Blog

Reklámtörténelem: A BMW-s hirdetések 1923-tól

Érdekes végignézni, hogyan alakult a grafikája egy-egy márka motoros reklámjainak. Íme a BMW 1923-tól
Faster2
EuroMotor

Szöveg és képek: BMW Magyarország

A BMW motorkerékpárok a XX. század elején jelentek meg Európa útjain, és népszerűsítésükre a cég szakemberei már a kezdetektől fogva nagy jelentőséget tulajdonítottak az igényesen kidolgozott hirdetéseknek, reklámoknak. A német BMW Motorcycle Magazine és a BMW csoport archívuma a közelmúltban foglalta össze a BMW motorkerékpár-reklámok történetét egészen a kezdetektől.

A BMW 1923-ban jelentette meg első sajtóhirdetését, amely az R 32-es modellt népszerűsítette. Az egész oldalas, képpel illusztrált reklámok akkoriban még kevésbé voltak jellemzőek, mint napjainkban, így jelentős figyelmet generáltak az olvasók körében. A modell népszerűsítésére a következő években nagyméretű plakátokat is fölhasználtak, amelyeket ekkoriban még plakátművészek terveztek mindössze néhány szín fölhasználásával.


Balra (1923): Az első BMW motorkerékpár reklám. A plakáton sehol az R32 modelkódja vagy egyéb adata.
Jobbra(1925): Az R37 hirdetése egy plakátművész munkája. A kép alatti szöveg említi a replőgép- és a hajtómotorok gyártását is.

A 30-as évek elején a filmek minősége és a fényképezőgép technológia is jelentős fejlődésen ment keresztül, amely lehetővé tette a motorok fényképezését menet közben, így egyre több fekete-fehér BMW reklámot láthattak az olvasók.

Az évtized második felére számtalan németországi és külföldi versenyen diadalmaskodtak a BMW motorkerékpárokkal versenyző pilóták, így a hirdetések is gyakran helyezték a középpontba a kétkerekűek nagy sebességét. Az ebben az időben megerősödött náci rezsim azonban a politikai propaganda céljaira kezdte használni az országban működő sikeres vállalatokat. Ez alól Németország egyetlen sikeres autó- és motorgyártó vállalata sem volt kivétel, így a BMW-nek is követnie kellett az állami parancsokat, ami a hirdetések stílusán is éreztette hatását.


1930-as évek vége: Stílusos és informatív hirdetés az egyes sebességek összevetésével

A II. Világháború végét követően megkezdődött az ország gazdasági fellendülése, így a BMW ismét koncentrálhatott a sportsikerek elérésére, amelyeket az ebben időben gyártott reklámok is bemutattak, büszkén hirdetve, hogy a népszerű R 68, Németország leggyorsabb, és legnagyobb teljesítményű sorozatgyártású motorkerékpárja.


1965: 11 világbajnoki cím sorozatban BMW motorkerékpárokkal. Az R sorozatot népszerűsítő hirdetés a sporteredményekre épít.

A 60-as évek eleji BMW hirdetéseken némi humor is fölfedezhető, nem csak a témák, de a főcímek tekintetében is, amit jól mutat a 4. kép is. A hirdetés kötetlenebb stílusban, egy BMW rendőrmotoron keresztül mutatja be a modellek teljesítményét. „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!” – írja a címsor.


1960-as évek eleje: „Vigyázat! Sose próbáljon elmenekülni a felsorolt országok motoros rendőrei elől, mivel BMW-t használnak!”

Az évtized közepére a kompaktabb méretű színes reklámok váltak uralkodóvá a motorkerékpár-gyártók körében, így a BMW is egyoldalas színes hirdetésekre cserélte dupla oldalas fekete-fehér hirdetéseit. Ekkoriban a BMW motorok vitathatatlanul piacvezetők voltak Németországban, ám a japán gyártók is ekkor jelentek meg ambiciózus terveikkel, amire a bajorok válasza az 1969-ben bemutatott új R75/5-ös sorozat volt.


Balra (1967): A motorok halk kipufogórendszerét helyezi előnybe a Cycle Word-ben megjelent hirdetés
Jobbra (1960-as évek vége): Az első négyszínű BMW hirdetés, amely az R75/5-ös modellt népszerűsíti

Az Egyesült Államokban a japán és brit konkurensek ekkoriban kezdtek olyan látványos, egész oldalas hirdetéseket megjelentetni a magazinokban, amelyek azt sugallták, hogy párhuzam van egy férfi szexepilje és motorjának gyorsasága között. Európában azonban több szabályozás is tiltotta a száguldást és a gyors motorokat a szexualitással párhuzamba állító reklámokat. A BMW európai hirdetései így inkább a motorok élvezeti értékére és kényelmére fókuszáltak. Ez a reklámtípus a 70-es évek Németországában még elfogadható volt, ám a BMW ekkor már komoly konkurenciával állt szemben.


Balra (1980-as évek eleje): “Hölgyvadász” – ennél kényelmesebben nem ülhet mögöttünk kedvesünk.
Jobbra (1973): Az új R90S hirdetése;”Motorjainkat motorozásra alkotjuk” – olvasható a címsorban.

Ebben az időben egy 1000 cm3-es bajor boxer nagyjából 70 lóerőt teljesített, a japán konkurensek soros, négyhengeres erőforrásai azonban már megközelítették a 100 lóerős teljesítményt, aminek következtében számos eladatlan motor porosodott a BMW európai és egyesült államok-beli raktárakban. A Honda CBX és a Kawasaki Z1300 bemutatásával megjelentek a piacon az eddigieknél is erősebb soros, hathengeres erőforrással szerelt motorok, amelyekkel szemben a BMW reklámszakembereinek az emberek józan eszére kellett hatniuk, és a mindennapi használhatóságra helyezni a hangsúlyt.


1972: Duplaoldalas hirdetés az R75/7 amerikai változatáról. Európában nem voltak népszerűek a több krómozott díszítéssel készült modellek.

A 70-es évek elején megjelent kétoldalas hirdetés első oldalán egy hathengeres erőforrással szerelt motor rajza látható a következő sorral: „Az ok, amiért nem építünk szörnyetegeket”, a jobboldali BMW R 100 RS képe alatti sorral egészül ki: „mert a mindennapokban is használható motorokat részesítjük előnyben” (10. kép).  A hirdetés szövege megállapította, hogy a BMW számára nem jelentene problémát egy Honda CBX-hez hasonló motorkerékpár építése, akár a BMW 3-as sorozat hathengeres, 143 lóerős motorjának egyszerű adaptációjával. „De mi nem akarjuk ezt tenni. Az ilyen erőforrások autókba valók és túlterhelik a motorkerékpárok vázát is, így csökkentve használhatóságukat és élettartamukat.” – olvasható a hirdetés bal oldalának alsó soraiban.

A jobb oldali BMW R 100 RS alá pedig a következőket írták: „A BMW nem fogja követni a versenymotorok utcai adaptálásának gyakorlatát.”


1970-es évek: “Megtehetnénk, de nem akarjuk” – a rajz a hathengeres japán konkurensekre utal

Az utóbbi 30 esztendőben azonban sokat változott a világ. Jelenleg a BMW építi a legerősebb sorozatgyártású ezres sportmotort, az S 1000 RR-t – közel 200 lóerős motorral. Továbbá fejlesztés alatt áll a soros, hathengeres luxusmotorok új generációja is, amelynek irányát a 2009-ben bemutatott BMW Concept 6 elnevezésű tanulmánymotor mutatta be a nagyközönségnek. Az új távlatokat nyitó hathengeres erőforrás a K sorozat következő modelljeiben mutatkozik majd be a szériagyártásban.


Balra (1978): A BMW R 100 RS-sel a BMW új utat mutat a kétszemélyes túrázásnak.
Jobbra (1987): „Törje át határait!” – a BMW R 80 G/S-sel a világ utazói számos új területet hódítottak meg motorral először.

1985: Kétoldalas hirdetés a svéd Bike magazinban: „Mit gondol, melyik a világ legjobb motorja?” – teszi fel a kérdést a hirdetés szövege.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás