Csatlakozz hozzánk

Műhely

Hogyan működik a gyorsváltó

Löksz egyet a sebességváltón és már gyorsulsz is tovább anélkül, hogy egy pillanatig is kuplongolnál vagy eleresztenéd a gázt. Varázslat ez emberek!

Közzétéve

ekkor

gyorsvalto
MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Az átlagos motorosnak még ha nagyon rá is koncentrál, körülbelül 0,6 másodpercébe kerül egy sebességváltás. Ennyi idő alatt lehetséges behúzni a kuplungot, elereszteni a gázt, váltani majd rá engedni a kuplungot. Haladó motorosok már kuplung nélkül is képesek erre, így az idő lecsökkenthető 0,3 másodpercre ám a gázt még ennél a módszernél is vissza kell engedni. Na a gyorsváltó ezt elintézi nekünk 0,05 másodperc alatt. Öt századmásodperc emberek! Ez tizenkétszer gyorsabb mint a hagyományos módszer.

A motorokban a kuplung köti össze a motort a váltóval. A szerkezet arra szolgál, hogy tehermentesíteni tudjuk a váltót a motortól, hogy könnyedén, mechanikai sérülések okozása nélkül válthassunk sebességet. De akkor hogyan lehetséges az, hogy kuplungolás nélkül is zökkenőmentesen váltsunk és még gyorsabb is legyen a művelet? Nem kell hozzá sok minden. A legtöbb esetben egy okos kis szenzorra van szükség, amit a motor ECU-jához kapcsolnak.

Mivel gyorsváltó használatakor a motorosnak sem a kuplungolással sem a gázelvétellel nem kell törődnie, a motort egyéb módon kell tájékoztatni arról, hogy sebességváltás következik. A legtöbb esetben ehhez egyszerűen lecserélik a váltórudazatot, hogy az ne csak a váltót, hanem egy szenzort is működtessen, mely a motorvezérlőhöz van kapcsolva. Gyorsítás közben, mikor a lábad meglöki a váltókart, a kis szenzor értesíti az ECU-t a bekövetkezendő váltásról. A vezérlő egység abban a pillanatban elveszi a gyújtást (ezért durran a kipufogó váltáskor) vagy elzárja az üzemanyag útját úgy kb 0,015 másodpercre, éppen tehermentesítve annyira ezzel a váltót, hogy az könnyedén kapcsolhassa a következő fokozatot. Ez a kis trükk azt utánozza, amikor mi magunk vesszük el a gázt csak épp sokkal gyorsabban.

Mint minden modern technológiánál itt is találhatunk különböző változatokat. Egyes gyorsváltók úgynevezett helyzeti-szenzorokat használnak, amelyek a váltókar helyzetét figyelik és jelzik az ECU-nak ha abban változás történik. Mások a váltóba épített nyomásszenzorral oldják meg ugyanezt. Régebbi, karburátoros motorokon is megoldható a dolog ha közvetlen a gyújtásra van rákötve a szenzor.

A gyorsváltó, akárcsak az ABS vagy a kipörgésgátló, gyorsan alap felszereléseivé váltak az utcai motoroknak is. Ilyen technológiát találunk a BMW S1000RR-en, az Aprilia RSV4-en, a Yamaha R1-en, az MV Agusta vagy a Ducati újabb modelljein de még Triumph Daytona 675R-en is.

Nem kell azonban rögtön új motort vásárolni ha villámgyors váltásokat szeretnél. Számtalan cég kínál már ilyen megoldást a régebbi modellekhez is.

Azonban a gyorsváltó sem csodafegyver. Nem a lusta motorosoknak készült, hanem azoknak, akiknek az a pár század is fontos, amit vele nyerhetnek. Tehát nem városi tempóra találták ki a dolgot. Ott továbbra is tessék szépen húzogatni a kuplungot.

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Astone

Facebook

Suzuki

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

ALPINESTARS OFF ROAD

Trending