Tesztek

Tartósteszt 2011: Mugen Race és Berik

Bőrruha, cordura dzseki és nadrág, motoros farmer, kesztyű és csizma: hosszútávú tapasztalatok
EuroMotor
Faster2

A tavalyi év még válságosabb volt, mint 2010: még tartósteszt motorra sem futotta. Viszont akadt egy rakás tartósteszt ruházati felszerelésünk, a SuperZone motorosbolt jóvoltából (majdnem) tetőtől-talpig kipróbálhattuk, mit tud a Mugen Race 2011-ben.

A Mugenről sokaknak még mindig a Honda autós tuningcége ugrik be, de a hazai motorosok körében egyre ismertebb a Mugen Race ruházat. A MR egy üzemben készül az Arlen Ness-szel és a Berikkel, de jóval, illetve valamennyivel olcsóbb azoknál. A feladatom az volt az elmúlt szezonra, hogy kiderítsem, a jónak mondható árért milyen minőségű cuccokat készít a gyártó. Ezt egy bőrruhával, egy cordura dzsekivel és nadrággal, egy motoros farmerrel, egy kesztyűvel (és egy Berik csizmával)  kapcsolatban kellett kitapasztalnom. Lássuk, mire jutottam…

Mugen Race egyrészes bőrruha (MNR-1101-LS1 – bemutató)

Sajnos az idei szezon legnagyobb tartósteszt-durranása, a ’11-es Mugen Race egyrészes bőrszerkó nem volt annyit rajtam, mint azt a szezon előtt megálmodtam. Egy-két kivételtől eltekintve csak a KakucsRingen használtam, így utcai tapasztalatokra nem is nagyon került sor, különösen, hogy a pályáig vezető út is csak a Fő utcából áll… A szezon előtt többen megnyugtattak, hogy a világos színe látványos bogártemető lesz, de a nyáresti utcai csapatások hiányánál fogva ez elmaradt… Arra ott volt a Kevlar Jeans és a nyári dzseki! Nem is a könnyű koszolódása érdekelt, hanem inkább a belebújós és relatíve antipraktikus mivolta vette el a kedvem street ride-októl. Eleinte kétszemélyes mutatvány volt felvenni, majd beleizzadva levenni is! Aztán kifejlesztettem a technikámat, de még így is eltart egy darabig, ráadásul az időjárás elleni védelem pajzsán is akad pár rés – ami a pályán nem számít, de az utcára nem nagyon tudsz alá-fölé öltözni (bár mindkettőre volt példa)! Kevés az a kellemes tartomány, amikor pont megvan a termikus egyensúly: hűvösben nagyon érzed, hol vannak a szellőzők (ami végülis jó), melegben már nem annyira, de végső soron egy full bőrruháról beszélünk. Szóval a szellőzését megfelelőnek mondanám, de ennek ellenére, vagy éppen emiatt (sem) az utcára való a Mugen MNR-1101-LS1.


A fehér kényes, de ha vigyázol rá, szép marad

Egyébként a legjobb utcai tulajdonsága – a biztonság mellett persze – a feltűnő külleme, ez a fehér-fekete darab elég látványosan virít a szürke hétköznapi forgalomban. A pályán azonban az eddig felsoroltak – a biztonságot kivéve persze – nem számítanak, itt értelmet nyer a berendezés. A fekete fenekénél fogva nem sehol nem látszik viseltesnek a marhabőr, de Téged biztosan jobban érdekel, hogy egy szezonnyi – de közel sem mindennapos – nyúzás után sehol nem szakad a varrás, egyes előítéletekkel ellentétben a zipzárak erősek és a tépőzárakban sincs hiba. Bár a kényes színen itt ott látni, hogy már nem új, de szerencsére az éles próba, a fetrenberger idén elmaradt – szóval ha vigyázol rá és a gyári fóliában tartod, akkor külsőre sem csak egyszezonos a cuccos. A viszonylagos kényelem fokozatosan (és lassan) javult a nyáron, de a pályán ez sem szempont – a biztonságérzet, amit ad, már annál inkább – de ha “nagypályára” mész, vegyél alá gerincvédőt. Mivel nem vagyok egy vastag gyerek, nekem az 54-es alá befér a Forcefield. A protektorok szépen a helyükön vannak, a koptatói viszont elég csálén álltak, amit a FastRide-os HH Taylor segített bekalibrálni – és most is csálén állnak, de legalább már arra néznek, amerre kell… Legutóbb, amikor a SuperZone-ban jártam, már csak 90.000 forint volt fölé írva – és ennyiért szerintem lelkiismeret furdalás nélkül hazaviheted, mert csinos és megbízható bőr…


Csak pályán használtam a bőrruhát, az egyrészes a ringekre való

Mugen Race nyári dzseki (MNR-1150 – bemutató)

Egyre nagyobb szüksége van a magyar motoros ember gyerekének az ehhez hasonló hálós cuccokra. A globális felmelegedésnek köszönhetően nyáron már mi is sokáig Spanyolországban érezhetjük magunkat, ami a motoron, városban és bőrben nem feltétlenül kellemes, de inkább durva. Vannak azonban speckó nyári használatra szánt dzsekik, amikben elviselhető a hereszomorító kánikula is. Ilyen példány a Mugen MNR-1150 is, aminek légáteresztő képessége példás, ennek ellenére nem tisztasági betét. Vékony belső bélés ide vagy oda (kint vagy bent), tényleg jól átfúj rajta a szél, most jó értelemben véve. Ezért veszélyesek a “hűvösebb az éjszaka már”-esetek, amikor kint felejtjük magunkat az este valahol, és hazafelé már cidrizünk. Ettől eltekinvte május elejétől szeptember végéig hű társam volt a szezon alatt a fekete-fehér Mugen és a szűk féléves (igen gyakori) használat nem nagyon látszik rajta! Igaz, a vertikális fehér csík könnyen koszolódott és a mosásoktól picit talán bolyhos lett a háló is, de hát azért használom, hogy ne legyen új! 🙂 És mert marha praktikus….


Nyáron imádnivaló a szellős nyári dzseki, de aláöltözve tavasszal és ősszel is (el)viselhető

Praktikus, mert könnyű az egész és három jó zsebe van, strapabíró zipzárakkal, amik kesztyűben is kezelhetőek. Ez alá is kell gerincvédő, mert a gyári “kartonpapír” édeskevés – cserébe kényelmesen elfér alatta egy rendes darab. Bár nem “sikerült” tanyázni ebben sem az elmúlt szezonban, mégsem akar szétjönni sehol – egyedül a kis akasztófüle szakadt le… Tényleg ez a legnagyobb baja, meg esetleg még annyi, ha nem fekete lenne, még jobban “működne” a kánikulában, de ez már tényleg csak kötekedés. Az már nem annyira, hogy a protektorok hajlamosak kicsit elmászni (bár mondom, nem vagyok egy vastag hús), egy perecnél lehet, hogy elforognának, ami nem túl megnyugtató. A megoldás: ne ess el benne!  Amúgy nekem bejön a sportos, mégsem hivalkodó vagy csiricsáré dizájn – az ezüst fényvisszaverő csíkok például jól is néznek ki meg hasznosak is. A nyári dzseki gyengéje talán a nyári zápor, ami ellen nem egy nagy fegyver, de legalább könnyen tisztítható (a fekete részeken). Komolyan megéri boltolni egy ilyen hálós dzsekit, különösen most, hogy már csak egy “huszasba” kerül. Ha azt akarod, hogy majd a hőségben is szívesen felöltözz, és beéred egy tavalyi modellel, akkor szerezz be egyet jó olcsón, szerintem nem fogod megbánni. Van belőle szürke kivitel is, de a fekete-fehér a tuti.


A Mugen motoros farmerje strapabíró és hétköznapi viseletként is használható

Mugen Race motoros farmer (Kevlar-BlueJeans – bemutató)

A kifejezetten motorosoknak készített farmer legalább olyan frankó ötlet, mint a fenti nyári használatra szánt dzseki. A Mugen Kevlar Jeans is átgondolt és praktikus, ezért jó párost alkottak az elmúlt szezonban. Szerintem a legnagyobb előnye is a hálós dzsekihez hasonlítható: sokkal szívesebben kapod magadra a mindennapos motorozás során, mint mondjuk egy bőrgatyát. Egy farmer egyébként is a szigorú minimum, amikor motorra pattansz (bár vannak kivételek…), ezt pedig ugyanannyira természetes felvenni és viselni, mint egy hétköznapi darabot. Viszont amint ezt megtetted, a Mugennek hála be vagy protektorozva (a térdnél) és egy esetleges csúszásnál is jóval később fogy (szakad) el, a kevlárszálas erősítés jóvoltából. A két pozícióban hordható protik az alsó zsebben nekem jó helyen vannak, de BenZso magasságához ez már kevés – az ő fekete példányában nincsenek a helyükön, ergo legalább egy protektor zseb még jól jött volna. Még protektorok nélkül is érezhetően nehezebb egy hétköznapi Trappernél. Cserébe könnyen állítható a derékbőség (tépőzárakkal) és a hossza is (patentosan). A gyárilag koptatott farmeron egyéb kopás nem igazán fedezhető fel egy év folyamatos használat után, bár egyes részein tényleg úgy néz ki, mintha leöntötték volna hypóval. A varrás sehol nem kelt külön életre, szerencsére a szép, hímzett logón sem a farzseben. A protik nélkül télen is használom, ilyenkor jól is jön a vastagabb anyag – viszont nyáron, ha megállsz a motorral, már-már bőrgatyás fílingben van részed, ezért egy-két szellőzőt még megköszöntünk volna a Mugen-mérnököktől…


Ez az összeállítás dominált a szezonban: nyári dzseki, kevlár farmer és a mogorva szemek…

Mugen Race cordura nadrág (MNR-637 – bemutató)

A Mugen túragatya is kevesebbet lógott rajtam a szezonban a tervezettnél, méghozzá azon egyszerű okból kifolyólag, hogy keveset túráztunk… Persze ez nem mentség, mivel mindennapi használatra is megfelel, amit az a tény is erősít, hogy a fejlesztés során futárok véleményét kérték ki. Én mégsem használtam rendszeresen, mert valahogy mindig előbb nyúltam a kevlár farmerért. Inkább kora tavasszal és késő ősszel erőltettem, amikor nem azzal a kifejezetten motoros idővel kellett küzdeni. Pedig a Mugen cordura zipzáras „AirVent” szellőzőrendszere arra csábít, hogy nyáron se hanyagoljuk szegényt – a full fekete színe meg pont ellenkezőleg. Viszont az elő- és utószezon használata nem múlt el nyom nélkül rajta, mert leszakadt róla az egyik – egyébként nagyon praktikus – derékbőség-állító pánt. Ami azért nem tragédia, mert könnyen vissza lehet varrni, de azért kellemetlen, mert nem volt agyonhasználva a nadrág. Ettől eltekintve rosszat nem lehet mondani róla, textil révén még mindig újszerű és könnyen tisztítható, kényelmes és jól véd a széltől, víztől. A térdprotektor a helyén van és a csípőnél a két oldaladra is jutott egy-egy “kartonpapír”, amik szintén nem mászkálnak sehova. Hosszabb utakra tökéletes; első komolyabb bevetése a lengyelországi túra volt, ahol számomra kiderült, hogy a Mugen cordura megbízható, mint a kettes Golf. Nem csak évente egyszer túrázóknak és a futároknak megérhet akciósan harmincezret.


Balra a cordura, jobbra a farmer – mindkettő kényelmes és praktikus, és mindkettő 29.900 forint

Mugen Race sportkesztyű (G-MNR-105 – bemutató)

A sportos Mugen kesztyű csak valamikor a szezon közben érkezett meg, és bizony kisebb életszínvonal-javulást hozott magával – mert nagyon elégedett vagyok vele. Sokkal finomabb (marhabőr) anyagú és kényelmesebb, mint az előző kesztyűm, bár ezen a protektorok csak műanyagból vannak (viszont szellőzősek…). A mintaszerű komfort a kérdést is magával hozza, hogy vajon elég tartós-e? BenZso szerint „rendes” használat során „egy kesztyű: egy szezon”, de ehhez lehet, hogy rendesen versenyezni kellene benne (jobb esetben). Szerintem ennél többet is tudhat, bár még egyszer mondom, sokat késett a 2011-es darab, ezért csak egy fél idény van benne. Ezalatt nem sok mindent mutatott a képzeletbeli kopásjelző, még a kisujj betűi sem váltak le, ami úgy ránézésre esélyes volt. A fehér részeken persze ez is koszolódik, de egyébként semmi foszlás-szakadás, erős a varrás. Hallottam homlokegyenest ellenkező véleményeket is Mugen kesztyűkről, de akkor úgy látszik, ez már a „next generation”. A csuklónál a dupla tépőzáras megoldással könnyen megy finomhangolás, és szerencsére ez sem akar leszakadni a helyéről – pedig ilyen rémhírek is terjedtek egy időben. És ami még fontos – mert enélkül úgysem húzod a kezedre – hogy szép, a dizájn aprólékos, mint a brüsszeli csipkeverő. Egy „huszasért” akad azért konkurenciája, de tapasztalataim alapján mindenképp megéri felpróbálni a válogató során.


A Mugen ’11-es sportkesztyűje (19.900Ft) jól néz ki és kényelmes – meg eddig úgy tűnik, hogy tartós is…

Berik sportcsizma (BOT1055BK – bemutató)

A hófehér Berik sportcsizma jól passzolt a fehér bőrruhához, viszont sajnos már rég nem hófehér, hanem inkább tojássárga… Ugyanis a vakító fehérség néhány hét alatt elmúlt, mint az előgyújtás, legalábbis a gumi- és műanyag részeken. Azt ugyan már előre tudni lehetett, hogy a váltóval érintkező részét nem volt jó ötlet fehérre festeni, de arra nem számítottam, hogy besárgul majd az irigységtől… A most 29.900-ba kerülő Berik az egyetlen a ’11-es tartóscuccok közül, amin nyomot is hagytak az elmúlt szezon élményei – de mivel egy lábbeliről beszélünk, ezért ezen nem is kell meglepődni. Egy-két szupermotós bevetés (fogas lábtartó) után az egyik talpának a gumimintázata is új utakon jár már, ahogy a varrás is egy-két kisebb szakaszon, de az is biztos, hogy a Berik kapta a legjobban az ívet a tartósteszt holmik közül. A zipzár viszont bírta a strapát, nem szakadt el, pedig lett volna rá alkalma, ahogy a tépőzárak is a jobbik fajtából készültek. A kényelme elsőre nem volt egyértelmű, a tavaly előtti TCX „finomabb” volt, de aztán idővel hozzászoktam, mint a pesti gyerek a vidéki trágyaszaghoz. Szerintem a formája is lehetne egy leheletnyivel finomabb: a hátsó rész élei bele szoktak akadni a kevlár farmer patentjeibe és a sok öltözködéstől már el is tompultak/szineződtek. De ennél nagyobb bajom ne legyen vele, mert egyébként hozza a mogorva szemektől megszokott minőséget.


Ilyen volt, ilyen lett: a világos váltórész (is) csúnyán besárgult – ha nem volna elég, hogy könnyen koszolódik

Összegzés – tartósteszt 2011

Őszintén szólva, tavaly tavasszal még nem tudtam pontosan, mire számítsak, mert nem volt még semmilyen Mugenem. Hallottam róla hideget és meleget is, ami nagy vonalakban úgy foglalható össze, hogy kiváló ár-érték arány, de megkérdőjelezhető minőség. Előbbi nem sokáig volt kérdés, abból a szempontból, hogy nem egy drága márka – de ez egyáltalán nem vigasztal, ha hamar gallyra megy a cucc. Mert nem sok idegesítőbb van annál, amikor a nem túl régi motoros cuccodról leszakítod a zipzárt vagy a tépőzárat (vagy gombot, vagy akármit), egy tavaszi menetre készülődés közben, mialatt a vas már ott duruzsol melletted… Szerencsére ez tavaly nem fordult elő velem (csak egyszer, de a cordura nadrág pántja nem létfontosságú…). Semmilyen komolyabb negatívumot nem tudok mondani a Mugen Race ’11-es cuccairól, igaz, a bőrruhában nem versenyeztem és a Kevlar Jeans szakítószilárdságát sem ellenőriztem le – szerencsére. A nyári dzsekit, a kesztyűt és a famert viszont szinte nap mint nap használtam, és nem azt mondom, hogy újra el lehetne adni őket, de minimálisak a kopásra/sérülésre utaló jelek. Ahogy mondani szokás, koruknak megfelelő állapotban vannak, vagy még egy kicsit jobban. Egy szezon után merem ajánlani a Mugen Race göncöket, a tavalyi kollekciót is, ami már – tapasztalataim szerint – nem méltó a negatív előítéletekre, ráadásul mostanság már nyomott áron magadévá teheted őket. Nem azért mondom, mert lehetőségem volt kipróbálni a márkát, hanem mert hosszú távon is bizonyította, hogy ár-érték arányban ott van a toppon.


A cordura nadrág műanyag kerete (balra) a leszakadt pántba való, de mindössze ennyi a legsúlyosabb sérülés a 2011-es Mugen Race tartós-flottában

Mugen Race és Berik ruházat:

SuperZone

Cím:
1032 Budapest, Bécsi út 170.
Tel.: 06-1-238-05-76, 06-1-367-28-42, 06-20-3184044, 06-20-479-90-25, 06-20-512-35-40
E-mail: superzone@superzone.hu
Nyitvatartás:
Hétfő – Szombat 10:00-20:30-ig
Vasárnap 10:00-18:30-ig
www.superzone.hu

Ha a Tesztmotor.hu cikkei segítettek a felszerelések és motorkerékpárok kiválasztásában, akkor a kérünk benneteket, hogy a vásárlásnál tegyetek erről említést a kereskedőnél is! Ezzel támogathatjátok a Tesztmotor.hu működését. Köszönjük!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás