Tesztek

Villámteszt: Romet Trial C1 City

A jelenlegi lengyel motorgyártás egyik jól sikerült példánya, egy Cub-szerű, váltós robogó.
EuroMotor
Faster2

A Romet márka főleg a 30-on felüli korosztály fülének cseng ismerősen. Sőt, ők azok, akiknek romantikus érzelmei ébrednek e név hallatán, hiszen a „régi” motorosok közül ki az, aki ne találkozott volna vele gyerekkorában¬? Ha pedig még boldog tulajdonosa is lehetett egy Pony-nak vagy Kadetnek, akkor csodás emlékei lehetnek szereléssel, karburálással, vagy éppen csak rugdosással (indítás) eltöltött félnapokról. Az új Romet C1-es nem nekik, hanem a mostani fiataloknak készült.

 


Az új Romet cseppet sem hasonlít elődjére (szerencsére)

A lengyelek – velünk ellentétben – sikerrel indították újra letűnt motorgyártásukat. Ők nem csúcsszuper és méregdrága nagymotorok kifejlesztésével próbálkoztak, hanem logikusan, szépen alulról kezdtek el építkezni. Először is kerestek egy megbízható, kínai beszállítót, aki megfelelő minőségű alkatrészeket tud gyártani. Vannak ilyenek, hiszen a japán kismotorok is mind náluk készülnek. Az összeszerelést – a gyártás legkényesebb részét – viszont nem bízták a véletlenre, azt saját maguk végzik. Hatalmas konténerekben érkeznek az alkatrészek a debicai gyárba, ahol szorgos lengyel munkások nagy gonddal rakják össze a motorokat, és kemény kézzel húzzák meg a csavarokat. Bár annak idején a KGST egyetlen terméke sem minőségével vívta ki a népszerűségét, a jelenlegi befektető Arkus tőkeerős európai cég, amely szigorú minőségi követelményeket szab a márka jövője érdekében.

Tudtad-e?

A Honda Cub a világ legtöbb példányban elkelt motorkerékpárja. Első, 1958-as megjelenése óta több mint 60 millió példányt adtak el belőle! Viszont nem mind Cub, ami annak néz ki. Az évek során annyian lemásolták a formát, hogy Ázsia legtöbb országában nem is nagyon látni másmilyen motort, mint ezeket a jellegzetes mopedeket. Náluk ez „A MOTOR”. Ha egy ottani kisgyereket megkérnénk, hogy rajzoljon le egy motorkerékpárt, valószínűleg ilyet rajzolna, nem GSX-R-t. Íme, a japánok néhány jellemző modellje Indonéziában. A kínálat legnagyobb részét ilyenek teszik ki, a maradék főleg robogókból és kis naked bike-okból áll.


Honda Blade, Suzuki Hayate, Kawasaki Zone, Yamaha Vega

A Romet C1 egy amolyan Honda Cub-szerű moped, robogóvázzal, de mechanikus váltós, középre helyezett motorral és lánchajtással. Olyan, mint a klasszikus, ázsiai népmotorok, de azokhoz képes van rajta egy-két, a divatos megjelenést célzó változtatás. Vonalvezetése lendületes, színei feltűnőek (különösen a Ferrari-pirosra festett blokk), és a kipufogóját sportosan magasra húzták fel. Kidolgozási minősége jónak mondható, bár közelről látszik, hogy a fröccsöntött műanyag burkolatok széle itt-ott sorjás. Az összeszereléssel viszont minden rendben van, már amikor behajtjuk az oldalállványt, bizalmat kelt, hogy milyen határozottan ugrik a helyére. A kezelőszervek ugyanezt az érzést adják, a fék, a kuplung, és a váltó mind pontosan működnek.


Tisztességes méretű csomagtartó, formás tükrök
Blokk

Beindítani önindítóval lehet, de – talán a biztonság kedvéért – még van rajta berúgókar. A porlasztós 50-es blokk benzincsappal és szívatóval nem számít modernnek, gyári állapotban túlságosan erősnek sem, de a négysebességes mechanikus váltóval szépen be lehet osztani a négyütemű nyomatékát. Van viszont valami, amiről mindenképpen elismeréssel kell szólni: a hangja. Aki nem akarja megvenni, az nehogy beindíttassa, mert ott helyben elveszíti a fejét, és tuti, hogy Romettel tér haza. Az aranyszínű kipufogódobból olyan egyhengeres dübörgés morajlik, ami hangerőben már-már súrolja az EU-s normák határát.


A kis egyhengeres hangját a sportos kipufogó nem rontja el
Futómű, fékek

Mopednél különösek a 13 colos kerekek. A C1-es valószínűleg pusztán kinézete miatt kapta a kicsi, vastag felniket, de emiatt az irányítása is olyan lett, mintha hagyományos robogót vezetnénk. Ez városi forgalomban, szűk manővereknél előny lehet, de rossz úton, vagy egy kátyút telibe kapva már nem az, különösen a dupla hátsó gátló gyenge csillapítása mellett. A fékek hatásfoka rendben van, a könnyű kis motort minden körülmények között biztonsággal meg lehet velük állítani.


A műszerfalon fokozatkijelző is van, az első fék kétdugattyús
Végkövetkeztetés

A Romet Trial C1 City egy egyszerű, de annál jópofább közlekedési eszköz. Kitűnő alap a motorozás elkezdéséhez, mivel a váltás örömét is megadja vezetőjének. Jelenleg ezzel a formával egyedülálló a piacon az 50 cm3-esek között, és az ára is elfogadható. 295 000 Ft-ot kérnek érte, nem sok, nem kevés, ennyit ér ma egy lengyel motorkerékpár.

Műszaki adatok:

Motor: egyhengeres négyütemű, 49,5 cm3

Hűtés: léghűtés

Indítás: elektromos és berúgókar

Váltó: négysebességes

Első felfüggesztés: teleszkópvilla

Hátsó felfüggesztés: lengővilla, dupla rugóstag

Első fék: tárcsa

Hátsó fék: dob

Első kerék: 130/30-13″

Hátsó kerék: 130/30-13″

Váz: Acélcső

Hossz / szélesség / tengelytáv: 1930 mm / 690 mm / 1140 mm

Súly: 84 kg

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás