Tesztek

Suzuki UX125 Sixteen

A Yamaha és a Honda után a Suzuki is kínál nagykerekű 125-ös robogót Európának.
EuroMotor
Faster2

Ma, amikor Olaszországban a kedvező jogosítvány kategória, az életstílus, a jó fogyasztás, a környezet tudatosság következtében tonnaszám adják el az új robogókat, -és ebben egyre inkább húzza magával Európát- nem kérdés, hogy kell-e igényes, nagy kerekű 125-ös robogót gyártani. Viszont ott volt az Aprilia, a Piaggio, a Vespa, a Honda, a Yamaha, hogy csak a nagyobbakat említsem, de Suzuki sehol. Logikus lépés hát a Sixteen.A terv az volt, amennyire én értelmezem, hogy legyen egy Európai érzelmi világú, de japán belsőjű Suzuki robogó, akár csak a csodás eladásokat produkáló Honda SH. Talán az etalon pont ez utóbbi volt, bár tudom soha senki nem fogja bevallani, de az is tuti, hogy miközben a Sixteent rajzolták, a falon lógott egy kép a Honda változatáról, na meg egy statisztika annak sikeréről. Talán én magyarázom bele, de szerintem érezhető a törekvés a japán trónfosztásra.

Külső:

Röviden, tömören szép. A fehér és a kék szín nagyon jól áll neki, ráadásul a barna üléssel egyedien hatnak. A Sixteen fiatalos, de elegáns érzést kelt az emberben.

 

Feketében és főleg ezüstben viszont túl konzervatív és egyáltalán nem mutat akkorát. Fura, hogy mennyit számít a szín, de fehérben nagyon bejött, ezüstben –ami nálunk is volt- majdhogy egyáltalán nem tetszett. Egyébként kívülről nagyon sokban hasonlít az SH-ra. Eszembe jut ilyenkor, Ádámka az óvodában, aki mindent megépített a kockákból, amit én vagy a többiek, csak hogy neki is legyen olyan. Nem tudtam, hogy Ádámka azóta a Suzukinál dolgozik.. de nem akarok rossz májú lenni, 3-4 féle építő elemből nem nagyon lehet teljesen különböző végeredményt produkálni, már pedig a kis robogó ilyen picit. Mindegy, a lényeg, hogy tetszen a publikumnak, már pedig ha élettel teli színt adunk a forma mellé, szerintem elméletben akár még a legkedveltebb is lehet. De hát nem csak ettől függ a dolog…

 
Első benyomások:

Elsőre úgy tűnt rendben van a Suzuki. Nincs rajta túlságosan zavaró dolog, de olyan sincs, amitől ne kaptam volna levegőt a nagy csodálkozás közepette. Semlegesnek éreztem, ami már fél siker.

 

Nulláról indultunk hát a következő rundokra, mint például a fék, a blokk, a pakolhatóság, a futómű, vagy a használhatóság vizsgálata. A vége felé apróbb negatív és pozitív ingások után még mindig a nulla közelében robogóztunk én és a Sixteen. Gondoltam nem baj ez, mert tudtam, hogy a végállomás egy kemény összehasonlító teszt, ahol majd minden eldől. Azt is olvashatjátok nem sokára itt nálunk épp ezért a hasonlítgatást meghagynám oda. Viszont nézzük mi tetszett és mi nem a Suzukiban.

 

Motorikusan:

Szokásos nyolcad literes 1 hengeres vízhűtéses blokk hajtja, semmi extra. Ez azt jelenti számokban, hogy olyan 12-13Le teljesítményt ad le, ami a városi frontokra természetesen elég. A hosszú távoknál viszont már kihívásokkal küzd, meg persze emiatt a vezető is. Lehet csak én vagyok így, de számomra nem túl élvezetes hosszú negyedórákon keresztül végálláson robogózni, ahol rémálom a hirtelen megállás, nem beszélve az ezt követő kigyorsításról. A gáz adásokat jól veszi.

Alacsonyabb sebességnél hajlandó vehemensen megindulni, 60 felett viszont egyre lagymatagabb, kelletlenebb, majd 90-től csak a teljes gáz tud módosítani a mozgási energiánkon. Végsebessége 110 km/h-nál áll meg, ami nem lepett meg, pont ennyire számítottam. Az eddigiekkel sok robogót festettem le egyszerre, ami jelzi, hogy a Sixteen bizony nem tűnik ki a sorból, se az oszlopból. Negatívumként egy valami viszont akad. Mivel az ilyen motornál előfordul, hogy az ember két állású kapcsolóként használja a gázkart, szokott az ember nulláról teli gázzal indulni. A Sixteen bírja a gyűrődést, egész jól megindul, de utána kicsit megtorpan majd hirtelen megint magához tér a kábulatból. Ilyenkor nem egyszer rángatotott a szerkezet, amit nem tudtam, hogy minek tulajdonítsak. Üzemi hőfokon történt mindez, szóval az kilőve.

Menet tulajdonságok:

Az üléspozíció rendben van. A 80 centis ülésmagasság szokványos, a lábaknak van hely, az ülés kényelmes. Ámbár hiába az, ha a futómű kemény.

 

A nagy 16 colos kerekek ellenére, amikre a robogó neve is utal, a hátsó csillapítás nem az igazi, főleg nagyobb sebességeknél. A vezető is érzi az útegyenetlenségeket, de az utas egy az egyben megkapja azokat. Barátnőm sokat panaszkodott rá és azóta messze elkerüli ezt a típust. Úgy egyébként stabil a Sixteen, lehet vele nagyokat fordulni és a hirtelen bevásárló központ parkolókban végrehajtott irányváltásokkal sem gyűlik meg különösebben a baja.

Fék:

Elsőre nem éreztem nagy durranásnak, pedig „elől-hátul tárcsafék” és a „hátsó hat az elsőre” kombótól valami egészen rendkívülit vártam. Aztán rájöttem, hogy a maga módján nagyot lassít a rendszer, csak kell hozzá a kézi erő.

 

Jópofa, hogy csúszni nem nagyon akar egyik kerék sem, előbb szakadnak ki a helyükről. Ebben talán szerepe lehet a gumiknak is.

Apróságok:

Kardinális kérdés egy robogónál a csomagok elhelyezése. Ülés alá egy fél bukó fér be, vagy egy összehajtogatott dzseki vagy esetleg egy zseb elefánt. Nem túl nagy, viszont szokásos. Elől a lábaknál természetesen van kesztyű és szatyor-tartónk, igaz nem lenne hátrány ha kicsit magasabban lenne.

 

 A normális méretű szütyők már csak fetrengenek az ember lába között, ahelyett, hogy a tartón lógnának. A műszerfal tetszetős, minden információ könnyen leolvasható, extra adatokra viszont ne számítsunk.

Összegzés:

A Suzuki jelesre írta meg a dolgozatot, de a csillagra már nem törekedett. Kicsi másolást is érzek a másik padsorból, ami sose fog már kiderülni, de hagyjuk is ezt, az eredmény a lényeg. Aki a forgalmat túlélő, elnyűhetetlen robogóra vágyik, jó választás a Sixteen. Majdnem mindent tud, amit szeretnék, hogy tudjon, viszont mindent tud, amit a kategória társai tudnak. Ez talán elég lehet ahhoz, hogy ellepje Európát, de egy valami még erősen gátolja ebben. Ez pedig az árcédulája, hiszen 898.000 Ft-ba kerül, míg a testvér Honda SH125i 120.000 Ft-tal olcsóbb. Egyes paramétereiben igaz jobb a Suzuki, de szerintem ő sem szeretne belemenni a vitába, hogy ér-e ez ekkora különbséget. Azért szó mi szó, egy fehér színűt el tudnék nézegetni otthon.

Műszaki adatok:
Motor Típus
vízhűtéses, négyütemű, egyhengeres SOHC
Hengerűrtartalom: 125 cm3
Teljesítmény: 10 kW (13 LE) @ 9000 1/min
Max Forgatónyomaték: 11,5 Nm @ 7250 1/min
Váltó: V-Matic automata
Első fék: 220 mm-es tárcsa, kétdugattyús féknyereg
Hátsó fék: 200 mm-es tárcsafék
Gumiabroncs elöl/hátul: 100/80-16 / 120/80-16 60P
Tengelytáv: 1335 mm
Menetkész tömeg:
130 kg
Tank: 7,5 Liter

MOTUL ajánlat a Suzuki UX 125 Sixteen-hez:
Minden típusú gépjárműhöz megtudhatod a Motul ajánlását: innen
 
Alkalmazás Ajánlás Űrtartalom (ltr)
Motor (4ü) / végkihajtás Legjobb 300V 4T FACTORY LINE 10W-40 0,9
Jobb 7100 4T 10W-40
5100 4T 10W-40
Villa Legjobb FORK OIL FACTORY LINE MEDIUM (c) 0,2
Jobb FORK OIL EXPERT MEDIUM (c)
Hűtőközeg (50%) MOTOCOOL EXPERT  
Zsírzószemölcsök TOP GREASE 200  
Fék- és tengelykapcsoló folyadék Best DOT 5.1 BRAKE FLUID  
Better DOT 4 BRAKE FLUID
Galéria:
 
 
 
 

Comments

comments

Cimkék
MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás