Tesztek

Tökéletes mindenes – BMW F 800 GS 2016 teszt

Sokan az univerzális motort keresik. Legyen alkalmas a városi tumultus hatékony kezelésére, lehessen vele hosszú túrákra elindulni, és ne jöjjön zavarba akkor sem, ha rövidebb út keresése, vagy csak a kalandvágy miatt az ember terepre téved. Nem kell tovább keresni, az F 800 GS mindent tud. Mindent is.
Euromotor3
MotoStar

Kezdtem már vallomással autótesztet, itt az ideje, hogy egy motor esetében is megtegyem ezt. Sohasem közelítek prekoncepciókkal a tesztelendő járművekhez. Nálam onnan indul az összes értékelés, hogy tulajdonképpen rögtön szerelembe esek velük. Aztán a pár napos, egy-két hetes használat során általában csökken a lelkesedés, legrosszabb esetben teljes tagadásba fordul át. Gyorsan spoilerezek egyet: az F 800 GS szerelem maradt. Azóta is hiányzik, bár futó kapcsolatunk nem úgy ért véget, ahogy azt elterveztem.

Pedig korábban nem is nagyon vettem róla tudomást, hogy létezik a BMW modellpalettájának egy ilyen tagja. Az igaz GS – mint oly sokaknak – az R 1200-es  volt, erre épp csak rápillantottam a honlapon, aztán görgettem is tovább. De kiderült, hogy itt nem a méret számít. Talán még most is boldog tudatlanságban élnék, ha a gyár nem babrálja meg egy kicsit az F 800 GS ábrázatát. Ez rögtön rávilágított arra, hogy nem csak az érdeklődést lehet fenntartani egy óvatos modellfrissítéssel, de a figyelem felkeltésére is alkalmas egy gazdaságos módosítás-csomag.

 

Az F 800 GS különlegességei
  • Új szín- és stílusváltozatok – F 800 GS: Fehér (Light white), fekete (Blackstorm metallic), kék (Racing blue metallic matt)
  • Modelltől függően akár öt különböző ülésmagasság (négyféle ülés, valamint opcióként a motorkerékpárt mélyebbre süllyesztő futómű)
  • Alapkivitelben blokkolásgátlóval szerelt (BMW Motorrad ABS)
  • A „Style 1” változat fehér színével sportos stílussal ruházza fel az új F 800 GS modellt:
    • Fehér (Light white) fényezés
    • Piros (Racing red) váz
    • Piros rugóstag
    • Szürke/fekete ülés
    • Nagyméretű kézvédő szintén nagyméretű kiegészítő légterelővel
  • A fekete „Style 2” változat az új F 800 GS férfias és erőteljes karakterét hangsúlyozza:
    • Fekete (Blackstorm metallic) metál fényezés
    • Matt szürke váz
    • Fehér rugóstag
    • Szürke/fekete ülés
    • Nagyméretű kézvédő szintén nagyméretű kiegészítő légterelővel, színezett szélvédő, LED-technikájúirányjelzők
  • Kék változatában az F 800 GS friss és dinamikus benyomást kelt:
    • Kék (Racingblue metallic matt) fényezés
    • Matt szürke váz
    • Fehér rugóstag
    • Szürke/fekete ülés

 

Ugye, hogy olcsón megúszták? Bár mi a túrónak költöttek volna egy szekérderék pénzt, ha a koncepció eddig is jól működött?! Ott a soros kéthengeres, 85 lóerős motor, ami már alulról is jól megindul, hajlandó pörögni, miközben lineáris teljesítmény-leadásával nem okoz kellemetlen meglepetést. A kormány széles, amivel igen könnyen és pontosan irányítható. Ülése ügyesen egyensúlyoz a megfelelő szélesség vagy keskenység határán. Hosszú első (230 mm) és hátsó (215 mm) rugóútjai nem csak terepen jönnek jól, közútjainkat szinte kisimítják.

Elképzelhető, hogy magasságom okán – amihez szép hosszú karok is járnak – elfogult vagyok az F 800-zal szemben, de 193 centimhez nekem ez a motor tökéletes elhelyezkedést kínál. Az ülés 88 centis magassága, a 89 centi széles kormány olyan pozíciót enged meg, amiben kimennék a világból is. Ahogyan az a keretesben olvasható, gondoltak az alacsonyabbakra is, nekik alacsonyabbra szabott üléssel, vagy mélyebbre süllyesztett futóművel akarnak kedvet csinálni a 800-ashoz. Ha a láb leér a földre, nagy gond már nem lehet.

Mivel a GS-sel motorozni nem csak élmény, de egyszerű is – jön minden magától. Városban meglepő módon szinte könnyebbnek éreztem vele a haladást, mint a saját robogómmal. Mivel a kormány jó magasan van, szinte akadálymentesen siklottam a sorok között, hiszen a kormányvégek a tükrök fölött haladtak el. Azért figyelni így is van mire, mivel az SUV-k visszapillantói éppen olyan magasságba kerültek, ahol már veszélyt jelentenek ránk. Esetleg mi azokra, mert a markolatok előtt található kézvédők nem csak díszként funkcionálnak, igen masszív darabok. Mellesleg igen jól mutatnak a motoron.

Informatív a műszerfal, ennek fényében különösen érthetetlen, miért nem tudósít a pontos üzemanyagszintről

A blokk is áldás városban – nem igényli a pörgetést, alul és középen is bőven ereje teljében van, szinte rezzenéstelenül dolgozik alattunk. Éppen ezért észre sem vesszük és máris jóval a megengedett sebesség fölött haladunk. Eközben a kipufogó kellemes aláfestést biztosít mindehhez.

A sorkettes a helységnévtáblán túl sem fogy el, egy személlyel szinte fickándozik, a normál tempót észre sem venni rajta, miközben ott van bennünk a tudat, hogy megfelelő biztonsági tartalékkal rendelkezünk. Hiába szerepel az enduro menüpont alatt az F 800 GS a BMW honlapján, a százat 4,1 alatt eléri, a végsebessége pedig 200 km/h fölötti.

A sziluett régóta változatlan – ha ez nem lenne elég bizonyíték az enduróságra, a fűzött kerekek segítenek a beazonosításban

A futómű sem nagyon hozható zavarba – a hosszú rugótak mellé jó hangolás is jár. Bár, hogy milyen lehet alapáron, azt csak sejtem, ugyanis a tesztmotor megkapta az elektronikus futóműállítást is (ESA), ám azt hiszem, ez az, amit semmiképp nem szabad kihagyni a megrendelés során. Segítségével Comfort, Normal és Sport üzemmódok közül választva közlekedhetünk. A mindennapokra, a mi útjainkra az első nyújt leginkább megfelelő támogatást. A kátyúkat, keresztbordákat kisimítja, szinte észrevétlenné teszi, a felütést hírből sem ismeri. Arra számítottam, hogy nagyobb fékezésekre jókora bólintás lesz a válasz, de ezek is elmaradtak.

Ezért aztán hiába a keskeny első abroncs, a kanyarokkal is igen jó barátságot ápol az F 800 GS. Könnyen döntögethető, a fentebb már megénekelt kormánnyal könnyűszerrel betehető a fordulókba, hogy aztán felegyenesedve újra ráhúzhassunk a gázra és élvezhessük a gyorsulást. Minden az élményszerzést támogatja, nincs semmi nehezítő tényező – a kuplung könnyen működik, a váltó ugyan határozott lábat igényel, de pontos szerkezet. Aztán ott van a fék: adagolhatóságban, erőben tökéletes, a blokkolásgátló is jól alánk dolgozik, nedves úton biztosan nem a fék lesz az, ami miatt eldobjuk a motort.

Az ESA beállításai innen módosíthatóak

Elég hozzá azonban egy pillanatnyi figyelemkihagyás, egy vizes villamossín és egy hegyesszög “édeshármasa”, máris a földön csúszva aggódhatunk, vajon mennyi kár lesz a tesztmotorban. Mivel sikerült kis sebességgel előadnom a mutatványt, egész jól megúsztuk. A kézvédő ez esetben nem a kezemet óvta – azt a kesztyű végezte –, a fékkarból csak kevés fogyott. A modellfrissítés során rávarázsolt oldalidom sínylette meg legjobban a nászt, az biztosan cserére szorult. De kapcsolatunkat ez az epizód sem tudta elrontani – bár így korábban voltam kénytelen visszavinni a motort az importőrhöz -, továbbra is vágyom rá.

A kormányfűtés kapcsolója a jobb jobb oldalra került

Mert tényleg mindenhol jó. Nem éreztem városban sem kényelmetlenebbnek a közlekedést a robogóval szemben, hiába kellett a váltót használni. Rakodóhelyben természetesen elmarad mögötte, de az állítható méretű gyári hátsó doboz sok mindent képes elnyelni. Teljesen feldobozolva tökéletes túramotort faraghatunk belőle. És válasszuk akár a fekete műanyag, akár az alumínium dobozokat, nem csorbul az F 800 GS férfias kiállása. A fogyasztása is nagyon baráti, nálam 4,5 liter környékén állt meg, ami szinte nagyrobogós érték.

Az aszimmetrikus fényszórópár régóta jellegzetessége a márkának – az oldalidom tavaly került fel az F 800 GS-re

Tudásához képest az ára sem túlzó: 3 742 000 forintról indul, ami a versenytársak közül egyáltalán nem magaslik ki (egy Yamaha Tracer 900 alapára 3,5 millió forint), de a kiegészítőkkel természetesen az egekbe lehet emelni ezt az összeget. Ez a példány 191 900 forintért kapta meg a Dynamic csomagot, amely az elektronikus futóműállítást (ESA), a kipörgésgátlót (ASC), valamint az ASC és az ABS terep módját tartalmazza. További 147 100 forintba került a Túra csomag, amiben a markolatfűtés, a fedélzeti számítógép, illetve a középállvány található. A riasztó 68 100, a Style 2 csomag 74 300, a LED irányjelzők 31 000, míg a topcase 146 354 forintba kerültek. Így lett a listaár 4 400 754 forint.

Ez 214 kilónyi univerzális boldogság ára. Szerintem megéri.

Előnyök / hátrányok – BMW F800GS 2016

  • Kifogástalan fékek
  • Mindent elnyelő futómű
  • Motorblokk, amely jól dolgozik és még keveset is fogyaszt
  • Drága kiegészítők
  • Az üzemanyagszint-jelző csak a tank felétől mutat pontos értéket

 

Ha BMW motorkerékpárhoz bármilyen kiegészítőt vagy alkatrészt keresel, ajánljuk a MotoPartsShop.hu-t ahol a BMW gyári kiegészítők mellett BMW utángyártott alkatrészeket is találtok minden mennyiségben.

F800GS Tesztjeink [mks_icon icon=”fa-hand-o-down” color=”#000000″ type=”fa”]


F800GS – Triumph Tiger800 Összehasonlító teszt

F800GS 2013 teszt

F800GS 2008 teszt

 

 

Comments

comments

Hozzászólok

Kattincs a cikk hozzászóláshoz

KTM

Hírlevél feliratkozás



INSTAGRAM

Kövess bennünket az Instagramon is!

MPS Vespa-MV