bmw r ninet teszt kepek
Tesztek

Üdv a klubban: BMW R nineT premier teszt

A bajorok jubileumi café racerének nyergében néhány nap erejéig mi is úgy érezhettük, hogy a felső tízezer tagjai vagyunk - meg tudnánk szokni, a motort is...
Faster2
EuroMotor

Szöveg: DennyM Képek: BenZso

Nem is tudom, hogy hol kezdjem. Ritkán keresem ennyire a szavakat, amikor körül kell írni egy motort. Pár napig egy más világba kerültem, ahol megtapasztalhattam a motorozás egy más szintjét. Nem a vezetésre gondolok, nem arra kaptam meg a választ, hogy hogyan és hová, hanem, hogy miért! Megpróbállak téged is elvinni pár percre oda, ahol jártam, még ha betűkkel ez lehetetlennek is tűnik.

Képzelj el egy világot, ahol mindenki felnéz rád, ahol tisztelnek, ahol számít a szavad. A nők rád kacsintanak és nem a pénztárcádra, a gyerekek odafutnak hozzád, hogy szólj hozzájuk néhány jó szót. A szomszéd érdek nélkül lenyírta a te gyeped is, a másik pedig hozott friss sütit az ebédhez, csak úgy kedvességből. A híradóban nincs politika és gyilkosságok, a srácok inkább a kertben játszanak Bubuval, a 1,5 éves golden retrieverrel, mint PC-n a Call of Akármi legújabb részében a duplacsöves puskával.


Képzeljétek el, hogy számtalan ágra süt a nap, az aszfalt meleg, a szél hűsítően lengedezik, és ezen a napon semmi dolgod. Rég találkoztál a haverokkal, az előbb hívtak, hogy ugorjatok be a szokásosba egy szokásosra 1 óra múlva. Miért is ne!

Felveszed a kedvenc Dainese pólód, a kevláros farmered, belebújsz a motoros cipődbe, átdugod a kezed a bőrkabát ujján, a gerincvédő már benne, kézben a kulcs és a napszemüveg, a másikban a nyitott sisak. Ugyan még van idő a találkáig, de tudsz egy kicsit hosszabb utat a helyre. Hétköznap úgy sincs idő motorozni. A garázsajtó nyílik, a beszűrődő fény pedig újra megcsillan a fekete tankon.


Klasszikus forma, műszaki igényesség, modern technikával keverve. 90 év motorgyártásának esszenciája egyszerre ölt testet a BMW R nineT-ben. Minden ízében tapintható, minden mozdulatában érezhető a tökéletesség iránti vágy. Ez a BMW egy műalkotás. Egy szobor, amire rá lehet ülni, be lehet indítani, és nem csak elvisz, ahová akarod, de mindeközben olyan vezetési élményt ad, amitől még jobban beleszeretsz a motorozásba.

Történelem

1923-ban indult a BMW motorok gyártása. Az első típus, a nineT őseként aposztrofált R32 rögtön meghatározta a bajor márka máig kitartó műszaki jellegzetességét: boxermotor, kardánhajtás és újító szellem. Az autógyártás csak ezután, 1929-ben indult, az első igazán német BMW pedig csak 3 évvel később gurult ki a gyárból. Érdekesség, hogy a motorgyártás kényszerpálya volt a cégnek, ha a németek nem vesztik el a háborút, a BMW talán a mai napig repülőgép motorokon dolgozna. Ahhoz, hogy ilyen sikerre vigyék a márkát, kellett a jó időzítés, a profitot látó befektetők, és a zseniális megoldásokat megálmodó mérnökemberek, mint a Daimlertől elcsábított Max Fritz. Az ő keze munkájából született az a (2013. szeptemberében) 90 évnyi BMW motortörténelem, melynek jubileumi emlékére az R nineT-t állították.

Ahogy átveted a lábad a viszonylag alacsonyan fekvő ülés felett, rád szabott öltönyként vesz körül a BMW. A mozgást nem engedi, se oldalra, se előre, hátulról biztonságot keltően támaszt az ülés. A lábaid magad alatt és enyhén hátul vannak, de nem kényelmetlenül. A kormányfogáshoz kissé előre dőlsz, a kezeiddel nagy ívű U betűt formálsz, a könyök kirakós. Mindez együtt érdekes üléshelyzetet eredményez. Egyértelműen sportos, kicsit cruiseres, kicsit behatárolt, macsósan vagány, igazi cafe-raceres.

Amikor életre kelted a széles boxert, mélyről jövő hang és nagy, oldalirányú lökések adják jelét a kommerszség teljes hiányának. Valaki vagy imádja az ilyen két hengeres, csak a BMW motorokra jellemző erőforrást, vagy teljesen kizárja az életéből. Talán azért, mert szokatlan, talán azért, mert néhány modellnél zavaróan szélesnek tűnhet, de az erre érzékenyek akár a hullámos nyomatékra is foghatják.


Mindegyikben van valami. Aki nincs felkészülve az erőteljes oldalirányú mozgásra, annak vad, széllökés szerű élményként hat, amikor gázhúzással akarja helyre tenni az autós társakat. A levegő- és olajhűtéses (tehát nem a legújabb vízhűtéses) boxer valóban széles, talán még jobban kilóg a motorból, mint a térdünk. Könnyen oda lehet verni tolás közben, és kanyarban sem lehetetlen letenni, ami kellemetlen dolog, tekintve, hogy nem hajlik fel, mint a lábtartó.

A nyomatékhullám pedig szintén létező jelenség. Az R nineT figyelemre méltó (papíron 119, az Akrapovic mérései alapján) 111 Nm-es forgatónyomatéka már kicsivel 6.000 felett megérkezik, 5.000-nél pedig csak alig 6-tal kevesebb. Bámulatos! Lenne, mert a kettő között egyenes helyett egy mély szakadékot találunk. Mielőtt felmászik a motor a legmagasabb csúcsra, közben újra leesik 100 Nm alá. Ez a megtorpanás, majd az azt követő seggberúgás bizonyos helyzetekben érezhető. Azt nem árt tudni hogy ez még nem az új boxer blokk, hanem még a régi, mert a gyáriak szerint ez jobban illik a motor karakteréhez.


Ez különben nem hogy zavaró, de egyenesen illik a BMW-hez. Mint ahogy a váltó olykor hihetetlen puha, máskor talán direkt kemény viselkedése is, vagy a terhelésváltások nem túlzó, de határozott jelenléte. Ha lineáris lenne az erőleadás, ha nem volna egy kicsit darabos az összkép, ha a BMW-re amúgy jellemző kipörgésgátló óvna minket kigyorsításnál, akkor kevésbé lenne ennyire férfias a motor.

Milyen vezetni? Szinte érzed, ahogy a gázhúzásokra nő a férfiasságod. Iszonyatosan erős motor, hiába 222 kg, köszönhetően a nagy nyomatéknak, igazán intenzív rajtokra képes. Cserébe kicsit hamar kifullad, mint Usain Bolt 100 méter sprint után. Ilyen a boxer karaktere: viszonylag hamar mindent belead, megtartja a lendületet, közben kicsit megbicsaklik erőben, majd a nagy hajrá. A végén pedig fúj egy nagyot és hirtelen vége. Egy soros blokkhoz képest keveset, alig 8.500-at pörög, és ezt a 110 lóerővel is nagyon hamar befalja. Kell ennél több? Fenét. Ez nem sportmotor, ha elfogy a kraft, akkor ott a váltó. Különben egyesben 90 km/h-nál, kettesben 120 km/h-nál, hármasban 140 km/h-nál tilt az elektronika. Ez bárkinek elég.


Ügyelni is kell rá, hogy ne hajts vele gyorsan. Annyira a helyén van minden eleme a BMW-nek, hogy alacsonyabb sebesség érzetet, azaz nagyobb biztonság tudatot ad. A futómű minden elképzelést felülmúl. Elől az S1000RR áthangolt teleszkópjai, (ezzel ő az egyetlen boxer, mely nem Telelever konstrukciót használ) hátul központi rugóstag és egykaros Paralever dolgozik a kiváló vezetési élményért.

Mindezt pedig egy kormány alá szerelt kormánygátló fejeli meg a maximálisan stabil viselkedésért. Annyira masszív, annyira sportos, olyan pontosan lehet vele motorozni, mintha egy versenymotort vezetnél. Talán annyira nem kemény, semmiképpen sem kihegyezett, és még az üléshelyzetből adódó vezetési stílus sem lehet olyan, de ha rossz az út, vagy keresztben fekszik egy giliszta, azt bizony megérzed.


Mindez zseniális kormányozhatósággal párosul. Amikor élesen kell fordítanod a kormányt és közben egyensúlyozni, például kis ívű megfordulásnál, akkor izmozni kell a nineT-vel, lendületben viszont túlzás nélkül mondható, a kormány legapróbb mozdulására is élénken reagál a motor. Szükség is van rá, mert a tested csak korlátozottan tudod használni az irányításra. A törzseddel alig tudsz elmozdulni a motor középvonalából, a kanyarokban a felső testeddel tudod valamelyest követni az ívet.

A sorozatgyártású custom

Az a jó a custom motorokban, és egyáltalán mindenben, amit a saját képünkre formálhatunk, hogy szabadon megteremthetjük azt a harmóniát, amiben jól érezzük magunkat, vagy azt a környezetet, amiben létezni szeretnénk. Custom motort értelemszerűen nem gyártanak futószalagon, a nineT azonban rácáfol a látszólagos alapvetésre. Ebből a BMW-ből ugyanis a gyári extrákkal is bármit ki lehet hozni, de rengeteg nem gyári megoldás is elérhető. Millió lehetőség van az átépítésre, a motor variálhatóságára, így szabadon lehet belőle retrot, cafe-racert, scrumblert, laza roadstert vagy akár izmos nakedet varázsolni.


Szabadon lehet játszani a szálcsiszolt alumínium, karbon, a fényezett vagy akár króm elemek között. A moduláris váznak köszönhetően választhatunk a motor hátuljának kialakításában, a kipufogó összekötőcső segítségével alsó vagy felső pozícióban is rögzíthető, a vezetékelés elbír bármilyen elektromos kiegészítőt, a hátsó kerék szélesebbre is cserélhető.

Amikor visszaengeded a gázt, a végtelenül egyszerűen kanyargó Akrapovic kipufogó éhes oroszlánként hörög, amikor kis üzemanyag is kerül a gáz mellé, viharszerű robajjal dörög vissza. Gyorsításra vadállati morajjal falja az utat, a küllős, de tömlős kerekek megállíthatatlanul forognak, a műszerfalon 6 liter / 100 km körüli fogyasztás érték olvasható. Ezt a valóság is igazolja, a 200 km-es teszten 12,5 litert alakított színtiszta élvezetté.


Végítélet

Leparkolsz vele a kedvenc éttermed előtt, a haverok már megjöttek. Elismerően, vágyakozón bámulnak az arra járó emberek. Azok is, akik benne vannak a motoros világban, és a laikusok egyaránt. Ha valahol megállsz vele, legfeljebb csak gyávaságból nem szólítanak le.

Amikor visszajössz a motorhoz, úgy rebbenek el mellőle, mint a verebek a morzsa mellől. Amikor beindítod, végképp minden szem rád szegeződik, még a melletted álló Ducati Multistradás sem tuja leplezni az irigységet. Ömlik a motorból a tesztoszteron, és mint egy jó parfüm, belőled is. A motor a hétvégi utak királya, és te vagy rajta a korona!


Ebben a motorban egyszerre ott élnek a múlt stílusteremtő értékei, és a jelen műszaki színvonala. Tökéletes mementója az elmúlt 90 évnek. Az egyedülálló, hamisíthatatlan karaktere az alapkoncepció sajátja, extrázás után pedig azt is nyugodtan elmondhatod, hogy épített motorod van.

Az R nineT alapára 4.718.000 Ft, a képeken látható formájában, hátsó idommal, támpárnával, custom üléssel, szelepfedél-védővel kicsivel 5.000.000 Ft feletti a számla.

Előnyök / hátrányok – BMW R nineT 2014

  • A klasszikus stíluselemek és a modern technika utánozhatatlan egyensúlya
  • A sportfutómű és a kormánylengés csillapító nagyon stabil vezetési élményt ad
  • A legmagasabb elvárásoknak megfelelő minőség
  • Gondozásmentes kardán hajtás
  • Kivételesen jó gumiválasztás: a Continental nagyon jól működik együtt a motor karakterével
  • Szinte határtalan lehetőségek a motor egyénre szabására
  • Nincs tele felesleges elektronikákkal
  • Gyönyörű megjelenés, elképesztő hang
  • A boxer erőforrás nyomatéka nagyon hullámzó, és hamar kifullad
  • A modern digitális műszerfal lehetne “analógabb”
  • Az “elmozgás” a nyeregből nagyon behatárolt a café racer stílus miatt
  • A hátsó lábtartó nem szerelhető le egykönnyen, és nem is igazán szép

Másodvélemény – KT#14

Ahogy a bevezetőben is szó volt róla, az Rkilencven nyergében igen exkluzív élmény volt ülni. Nem csak az ülésből, hanem az egészből áradt a tömény minőség-szag. És nem csak átvitt értelemben, mert egy kiadós “night ride drag” után az 56-osok terénél, még az illata is különleges volt! Minden egyes részlete szépen megmunkált, látszik, hogy ezt a 90-es projektet komolyan vették a németek. Érdekes, hogy a laikusok nem tudják, hogy milyen fontos modellről van szó, és a részletekben sem vesznek el, mégis sejtik, hogy itt valami “csodagép” közlekedik, nem “csupán” egy küllőskerekű R1200-es.

Az R1200R Classicon ülve egyébként azt gondoltam, hogy az a megtestesült “német klasszika”, a boxer-racer műfaj csúcsa – de már nem az. Az R nineT abszolút méltó módon menti át a márka hagyományait és történelmét a XXI. századba (kíváncsi vagyok, mivel rukkolnak elő a 100. szülinapra…). Ha már a születésnapoknál tartunk, ez nálam tipikusan egy olyan vas, amivel mondjuk a 40. születésnapjára meglepi magát a jól menő…motoros. Igaz, hogy van már neki egy GS meg egy C650 (és egy 5-ös GT), de miért ne? Aki megteheti, tegye is meg, mert ez a gép amellett hogy nagyot mutat, nagyot is megy. Sturm und Drang – Vihar és Vágy. /Kovács Tamás


– még több kép a jobb oldalon a Képgalériában!