Tesztek

Zárt bukósisak teszt 50.000 Ft felett (2011)

Játsszunk el a gondolattal, hogy zárt bukósisakot szeretnénk vásárolni 50.000 Ft felett. Ehhez adunk segítséget.
Faster2
EuroMotor

Szöveg: Molnár Dénes (DennyM)
Fotók: Benkő Zsolt (BenZso)

Játsszunk el a gondolattal, hogy zárt bukósisakot szeretnénk vásárolni 50.000 Ft felett. A gyári marketing maszlagon, az értékesítők részrehajló segítségén, és a SHARP teszt megkérdőjelezhető csillagrendszerén kívül nem sok szempont van a kezünkben a döntéshez. Pedig óriási a választék, millió jellemző létezik, és a legtöbb esetben csak használat közben mutatkoznak meg az előnyök, hátrányok. Emiatt gondoltuk úgy, hogy tapasztalataink bevetésével megpróbálunk független segítséget adni nektek a rendelkezésünkre bocsátott sisak típusokhoz*.

* Minden Magyarországon forgalmazott márkát megkerestünk a készülő teszttel, de csak néhányuk használta ki a lehetőséget. Az ő termékeikről olvashattok lejjebb.

A bukósisak -funkcióját tekintve- legfontosabb jellemzője a védelem, amihez szakemberekre, egy felszerelt laborra, és típusonként több áldozatra lenne szükségünk. Ez természetesen reménytelen, a legtöbben még erre a cikkre sem adtak próbadarabot. Teljes értékű tesztet így sajnos nem tudunk prezentálni, csupán útmutatást nyújtunk nektek, mely minden lehetséges, mérhető, kipróbálható, kikövetkeztethető szempontot figyelembe vesz, ráadásul három különböző vélemény alapján. Végeredményként minden sisak kapott tőlünk szöveges és százalékos értékelést.

A tesztelt sisakok összefoglaló táblázata

Ha érdekes lehet számotokra, olvassátok el korábbi sisaktesztjeinket is:

Zárt sisakteszt – 50.000 Ft alatt (2011)
Felnyitható sisakteszt (2011)
Zárt sisakteszt – 60.000 Ft alatt 1.rész
Zárt sisakteszt – 60.000 Ft alatt 2.rész
Zárt sisakteszt – Csúcskategória I.
Zárt sisakteszt – Csúcskategória II
Nyitott sisakteszt
Felnyitható sisak bemutató
 

LS2 CT2 Mono Air Go

Forgalmazó: Motorparts

Igen, az LS2 kínai márka. Ezen lendüljünk túl, mert a nemzetiség nem garancia sem a minőségre, sem a gagyi megoldásokra, a legnagyobb szerepe a gyártás költségek körül keresendő. A CT2 Air Go a márka csúcsmodellje, a csapat talán legfelszereltebb darabja, óriási meglepetést okozott.

A sisak karbon szálas, mint ahogy a többiek is, és annak ellenére, hogy beépített, lehajtható sötét plexit is szereltek bele, magasan ő a legkönnyebb a maga 1305g-os súlyával. A védelméről nem tudunk nyilatkozni, akit megnyugtat, a SHARP 4 csillagra értékelte. Egy biztos, a héj formáján igazán sokat izzadhattak a tervezők. A megnyerő ívektől, és a lakkozott szűz karbonos dizájntól szinte maga alá … az ember. Ennyire igényes kivitelt utoljára az Akrapovictól láttunk. Ugyanannyira telitalálat ez a felület, mint Hondáéknál a Repsol, egyszerűen begerjed rá a motoros látóidege. És most végre a szokásos LS2 műanyag alkatrészek sem hatnak gagyinak az igényes lakkréteg alatt. Egyedül a homlokszellőző pöckén kellett volna még kicsit agyalni.

Szóval külsőre bevéstük az ötöst, és felvétel után máris érik a következő. A beépített sötét plexi nem szokványos ebben a társaságban, pedig ennél praktikusabb x-faktora kevésbé lehet egy utcai típusnak. Ám nem ez a különlegessége a CT2-nek, hanem a felfújható arcpárna. A lényege, hogy felvétel után egy pumpa, illetve egy beépített lufi segítségével az arcunkra szoríthatjuk a sisakot. Ennek megvan az az előnye, hogy ha fejkerületben (homloknál, tarkónál és halántéknál) jó a méret, akkor az állíthatóságból adódóan arcban is tökéletes lehet a sisak. Ha túl sokat kell fújni, kényelmetlen érzés lehet, ahogy a rugalmas, de kemény gumilabdára hasonlító valami a fejünkre szorítja az arcpárnát. A határt pedig elég nehéz belőni. Mikor elég vajon az arc szorításából, hiszen mindenki azt tanulta, ebből sohasem elég. Nos, a kényelmesség fogalmát felejtsük el, de kellemetlen se legyen, mert az a koncentráció, a vezetés rovására mehet.

Az LS2 jól felszerelt és gyönyörű, de azért nem tökéletes sisak. Például a pleximechanika nem tartozik a bajnok rendszerek közé, főleg a három állása miatt. Megáll teljesen zárt és felnyitott állapotban, illetve a kettő között valahol középen, annak ellenére, hogy utóbbinak nincs sok értelme. Ellenben a résnyi állapot hiányzik. A belső anyaga is lehetne profibb. Tipikus “búvárruhás” jellegű. Sima, nem szúr, és nem hagy nyomot a fejen, de nem etalon. És itt jegyezzük gyorsan meg: mindezért kevesebb, mint 90.000 Ft-ot kérnek!

+ elképesztő forma, magas minőségű lakkozás
+ beépített sötét plexi
+ felfújható arcpárna
– a plexi állásai nem megfelelőek

KBC VR-4R

Forgalmazó: Superzone

A KBC amerikai márka, s bár emiatt teljesítenie kell a szigorúbb oceántúli szabványokat is, a SHARP eléggé lehúzza a cégtől tesztelt típusokat. A VR-4R-t, pont a csúcsmodellt persze nem értékelték az angolok, így a karbon-kevlár-üvegszálas héjszerkezet védelméről nem sok minden árulkodik. Külsőre a sisak belevaló darab: szép, dinamikus a héjdizájn, fantasztikus a fényezés, magas minőséget sugall az összeszerelés, és a festés színéhez igazodó belseje is magáért beszél. A jó hangulatba egyedül egy-kettő olyan műanyag elem piszkít bele, melyek az első pillanattól kezdve lötyögnek. Lehet, hogy csak a mienk volt ilyen, sajnos pont rossz kezekbe akadt a trehányabb munka.

A legnagyobb gondunk a mérettel volt. Érdekes, hogy az 54 cm az egyik gyárban ennyi, a másikban annyi. A KBC VR-4R-nél az felel meg S-esnek, amire M-es van írva, ebből kifolyólag elmondhatatlanul szűk volt a fejünkre. Persze a boltban ez mit sem számít, úgyis azt vesszük meg, amelyiknél még áramlik vér a fejünkbe, nem pedig azt, ami hivatalosan a méretünk. A párásodás se jó pont, no ilyenkor nyár környékén ettől nem kell tartani, de mesterségesen imitálva a hőmérséklet különbséget, csúnyán elbukott a plexi. Pin-lockot nem lehet beszerelni. A szellőzés viszont pipa, és a szellőzök is kényelmesen használhatóak.

Furcsa ez a sisak, mert ránézésre nagyon profi, a specifikációkból tudjuk, hogy a héjszerkezet is rendben lehet, ha eltekintünk a méret problémától, akkor felvéve sem rossz, a béléssel és plexivel sincsenek különösebb gondok (kivéve a párásodást), dupla D gyűrűs zár, és jól tervezett EPS réteg véd minket, mégis, mindezek ellenére egyikünk sem értékelte túl. Mi lehet a gond? A 90.000 Ft nem lenne sok egy ilyen sisakért, de az LS2 ugyanennyi pénzért sokkal többet ad. És a többi, nagyon profi bukót próbálgatva érezni nüansznyi különbségeket. Olyan ez, mint amikor egy motor nyergében “rögtön otthon érezzük magunkat”, vagy csak “elvagyunk rajta, mint a befőtt”.

+ a bélés színe igazodik a fényezéshez
+ jó minőség, precíz összeszerelés
– párásodás
– méretprobléma

ICON Airframe

Forgalmazza: PartsEurope.eu, Isti Motor

Az ICON szintén amerikai tervezés, bár Koreában gyártják, de az USA-ban rettentően kedvelik. Egy vevői elégedettséget is figyelembe vevő osztályozás (JD Power and Associates) szerint egyenértékű az Araival, a Shoei, a Nolan-csoport és a többiek csak utánuk kullognak. Fene tudja. Az biztos, hogy a világ összes létező tanúsítványával és minősítésével rendelkezik a karbonszálas ICON, szóval nagy gond nem lehet vele.

Elég macerás felvenni. Utána viszont királyi a kényelem, legalább is a füleknek mindenképpen. A kipróbált sisak egy szűkös M-esnek felelt meg, de sajnos ‘S’ volt ráírva, így a szigorúan vett méretpontosságnak lőttek. Centik ide vagy oda, kezdünk rájönni, hogy ez is amúgy szubjektív dolog, és emiatt nem szólhatunk be. Főleg, hogy nem számok vagy betűk, hanem érzés alapján veszünk méretet.

A bélés elég extravagáns mintázatú, a festékpöttyös dizájn miatt szobafestő motorosoknak ajánlott. 🙂 Ám ennél jóval fontosabb az igényes kidolgozás, és a Hydradry bélés anyag, mely extra szárazságot ígér. Bár a króm a tetején kicsit túlzás, de a külseje így is vagány, amihez nem elég a szép fényezés, a tisztességesen tervezett forma is kell. Az különösen tetszik, hogy a oldalt plexitakarónk is van, ami nem feltétlenül súlybarát megoldás, de mindenképpen hozzájárul a szuper látványhoz. Alul a gumiperem a szokásostól eltérően fehér, amin idővel gyönyörűen fog látszódni az idő. A pleximechanika jó, zárt állásban a rögzítő gombocska is van.

+ magas minőség
+ szép külső, és egyedi belső
+ minden létező teszten jól teljesített

Schubert SR1

Forgalmazza: Euromotor

A Schubert sisakjára voltunk leginkább kíváncsiak, melynek fejlesztésében a Forma1 főnixmadara, Michael Schumacher is aktívan közreműködött. Ez vagy PR fogás, vagy nem, a specifikációk szerint vizionált kép így is, úgy is elég szimpatikus.

A forma sokaknak tetszik, a többieknek kicsit már sok. Ebben mi sem tudtunk konszenzusra jutni. Abban viszont igen, hogy az egymás után felpróbált 20 sisak közül -és ehhez talán hozzávehetnénk az eddig tesztelt összes darabot- ez a legkompaktabb, és a legszűkösebb is. A felvétel olyan, mintha egy squash labdát akarnánk egy sörös üvegbe erőltetni. A harc után a Schubertben is helyére állnak a dolgok, minden irányból határozottan fog, jobban, mint bármelyik, de ehhez fejforma kell. Egyikünknél homlokban, másikunknak tarkónál volt kellemetlen szorosabb a kelleténél.

Ha stimmel fej és sisak, akkor igazán jó benne lenni. Sportos, kompakt és könnyű. A Schubert védjegyeként ismert csendesség most sem marad el, mintha letakartuk volna a füleinket. Ha viszont kinyitjuk a zajcsökkentő szellőzőket, néhány decibellel hangosabbá válik az SR1. Az audio mellett aerodinamikára is ügyeltek a németek. Szélcsatornából csillagos ötös a Schubert, a hátsó, állítható spoilerrel pedig minden tempónál stabil maradhat. A bélés anyaga nagyon profi, a pleximechanika működése szinte már tökéletes. Kár, hogy a plexi alapból párásodik. A szellőző rendszere meggyőző, amihez millió nyílás és állítási lehetőség párosul, kesztyűben némelyiket művészet kitapogatni.

Szóval okos kis sisak, a szellőzés, a zajszűrés, és a szélcsatorna magasiskolája, de a gerincvédő sajnos kötelező kiegészítője. Garantáltan hanyatt esünk az árától, mely fényezéssel eléri a 200.000 Ft-ot. Egyszínű matt kivitelben persze olcsóbb, de úgy már túl-túl egyszerű, és még így sem versenyképes például az X-Lite-tal.

+ változtatható csendesség
+ kompakt és könnyű
+ jó méret esetén nagyon jól fog mindenhol
+ profi szellőzés, jó aerodinamika, kellemes belső
– túlságosan drága

X-Lite X-802

Forgalmazza: Euromotor

Az X-Lite a világ egyik legjobb márkája. Az olaszok nem lihegik túl a témát, egyszerűen csak jó sisakokat gyártanak, mindezt elfogadható áron. Stoner és Lorenzo személyében két világbajnokuk is van, a legnagyobbakkal dolgoznak együtt. Egy tesztünket már megnyert az X-802, és élesben is bizonyított: a Hungaroring ráfordítójában 1,5 méter szabadesés után a hátamat követően tarkóval tompítottam. Mindezt meg sem éreztem, a karbon-kevlár sisak viszont berepedt az ütéstől.

A héjtörés oka egyértelműen a szélcsatornában kikísérletezett egyedi forma, melynek élei vannak. Persze a sisak feladata nem az, hogy ne törjön, hanem az energia eloszlatása, és ebben profi a 802-es. Legalább annyira, mint komfortban. Nem csak felvenni jó érzés, hanem hordani is (ez több ezer km-es tapasztalat), az X-Lite belsői szinte simogatják a motoros fejét. Hosszú távon kicsit kopik és bolyhozódik.

Szellőzés az van. Ha nincs beszerelve a bogárháló, akkor ha kell, ha nem, ömlik be a levegő. Hiába, ez alapvetően versenysisak. A pleximechanika így jó, ahogy van, talán egy résnyi állás hiányzik az állíthatóságból. A plexi viszont kicsit párásodik hidegben. X-faktorként az állítható hátsó spoilert említhetjük. Ez a sisak rettentően profi, kényelmes, biztonságos (SHARP 4 csillagra értékelte) és minden ízében a maximális minőséget képviseli. Többek közt a fényezésben, és az összeszerelésben. Nehéz belekötni, a magas érték pedig reális árral párosul. A X-701 vagy az X-802 olcsóbb, de szinte ugyanezt nyújta, így azok még jobban megérik, de az X-802RR sem egyszerű legyőznie a konkurenciának.

+ magas minőség
+ komoly biztonság
– ömlik bele a levegő
– hidegben párásodik a plexi

GIVI H40.2F

Forgalmazza: SHOX Áruház

Dobozok és motoros kiegészítők gyártásában az egyik legjobb, de sisaknév adásban nem túl erős a GIVI. A H40.2F megjegyezhetetlen, de persze kérdés, hogy érdemes-e rá. A héj karbon-kevlár-üvegszál kombó, mégis rettentően nehéz a sisak (1624g). A védelméről fogalmunk sincs, az ebből a szempontból biztató, hogy egyszerű a formája. Abból nem, hogy kicsit ötlettelennek hat.

Kapunk beépített napszemüveget, ami nagyon nagy plusz, a külső hatalmas kezelő kar nem annyira. A tetőszellőzők már gyárilag lötyögnek, az állszellőzője viszont nagyon jó, homloknál semmi. A belseje igényes, és nagyon jó belebújni. A mérettel nem volt óriási gond, bár tarthatott volna jobban is.

Nagyon egyszerű a sisak, nincs semmi csiribiri benne, az egyetlen x-faktora a sötét plexi. Ha a szellőzés hatékonyabban működne, akkor sokkal jobban megérné az árát, így dilemmában vagyunk a többi olcsóbb, de esetenként jobb választás mellett (nem a mostani tesztben szereplő sisakokra gondolunk).

+ jó ár
+ lehajtható sötét plexi
+ igényes belső
– kicsit középszerűnek tűnik

Nolan N71

Forgalmazza: Euromotor

Az N71 egy igazi univerzális zárt sisak, ugyanis levehető az állrésze. Nyitottként is használhatjuk, de minek kockáztatná bárki a fogsorát, ha zártat is hordhat? Mintha egy télikabátnak levehetnénk az ujjait… Értjük mi, hogy ha valakinek van egy Vespa-ja és egy túramotorja, akkor az N71 mindkettőre vagány, csak pártoljuk a nyitottságot. Az ilyen szétszedős sisakoknál kicsit fennáll az integráltság kérdése, azaz mennyit vesztünk a biztonságunkból amiatt, hogy két részből áll. A Nolan szerint semennyit. Mi pedig elhisszük!

A variálhatóság mellett lehajtható sötét plexink is van, csak az a baj, hogy a színe csúnya zöld. A szellőzés rendben van, jó nagy fejszellőzői vannak, a többi nincs túlzásba véve, és az állító karok is elég kicsit. Ezen lehetne javítani. Jópofa, hogy szét lehet szedni, csak minek. Minőségben hozza a szokásos Nolan formát, van sötét plexink, és a belseje nagyon jó. Jó lehet túrázni, és kényelmes a minden napos szaladgáláshoz. Nem tökéletes a sisak, itt-ott lehetne rajta javítani, de összességében jó vétel. A sisak N-Com kommunikációs előkészítése további pluszpont.

+ nyitott is, és zárt is lehet
+ lehajtható sötét plexi
+ magas minőség

Pontozás

A sisakokat egy saját pontrendszer alapján értékeltük. Egyes objektív jellemzőkre általános pontokat adtunk, másokban pedig külön-külön, mindhárman kifejtettük véleményünket. A három nézőpont, és a három egyméretű, de kicsit különböző fejforma maitt bízunk benne, hogy a végső sorrend tükrözi a valóságot. A százalékos értékek a maximum elérhető pontszám szerint alakulnak, és azt jelölik, hogy a jellemzőket, kényelmet, felszereltséget, árat és sok egyebet összevetve melyiket mennyire ajánljuk.

Újra az X-Lite nyert, amin már meg sem lepődünk. Valahogyan rendre az olasz márka a befutó nálunk, talán azért, mert valóban hihetetlen jól átgondolt, és minőségi sisakokat gyártanak. A 100.000 Ft körüli ár nem kevés, de más, nagy presztizsű márkából ugyanezt akár 1,5-szeres áron is mérhetik. Aki ezt a típust válassza, nem fogja megbánni, és minden egyes Forintját megéri.

A második helyen, szinte holtversenyben, az LS2 és az ICON végzett. Előbbinél a felszereltség és a gyönyörű kidolgozás nyomott sokat a latba, utóbbinál a profizmus mellett a számos teszten bizonyított biztonsági faktor. A Schubert újdonsága csak a harmadik helyre volt jó, amit a nagyon magas árának köszönhet. Persze akinek a pénz nem számít, az az elsők között próbálja fel, mert ha jó a méret, akkor nehéz nála jobbat találni.

A sereghajtó a magas minőséget nyújtó, és nyitottként is használható Nolan, az amerikai KBC, aminek a biztonságáról nem sokat tudunk sajnos, és végül a GIVI, ami egyelőre nem tud olyan színvonalú bukósisakokat gyártani, mint amennyire jó dobozokat.

Természetesen vásárlás előtt az a legjobb, ha mindegyiket felpróbáljátok, olyan típusokat is, amikről most nem írtunk. A legfontosabb szempont mindig a méret! És sajnos könnyen előfordulhat, hogy az amúgy legjobbnak titulált bukó azért nem lesz jó nekünk, mert nem illeszkedik megfelelően a fejformánkra. Az arcpárna vastagságával sok márkánál és forgalmazónál lehet játszani, de ez sem mindig oldja meg a problémát.