Csatlakozz hozzánk

Műhely

Elfeledett karbantartás: Vezérműszíj és vezérműlánc

A vezérműszíjak cseréje kétévente esedékes, de a vezérműlánc sem örökös!

Közzétéve

ekkor

4
ALPINESTARS OFF ROAD
MPS RAM MOUNT
A négyütemű motorok egyik alapvető alkatrészei a szelepek, melyek biztosítják a benzin és a levegő keverékének áramlását az égéstérbe, valamint az égés utáni gáz kipufogását. Ezen szívó és kipufogó szelepeket azonban időközönként ellenőrizni kell a pontos és zavartalan működés érdekében – erről írtunk múlt héten. E heti műhely cikkünkben a szelepeket vezérlő láncról és szíjról lesz szó.

Vezérműlánc(19), lánckerekek(14), vezérműlánc-feszítők(5,6), vezérműtengelyek(12,13)

SV, OHV, OHC, DOHC – ezek a lehetséges szelepvezérlési típusok, melyekből napjaink motorkerékpárjaiban túlnyomó részt a DOHC felülvezérelt és felülszelepelt, dupla vezérműtengelyes módszert alkalmaznak. A vezérműtengelyek meghajtása leggyakrabban lánccal történik, néhány esetben szíjjal (Ducatik), és nagyon ritka esetben fogaskerekekkel (Honda VTR SP).

Négyhengeres motor DOHC vezérlése

A vezérműlánc egy hosszú távú megbízható megoldás, ám ne higgyük azt, hogy örökös. Egy sportmotorra könnyen ráfoghatnánk, hogy a vezérműlánc több kilométert fut el, mint az egész motor, de ez szerencsére nincs így. Általában 50-60 ezer kilométer után szokott jelentkezni a jellegzetes csörgő hang, melyből a szakértők hamar leszűrik, hogy a vezérlánc lesz a ludas.

A MotoPartsShop.HU kínálatában vezérműláncok is szerepelnek!

A vezérműlánc – akárcsak minden lánc – folyamatosan nyúlik, kopik. A karbantartáskor inkább a nyúlásra kell figyelni, amit egy bizonyos szintig orvosolhatunk a lánc feszítésével. Ha nem vagyunk biztosak a dolgunkban, bízzuk szakemberre, mivel a vezérműlánc-feszítő helytelen manipulálása nagyon drága következményekkel járhat: elgörbült szelepszárak, sérült dugattyúk, vagy komplett blokkcsere! A túlságosan megnyúlt lánc akár át is ugorhat egy fogat a lánckeréken, ezért van az a szint, amikor a láncot már cserélni kell. Nézz körül webshopunk vezőrműláncai közt!
A Ducati L-kettes dupla vezérműszíjas erőforrása

A Ducati tulajdonosokra más feladatok várnak, ugyanis az olasz gyártó vezérműszíjakat használ. A szíjak cseréjének bonyolultsága típustól függően változó (egy Monsteren célszerszám nélkül elvégezhető, míg egy SuperBike-on nem), sőt a szíjak költsége sem azonos. Minden vezérműszíjat kétévente, vagy 20 000 kilométerenként kell cserélni, így a 30-48 ezer Forintos szíjak megdobják kissé a Ducatik fenntartási költségeit – olyan ez, mint egy titkos adó azoknak, akik a vörösek táborába kívánnak tartozni. Léteznek természetesen olcsóbb megoldások után gyártott vezérműszíjak formájában, ám ezektől a legtöbb fórumokon óvva intenek. Néhány ezer forint spórolása végett százezer forintos károk képződhetnek, így amennyiben épp nem adja ki a büdzsé a szíjcserét, inkább hosszabbítsd meg egy kicsit a gyári szíjak intervallumát, és spórolj!

Egy Monster vezérműszíjainak cseréje otthon is elvégezhető célszerszám nélkül

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Trending