youtube sporolj
Műhely

Spórolj és tanulj meg szerelni a YouTube-ról!

Generátort cseréltem a GSX-R-ben videó alapján! Nem kell egyből a szerelőhöz rohangálni. Ha van egy kis szabadidőd a motoroddal foglalkozni és nincs húszezresekkel kitömve a tárcád akkor ezt olvasd el!
Faster2
EuroMotor

Olyan 2 hónapja történt, hogy elindulva a pirostól arra lettem figyelmes, hogy a GSX-R műszerfala megbolondult. Mintha lefagyott volna egy pár másodperccel azelőtti állapotában. Rossz értéket mutatott a fordulatszámmérő, a kilométer óra és a fokozat kijelző is. Megálltam egy közeli utcában, gyújtás le, föl. A műszerfal észhez tért, azonban túlmelegedést jelzett és zúgatta a ventilátort, mint a nem normális. Mondom megvárom, hogy lehűljön és megpróbálkozom egy beindítással. Lement a víz olyan 90 fokra és rápróbáltam. Az önindító meg se moccant. Kerregett, kattogott minden irányból de indulni azt nem akart. Szerencsémre épp arra járt egy motoros haver. Kicseréltük az akksikat és pöcc-röff indult a Suzuki. Megnyugtatva magam, hogy biztos csak beszart az akksi rendeltem egy újat.

Egy héttel később megint karácsonyfát játszik a műszerfal de most már a gyújtás is kimaradozik. Akkor kristályosodott ki halandó agyamban, hogy itt bizony nem akkumulátor hanem töltés bajok lesznek. Még aznap este felkerestem azt a helyet, ahol mindenki keni vágja a GSX-R 600 K6 szerelést, mert vagy volt már neki, vagy a haverjának vagy a szomszéd néni kicsit butácska de egyébként csinos lányához járt udvarolni valaki egy ilyennel. Szóval az internetes fórumokat.

Tisztázzuk, nem vagyok motorszerelő (sőt autószerelő vagyok! papíron…) de nem vagyok egy technika analfabéta sem. A szakmám és a hobbim miatt konyítok valamit a dolog műszaki részéhez de szerelni például egyáltalán nem tudok. Az apámtól tanult tudás kb. kimerül abban, hogy ami lóg az nem szorul, ami szorul az meg legalább nem lóg. Illetve, hogy a WD40 és a ragasztószalag kettőse mindenre megoldás.

Hozzám hasonló amatőröknek leírom, hogy kb hogy néz ki egy Suzuki GSX-R 600 K6 töltési rendszere. A motor mozgási energiáját felhasználva, a generátor áramot állít elő. Itt olyan 55-60 voltos feszültség keletkezik. A motorok akkumulátorát azonban nem lehet ilyen nagy erősségű árammal tölteni mert szétsülnének. Ezért a generátor és az akksi közé beépítettek egy feszültségszabályzót, ami a generátorból jövő áram feszültségét olyan 14-15 voltra szabályozza vissza.

A tünetekből egyértelmű volt a töltés hiánya. Két dolog lehet szar. A feszültségszabályzó vagy maga a generátor. Szerelőt addig nem akartam hívogatni míg nem tudtam pontosan, hogy melyikkel is van a baj. Az internetes generáció gyermekekén beírtam már egyből a YouTube-ra, hogy ’suzuki gsx-r 600 k6 stator check’ és találtam is egy 10 perces kis videót, ahol a srác szépen végigmutogatja, hogy mit, hogy kell kimérni a multiméterrel. Egy autóvillamosságis ismerősömmel lekopiztuk a videón látottakat és kiderült, hogy a generátor a szükséges 60 volt helyett kőkemény 2-t termel. Az tehát már biztos, hogy a generátor cserés de a feszültségszabályzó állapota továbbra is rejtély maradt hisz nem kap elegendő feszültséget, amit leszabályozhatna.

Felhívom a márkaszervizt, ahová mindig hordom a motort, hogy ez a csúfság esett meg velem, mit tudnak rá mondani. Szerintük a feszültségszabályzót is cserélni kell a generátorral együtt mert általában az is tönkre megy ilyenkor. 140 ezer gyári és 125 ezer után gyártott alkatrésszel. Áucs.

Sokszor elmondjuk, hogy a motorozás drága hobbi és sajnos nem engedhetjük meg mind magunknak. Tisztában kell lennünk a saját anyagi helyzetünkkel mielőtt belekezdünk. Mert akármennyire fáj is ez sok embernek az olcsó no-name sisak nem védi meg az okos kis buksijukat és a használt, vágott slick sem fog úgy teljesíteni mint egy új, jó minőségű abroncs. Nem kell azonban hülyének sem lenni és célirányosan csak a márkaboltba rohangálni alkatrészért vagy felszerelésért. Rá kell szánni az időt és az energiát, hogy egy kicsit utánajárjunk a dolgoknak.

Elkezdtem hát kutatni az internet bugyraiban, hogy honnan tudnék ilyet leakasztani. Újat akartam, ha lehet gyári minőségűt. Találtam bontottat, felújítottat de újat sehol. Persze e-bayen amcsiból lett volna de valahogy nem volt kedvem megvárni a szezon végét, hogy ide érjen. Aztán Zsolti az MPS-ből szólt, hogy ne szerencsétlenkedjek már hisz ő tud rendelni mind a kettőt. Generátort 60 ezerért, feszültségszabályzót meg 57–ért. Az mindjárt nem 140 de még csak nem is 125 ugye.

Most már csak szerelő kellett volna. A márkaszervizben is beépítik a vitt alkatrészt de legutóbb se repestek az ötlettől, hogy nem tőlük akarok fékbetétet venni. Egyébként is 30 km-re vannak. Kölcsön kellett volna kérnem egy furgont vagy egy horgos autót utánfutóstól, hogy eltudjam vinni. Ehhez meg végképp semmi hangulatom nem volt. Más alternatívára volt hát szükség.

Mivel én vidéki vagyok így nincs túl nagy választék motorszerelőből. Jóból meg aztán még kisebb. A borgőzös leheletű idősödő szakik tudásában pedig nem vagyok százszázalékos. Az udvaraikon szétbontott 4 Simson, 3 fűkasza és egy Zetor traktor pedig csak tovább ront a véleményemen.

A nagy YouTube-os kutakodás közben azonban ráakadtam pár olyan videóra, ahol lépésről lépésre bemutatják, hogyan kell kicserélni a generátort. A szerelésben kicsit járatosabb haverom bátorítására úgy döntöttem, hogy majd én (persze a haver segítségével) kicserélem. Mégis mi baj történhet?

Végignéztem pár videót. Kiderült, hogy a motort jobb ha felteszem állványra mert úgy talán nem fog kifolyni az összes, addig kb. 100 km-t futott olajam. Megtudtam továbbá azt is, hogy szükségem lesz dekni tömítésre is mivel sanszos, hogy a régi már jócskán megégett és nagy eséllyel el is tört.

Egy autószerelő ismerősöm műhelyében bent maradtunk zárás után így nem volt gond az alkatrész ellátással. A YouTube-on található videók részletesen végig mutogatták, hogy hogy kell kifordítani a légszűrőházat a torkokon lévő bilincsek meglazításával. Pontos sorrendben bemutatva, hogy melyik csavar után melyiket kell kivenni. Hol van alátét, amire figyeljünk, hogy ne ejtsük bele a motorba. Hogyan kell a generátornak állnia sőt még az is benne volt némelyikben, hogy mennyi tömítő pasztát használjunk az összeszerelésnél.

Kicseréltük hát a generátort. Két tekercs volt egyébként kiégve. Összeraktuk, kimértük, tökéletesen tölt, tehát a feszültségszabályzó cserét már meg is úsztam. Így 140 helyett kijött az egész móka 60–ból és egy ajándék gyros vacsorából a havernak. És még tanultunk is közben. A tudás meg ugye hatalom.

Mennyire király világban élünk már nem? Az embernek bármilyen problémája akad csak felmegy az internetre és megoldások százaira fog bukkani. Egy ismerősöm redőny csévélője adta meg magát, a szerelő meg nem ért rá csak egy hét múlva. Felcsapta a haver a google-t a redőny javítós fejezetnél és egymaga, pár otthoni szerszámmal megcsinálta. De mondok durvábbat! Van olyan szerelő ismerősöm, aki rendszeresen kér segítséget internet országból. Kapcsolási rajzot keres vagy épp megnéz egy -how to- videót a legnagyobb videó megosztón. Mert vannak emberek a világon, akik nem sajnálják a saját idejüket és energiájukat, hogy elkészítsenek egy-egy ilyen videót, csak azért, hogy neked segítsenek. Nem keresnek vele pénzt, nem lesznek jútyub celebek, nem nézik meg a videójukat több millióan de segítenek vele azokon, akiknek szüksége van rá.

Ezzel a cikkel szeretnék tisztelegni az internet csöndes szuperhősein, akik a háttérben meghúzódva tesznek azért, hogy nekem és neked jobb legyen. Ígérem ha egyszer én is érteni fogok valamihez, csinálok róla egy How to videót!

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás