Tesztek

X-Lite X-801RR ‘DennyM replika

A motortesztelők egyik ismérve, hogy tetőtől talpig bemutatandó cuccokban ülnek a motoron...
Faster2
EuroMotor

Én se legyek már kivétel –gondoltam- és széles vigyorral az arcomon már indultam is a Lehel útra. Egyik partnerünk, az EuromotorGroup hozta előre a karácsonyom. Nagy szakértelmű és végtelenül ügyfél centrikus brigád az övéké, ráadásul nekik mindig mindenből van, ami nagy szó! Szóval amúgy is imádok bejárni hozzájuk, de most aztán végképp, mivel egy X-Lite X-801RR bukóval jöttem ki, amit egész évben használni fogok. Szóval érthető, hogy még most is alig férek a bőrömbe, hisz nagyon rég kinéztem már magamnak ezt a sportbukót és most az enyééém!

X-Lite, a prémium márka

A X-Lite márkát kik jobban, kik kevésbé ismerik, de ha azt mondom Nolan, az emberek nagy részénél a fejvakarás elégedett bólogatásba megy át. Lényegében egyről beszélünk, mindkét márka, sőt a Grex is, egy cég, a NolanGroup (Nolan csoport) tagja. 1972 óta gyártanak kizárólag bukósisakokat, így jelentős tudást tudhat magáénak az olasz brigád, mondhatjuk azt is, tudják mitől döglik a légy a bukó-piacon.1998-ra érett meg a gondolat, hogy szétválasszák a prémium termékeiket és talán azon belül is inkább a zárt, sportosabb sisakjaikat a többitől. Így született meg az X-Lite név. Félre értés ne essék, nem azt jelenti ez a szétválás, hogy az X-Lite csak sport kupakokat gyárt, és nem is azt, hogy a Nolan-nek ne lenne a versenysportban is vállalható tökfedője (Gondoljunk csak a Stoner gyerekre, aki valami piros motorral elverte tavaly az egész mezőnyt, persze Nolan-nel a fején). A fő különbség a Nolan és az X-Lite között, hogy az előbbiek egyedülálló módon a General Electrics által kifejlesztett LEXAN-ból készülnek, míg az utóbbiak anyaga szigorúan tri kompozit, azaz karbon-kevlár erősítésű üvegszál. Mint megtudtam, a tri kompozit legnagyobb előnye a LEXAN-nal szemben csupán a kisebb súly.

Az X-Lite verseny ihlette csúcsmodellje: X-801RR

Az X-801RR a márka csúcsa, de a többi zárt X-Lite sisak sem rosszabb, sőt! A megfelelő típus választása leginkább attól függ, melyik igazodik legjobban a fejformánkhoz, mivel egy hangyányival mindegyiknek más a belső kialakítása. Természetesen én is választhattam, és nekem a 801-es jött be legjobban: körben határozottan fogja a fejem, de nem nyom (ez fontos!), az arcomat pedig szorítja, ahogy az a nagy könyvben meg van írva. Technikai szempontból a sisak abszolúte trendi. A héj anyagáról esett szó, ami ugye a sokszor hallott tri kompozit: megfelelően merev szerkezet, az ütést egyszerűen csak „kirugózza”, emellett meglepően könnyű és az idő sem fog ki rajta. A biztonság másik két sarokköve a dupla D-gyűrűs, elromolhatatlan „zár” és a már emlegetett LEXAN anyagú plexi. Ez sem mellékes biztonsági elem, hiszen az egy dolog, hogy karcmentesnek és tökéletesen síknak kell lennie, hogy lássuk mit csinálunk, de még véletlenül sem szabad törnie! A többi jellemző csak a hab a tortán, leginkább a komfortot szolgálják, de hát egy jó sisak nem csak véd, hanem kellemes viselet is. Ezen segít például az UNITHERM felsőrész és a „STEADYFIT” arcpára, melyek 2008-ban még jó hogy kivehetőek és moshatóak. Az előbbi nevek azért érdemelnek egy kis magyarázatot, hogy ne legyenek egy lapon a „bifidus essensis” meg az „actiregularis”-szal. Az UNITHERM egy speciális belső, mely száraz és meleg marad, ha alacsony a kinti hőmérséklet és hűvös, ha a bukón kívül hőség tombol, ráadásul kivételesen jól párologtatja a nedvességet. A kiváló szellőzéssel együtt ütős párost alkotnak! A STEADYFIT arcpárna pedig nem más, mint speciális szivacs, mely a több rétegnek köszönhetően tökéletesen rááll az arcunkra és úgymond „megjegyzi” azt. Ezért kell a bukó héjméretétől függetlenül olyat választani, ami az elején már-már kényelmetlenül szorít. A szellőzés sem középszerű. Egy kezemen épphogy meg tudom számolni a nyitható-zárható elemeket: elől egy és felül két kétállású és hátul kettő egyállású. Tudtok követni? Ha nem, a mellékelt ábrák segítenek, melyik hogy működik.

A lényeg, hogy a beengedett friss levegő –ha akarjuk- fent szó szerint kihúzza, az állunknál pedig kitolja a meleg levegőt. Utóbbi ráadásul kevésbé engedi párásodni a plexit, ami az azon kívüli és belüli hőmérséklet különbségnek tudható be. Extraként a bogárháló és a tisztító szett mellé azért kapunk egy belső plexit is, amit ha „installálunk”, a „dupla üveg” elvén így is úgy is páramentessé varázsolhatjuk a sisakunk. Lényegében PINLOCK, de az X-Lite megvásárolta a technológiát így még sem az.

Szóval ilyen az én új bukósisakom, de hogy kellőképpen utáljatok, elvittem Mike Tomihoz, ahogy Benzso mondaná, tüsszentsen rá valami lélegzet elállítót. Kitaláltam egy ördögös-angyalos grafikát, meg adtam egy-két instrukciót a színekkel, rajtszámmal és az elhelyezéssel kapcsolatban. És kedves publikum az eredmény ez lett:

Hát le a kalappal, mostantól már nem csak más bukóira táthatom a szám, hanem a sajátoméra is. Ráadásul mások is tátják az enyémre, szóval azt ajánlom, vigyétek el ti is Mike Tomihoz a sisakotokat, mert baromi jó érzés ez az össznépi szájtátás.

Köszönettel tartozom a sisakért:

Az Euromotornak: www.euromotor.hu

És Mike Tominak: www.miket.hu