Csatlakozz hozzánk

Hírek

2009-es Yamaha R1

Megállíthatatlanul elindult a lavina. Rettegj világ, itt az új YZF-R1 !!!!!!!

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg: Molnár Dénes (DennyM) – denes@tesztmotor.hu

Az elmúlt hetekben, sőt hónapokban több kép rebbent fel az R1-ről, vadabnál vadabb ötletekkel. Hölgyeim és uraim, a Yamaha véget vetett a találgatásoknak és széles mosollyal az arcán lehúzta a leplet az igazságról:

A motor szervízek legsűrűbb mondata jut eszembe: “Első látásra szerelem”

A kipufogó nem került el az ülés alól, a forma nem csalta meg önnön magát, mégis megáll a szívverésem ha ránézek. Mondom az adatokat: 180 helyett 182 LE teljesítmény kapunk (12.500-nál), 112,7 helyett 115 Nm nyomatékot vihetünk az aszfaltra (10.000-nél), a kompresszió pedig 12,7:1-re nőtt. Persze ne felejtsük el, hogy mindez közvetlen légbeszívás nélkül értendő, mely még kb. 10 lőerőt képes hozzácsapni, az amúgy “gyengén muzsikáló” Yamahához. De a lényeg nem ez! Nem ám, hisz végre felszínre (értsd utcára) tört a MotoGP boxaiban rejtegetett technikák egyike: immár a hétköznapokban is használhatjuk a “big bang” szócskát.

A képen jól látszik a dugattyúk helyzete.

Eddig a megszokott módon, párosával mozogtak a dugattyúk, de ennek az R1-nél vége. Az M1-ből származó technika lényege, hogy két dugattyú továbbra is egyszerre mozog, viszont a másik kettő egy-egy ütemmel előbb illetve később dolgozik. Ennek eredményeként több erő és nyomaték sajtolható ki a blokkból, viszont cserébe sokkal egyenetlenebbül jár. Ezt a Yamaha egy kiegyenlítő tengellyel oldotta meg, akár csak a V2-esekben szokás. Nem vitás: a leginnovatívabb díjat idén is a Yamaha kapja.

Nem hazudtolták meg magukat a japán mérnökök, újabb elektronikával bővül az eregy. Az változó szívóhossz és a digitális gáz mellett kapunk egy ún. D-Mode-ot, amivel különböző karakterű teljesítmény görbék között tudunk váltogatni. A normálon kívül így tudunk egy alul és középen élettelibb módot választani (A mód) vagy ha rosszak az időjárási körülmények ott a kasztrált R1 (B mód), amelynél nem kell majd félni a rossz gáz mozdulat kínos következményeitől.

Menjünk tovább. Ha a ram-air nyílásokat keressük és nem találjuk őket, akkor keressük tovább. Segítek. Ott vannak azok, a lámpák és a helyzetjelzők között. Nem rossz megoldás, csak takarítani ne kelljen. Mindenesetre nagyon agresszív nézésre lett, az amúgy yem szelíd tekintetű R1-nek. Projektoros utángyártott lámpák előnyben.

Azért még mindig maradt csemege. Átdolgozták a vázat, a segédvázat és némileg a blokkot is. Utóbbi kicsit előrébb került és a szöge is változott a függőleges javára, a váz alumínium, a segédváz pedig magnézium. Ahogy ez lenni szokott, összeségében merevebb és stabilabb csomagot kapunk. Súly adatot sajnos nem tudni még, pedig érdekes lenne, hogy hízott-e, vagy esetleg sikerült-e a Norbi diéta. Én az utóbbira tippelek és ha a jóslatom beigazolódik, akkor a súly-teljesítmény arány is jelentősen nőni látszik. Kedves konkurensek lehet felkötni a gatyát. Ahogy egy nyugodtnak indult esti szórakozás végén hallottam, “Itt valakinek csúnyán el lesz kenve a szája”.

A 2009-es színek. Fordítsunk különös figyelmet a bordó vázra.

Amúgy motort a Las Vegas-i Mirage hotelben mutatták be, ahol Rossi a következőket mondta róla: “Ez egy nagyszerű motor. Nagyon hasonlít az M1-emre, izgalmas találkozni egy-két, a MotoGP-ből átvett technikával egy alapvetően utcai motoron. Úgy hiszem, aki szereti az R1-et és a Yamahát, mind nagyon izgatott lesz a motor láttán. Egyszerűen szenzációs!”. Ezeket a mondatokat biztos honorálják majd Rózsinak, de ami azt illeti semmit sem ferdített: tényleg mindenki nagyon izgatott és valóban egy nagyszerű (bajnok?) motor lehet az új R1.

Erre még mindig képes. Bezzeg én …

További részletekért, képekért, videókért és három dimenziós képekért KATT IDE.

Egy hosszú bemutató videót Colin Edwards kommentálásával pedig itt találtok: KATT.

 

MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

KTM

Trending