Műhely

Xenon világítás

Vannak előnyei a xenon-nak, de balesetveszélyes, és a legtöbb esetben szabálytalan a használata
Faster2
EuroMotor

Forrás: www.motorace.hu

A közutakon közlekedők számára ismerős jelenség, amikor a szembejövő járművek között, vagy a visszapillantó-tükörben feltűnik egy égető fénypont: jobb esetben csak elvonja a figyelmünket, rosszabb esetben balesetveszélyesen elvakít minket. Az emberi szem csodákra képes, de sajnos az erős fény hatására összeszűkülő pupillánk a sötétebb részleteket sem engedi el a látóidegek felé. Szemünknek a fénypont elhaladása után bekövetkező drasztikus fényerőváltozáshoz való alkalmazkodási ideje pedig mindenki számára ismert, pl. amikor a napsütésből belépünk a sötét garázsunkba, hogy elővegyük motorunkat egy körre.

Az elmúlt években a személygépkocsik esetén egyre inkább elterjedt a gázkisüléses izzóval szerelt fényszórók, a “xenon-lámpák” és a ködlámpák felszerelése és használata – mindez a jobb látás és láthatóság érdekében. Amint az várható volt, a téma nem kerülte el a motorkerékpárok világát sem: egyre több hirdetésben, internetes forgalmazóknál tűnnek fel a motorokba és robogókba utólagosan beépíthető xenon-szettek, xenon-szerű izzók, a fórumokon is gyakran felmerül a téma.


Xenon lámpával nagyobb terület belátható, és ez nem az egyetlen előnye

A gázkisüléses fényszórók előnyeivel sokan, sok helyen foglalkoztak már: nagyobb fényerő, a nappali fényviszonyokhoz leginkább közel álló színhőmérséklet, baleset-megelőzésre vonatkozó pozitívumok, jobb energiafelhasználási hatásfok, stb. Ezeket elvitatni nem lehet.

A xenon-szettek forgalmazói viszont még mindig szűkmarkúan bánnak a beszerelés jogszabályi hátterének ismertetésével, a beépíthetőség szabályosságával kapcsolatos kérdések megválaszolásával: a bátrabbak állítják, hogy gond nélkül beépíthető; a tartózkodóbbak csak javasolják, hogy műszaki vizsga előtt érdemes visszaépíteni az eredeti világítóberendezést; vannak, akik kerek-perec megmondják, hogy csak saját felelősségre végezhető el az átalakítás (tán meg ez a legkevésbé “inkorrekt” hozzáállás).

Az autó- ás motorkerékpár-gyártók tisztában vannak a jogszabályokkal a xenon-fényszórók tekintetében: a gyári opcióként vásárolható gázkisüléses fényszórók kötelezően az automatikus fényszórómagasság-állító és fényszóró-mosó berendezésekkel együtt rendelhetők: előbbi a jármű menet közbeni mozgását ellensúlyozó függőleges korrekciót, utóbbi a lámpatesten megtapadó és a fény nem kívánatos, zavaró szóródását okozó szennyeződések eltávolítását szolgálja. Ezek nélkül a xenon-fényszóró pozitívumai a vezető számára maradnak csak pozitívak, a közlekedés többi résztvevőjét zavarni, vagy veszélyeztetni fogja. A motorkerékpárokon ritka kivételektől (pl. BMW K1300 GT) eltekintve nem is található gázkisüléses fényszóró gyári opcióként, a jogszabályoknak megfelelő, komplett utólagos “csomag” beépítése viszont bonyolult, ebből adódóan igen költséges és így már nem is lenne piacképes.


Szemből látva már kevésbé kellemes. Egész hosszú időre ki tudja sütni az ember szemét, ami nagyon balesetveszélyes

A jogszabályok a motorkerékpárok tekintetében sem tesznek kivételt, így ugyanezek a kísérő felszerelések lennének szükségesek a szabályszerű beépítéshez. A fórumokon és az internetes kereskedésekben feltűnő utólagos szettek tehát szabálytalanok, az “E-betűs” minősítésre való hivatkozások gyakran megtévesztők, beépítésük nem engedélyezett, használatuk pedig zavarja vagy veszélyezteti a közlekedés többi résztvevőjét.

A másik ilyen láthatósággal kapcsolatos és félreértelmezett eszköz a ködlámpa. Vitathatatlan tény, hogy egy hosszabb túrán kerülhetünk olyan időjárási körülmények közé, ahol szükség lehet a ködfényszóró használatára, azonban nem mindegy, milyen hatással vagyunk a közlekedés többi résztvevőjére.

A ködlámpa használatára és beépítésére vonatkozó KöHÉM rendelet

KRESZ 44. § / (4) Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják.

6/1990 (IV. 12.) számú KöHÉM rendelet
45. § (1) Ködfényszóróval minden gépjárművet, mezőgazdasági vontatót és lassú járművet fel szabad szerelni.A járműre felszerelhető ködfényszórók száma:
a) gépkocsi, mezőgazdasági vontató, lassú jármű és motoros tricikli esetén: 2 db,
b) oldalkocsi nélküli, illetőleg oldalkocsis motorkerékpár esetében: 1 db,

c) 1,30 méternél nem szélesebb motoros tricikli és lassú jármű esetében elegendő: 1 db.
(2) A ködfényszóró által adott megvilágítás a ködfényszóró középpontján átmenő vízszintes síkban és e felett a járműtől 25 méter távolságban 1 luxnál több nem lehet. A ködfényszóró csak színtelen (fehér) vagy kadmium-sárga fényt bocsáthat ki.

46. § (1) Járműre csak jóváhagyási jellel ellátott ködfényszórót szabad felszerelni.
(2) A ködfényszóró átvilágított felületének alsó széle az úttest szintjéhez, 0,25 méternél közelebb, az átvilágított felület felső, a tompított fényszóró átvilágított felületének a felső szélénél magasabban, az átvilágított felület külső széle pedig gépkocsin és motoros triciklin a jármű legkülső pontjától, 0,40 méternél távolabb nem lehet. A motorkerékpár ködfényszóróját úgy kell elhelyezni, hogy optikai tengelye a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjába essen, vagy ha így nem helyezhető el, az átvilágított felületének ehhez a síkhoz legközelebbi pontja a motorkerékpár hosszirányú függőleges felezősíkjától legfeljebb 0,25 méterre legyen. Az olyan motoros triciklin, amelyre csak egy ködfényszórót szereltek, a ködfényszóró átvilágított felületének a bal széle a jármű bal oldali legszélső pontjától 0,40 méternél távolabb nem lehet.
(3) A ködfényszóró elektromos kapcsolásának olyannak kell lennie, hogy e fényszóró csak a helyzetjelző lámpákkal együtt, illetőleg akkor legyen bekapcsolható, ha a helyzetjelző lámpákat már bekapcsolták.
(4) A ködfényszóró – kivéve a motorkerékpár ködfényszóróját – a kormányzott kerékkel együtt nem fordulhat el.

Tehát, bármennyire is jól néz ki a ködlámpa (ködlámpák..) vagy a xenon-fényszóró, sajnos amennyiben nem a fentiek szerint van felszerelve és használva, szabálytalanságot követünk el. Egyelőre nem jött még el, de várhatóan közeledik az idő (vagy az első precedens értékű ügy), amikor egy sajnálatos baleset kivizsgálásakor és a bizonyítási eljárás keretében a felelősség megállapításánál felmerül a szabálytalan világítóberendezés használata. Ilyenkor viszont feltehetően a forgalmazó vagy a beépítést elvégző alanyok nem fognak kiállni portékájuk mellett, így a használó lesz a felelős.

Akik már találkoztak “kivilágítatlan vadkannal” vagy kerékpárossal bizonyára nem értenek egyet ezzel, és mindezt figyelmen kívül hagyva a xenon-fényszóró és/vagy ködlámpa nem megfelelő módon történő beépítése mellett döntenek: ezt az ellenőrzés nehézkessége miatt egyelőre megtehetik, de Európa nyugatabbi felén már ugranak erre a rend- és a közlekedés őrei.

Komoly piaci igény esetén feltehetően további motorkerékpár-gyártók is ráugranak majd az újabb, marketing-fogásként sem elhanyagolható biztonsági eszköz fejlesztésére, addig azonban legyünk türelmesek és ahogy anno tanultuk: mindig a látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessünk és így válasszuk meg a sebességet – a kellemetlen meglepetések elkerülése és mások biztonsága érdekében is.