Hírek

Új etalon született? BMW HP4

Íme az S1000RR "versenyebb" (de mégis széria) verziója - nincs biztonságban a Panigale...
Faster2
EuroMotor

Szöveg: Domino; BMW

Nem is olyan régen már egy videón bemutattuk Nektek a BMW új zászlóshajóját, az S1000RR alapjaira épülő HP4 elnevezésű izmosított kivitelt. Nos, azóta már “hivatalosan” is többet lehet tudni a bajorok “High Performance” rakétájáról (ami a HP-család első négyhengeres tagja), mely egyedülálló darab a gyár modellpalettáján (és több szempontból úgy egyáltalán a kétkerekűek között is).

Mindenekelőtt, a gép az 1000 köbcentis kategóriában valaha készült legkönnyebb széria négyhengeres szupersport-motorkerékpár. Teljesítménye 193 lóerő (és 142 kW), miközben saját tömege a verseny-ABS-szel és 90 százalékig töltött tankkal mindössze 199 kilogramm (száraz tömege pedig 30 kilóval kevesebb).

Gazdag alapfelszereltségének és beállításainak köszönhetően a vas gyakorlatilag már széria állapotban minden további nélkül alkalmas a versenypálya-bevetésekre, minden bonyolult átalakítás nélkül. Persze az országúti motorozás terén is széles lehetőségeket kínál. A gyártó szerint még az alapmodellnél is harmonikusabban kombinálja atletikus karakterét és dinamikus menettulajdonságait.

Nem csupán Brembo monoblock féknyergekkel és kilenccsapos úszó első féktárcsákkal készül, hanem továbbfejlesztett és még kifinomultabb működésű verseny-ABS-t is kapunk magunk alá. Ennek IDM-beállításával még nagyobb fékteljesítményt érhetünk el, a lehető legintenzívebb lassulásokért. Egyébként ez a blokkolásgátló is négy üzemmódot kínál: “Rain” nedves útfelületre, “Sport” országútra, “Race” versenypályára szupersport-gumiabroncsokkal, valamint “Slick” szintén pályára, ám (mint a nevéből kikövetkeztethető) slick gumiabroncsokkal.


A legkönnyebb széria ezres, dinamikus csillapítás-szabályzással, sorozatgyártásban világelsőként

Vérbeli nagyteljesítményű karakterét jelzi az is, hogy egy, a sorozatgyártású motorkerékpárok körében a világon elsőként alkalmazza a dinamikus csillapítás-szabályzás (Dynamic Damping Control; DDC) rendszerét, mindez ráadásul az alapfelszereltség része. Röviden és tömören: a csillapítás mértéke mindig az adott manőverhez illetve útfelülethez igazodik, mégpedig különböző szenzorokkal mért paraméterek mentén, elektronikus szabályzású szelepek segítségével. Emellett itt van még a dinamikus vonóerő-szabályzás (Dynamic Traction Control; DTC) is, mely különösen finom szabályzást tesz lehetővé.

A HP4 az első Bömös, mely rajtelektronikával is rendelkezik. Ez  például „Slick” üzemmódban álló helyzetből a lehető legintenzívebb gyorsulást biztosítja, például versenyek rajtjánál, de megelőzi a nem kívánt egykerekezést. Szériafelszereltségéhez tartozó váltóasszisztens funkciója pedig rendkívül gyors kapcsolásokat tesz lehetővé a motoros számára, gyakorlatilag az erőfolyam megszakítása nélkül. Ennek fontossága a versenypályán persze nem szorul magyarázatra.


Igényes fényezés, füstszínű plexi, kis indexek, üléstakaró – külsőre is rendben van…

Tömegcsökkentést is eszközöltek a (feketére galvanizált felületű) kovácsolt könnyűfém keréktárcsák, a könnyített lánckerék-tartó, a titán kipufogó-rendszer (szabályozott akusztikai szeleppel és speciális interferencia-csővel), valamint a könnyebb akkumulátor révén.

Még „élesebb” lett a motorkarakter és nagyobb a forgatónyomaték a közepes fordulatszám-tartományokon. A maximális nyomaték 9750-es fordulatnál jelenik meg a főtengelyen, ám a 6000 és 9750 közötti tartományban jól érzékelhetően nőtt a rendelkezésre álló Nm-ek száma…

A külsőségrekről is ejtsünk szót: a műszeregység például nem csupán új tervezésű, HP4 logót hordozó számlapokat kapott, hanem információk és funkciók bővített kínálatával is szolgál. A kijelzőn például már megjelenik a DDC beállítási menüje, a DTC finomhangolási adatai és a rajtelektronika aktiválásának jele is.


Ezzel így ahogy van, oda lehet állni akármilyen amatőr versenyre – talán egy pályagumit érdemes még venni, és átkapcsolni Slick módba…

A kétrészes, a sima RR-hez képest hosszabb hasidom és a színezett szélvédő egyaránt az új bringa még dinamikusabb karakterére utal. A kisméretű, nagy fényerejű LED-es irányjelzők diszkréten simulnak a formai összhatásba. Aprólékosan kidolgozott, többárnyalatú kék-fehér fényezése ugyancsak kimondottan verseny-orientált megjelenést kölcsönöz számára.

A széria utasülés-burkolat egyértelműen a versenypályák „monoposto” stílusát idézi. Akik azonban szívesen vinnének plusz egy főt magukkal, azok gyári extrafelszerelésként választhatják az utas-csomagot, amely az utasülés mellett igényes lábtartó-rendszert is kínál a hátul ülő számára.


Érdekesség, hogy minden egyes példány saját HP4 sorozatszámmal hagyja el a gyárat, amely eltávolíthatatlanul a felső villahídba gravírozva jelenik meg