a nap videoja - december
Műhely

Ezt kell tenned: Téli motortárolás tippek

Így kívánj jó éjszakát a gépednek - hogy motorod téli álmának vége ne rémálom legyen, adunk pár tanácsot (archív)
EuroMotor
Faster2

Mostantól egy “kis” időre, vagy inkább hosszú hónapokra lehunyja a szemét kedvencünk és ha néha fel is kelted (beröffented), akkor sem tud rendesen kinyújtózni – éppen ezért gondoskodásra van szüksége. Persze akkor sem fakad sírva, ha március 15-ig rá sem nézel, de utána inkább Te fogsz sírni a látványtól – hogy ne így legyen, fogadd meg tanácsainkat!

Nagyon ritka, hogy egy motort egész évben rendszeresen használjanak, legalábbis a mi kontinentális éghajlatunkon nem sok vasat nyúznak 12 hónapon keresztül. Talán csak a futárok, az elvetemült krosszosok és endúrósok, no meg az igazi Simsonosok húzzák a gázt megállás nélkül. A nagymotornak mondható utcai gépek túlnyomó része szinte fél éven keresztül egyszerűen álló helyzetben pihen és akkor a szezon közbeni ácsorgást bele sem számoltuk. Igaz, utóbbi esetben nem igényel speciális törődést a vas, de a másik hat (vagy négy, vagy három…) hónapban jobban teszed, ha odafigyelsz rá – nehogy az első tavaszi napsugarak hívogatására hiába nyomkodd a „Start” gombot.

Ha azt akarod, hogy jövőre már az első bevetésen számíthass kedvencedre, akkor jó kezekbe kell adnod, ami lehet a sajátod, de megbízhatsz mást is a bringa (szakszerű) felügyeletével – ezt kell először eldöntened. Ez igazából nehezebb kérdés, mint amilyennek látszik, hiszen nagyon körülmény-függő. Például, ha a városban valakinek nincs hol, beltéren tárolnia a motort huzamosabb ideig, esetleg nem akarja, hogy kinézzék a rosszfiúk a mélygarázsban, vagy aki csak a szakikban bízik, annak érdemes elmorfondírozni a „máshol tárolós” megoldáson. Utóbbi típusú motoros ellentéte is érvényes: van, aki csak magában bízik, esze ágában sincs “idegenben” tartani kedvesét hónapokig. A téli tárolós szolgáltatások, mint majd’ minden a gazdaság tercier szektorában, pénzbe kerülnek. A gond az, hogy egyes szervizek vagy szalonok képesek tizenezreket elkérni havonta a parkolásért – miközben persze odafigyelnek a vasra. Azért akadnak párezres ajánlatok is, akik szintén nem feledkeznek meg hetekre a motorról – ilyenekre kellene rámenned, ha pár hétre mindenképp szakítanod kell kedveseddel.


Ha kénytelen a szabad ég alatt pihenni a vas, akkor egy jó ponyva a minimum…

Ugyanakkor mi nyugodtabbak vagyunk, ha itthon alussza téli álmát a gépezet – de van, akinek komoly áldozatot kell ezért hozni: például nem tudja fűtött helyen tárolni. Egy pincénél, nagyjából egy légtérben a kazánnal nincs és nem is kell jobb, vagy aki megengedheti magának, hogy radiátort szereljen a garázsba, annak is lennék a motorja. Bár plusz egy helység fűtése a mai gáz-és tüzelőanyag árak mellett extrának számít, de nem is ez a nagy baj, hanem hogy olyan motor is akad, amelynek a szabad ég alatt kell áttelelnie. Az ilyennek tényleg szüksége van egy jófajta, vízzárós, de szellőzős motortakaró ponyvára, ami beltérben sem árthat. Viszont költségcsökkentés címszóval eszedbe ne jusson fóliával letakarni a vasat, mert úgy bepárásodik, hogy a nemsokára következő hibalehetőségek nagy részét meg is nyerheted magadnak. Akárhogy is legyen, akármilyen helyen tárold télire a motorodat, az első lépés egy alapos fürdetés. Ugye Te sem szeretnéd márciusban a több hónapos retket vakargatni a vasról? Meg így tiszta lelkiismerettel nézhetünk a tükörbe karácsonykor, hogy mégsem koszosan merítettük álomba.


Tízezreket spórolhatsz, ha télire ideiglenesen kivonatod a forgalomból a paripát – nem túl körülményes, mert utána automatikusan újra érvényes a forgalmi

A mosásnál szentelj különös figyelmet a népszerűtlenebb részletekre is, nevezetesen a láncra. Egyes vélemények szerint a láncápolás olyan, mint a hajmosás: a túlzott gondoskodás éppoly’ ártalmas lehet, mint az elhanyagolás. Bár a láncnak az az igazi, amikor “tocsog a mocsokban”, csak a környezete ezt nem annyira díjazza. Télire viszont nem kell “hasznosan piszkosnak” lennie, de tisztítás után feltétlenül fújd be láncspray-vel, mintha motorozni indulnál. A pucolásra ugye kínálja magát a shopok polcain a lánctisztító spray, de a brigéciol is tökéletes a feladatra. Csak benzinnel ne próbálkozz, mert az kikezdi az O-gyűrűs láncok gumitömítéseit. Ha tényleg nincs más, még az olaj is megteszi, hogy átforgasd vele egyszer-kétszer a szemeket. Ezen kívül büszke lesz Rád a motorod, ha odafigyelsz olyan apró kívánságaira, mint a gumi-, műanyag-, valamint mechanikus alkatrészek szilikonozása (spray-vel, nagyon egyszerűen), csoppereseknél a krómozott részek krómápolózása (ez inkább öregebb vagy kint tárolt vasaknál fontos), a bowdenek zsírozása, olajozása (szerintünk elég csak az elejét, nem szükséges átfolyatni az egészen), továbbá a műbőr ülés is megköszöni, ha fújsz rá egy kis szilikont – hadd csúszkálj csak rajta tavasszal.


Hideg körülmények között a tank lehetőleg legyen tele, a bowdenek örülnek egy kis odafigyelésnek (zsírnak..)

Azon kívül, hogy leápoltad motorod alkatrészeit, még télen is használhatod némelyiket: például nem fog megsértődni a gép, ha felriasztod az altatásból azért, hogy megnyomkodd-húzkodd elgémberedett tagjait: fékeket, kuplungkart, teleszkópokat… Ha oldalsztenderen pihen a vas, akkor a gumik deformálódását elkerülendő toligáld kicsit kedvenced, ha van annyi hely, vagy kedved… Még jobb, ha középállványon csücsül, mert akkor még motorozást is imitálhatsz: pattintsd kettesbe a váltót, engedd rá finoman a kuplungot és dolgoztasd meg az egész hajtást – így biztos semmi sem megy tönkre az állásban. Ha becsukod a szemed, finoman morog az Akrapovic, úgy érzed, május elseje van és Kunmadaras felé csorogsz… Erről a játékmotorozásról azok a régi szép idők jutnak eszembe, amikor kétütemű GP500-as futamnézések után vasárnap kiültem a garázs végébe a fater TS MZ-jére, amiről le sem ért a lábam, és “motoroztam”. Talán ezért van még mindig olyan jó állapotban, bár mostanában már nem művelem. Visszatérve a téli tárolásra, szerintünk ajánlatos kéthetente beröffenteni a szerkezetet.


Tömd be a kipufogó végét, hogy ne juthasson be a párás levegő a blokkba

Viszont ha már felébresztetted az alvó oroszlánt, akkor hagyd felmelegedni, egészen üzemi hőfokra, mondjuk amíg a ventillátor be nem kapcsol – főleg a gyertyák nem szeretik, ha még hidegen állítod le. Ez nagyjából olyan negyed órát szokott igénybe venni, szóval ne felejts el szellőztetni, ha nem akarsz Te is mély álomba szenderülni. Ennyi idő alatt szépen felhevül a vas, a kipufogó is kidolgozza a kondenzvizet, tehát rendeltetésszerűen működik, nem krahácsol. Ha már szó esett a kidörrentőről, igaz a legenda, hogy érdemes betömni valamivel a végét, hogy a párás levegő ne jusson egészen a blokkig, ahol könnyen rozsdásodást okozhat. Vannak már “gyári” kipuffdugók, de egy rongy is pont megteszi. Szintén a régi iskola szerint, szintén a korróziót elkerülendő érdemes átmosni a henger falát egy kis olajjal (egy-két köbcenti) a gyertyanyíláson keresztül, ez inkább az öregebb kétüteműekre igaz. És ha már a rozsdánál tartunk, említésre méltó még a “teletank mítosz”: ajánlatos csurig tölteni a tankot, hogy a benzin kiszorítsa a levegőt, meggátolva ezzel a korróziót. Csakhogy a helyzet nem ilyen egyszerű, hiszen a karburátoros motorokból meg épp’ le kellene engedni a benzint, még a karbikból is (mivel az üzemanyag adalékai a hosszú állás során lerakódhatnak az úszóházban, eltömítve a benzin útját). Ez a módszer csak fűtött garázsban jelent megoldást, ahol a párás levegő nem kezdi ki belülről a tankot. A fullra megtöltött (vagyis hidegben álló) motorok esetében szükség van egy speciális adalékra a benzinbe, amely meggátolja az említett karbidugulást – így jó eséllyel beindul a vas tavasszal.


Az akksi állapotáról nem feledkezhetsz meg, de olajat cserélni ráérsz a téli álom után is

Nagyobb az esélyed az akadálymentes tavaszi startra, ha rendszeresen meghallgatod a gép hangját. Ez a módszer nem csak azt a célt szolgálja, hogy némi sör és cigaretta kíséretében elkápráztasd a haverokat az Akra-muzsikával, hanem így az akksid is érzi a törődést – a legfontosabb téli teendőről, az akkumlátor karbantartásáról még nem is szóltunk. Hogy ne kapituláljon a szezon kezdetén, az iménti megoldás az egyik módszer, ami csak akkor működik, ha szellőztetni is tudsz (ugye nem ajánlatos csak 1-2 percet járatni), továbbá a tele tankkal hibernált bringáknál után kéne tölteni egy kis benzint – szóval sokaknak ez is macerás lehet. Nekik érdemes elgondolkodni egy csepptöltő vásárlásán, melyek árai nagyjából 5-25 ezer forint körül alakulnak, vagyis olyan 15 ezer az „ajánlott fogyasztói ár”. Ezt azonban – jó esetben – csak egyszer kell megvenni, tehát gondold meg, számodra behozza-e az árát azzal, hogy meghosszabbítod vele pár akku életét… A régi típusú, savas akksiknál pedig a desztillált víz pótlásáról nem szabad megfeledkezni a téli időszakban, ahogy a fűtetlen helységben tárolt motorok esetében a fagyálló folyadékról (amit kétévente kell cserélni), mert annak bizony csúnya (zsebbe nyúlós) vége lehet. A fékfolyadékok élettartama is két évre tehető, míg a fékcsövek általában négy szezont bírnak – papíron…


Ez pedig a másik megoldás: ne tedd el télire a vasat! Csak cserélj gumit 🙂

Ezeket a teendőket is érdemes a holtszezonban elintézni, ha éppen aktuális, de a motorolaj cseréjéről megoszlanak a vélemények. Egyesek a téli pihenő előtt lecseréltetik, ami igazából nem káros, mert a mai minőségi olajok nem „öregszenek” a pár hónapos állás során, de szerintünk ráérsz vele a szezon kezdetén is. Egyébként évente, vagy általában 10-12 ezer kilométerenként meg kell ejteni az olaj-olajszűrő cseréjét. Ha a felsorolt teendőket elvégzed vagy megcsináltatod, akkor nagy valószínűséggel tavasszal, az első gurulás előtt nem ér majd meglepetés. A legfontosabb az akkumlátor és a folyadékok (olajok, fagyálló) felügyelete, de nem árt, ha odafigyelsz a vas legnagyobb ellenségére, a rozsdára is, az apróbb finomságokat pedig (például egy kis szilikon ide-oda) megköszöni majd kedvenced. Reméljük, írásunkkal hozzásegítettünk benneteket a problémamentes szezonkezdethez, továbbá bennünket is érdekelne, hogy Ti a felsoroltakon kívül még mit szoktatok elvégezni a motorjaitokon, hogy jól aludjanak. Hiszen ha valaki elhanyagolja a paripát, akkor álom helyett könnyen rémálom lehet a vége… Viszont ha megfogadod a tanácsokat, akkor talán csak a port kell róla letörölni és mehet a menet – bárcsak már ott tartanánk…


A legjobb módszer: mosd le a gépet és told be a nappaliba, a karácsonyfa mellé 😉

– cikkünk korábban már megjelent, de mivel újra aktuális a téma, ismét publikáltuk az Archívumból…

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás