokkal volt kapható (500 és 600), míg a Navigator a Suzuki TL literes V-kettesét kapta meg. A Navigator megjelenése előtt készültek még 900 köbcentiméteres Ducati erőforrással szerelt Gran Canyon modellek is, valószínűleg ezekben használták fel az utolsó dezmó erőforrásokat. A három típus azonos dizájnban készült, mely már az ezredfordulós, kerekebb vonalvezetésű, utcaibb endurók közé sorolta őket.

Végül a kihagyhatatlan videó – Dakar Rally és GP 500 (köztük Hungaroring) sikerek megható zenei aláfestésben:

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Trending