Tesztek

Számítógép két keréken: Aprilia RSV4 Factory APRC SE

Rajtelektronika, gyorsváltó, kipörgésgátló, egykerekezés-gátló - egy csomagban, szériában!
Faster2
EuroMotor

Forrás: motorradonline.de
Beküldte és fordította: Brutus
Szerkesztette: Molnár Dénes (DennyM) / főszerkesztő

Az RSV4 versenyváltozatának még versenyebb változatát (APRC SE) nem olyan rég, a milánói motorkiállításon mutatta be az Aprilia. A nyelvtörőként is helytálló betűkupac a Factory néhány apróbb finomítását, no meg egy teljesen új elektronikai csomagot takar. Természetesen a cél az, hogy a 2011-es modellként törzskönyvezett V4-essel az utolsó tizedeket is kifacsarhassuk az eredeti, világbajnok koncepcióból..

A teszt helyszínének kiválasztása tökéletesen sikerült. A jerezi versenypálya ugyanis nagyon trükkös, tele lejtős-emelkedős kanyarokkal, igazi emelt szintű aszfaltcsík. Itt kell megmutatnia a 2011-es APRC SE változatnak, hogy milyen ízű is a torta tetejére művészi gonddal felfújt hab, és az abban fekvő gyümölcsdarabok harmóniája. Ám még mielőtt nagyon belelendülnénk az evésbe meg kellene tudnunk, mit is jelent valójában az APRC SE rövidítés (Aprilia Performance Ride Control Special Edition)?

– rajtelektronika: gáz kiakaszt, kuplung kidob, az életben maradást pedig a bitek elvégzik helyettünk
– egykerekezés-gátló
– gyorsváltó: mindent a versenyzők kényelméért, avagy a váltáshoz se a gázt nem kell elvenni, se a kuplunghoz nem kell hozzányúlni
– kipörgésgátló: több fokozatban állítható, ráadásul ha új gumit teszünk fel, képes megtanulni azt (!)

Érdekes módon az ABS viszont hiányzik a csomagból. Ez is mutatja, hogy ezt a motort versenyzésre, méghozzá profi versenyzésre építették, ott pedig már nincs szükség blokkolásgátlóra.


Külsőre nem jelentős a változás, vezetni viszont egy más dimenzió…

Az RSV4 fontos lépés a márka történetében. Már csak azért is, mert a MotoGP-s sikerek, mondhatni egyeduralom után ez a motor a SuperBike sorozatba történő súlypontáthelyezés főszereplője. És bizonyítván, hogy valóban értenek a szakmájukhoz, rögtön a második évükben világbajnoki címig vitték a V4-est. Ez óriási dolog. Emellett a legtöbb szakújságíró is elismeréssel írt, beszélt róla, attól függetlenül, hogy – ha őszinték akarunk lenni – az utcai motorozáshoz nyíltan semmi köze nincs az RSV-nek.

Az olaszok persze nem ültek a babérjaikon és a versenytapasztalatokat, teszteket követően szériagyártásra érett állapotba hozták az amúgy motorral együtt fejlesztett műszaki csemegéket. Ez mind belekerült az RSV4 Factory 2011-es speciális kiadásába, az utcai motor legkifinomultabb versenyváltozatába, az APRC-be (Aprilia Performance Ride Control). Lényegében ezzel a géppel mindenki megveheti a 2010-es WSBK világbajnok szofisztikált változatát.

2011 Aprilia RSV4 APRC SE gyári videó

Mielőtt felül rá az ember, jó, ha szembesül az adatokkal. A motor 180 lóerőt és 115 Nm-t teljesít, a V4-estől megszokott brutalitással. Gondolhatjátok, hogy nem fog senkivel sem jópofizni, hála a jó égnek! A boxutcábol kihajtva gyorsan átfut az eszemen, hogy azért itt erősen többről van szó, mint egy egyszerű technikai csomagról.

Nem csak az elektronikákon, néhány más apróságon is változtattak a motoron annak érdekében, hogy minél kisebb számok égjenek bele a stopperbe. A mérnökök például rögtön a blokkba is beletúrtak, javítandó a kenést, illetve átdolgozandó az égésteret és a hűtőrendszert. Aztán a kerékre származtatott nyomaték növelésére – ha nem is sokat, de – változott az áttételezés is: a hátsó lánckerék 42 fogas lett a korábbi 40-el szemben. Az új kipufogó pedig 2 kg-mal könnyebb, mint elődje, amellett hogy kisebb és valamennyire szebb is lett. Az APRC felszereltség körülbelül 500.000 Ft-os felárat jelent majd a sima Factoryhoz képest. Az első 300 darab Factory APRC pedig külön kiadású modell lesz (ezt jelöli az SE), mely fényezésében hasonlít Biaggi világbajnok gépére, ezzel tisztelegve az öreg Kalóz hatalmas tette előtt.


Az első 300 vásárló különleges kiadású (SE) RSV4-nek örülhet

Na, de elég a locsogásból, inkább motorozzunk. A bemelegítő kör után az első jobbos kanyarnál már a kigyorsítás gondolatára is rögtön villogásba kezdett a kipörgést gátló lámpácskája. Nem csoda, mivel a 8-as, tehát a legérzékenyebb “újságíró” fokozatra volt állítva. Szerencsére a kormány bal szarván lévő kapcsolóval könnyedén feloldhatjuk a főfelügyelő hangulatát, én egészen a 3-asig enyhítettem a szigort. Ezután a kanyarokból keményen, lelketlenül kigyorsítva éreztem, amint finoman, óvó mozdulatokkal, egyenletes dolgozik a rendszer. Persze a nagy erőhatások miatt kicsit pumpál ilyenkor a hátsó gátló, azonban egyáltalán nem válik zavaróvá.

Az RSV4-hez kapcsolódik a világ legegyszerűbb és mégis legzseniálisabb újítása is. Biztos nem tudjátok mire gondolok, hát megmondom: sportmotoron az Aprilia használ először 200/55-ös hátsó papucsot egy sportmotoron, mely jelen esetben a Pirelli Supercorsa SP. Miért annyira tutiság ez? Nagyon egyszerű. A magasabb oldalfalnak köszönhetően nagyobb a tapadási felület.



“Bizonyítván, hogy valóban értenek a szakmájukhoz, rögtön a második évükben világbajnoki címig vitték a V4-est. Ez óriási dolog”

Miután a gumik elérték üzemi hőmérsékletüket, ami a védőangyalunkkal a nem létező utasülésünkön elég hamar megy, egyre brutálisabb gázokat húzok. Ezúttal már apró kis megcsúszásokat is produkál a motor, ellentétben az előzőekkel. Akkor csak a pillangószelepek állásába szólt bele az elektronika, de most már kénytelen a gyújtással is játszani, hogy minél kevesebb időt veszítsünk a kigyorsításunk közben. Persze mindez annyira gyorsan, a szempillantásnál sebesebben történik, hogy szinte érezni, ahogy a heves munkától izzad az ECU. Bőszen villog a kis lámpája, de a beavatkozás sohasem válik zavaróvá, sőt! Igazi felnőtt játékszer.

A kipörgésgátló munkáját egy dőlésérzékelő is segíti, melyet az Aprilia közösen a Bosch-sal fejlesztett ki. Sikeresen. Ez teszi lehetővé azt is, hogy három állásban szabályozzuk a motor egykerekezési hajlamát. Jobban mondva azt nem, az RSV4 így is, úgy is az eget akarja majd bámulni, de az elektronika – ha akarjuk – pórázzal a kézben parancsolja vissza a földre az engedetlen dögöt.


Száguldó számítógép: profik kezében nagyon veszélyes fegyver az RSV4 APRC!

Tovább haladva az APRC újdonságain, kipróbáltam a rajtprogramot is. Hát, megszokást igényel. A startnál álló helyzetben teli gázt adva, a rendszer automatikusan 10.000/perc-re állítja a fordulatszámot, utána érzés szerint ugyanúgy nekünk kell kiengedni a kuplungot. Főzésnél szokták használni az “érzés szerint” kifejezést, ami nyilván a profiknak szól. Aki nem tud főzni, annak akár azt is leírhatják, hogy “két kanállal te hülye”, így is úgy is ehetetlen lesz a végeredmény. Valahogy így van ez az Aprilia-nál is. Aki eleve rossz rajtoló, és túl gyorsan engedi ki a kuplungot, nem jár jobban, mert ilyenkor az APRC elektronikája megijed, és hamar becsukja a pillangószelepeket, hogy ne essünk hanyatt és lehetőleg a hátsót se a célegyenesben etessük meg a pályával. Szóval voi’la, már el is rontottuk a rajtot. Az persze igaz, hogy hasznos mankó a hónunk alá és ha megtanulja használni az ember, nem olyan rossz eszköz.

Összességében a sok elektronika nem azt a célt szolgálja, hogy minél idiótábban vezessünk, mert akkor se gyorsabbak, se ránctalanabbak nem leszünk. Ez a motor továbbra is megköveteli a pilótától a profizmust, a munka java részét ezentúl is ő fogja végezni. Ám az elektronikai csomaggal sokkal precízebbé válhat a versenyző munkája, nem beszélve arról, hogy könnyebben kihasználhatja az RSV4 Factoryban rejlő hatalmas potenciált.


Különbségek az RSV4 Factoryval szemben (nagyításhoz kattints a képre)

Comments

comments

Cimkék
MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás