Tesztek

15 év Kunmadár – Hadnagy József interjú

A kunmadarasi versenyek főszervezőjével beszélgettünk az idei évről, 2012-ről és...

Képek: Pásztor Tamás, Kovács Tamás, Kovács Norbert

Ha nem ismerős Hadnagy József neve, akkor nem nagyon tévedtél még itthon motoros gyorsulási versenyre, de még csak egy kiadósabb stunt-bulira se – Kunmadarast pedig hírből sem ismered. HaJó az említett események karizmatikus egyénisége, közönségkedvenc speakere és egyszemélyes intézménye. Egy olyan rendezvény házigazdája, amely már jó egy évtizede az egyik legkedveltebb magyar motorsport rendezvény – az utóbbi években pedig még annál is több.

Hadnagy József nélkül egyszerűen elképzelhetetlen Kunmadaras. Nem csak jól ismert hangja, hangulatkeltő szövege, hanem zseniális, emberfeletti szervezőkészsége nélkül sem lenne Kunmadár az, ami. A MAMS mostani Dragbike szakágvezetője tizennégy évvel ezelőtt a kunhegyesi Speed Riders MC tagjaként valami olyasmibe vágott bele, amiről maga sem gondolta volna, hogy világraszóló lesz. Hiszen mára mindenféle túlzás nélkül állíthatjuk, hogy drag racing berkekben híre ment a nagyvilágban az egykori szovjet kifutópályán zajló színvonalas versenyeknek. A “szalmabálás” futamok kezdeti időszakában álmodni sem mertek ilyesmiről a szervezők, azóta pedig már büszkén figyelt a felirat a szervezőcsapat tagjainak pólóin: “Kunmadár – Álmodtam egy világot magamnak”. Igen, az Európa Bajnoksággal egy álom teljesült (zsinórban másodszor, ráadásul nyitófutam), de nincs megállás, vagy mégis?!

Ugyanis amikor a jövő évi terveiről, illetve a versenysorozat jövőjéről kérdeztem a Kunmadaras Motorsport díjátadón, váratlan választ kaptam: a recesszió elérte Kunmadárt is, ezért valószínűleg visszább kell venni a lendületből. Ez persze a jelenlegi gazdasági állapotokat, azon belül is a motor-ipar helyzetét tekintve nem is annyira meglepő, csakhogy mi eddig el voltunk kényeztetve Kunmadarason. Minden egyes évre többet és többet kaptunk, egyre komolyabb, látványosabb meglepetéseket, egyre komolyabb időeredményekkel. Mindez persze idén sem maradt el, akadt itt sebességrekord és új magyar csúcs is, világújdonságként pedig ott volt az első éjszakai stunt verseny. HaJó elmondása szerint azonban nem kell megijedni, sőt: a 2012-es jubileumi év lesz, 15 éve járhatunk Kunmadarasra motoros gyorsulási versenyekre! Ennek megfelelően rengeteg meglepetéssel és nosztalgiával készülnek a szervezők, ugyanakkor emellett egy EB-t nem biztos, hogy össze tudnak hozni – és ez nem elsősorban rajtuk fog múlni. Hogy ez valóban visszalépésnek számít-e, azt mindenki döntse el maga – miután elolvasta az alábbi beszélgetést, amiből kierül, hogy miért lehet a kevesebb mégis több.


Hadnagy József neve mára egybeforrt a motoros gyorsulás fogalmával – többek között…

– Amit erre a kunmadarasi szezonra elterveztetetek, az maradéktalanul megvalósult, vagy esetleg maradt valami hiányérzeted az idei évvel kapcsolatban?

– A legnagyobb kihívás mindig az Európa Bajnokság. Azt gondolom, három éve tényleg egy nagy álom teljesült, de az EB idehozatalával, lépésről-lépésre, mindig egy jobb és jobb Európabajnoki szezonnyitót akartunk csinálni. Azt hiszem, ez ebben az évben sikerült, merthogy olyan SuperStreet-mezőny jött össze, amelyre még nem volt példa Kunmadarason.

– Tehát több versenyző?

– Igen, rekordszámú nevező volt. Abból a szempontból viszont kicsit csalódott vagyok, hogy a versenyzők tényleg top-ot akartak menni, és a nagyobb kategóriáknak látszik, hogy a pálya jelen pillanatban elfogyott. Előre kell lépni a pályafejlesztésben, csiszolás kell… Tehát innen nézve nem vagyok olyan elégedett, de ezt nem tudtuk! Ez most derült ki, vagy most ütközött ki, hogy a pályának vannak hiányosságai.

– A volt szovjet kifutópálya elérte a határait…

– Így van, 14 év alatt elérte a határait, ez a legjobb kifejezés. De tette mindezt úgy, hogy közben idejött a világ! Tehát ez nem úgy néz ki, hogy folyamatosan versenyeznek ugyanazok az emberek, hanem az évek során eljött a világ, vagy legalábbis Európa mindenképpen, és most kiderült, hogy egy-két kategóriának ez már kevés. Mondom, ebből a szempontból kissé csalódott vagyok, egyébként pedig hogy augusztusban megdőlt a magyar csúcs Competitionben Papp Laci által, hogy Matusik Andi sorra futotta a legjobb idejeit, hogy a SuperStreetek nagyon jók, hogy a ModiTwinben bioetanollal hajtott gép ment – szóval azt gondolom, hogy ..rvajó az egész! Ez nem kérdés.

– Tehát most már nem csak a Dragster (autó) EB-hez, hanem a Dragbike Európa Bajnoksághoz is csiszolni kellene a pályát?

– Igen. Már itt tartunk…


Hadnagy Józsi épp most tudja meg, hogy… – valaki megint nagyot ment

– Van rá esély hogy ez jövőre megvalósul? Hogy május 1-jére kész lesz a pálya?

– Azt szeretném mondani, hogy igen – de jelen pillanatban még nem látom… Ez az igazság, hogy manapság igent mondani egy olyan dologra, aminek nem látod a kimenetelét… Én sosem csináltam ilyet az elmúlt 14 évben, nem is szeretnék. Tehát nem szeretnék játszani például a magyar bajnokság jövőjével, vagyis olyannal, ami a magyar versenyzőknek fontos. Nagyon lényeges az EB, de az első a magyar bajnokság. Úgyhogy tárgyalunk folyamatosan, viszont most én mondtam azt saját magamnak, hogy nagyjából december közepéig adok magamnak határidőt: ha addig össze tudjuk hozni ezt a pályafejlesztést, és látszik valami pozitívum, akkor belemegyünk, de egyébként nem (egyelőre úgy tűnik, hogy nem lesz lecsiszolva a pálya május 1-jére, hogy lesz-e ettől függetlenül EB-nyitány, az elmúlt évekhez hasonlóan, azt még nem tudni – a szerk.)

– Volt már ilyen, hogy így az év végén ilyen szigorú voltál önmagadhoz?

– Az igazság az, hogy ez a három év azért eléggé kifektetett idegileg… Az elmúlt három szezon sokkal nehezebb volt, mint az azt megelőzőek. Tehát az Európa Bajnokság olyan szinten összehasonlíthatatlan minden mással… Minden nap öt óra, fél hat körül keltem, durván március közepétől, azért, hogy meg tudjam válaszolni a leveleket, amelyek érkeztek folyamatosan. Versenyzők kérdeztek egyfolytában – ami nagyon jó, csak mivel ugye a külföldi EB-versenyzőknek “messze vagyunk”, ezért bizonytalanok: nem tudják, hogy tényleg úgy lesz-e, ahogy ígérjük. Hiába csináltuk már meg kétszer nekik, hogy csak be kellett dugniuk a konnektorba, hogy látták, hogy ott van minden – mégis írnak, hogy hogy lesz, mint lesz. Szóval ahhoz, hogy ez gördülékenyen menjen, illetve ahhoz, amit láthat a közönség, olyan iszonyatos mennyiségű munka szükséges… És ez most tényleg nem a fényezése a szervező csapatnak meg mindenkinek. Viszont ez a dolog most nagyon “megültetett” engem is, és az óriási munka mellett olyan dolgok is becsúsztak, hogy például május 1-jén soha nem volt azelőtt eső, viszont az elmúlt három évben, amióta EB van, esők vannak… Tehát akadt néhány olyan tényező, amely összeállt az irányba, hogy nehezebb legyen, de azt gondolom, hogy ezeken kell túllépni és rendben lesz minden. Szóval én biztos vagyok benne, hogy lesz Európa Bajnokság, és abban is, hogy lesz Kunmadarason világbajnokság – hogy mikor? Ezen dolgozunk.


A motorok mellett komoly dragster versenyeket is láthattunk az utóbbi években Kunmadáron

– Lényegében a 14 év alatt minden egyes évre egyre komolyabb rendezvényt raktatok össze, és ez minden évben egyre nehezebb, gondolom én. Szinte kötelező minden évben egyre többet letenni az asztalra, anélkül nem megy?

– Igazából nem akarunk, hanem ez egy rendezvény fejlődésének a sajátossága. Tehát azt gondolom, ha valaki csinál valamit, akkor azt egyre jobban akarja csinálni. Ráadásul ez egy öngerjesztő folyamat, mert hogyha látják a környező országokban, vagy akár itthon is az emberek, hogy mi folyik itt, akkor azt mondják, hogy “aztamindenit”, akkor ehhez csatlakoznánk… Így került be az EB, így jött a világrekord, így jött minden! Tehát generálják magukat az események és ebben nagyon észen kell lenni, hogy ne menjél bele olyanba, ami bizonytalan, esetleg az egész versenyorozat jövőjét bizonytalanná teszi. Ez az igazság.

– Tehát ha jól gondolom, a közeljövőben a kevesebb több lehet, a hosszútávú tervezés szempontjából?

– Így van, ezt pontosan én is így gondolom, egy kicsit meg kell állni. Ez a gazdasági helyzet mindenkit elgondolkodtat. Nincs olyan ember Magyarországon szerintem, aki 317 forintos eurónál ne kezdene azon gondolkodni, hogy most akkor mi is van… Ugyanabban az országban élünk, mindenkinek vannak problémái, hitelek és így tovább. Úgy gondolom, lehet hogy most azt kell mondanunk, hogy a kevesebb tényleg több lehet, akár 2013-ra, 2014-re, 2015-re. Még mindig jobb szerintem, mintha azt mondjuk: oké, 2012, szaladjunk neki – és nincs tovább…


Dr. Hadnagy József PhD – az EKF Szociálpedagógia Tanszékének oktatója, merőben más szerepben…

– Ugyanakkor valamennyire biztonságban is van a versenysorozat, mert egy olyan légkört építettek ki az évek folyamán, hogy az emberek ígyis-úgyis menni fognak Kunmadarasra. Tehát szerintem az a veszély nem fenyegeti a rendezvényt, hogy nem lenne látogatottsága.

– Szeretném ezt hinni, de egy kicsit mást látok. Látom azt a magot, akik ezt a versenyt fenntartják, persze nem pénzügyileg gondolom. Továbbá keressük azokat a csatornákat, amivel ezt még népszerűbbé lehet tenni – ez egy nagyon fontos kérdés.

– A “mag” alatt azokat érted, akik mondjuk a júniusi versenyre is elmennek, amikor nincsen akkora szenzáció?

– Igen, akik a júniusi fordulóra is eljönnek, akik már pénteken is kijönnek és nézik az edzéseket, akik a Facebookon is ott vannak… Szóval kialakult Kunmadaras körül egy olyan háromezres mag, akik mindenképp megszólíthatók és tényleg magukénak érzik az egészet. Ez egy nagyon jó dolog. Nyilván, hogyha tízezres lenne, akkor máshogy beszélgetnénk erről a témáról, de ez egy háromezres társaság. Én nagyon büszke vagyok erre, nagyon szeretem ezt a kemény magot, és azt gondolom, hogy ilyen körülmények között ez a törzsgárda megtartja ezt a rendezvényt, de nekünk persze dolgoznunk kell azon, hogy ez még szélesebb körben népszerű legyen.

– A konkrétumokat tekintve mivel készültök jövőre?

– Európa Kupa biztosan lesz, ugyanis a SuperStreet kategória bekerült az Európa Kupa sorozatába, és a SuperStreet versenyzők egyöntetűen azt mondták, hogy jönni akarnak. Az EB kategóriák versenyzői között – akik idén és tavaly ugye itt voltak – óriási széthúzás van most, nem csak Magyarországgal kapcsolatban. Norvégia, aki 25 éve van benne a sportban: Norvégiát már törölték, ez nagyon durva! Magyarország benne van még a versenynaptárban, de nagyon nehéz a helyzet… A versenyzők is olcsóbban akarnak kijönni, nem akarnak annyit utazni…

– Szóval ez akkor kizárólag pénzügyi okokból eredő széthúzás?

– Sajnos így van. Ez nem arról szól, hogy jó-e a verseny vagy nem jó a verseny – ez pénzről szól. Tehát a versenyzőknek is kevesebb a szponzor, kevesebb a háttér, így próbálnak olcsósítani. Tehát Európa Kupa, én azt gondolom hogy lesz, vagyis nagy nemzetközi verseny lesz, hogy ez Európa Bajnokság lesz-e, abban nem vagyok biztos.


Ne feledjünk, a hazai gyorsulás mellett a stunt, vagy népiesen a streetfighter fellegvárát is Kunmadarasnak hívják!

– Ezen kívül gondolom meglepetésekkel is készültök a jubileumi évre…

– Föl van téve a netre (kunmadarasmotorsport.hu), hogy szavazzatok! Szavazzatok, hogy mit szeretnétek újra látni a 15 év nagy durranásaiból: rakétauató, rakétamotor, satöbbi. Megmondom őszintén, hogy most inkább a tizenötéves jubileumra koncentrálok, mintsem azon gondolkodjak, amit kicsit messzebbinek érzek, mint például az EB. Azt gondolom, hogy jövőre egy nagy ünnepet kell csinálni, amit jól ki kell találni, vissza kell hozni azokat az embereket, akik az akkori nézőknek jelentettek valamit, hogy lássák őket. Adott esetben lehet, hogy minden versenyre egyet-egyet! Ne csak május 1-jére, ne csak augusztus 20-ra, hanem a júniusira is, beleszámítva azt is, hogy az nem biztos, hogy olyan látogatott lesz. Nem baj, de az a lényeg, hogy emlékezni akarunk egy olyan tizenöt évre, ami egy újabb energiát ad a következő tizenötre.

– Tehát ezt olyan példákkal kell elképzelni, minthogy idén a Peter Bossert visszatért (“aki annak idején elhozta a profizmust Kunmadarasra”)?

– Igen, például a rakétamotorral és a Top Methanol Dragsterrel és még nagyon sok meglepetéssel tárgyalásban vagyunk, aztán meglátjuk. Peter Bossertre azért nem tudjuk azt mondani, hogy hű de nagy szenzáció, mert ő ugye augusztusban (magától) visszajött. Hogyha ő most kipiheni magát és végiggondolja az életét, akkor lehet, hogy május 1-jére meg fog jelenni.

– Igazából nem is pont rá gondoltam, csak hogy ilyen nagy visszatérőkben kell gondolkodni?

– Így van, ami az eddigi tizennégy évben volt, ezekben gondolkodunk most. Legyen ez most egy békésebb, jubileumi ünneplés, ugyanakkor az árajánlatot például úgy kértük a rakétamotortól, hogy mi lenne, ha új világrekord lenne? Úgy keverje a peroxidot, hogy az odavágjon: például ne 5.2 másodperc legyen, hanem mondjuk 5.0 – amit még senki nem látott.


A hazai főszervező Keith Bartlettel, az EB promóterével egyeztet a tavalyi Európabajnoki szezonnyitón

– Gondolom azért Neked is szükséged van a pihenésre egy ilyen hajtós három év után, nem?

– Én ezt tolnám, én ezt végig tudnám tolni! Hogyha azt mondanák, hogy van két hét, szervezzem meg az Európa Bajnokságot, akkor két hét alatt megcsinálnám, komolyan mondom. Nem rajtam múlik, amikor szeptember óta azon könyörgünk, hogy ugyan fogadjon már az, aki megígérte, hogy fogadnia kéne… Megígérte a promóternek is és szeptember óta nem tudunk időpontot egyeztetni… Pedig nagyon komoly szintről beszélünk, ez így elég nehéz. Én kész vagyok bármikor, mennék, de ha nem válaszol…

– A magyar állam egyébként megelégedett azzal, amit sikerült nyújtani felé?

– Nagyon, nagyon. Ott az összefoglaló a Magyar Turizmus Zrt. igazgatójánál, ott a film a Vidékfejlesztési Miniszternél, ott a film Varga Mihály államtitkár úrnál is – tehát három nagyon fontos embernél ott van ez a műsor (az EB kapcsán forgatott film 18 ország 24 TV csatornáján keresztül 1 milliárd emberhez(!) jutott el). Mind a hárman úgy nyilatkoztak róla, hogy erről életükben nem gondolták volna, hogy “ezt tudja”! De többet mondok: Varga Mihály államtitkár úr és Fazekas Sándor miniszter úr ott voltak a helyszínen, én vezettem őket körbe. Azt mondták, hogy Hadnagy úr, mi ezt álmunkban sem gondoltuk, hogy ilyen ez! Ezt csinálni kell, ezt nem lehet kiengedni a kezeink közül, ezt csinálni kell! Csak azóta a 280-as euró felment 317-re – és én ezt megértem. Bár nem tudom elfogadni, hogy egy ilyen futamot most egy kicsit parkolópályára teszünk, de megértem az ország vezetését. Ez így nem jó, de még próbálkozunk sok mindennel, aztán majd meglátjuk, hogy mi lesz belőle.


“A lényeg, hogy emlékezni akarunk egy olyan tizenöt évre, ami egy újabb energiát ad a következő tizenötre”

– De ha őszinte vagy magadhoz, Ti sem gondoltátok volna, hogy valaha ilyen magasságokról lesz szó a kunmadarasi betonnal kapcsolatban. Mikor kezdted elhinni, hogy itt bizony világszínvonal is lehet?

– Amikor a világrekord megszületett, annak azért elég komoly visszhangja volt (elsőként a világon rakétaautó a rakétamotor ellen, 2008-ból: a motorral a francia Eric Teboul 5.5-öt ment, ez ekkor világrekord volt, ami most 5.2 másodperc – a szerk.). Nagyjából rá három hétre mentünk Santa Podba, természetesen “Új Világrekord” pólóban… És akkor ott úgy mutogattak minket, hogy ők a kunmadarasi szervezők. Akkor már éreztem, hogy itt valami lesz. Aztán benn álltunk egy hangárban, mert kinn szakadt az eső, és száz versenyző közül is kiszúrt bennünket a promóter, hogy azok kik ott, abban a kunmadarasos pólóban? Akkor mondtam, hogy gyerekek, itt vége van, nekünk beszélnünk kell: odamentünk hozzá, hogy jó napot kívánok, én vagyok Magyarországról a szervező, aki egyébként két éve írogat levelet Önnek… Ja, nálatok volt világrekord? Üljünk le, beszéljünk. Akkor én már tudtam, hogy ebből Európa Bajnokság lesz.

– Van még ilyen a világon, hogy egy volt katonai kifutópályán ilyen időket mennek, vagy egyáltalán hasonló színvonalú rendezvényeket tartanak?

– Nincs. Európában biztos hogy nincs, de szerintem a világon sem.

– Jövőre jubilál Kunmadár. Lesz újra sörfutás?

– Ez ..rvajó! Ilyenek kellenek gyerekek, hogy ne csak azok jöjjenek el, akik már az EB-n “nevelkedtek”, hanem a régiek, a tíz évvel ezelőtti közönség is! A dragos meglepetések mellett biztos lesznek ilyenek is! Sörfutásos gyorsulás!!! ..rvajóóó!!! 🙂

Világszenzáció, világrekord idővel, 2008-ból

“Gyerekek! Nincs mese! Ezt tudja Kunmadár! Bocsánatot kívánok!”

A 2011-es kunmadarasi fordulók beszámolói:

1. Sebességrekordtól volt hangos a kunmadarasi EB (április 30.)

2. “Úgy hullottak a csúcsok, mint a szilva a fáról” (június 25.)

3. Sok füst és láng, új magyar rekord (augusztus 21.)

Comments

comments