Tesztek

X-akták: X-802 tartós teszt

Nagyjából fél éve nyúzom az X-Lite csúcsának számító, és nem utolsó sorban életmentő X802-est, erről az együtt töltött időszakról olvashattok most
EuroMotor
Faster2

Nagyjából fél éve nyúzom az X-Lite csúcsának számító, és nem utolsó sorban életmentő X802-est, erről az együtt töltött időszakról olvashattok most

Kíváncsi vagy, általában miszerint alakul a népszerűségi sorrend a sisakos márkák között? Sajnálom, erre nem tudom az egzakt választ, mindenesetre biztos, hogy a motorversenyzők fő (=fej) munkavédelmi eszközén díszelgő logó erősen befolyásolja azt. Ezért ha bukó témában belekeveredünk az „én apám az erősebb” vitába, előbb utóbb óhatatlanul a csúcskategóriás, azaz a versenysisakokra terelődik a szó. Nem vitás, ahogy motoroknál a szupersport, úgy a sisakoknál ezek jelentik a gyárak technikai csúcsát.

Ámbár ez nem azt jelenti, hogy a mi igényeinknek mindig ezek a típusok a legmegfelelőbbek. A sisakok (és egyébként minden más dolog) esetében is fontosnak tartom szem előtt tartani, hogy alapvetően milyen célterületre gyártották azt. Alapvető gondolata ez a tesztelésnek, bármiről is legyen szó. Így az X-Lite X-802, a márka jelenlegi leg-legje esetében sem söpörhetjük szőnyeg alá, hogy az ő igazi közege bizony a versenypálya. Mindazonáltal nincs a dobozára vésve semmi olyan, ami ellenezné az utcai használatot, sőt a fejlesztőit is beleértve mindenki tisztában van vele, hogy 90%-ban ott kell bizonyítania. Nálam sem volt ez másképp.


A feket szín vagány, de minden egyes maszat meglátszik rajta. Lehetetlenség tisztán tartani.

Az Nolan-csoportba tartozó X-Lite márka hazai importőre, az Euromotor még a kezdetek kezdetén bizalmat szavazott nekem. Nem tudok eléggé hálás lenni nekik ezért, főleg mert már bőven a támogatásom előtt is X-es bukóról álmodoztam. Tavaly a most is kapható X-801-est (tartós teszt itt) nyomták a kezembe, mit ne mondjak, nyulat lehetett velem fogatni. Nem is sejtettem, hogy még ennél is lehet jobb, pedig igen.


Bár az X-801RR-t jött leváltani az új modell, az még mindig kapható

Ha jól megfigyeltük 2008-ban a Nolan/X-Lite támogatott versenyzőit (Lorenzo, C.Checa, Stoner, Melandri), láthattuk, hogy sokan közülük olyan sisakban motoroznak, amit még nem is kapni. Nem nagy csoda ez, bevett szokás, hogy sportolók a bétatesztelők. Az új típus pedig úgy látszik jól szerepelt, ugyanis az év végi szokásos kiállításokon mi halandók is találkozhattunk az X-802-re keresztelt típussal. Én először a Budapest Motorkiállításon vettem kézbe a próbadarabot az Euromotor standján. Szemem-szám tátva maradt, a formája, a kidolgozottsága és a súlya is lenyűgözött. Persze akkor már tudtam, hogy nekem is lesz egy, onnantól kezdve nehezen telt az a pár hónap, mire megérkeztek az első darabok Magyarországra.


A Nolan-csoport legsikeresebb versenyzői: C.Stoner és J.Lorenzo

De megérkeztek és mielőtt komolyan használni kezdtem volna, összekapkodtuk mellé a piacon kapható legnevesebb csúcsmodelleket, hogy a magunk szubjektív módján megpróbáljuk kideríteni, melyikre is érdemes leginkább gyűjtögetni. A tesztet ide kattintva olvashatjátok, a poént viszont már most lelövöm: a győztesünk az X-802 lett. Hozzátenném, az Arai és a Shoei nagyon szorosan ott loholtak a nyakában, talán ha szigorúan csak a paramétereket nézzük, le is előzték volna az újdonságot. Viszont mivel az ár-érték arányra komoly hangsúlyt fordítottunk, nem volt kérdés, kié az aranyérem. Az X-Lite X-802 közel azonos tudással, de sokkal kedvezőbb árával megkérdőjelezhetetlenül a legjobb vétel!


Az egyes márkák csúcskategóriás sisakjainak az összehasonlítása
Védelem

Az X-Lite sisakok kivétel nélkül tri-kompozitból készülnek. Ez zanzásítva nem más, mint karbon-kevlár erősítésű üvegszál, a köznyelvbe pedig mint „karbonsisak” ismeretes. Ezen a téren nem variáltak a mérnökök, és a tartós teszt során kiderült, hogy nem is volt rá szükség. Ugyanis egy gyönyörűen kivitelezett repülés után sikerült újdonsült sisakomban lefejelnem az aszfaltot, méghozzá közel 130km/h- tempóval. Tökéletesen működött az X-802 ütéselnyelő zónája, mivel a bukást követően szentül meg voltam róla győződve, hogy a fejemmel egyszer sem értem talajt. Csak a sisakot levéve láttam, hogy de bizony koccant a fejem, ráadásul nem is kicsit, mert hátul gyakorlatilag teljesen beszakadt a héjszerkezet. Érdemes lenne szétvágni a bukót, és megnézni, hogy miként deformálódtak az egyes ütéselnyelő rétegek, de ehhez még nem volt szívem. Legyen annyi elég, hogy a komoly ütés ellenére még csak agyrázkódást sem kaptam! Ennél jobb ajánlólevél nem kellhet senkinek.

Itt említeném meg a bukó súlyát. Méréseink alapján 1248g, ami kategóriájában messze a legkönnyebb (az Arai csúcsmodellje 322, míg a Shoei-é 82 grammal nehezebb). Azért fontos ez, mert egy esetleges baleset során minden egyes deka számít, nem mindegy, hogy 1 vagy 1,5 kg húzza a fejünk. Ebben most az X-Lite verhetetlen!


3 féle héjméretben készül
Forma és az aerodinamika

A forma szubjektív kérdés. Az emberek többségének viszont tetszik az X-802 külseje. Sok benne az ív, az ívtörés, látszik, hogy gondos tervezés gyümölcse. Az aerodinamikai jellemzőivel nincs is gond, semmilyen körülmények között sem dobálja az ember fejét a menetszél. Még akkor sem, ha oldalra nézünk, ebben egyébként javult. Nagyobb tempónál tudunk játszani a hátsó állítható szárnyacskával. Vagy kihúzzuk, vagy teljesen becsukjuk, ez a két lehetőség van. Én nem igazán érzek különbséget a két állás között, de a szélcsatorna biztos nem hazudik: nagy sebességnél stabilabb tőle a sisak.


Nagyon hasonló az X-802 formája a Shoei X-Spiritéhez,
amit a világ egyik legjobbjaként tartanak számon.

A külsőre visszatérve, biztos láttatok már körpályaversenyes (tracking) bringás sisakot. Az a hosszú, csepp alakú forma a legideálisabb, ha szemből éri a légellenállás. Többe kevésbé a profi motoros sisakok is ezt igyekszenek lekövetni, ezért van, hogy egyre több típus tűnik úgy, mintha hátrafele nyúlna. Elől gömbölyű a felület, az onnan induló ívek pedig egy képzeletbeli hátsó pontban érnek össze. Az X-801 nagyon messze volt ettől, de az X-802-n már látni ezt a tervezési irányt. Az alja is íveltebb, így jobban bejön az állunk alá, a régebbin szögegyenes ez a vonal.

Plexi és a mechanika

Az X-802 plexije a sajtóanyag szerint új. Ez szemmel láthatólag is igaz, hiszen teljesen más az alakja. A régi eleje meredekebb és egyenesebb az új XFS-02-re hallgató plekónál. Ettől állítólag nagyobb a látótér, amire a versenyzők bőszen bólogatnak, én nem vettem észre óriási különbséget, sőt részemről ezzel eddig sem volt gond.

Az átlátszó, azaz a gyári plexit bevallom férfiasan elég keveset használom, azt szoktam mondani, érzékeny a szemem a fényre. Ráadásul történt az újjal egy apró malőr, ami miatt még jobban a perifériára szorult. Egyszer kifogyott a benzin a Cagivámból, ráadásul hol máshol, mint egy 1-2 kilométeres emelkedő elején. A végénél volt egy kút, hát toltam a vasat. Hova teszi ilyenkor az ember a sisakot? A könyökére. Viszont sajnos nem figyeltem, és egy pillanatra lecsúszott a bukó, a plexi pedig így egy helyen pont hozzáért a kormányvéghez. Ahogy a kettő súrlódott, rögtön megjelentek a tapintható karcolásnyomok a plexi felületén. A karcállósági vizsgámon tehát elbukott, persze hozzátartozik a történethez, hogy normális használat során mindezidáig egy darab hajszálkarcot sem fedeztem fel, a lényeg pedig talán ebben lakozik. A sötétített plexit viszont nagyon szeretem. Kívülről egy kicsit zöldes hatása van, ami felvéve már kevésbé tűnik fel, viszont nagyon kellemes fényviszonyokat kreál a szemnek. Sokféle márkáét próbáltam már, sokakkal baj, hogy túl sötét, ez éppen jó.

A plexi tehát igen, de a mechanika nem változott. Szemrevételezve is dettó ugyanaz, mint az X-801RR-en. Nincs vele gondom, jól működik, még a csendes kategóriába is befér, lehet rögzíteni a plexit és kis rést is hagyhatunk alatta, ha ahhoz szottyan kedvünk. A plekó cseréje is pofon egyszerű, és ahogy ez elvárható, szerszámmentes művelet. Ezek persze olyan dolgok, amik ma már alapkövetelménynek számítanak, mégis a megbízható, masszív és egyszerű működés miatt az X-Lite mechanikája megérdemli a kiváló minősítést.

Szellőzés és csendesség

Az X801-en egy nyitható áll- és két darab két állású fejtető szellőző volt, aztán kifújt. Nem fulladtam meg a sisakban, de például a plexihez szerintem kevés levegő jutott (tehát hideg időben jobban párásodott) és összességében is csak mérsékelten éreztem azt, mintha egy kellemes fokozatra állított ventilátor előtt állnék. Az X-802-nél már más a helyzet. Van egy állszellőzőnk (melynek sokkal jobb a nyitója), ahonnan érezhetően több levegő jut az archoz és a plexihez is. Van egy új homlokszellőző, ami a homlokra és a fejtetőre vezeti a levegőt (jóval hatékonyabban működik így a levegőcsere, ez hiányzott eddig a legjobban). A fejtetőn maradt a két darab nyitható bemeneti szellőző, de egyállásúak lettek (ez viszi a tarkóhoz a levegőt). És elől, az állnál legalul találunk még egy nyílást, aminek főként aerodinamikai jelentősége van. Ezt nem lehet zárni, éjjel-nappal nyitva van.

Komoly fejlődést találunk a meleg, elhasznált levegő elvezetésében is. Ezért egy-egy oldalsó és egy, hátul a szélterelő szárnyacska alatt végighúzódó kimenti nyílás felel. Elméletben ezeket úgy alakították ki, hogy vákuum képződjön a nyílás előtt, ami kihúzza a meleg levegőt a sisak belsejéből. Én ezt nem tudom alátámasztani, igaz cáfolni sem. Mindegy, összességében baromi jól működik a rendszer, érezhetően jobban, mint a 801-ben. Legalábbis nyáron. A hideg idő beköszöntével úgy érzem kicsit túlbuzgó a szellőzés, mert ha mindent bezárok, akkor is ömlik be valahol a levegő. Nem értettem miért, ezért minden létező nyílást leragasztottam, így valamivel javult a helyzet, de még így is jött be az ordenáré hideg fuvallat. Valószínűleg alulról támad a levegő, és ezek szerint a nyak körül nem zár eléggé a bélés. Alátámasztandó ezt, mikor kézzel próbáltam szigetelni alulról, javult a helyzet. Ismétlem magam, ez nyáron, vagy egy versenyen, ahol amúgy is rengeteg levegőre van szükség, ez az egész  fel sem tűnik, viszont mostanában ez nekem már gondot jelent. Ebből is látszik, hogy versenysisakkal állunk szemben.


Mindent leragasztottam, de így is jött be a levegő

No meg abból, hogy hangos. Nem szépítek, tényleg nem ő a legcsendesebb darab. Ezt a fogalmat sokan rosszul értelmezik, mert a hangos bukó nem attól az, hogy úgy halljuk a kipufogó hangját, mintha nem lenne a fejünkön semmi. Nagy tévedés, ha azt gondoljátok az a jó, ha füldugós érzést kapunk a sisakban. Nyílván valamennyire jó, ha a bukónk némileg tompítja a külső zajokat (ebben ász ugye a Schubert), de nagyon is fontos, hogy halljuk mi történik körülöttünk. Akkor csendes egy sisak, ha sehol sem halljuk fütyülni a menetszelet. Nem lennék őszinte, ha azt írnám, az X-802 ebben tökéletes. Nem kell belehalni, de ezen a téren van hová fejlődnie.

Belső és kényelem

A belső anyagok maradtak. Kellemesek, jó tapintásúak, szívesen veszem a fejemre a bukót. Nem mondom, hogy nem találkoztam ennél is jobbal a piacon, de mit számít ez, nem kell jobb. Én extrémen sokat használom a bukókat, majdhogynem az én egy éves használásom felér két átlagossal. Az X801RR-em belseje ennyi idő alatt láthatóan bolyhosabb, mint volt, tehát nem ringathatjuk álomvilágban magunkat, az X-Lite sem gyárt örök életű béléseket. Viszont ezek után sem válik kellemetlenné, a változás inkább csak a szem számára lehet zavaró.


Balra az X-801RR belseje 1,5 év, és jobbra az X-802-é fél év után. A két anyag ugyanaz.
(Nálam egy év kettő normálisnak felel meg)

Az X-801RR kényelmével nem volt gondom, inkább csak a méretválasztás volt nehezebb. Ami arcban tuti volt, az homlokban már szorított, így muszáj volt nagyobbat kérnem belőle. Az X802 jobban illeszkedik és kifejezetten kényelmesebb. Köszönhetően talán annak, hogy a füleknek őrületesen nagy helyet hagytak, ellenben körben mindenhol fog. Most rögtön aláírnám, ha cserébe a jövőben minden sisakom ilyen lenne. Ahogy már írtam, áll alatt, a nyak körül viszont nem elég passzentos. A száj és a sisak eleje között pedig még mindig alig maradt hely. Komolyabb tempónál ez azt jelenti, hogy a menetszél annyira a fejünkre tolhatja a bukót, hogy szinte hozzáérünk a szánkkal az elejéhez. Igaz nem annyira, mint az X801-nél, fejlődés tehát van.

A bélést egyébként könnyű kiszedni és visszatenni sem bonyolult. Természetesen moshatjuk is, amit én pár havonta meg is szoktam tenni, mert a túlbuzgó szellőzés miatt előbb-utóbb bepiszkolódik a belső. Maga az anyag a mai elvárásokhoz mérten nedvszívó tulajdonságú, valamint elméletben hatékony párologtatással rendelkezik. Azért nehogy azt higgyétek, hogy mindig száraz marad, ezt egyik sisak sem tudja.

Összegzés

Nem akarom isteníteni az új modellt, még azt hinnétek azért tenném, mert az enyém és mert kaptam. Vannak hibái, és még mindig nem létezik a tökéletes motoros sisak, ámbár az X-Lite most megint egy újabb nagy lépést tett feléje. Talán jól jellemzi, hogy mire képes az X-802, hogy a Shoei pár héttel ezelőtti prezentációján, ahol ők is bemutatták az új csúcs típusukat, megengedték maguknak a következő kijelentést: „..talán az X-802 az, ami egy szinten van a mi modellünkkel, csak azzal az a baj, hogy hangos”. Ez őrült nagy dicséretnek számít, meg kell becsülni a konkurencia szavait. Azt viszont már én tenném hozzá, hogy ha megnézzük a Shoei árait és utána rápillantunk az X-Lite-éra, akkor komoly különbséget fogunk látni. Ennyi pénzért az X-802 cukor! Hogy pontosan most mennyiért, azt böngésszétek ki a hazai forgalmazó, az Euromotor honlapjáról.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás