Csatlakozz hozzánk

Vezetéstechnika

125cc, 11kW: B-s jogosítvánnyal?

A jövőben “A1-es specifikációjú” motort is vezethetünk “B” kategóriás jogsival?

Közzétéve

ekkor

MPS RAM MOUNT
ALPINESTARS OFF ROAD

Hazánk különböző motoros közösségeiben is többször felmerült a kérdés, ami több más országban már valóság: a 125-ös motorok legalizálása “autós” jogosítványra. Most azonban konkrét lépés is született az ügyben: a kezdeményezés szabad utat kapott az Országos Választási Bizottság (OVB) szombati ülésén.

Ez egyelőre annyit jelent, hogy “a testület egyhangúan hitelesítette a népi kezdeményezés aláírásgyűjtő ívét, így ha nem érkezik jogorvoslat, az aláírásgyűjtés rövidesen meg is kezdődhet” – adta hírül az MTI. A népi kezdeményezés akkor lesz eredményes, ha sikerül 50 ezer érvényes aláírást összegyűjteni. Ekkor az Országgyűlésnek napirendjére kell tűznie a kérdés tárgyalását, ám ez nem kötelezi arra, hogy a megfogalmazott szándéknak megfelelő döntést hozzon”

Magyarán csak annyi bizonyos, hogy honatyáink foglalkozni fognak a témával, amennyiben összegyűlik az említett 50.000 szignó. Erre pedig minden esély megvan, hiszen a magyar motoros társadalom nagy része minden bizonnyal egyetért abban, hogy B-s jogsival is vezethetőek legyenek a 125 köbcentiméter hengerűrtartalmat és a 11 kilowattos teljesítményt meg nem haladó motorok. Ennek előnye azt hiszem, minden motoros számára evidens: sokkal biztonságosabbak az ilyen erős gépek az ötveneseknél, hiszen majd’ minden körülmények között képesek tartani a forgalom ritmusát. A belvároson kívül sokszor kevés lehet az ötvenesek nagyjából öt lóereje, amely ugyanolyan veszélyforrást jelenthet, mint például a leggyakoribb baleset-okozó tényező, a gyorshajtás. Én például már éppen elég szezont húztam le ötveneseken ahhoz, hogy érezzem ennek az esetleges törvénymódosításnak a súlyát. Bár sok esetben elég egy jó kis 50 köbcentis robogó vagy motorkerékpár, de sajnos sokkal több szituácóban bizonyul kevéskének: ilyenkor indul a harc az életedért a pótos IFA-kal és a csuklós Ikarussal.


Egy 125-ös már jóval biztonságosabb tempóra képes, mint egy 50-es lélekvesztő

Ugyanakkor biztonsági szempontból egy másik veszélyforrás is felmerül, csak az épp’ a tervezet megvalósulása esetén: egy 130km/h-s sebességre is képes motorkerépár terelgetése igényelne némi rutint és jártasságot a kétkerekűek világában. Hiszen egyes tehetségtelenebb autósok kezébe még egy öt lóerős ötvenes is sok lehet, márpedig eddig semmilyen plusz feltétele nem volt a B-s jogosítvánnyal történő robogózásnal, kismotorozásnak. De egy 125-ös már végképp nem játékszer, amivel akár autópályára is merészkedhetünk és amivel az adott körülmények között jóval dinamikusabban mozoghatunk a forgalom többi résztvevőjénél. Szerencsére a törvénytervezet kezdeményezője, a Totalcar.hu ügyvezető igazgatója, Bende Tibor erre is gondolt: az engedményt “megfelelő közlekedési jártassághoz” kötné, azaz szükség lenne valamilyen átképzésre, kiegészítő oktatásra a B-s jogsis motorozáshoz, ha nem elégszünk meg egy féldecissel.


Nemsokára talán a bal oldali modell is vezethető lesz “autós” jogsival

Ez viszont alighanem az A1-es jogosítvány kategória nyugdíjazását is jelentené, hiszen pontosan 125 köbcentinél és 11 kilowattnál (15LE) húzza meg a vonalat. Az említett átképzés nyilván nem vetekedne az A1-es jogsi árával (körülbelül 80.000Ft), az ifjú versenyző pedig valószínűleg nem fogja 16 évesen rákölteni ezt az összeget a motoros papírjára, ha egy évvel később elkezdheti a B-s jogosítványt, amivel már vezetheti RS4 125-ösét, ha friss modellt szeretnénk példaként említeni. Továbbá a hazai ötvenesek piacának ez a döntés bizonyos értelemben a válság meghosszabítását is jelentené – ha túlélné egyáltalán a radikális változtatást. Biztosan megcsappanna a mákdarálók iránti kereslet, a magyarok rossz értelemben vett maximalizmusát tekintve meg különösen. Vagyis úgyis a nagyobbat választja az ember, még akkor is, ha az számára nem is előnyös… Ez az egész persze még bőven feltételes mód és a magyar törvényhozással kapcsolatos tapasztalatok alapján még nagyon korán van pezsgőt bontani. Talán jó pont lehet az öltönyösök szemében az az állítás, amit Bende Tibor eképpen fogalmaz meg: “sok autós egyszerűen átülhessen a forgalom ritmusát tartani képes motorkerékpárra”: kesvesebb autó, kevesebb légszennyezés, kevesebb dugó, több motoros. Jól hangzik, nem? Lennél Te is egy szavazó az ötvenezerből?


Ha megvalósul, nagy lehetőség lesz ez az ifjú titánoknak, de a munkába járóknak és ingázóknak talán még nagyobb

MPS AUTOMAG
MPS ALPINESTARS 2017

Comments

comments

Hirdetés

Trending