Csatlakozz hozzánk

Hírek

180-as tempó 1 másodperc alatt…

Amerikában ilyen a Kunmadár: exkluzív drag-beszámoló Las Vegasból

Közzétéve

ekkor

Euromotor3

Szöveg, képek: Papp Sándor

Papp Sándort kajakos dragbike-osként ismerhettétek meg itt, a TesztMotoron: az újszászi srác amellett, hogy vizes sportágában Európa-bajnok, az idei évtől magyar bajnoknak is mondhatja magát, mivel – az ország leggyorsabb MZ-jével –  megnyerte a Szocialista kategóriát. Sanyi nem titkolja, hogy tovább kíván lépni a szakágban, ami számára nem csupán kategória ugrást jelentene, hanem előbb-utóbb a dragsport nemzetközi színterén is megméretné magát. Ennek eléréséhez a plusz tapasztalatok szerezése elengedhetetlen – pontosan ezért utazott a gyorsulás egyik fellegvárába, Las Vegasba…

Október 24-én belevágtunk életünk egyik legnagyobb túrájába kedves barátommal, Szalai Tamással. Az úti célunk pedig nem volt más, mint Las Vegas és az NHRA (National Hot Rod Association) bajnokság. Miről szól ez a verseny? Hazája Amerika, a ’30-as ’40-es években kezdődött az utcákon versenyző fiatalok között. Az NHRA szervezet alapítója Wally Parks, aki 1951-ben hozta létre és szorította legális keretek közé a versenyzést.

Egy izgalommal teli éjszaka után, másnap reggel elindultunk a pályára mai Las Vegas északi szélén található, a belvárostól 25 km-re lévő autópályán, majd onnan lehajtva, stílusosan a Speedway Blv-on. Egy szezonban 23 versenyt rendeznek, amiből ez volt a 22. A látvány és a méretek első látásra sokkoltak bennünket, ugyanis itt található egy Nascar pálya, több kisebb versenypálya és ahova mi is igyekeztünk, a Dragster pálya. A jegyünket már jóval előbb, nagyjából másfél hónapja megvettük, ennek ára 145 dollár (32.000Ft) volt a négy napos rendezvényre. Mi a rajttal egyvonalban foglaltuk le a helyjegyet, így kiválóan láttunk mindent: a rajt előkészületeit és az egész távot, ami ¼ mérföld, azaz 402,33 méter. A lelátó enyhén távolodik a pályától, így biztosítva azt, hogy valóban teljes hosszában beláthasd a versenypályát.

A depóba beérve egy kisebb város tárult elénk és egy városnyi embertömeg (25 ezer néző + a csapatok), mint egy nyüzsgő hangyaboly. A jegyed megvásárlásával szabadon közlekedhetsz a depóban és karnyújtásnyira tudod figyelni a szerelők és versenyzők munkáját. Első napon az úgynevezett ‘sportsman’ részleg résztvevői versenyeztek, ami magában foglal 5-6 különféle kategóriát. Másnap érkeztek az igazán nagy „vasak”, a Pro Stock motorok és autók, Funny Car és Top Fuel autók. Az élmény és a hanghatás egyaránt sokkolt bennünket – érdekességképpen, a Top Fuel autók beindításakor 5,5 Richter-skála szerinti földrengés rázza meg a pályát, és hát ebből a nézőknek is jut bőven! Így zajlott a pénteki-szombati nap, a versenyzők küzdöttek egymással hogy kvalifikálják magukat a  legjobb 16 közé.


“A rajttal egyvonalban foglaltuk le a helyjegyet, így kiválóan láttunk mindent: a rajt előkészületeit és az egész távot, ami ¼ mérföld”

Majd eljött a vasárnap és az egyenes kieséses szakasz, ahol már valóban nincs helye egy apró hibának sem. Így lett a 16 versenyzőből 8, majd 4 és máris a döntőbe jutásért folytak a harcok. A tempó rendkívül feszített, a pályán és a szerelősátrakban is. A szerelőknek alig több mint másfél óra(!) alatt kell darabokra szedniük a motorblokkokat, felújítani, beállítani és összeszerelni. Szó szerint egy új blokkot építenek ennyi idő alatt.

Pár technikai infó még ezekről az autókról: a Top Fuel kategóriás versenyzőkre 5G hat a rajt során és 6G a fékező zónában. Az autók nagyobbat gyorsulnak, mint egy anyahajóról startoló vadászrepülő. Egyetlen másodperc alatt érik el a 180km/h-s sebességet és az ennek a kategóriának lekorlátozott távot, ami ezer láb, azaz 335 méter – ezt 3,7 másodperc alatt teljesítik 530km/h sebességgel párosítva. 8000 lóerő leadására képesek! Ezen idő alatt 15 gallon, azaz 55 liter rakétahajtó üzemanyagot (nitromethánt) fogyasztanak el.


“A Top Fuel autók beindításakor 5,5 Richter-skála szerinti földrengés rázza meg a pályát – ebből a nézőknek is jut bőven!”

Az eredményhirdetést rögtön a futam után rendezik, amit akár már magáról a versenypályáról lehet figyelni – és hogy miért is érdekes ez? Aki már járt dragster versenyen az tudja, hogy ezeket a betoncsíkokat „kezelik”! A felcsiszolt betonra úgy nevezett aranyport szórnak, majd gumival feldörzsölik és egy édesipari melléktermékkel permetezve teszik „ragacsossá” a pályát. És itt minket váratlan meglepetés ért, mivel oly mértékben tapad a pálya, hogy vagy majdnem orra buktunk, vagy pedig a cipőnket akartuk elhagyni…

Mindent összevetve, egy nagyon jól megszervezett versenyt láttunk, sok élménnyel, és én, mint hazai versenyző, sok tapasztalattal tértem haza. Ha ezen élménybeszámoló alapján kedvet kaptatok egy ilyen verseny látogatására, vagy netalán versenyeznétek is, akkor ezt megtehetitek a jövő évben május 1-jén, június 29-én és augusztus 16-18-án Kunmadarason!


35 ezer néző néző a “The Strip” lelátóján… A tribün nem párhuzamos a pályával, a jobb kilátás érdekében (ami biztonsági szempontokból sem ártalmas)

A cikk szerzője, a magyar szoci-moci drag-bajnok a Las Vegas-i gyorsulási szentélyben – a háttérben a futamokat indító “karácsonyfánál” fotózkodnak a nézők

– Sanyi szponzoraival, az SKF-fel és a Motip-Dupli Hungária Kft-vel már készülnek a következő szezonra, és egy nagyon gyors gépet ígérnek! Várjuk 😉

Ha a képeken nem “jött át” a fíling… (FHRA)

Comments

comments

Hirdetés
Astone

Facebook

MPS Vespa-MV

INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

Husqvarna
KTM

Trending