premium kategorias bukosisak teszt 2015
Tesztek

A legjobbak legjobbja – prémium bukósisakok tesztje

Ezekért a zárt (karbon)sisakokért már a legfelső polcig kell nyújtózkodnunk: a Scorpion, Shark, Icon, Schuberth és X-lite-ok legjava, egymás ellen
Faster2
EuroMotor

Elérkeztünk idei harmadik sisaktesztünkhöz, a többcélú, dual-sport (túraendurós) és a 80 ezer forint alatt zárt sisakok próbája után nem maradt más hátra, mint a prémium kategória. Esetünkben ez már nem is 80, hanem a százezer forintos, vagyis inkább az azt meghaladó árú sisakok mustrája. Ennyiért már természetesen a legjobb anyagokat kapjuk (karbon-kevlár kompozit), a lehető legigényesebb külső-belső körítéssel. Elöljáróban annyit, hogy mindegyikük nagyon magas színvonalat képvisel – de mivel ez egy teszt, sorrendet kell állítani…

Icon Airframe, X-lite X-802R Ultra Carbon, Schuberth S2, X-lite X-702 GT, Shark Speed-R, Scorpion EXO-2000

A mezőny ezúttal hatfős, amelyben a 80 ezer alatt ezüstérmet szerző Scorpion EXO-500 legnagyobb testvére, az EXO-2000 versenysisak, az Icon csúcsa, az Airframe, a Shark felsőpolcosa, a Speed-R, az önmagában is prémium Schuberth S2-es modellje, illetve két (leg)komolyabb X-lite, az X-702 GT és az X-802R Ultra Carbon szerepel. Természetesen ez nem a teljes felsőkategóriás zárt sisakokos felhozatal – ennyien kívánták megmérettetni a portékát.

A 2015-ös prémium mezőny, a táblázatban a legfontosabb (mért) adatok és az árak (nagyításhoz kattints a képre!)

Icon Airframe – Kapható: MotoPartsShop.hu

Az Airframe volt az én személyes kedvencem – hogy a lényeggel kezdjem. Az én szememnek messze az Iconnak a legszebb a héjformája. A felvétele egy kicsit nehézkes, de ha már fent van, akkor olyan érzés, mintha ráöntötték volna az ember fejére – és ez mindhármunk véleménye, ami nem mindennapi esemény! A sárga színű plexi pedig erősen a “must have” kategória…

Az Airframe a fekete színe ellenére is nagyon mutatós, mondjuk ebben a formabontó plexi is benne van – ebben a sisakban a szürke napok is naposnak hatnak!

Nappal éppen eleget sötétít, hogy ne világítsa ki az ember szemét a napocska, éjjel pedig felerősíti a fényeket, így nem kell annyira erőlködnie a látószerveinknek. Tulajdonképpen csak az ára az, amiért nem biztos, hogy ez lesz a következő sisakom… Bár van ilyen típus üvegszálból is, azt már 85.000 forinttól haza lehet vinni, de így a karbonszálas héjjal már 150 ezer van a cédulán. Szóval ár/érték arányban nem ez a legjobb, márpedig ez a szempont mindig is sokat nyomott a latba.

A minőségi HydraDry belső ebben az Iconban is jól teljesít (nem izzadsz bele egykönnyen) – ráadásul ilyen terepmintásban még mutatós is

Előnyök / hátrányok – Icon Airframe Ghost

  • A legvagányabb héjforma
  • Jól tartanak a párnák, és nagyon kényelmes is
  • Igényes plexi és pleximechanika
  • Nincs benne napszemüveg
  • Nem a legcsendesebb (de legalább jól szellőzik)

Azok a bizonyos részletek…vegyük például az áll légterelőjét… Az az iconos plexipöcök viszont erre se kéne…

X-lite X-702GT – Kapható: EuroMotor

A 702-es az “olcsóbbik” X-lite, ami 150 ezerbe kerül. Szerintem ennyit nem ér ez a sisak. Vannak persze felsőkategóriás dolgok benne bőven, például nagyon frankó “extra” az igényes kialakítású, patentos állvédő. Sőt, ennek szerettem a napszemüvegét is, ami higgyétek el, nagy szó nálam – ugyanis általában utálom őket (sötét plexi, és kész). Ez azonban korrekt munka: rendesen le lehet nyitni, így nem csak megfelezi a látóteret (mint általában, mondjuk a Schuberth), hanem tényleg hasznát venni.

Az X-702 GT egy versenysisak és egy jóféle túrasisak kellemes elegye, jól felszerelve

A hangszóró előkészítés miatt akkora lyuk tátong az ember fülénél, hogy nincs az a Dumbo, aki azt kitöltené. A bélés anyagai viszont fenomenálisak, és a külseje is nagyon “finom”. A szellőzők, a napszemüveg, a plexi mind nagyon finoman működnek, de ez ennyiért már el is várható. A felszereltsége is magas, minden jót kapunk hozzá (lásd a fenti táblázatot), csak az a bajom, hogy a Scorpion árának másfélszereséért. Viszont láthatósági színekben is kapható, ami nálunk szintén szempont.

A plexi és a napszemüveg mechanikája is igényesen lett megoldva

Előnyök / hátrányok – X-lite X-702GT Steam

  • Nagyon igényes, kényelmes belső
  • Jól használható napszemüveg
  • Magas felszereltség
  • A hangszóró előkészítés “jól érezhető” belül
  • Nem a legjobb ár/érték arány

A finom belső érzetet az Unitherm bélésnek és a módosított arcpárnáknak köszönhetjük

Schuberth S2 – Kapható: EuroMotor

A felsőkategóriás német sisak minden tekintetben kilóg egy kicsit a sorból: másak a formák, megoldások, kívül és belül egyaránt. Ennek is köszönhető, hogy a le- és felvételével embereket kínozhatott volna az inkvizíció (a fülleszakító háziversenyt ez nyerte). A helyzet pedig akkor sem javult (számunkra) túlzottan, ha már felkerült a sisak, hiába a nagyon minőségi belső anyagok. A beépített szemüveg (és a plexi) mechanikája is prémium érzést nyújt, csak hát az a fránya napellenző már megint félmegoldás (a fél arcot takarja csak, szinte kettévágja a látóteret).

A Schuberth kiváló aerodinamikai tulajdonságainak (is) köszönhetően az egyik legcsendesebb sisak a mezőnyből

A szélzaj elleni plusz párnák pedig egyszerűen zavaróak – valamit valamiért: ez volt a legcsendesebb, úgy hogy még rendesen szellőzik is. A spanyolcsizma mintájára én csak a “spanyolsisaknak” nevezném. A többiek sem dobtak hátast tőle, úgy tűnik, a német prémiumtermék nem “nekünk” szól… (hanem a német motorrad-tourenfahrereknek, akik egy külön kasztot képviselnek). Különösen annak fényében, hogy ez is 150 ezerbe kerül. Viszont ha BMW-vel (vagy egyéb prémium géppel) túrázol, ne menj el mellette szó nélkül!

Igényes anyagok mindenhol, és még a fényvisszaverő csíkra is gondoltak. A napszemüveg kapcsolóját a sisak nyílásának az élébe integrálták

Előnyök / hátrányok – Schuberth S2

  • Igényes belső anyagok, csendes kialakítás
  • Finoman működnek a mechanikus alkatrészek (szellőzők, plexi, a napszemüveg kapcsolója)
  • Biztonságos láthatósági szín
  • Nagyon szűkös nyílás, szenvedős le/felvenni…
  • …és a fülünket is nyomta… (mindhármunkét)
  • …illetve a nyakunkat is zavarta a szélzaj elleni plusz párna

Az S2 szellőzése többek között a Formula 1-es sisakok fejlesztése során szerezett tapasztalatok eredménye

Shark Speed-R – Kapható: Karasna

A Shark kiegyensúlyozottan teljesített, amit annyit jelent, hogy mind a hárman elégedetten adtuk tovább egymásnak. A pleximechanika annyira finom az összes többi prémium sapka akadós megoldásához képest, mint masszázs fotel egy hokedli után. A belseje nagyon jó anyagokból lett összepakolva és bár kissé nyomja az arcot, de ettől inkább csak jobb (biztonságosabb) lesz. Kár, hogy a kategóriájában kissé nehéznek mondható, legalábbis ebben a felhozatalban a Speed-R nyomta a legjobban a mérleget.

A Shark finoman működő plexije kesztyűben is könnyen nyitható, a napszemüveg gombját viszont a fejünk búbjára tették…

A Shark sisakokhoz hűen a Speed-R esetében is elég nagy tér van az ember szája és a sisak belseje között, ami nekem nem igazán tetszik. Az már annál inkább, hogy a Schuberth mellett ez volt a legcsendesebb, ráadásul az ára is a skála “jobbik” felén mozog (ez a második legolcsóbb a Scorpion után). Az Icon után pedig – szerintem – ez a sisak a legszebb héjformára, összességében meg (az egyéni értékelésben – lásd egyéni pontok) holtversenyben az élen végzett – nálam. De ez még nem jelenti azt, hogy ez a végeredmény.

…de legalább az egész látóterünket befedi a napellenző. A belseje a Sharknak (is) nagyon igényes anyagokból építkezik

Előnyök / hátrányok – Shark Speed-R Sauer

  • Nagyon finom, igényes pleximechanika 
  • Finom anyagú, jó formájú párnázás – és csendes belső
  • Mutatós, formabontó héjforma
  • Nagy az űr az állrészben, és a nyílás is szellős
  • A napszemüveg kapcsolója “érdekes” helyen van (fejtetőn)
  • Ez volt a legnehezebb

Nincs olyan sok szellőzője, ennek is köszönhetjük, hogy a Speed-R az egyik legcsendesebb. A héj formája nagyon dögös

X-lite X-802R Ultra Carbon – Kapható: EuroMotor

A full karbon X-lite is ugyanazt a (magas) minőséget hozza, mint az X-702 GT, csak még egy fokkal komolyabb színvonalon. Karbonszálas héjszerkezetének köszönhetően nagyon könnyű, így igazi versenytechnológiának számít. Aki igazi sportmotoros sisakban gondolkodik, az ne sajnálja ezt a 30 ezer forint felárat – azt gondolom. Bár a 702-as alapvetően egy utcai túrasport sisak, míg a 802R már inkább a pályázók kedvence lehet – mi is hamar megbarátkoztunk vele…

Az X-lite szénszálas csúcsmodellje – versenysisak a javából, például Rizi is X-802R-ben megy a Superbike vb-n

A gyönyörű kidolgozás mellett említést érdemel az állítható hátsó légterelő, valamint a nagyon kényelmes és szellős (mármint jól szellőző) Unitherm Racing belső, és az egész – mint mondtam – nagyon könnyű (100 grammal könnyebb, mint az alapjául szolgáló trikompozit X-802R). Az egyedüli, ami olcsóbb hatású rajta, az a “cyber” grafikája – inkább a MotoGP fényezést kérnénk, egy sötét plexivel, köszönjük szépen!

Minden a legnagyobb rendben az olasz versenysisakkal, leszámítva ezt az áramkörös grafikát

Előnyök / hátrányok – X-lite X-802R Ultra Carbon BTC

  • Kényelmes, igényes belső
  • Nagyon könnyű
  • Versenytechnika…
  • Ez a chip-es grafika kissé “búcsús”
  • Kissé drága (ráadásul a MotoGP-dizájn az Ultra Carbonból még többe kerül)

Az X-802 belseje kifogástalan: szemre, tapintásra, érzésre, kényelemre, szellőzésre…

Scorpion EXO-2000 – Kapható: SuperZone

Nagyon bejött az EXO-500 a 80 ezer alatti kategóriából, ahol a “belépő-EXO” az előkelő második helyen végzett (a 9 fős mezőnyből). Annyival viszont nem tetszett jobban a nagytesó, mint amennyivel drágább. Bár kétségtelenül előnye, hogy legalább nem krómbevonatos a jel a tetején… Rosszat azonban nem nagyon lehet elmondani róla, ellenben kiemelkedő “extrát” sem (pedig a felszereltsége az). Az ára azonban sokat javít (az egyébként is jeles, bár nem kitűnő) bizonyítványán.

Sötét plexi is jár hozzá, és a csere nagyon könnyen megy – nem úgy, mint az olcsóbb EXO-k esetén

Olyannyira, hogy lényegében az ár/érték verseny győztesének is kihirdethetjük a prémium kategóriában, de ebben a mezőnyben mindenképpen (és nem, nem csak azért, mert ez a legolcsóbb). Ennyi pénzért kisebbfajta csoda, hogy egy teljes értékű versenysisakot kapunk arcpárna pumpával, ajándék sötét plexivel, pinlockkal, “emergency” béléssel (baleset esetén a belső külön is kivehető). A plexizáró kar műanyag megoldása pedig sokkal elegánsabb (jobban működik), mint az Iconok fém “pöcke”. Az EXO-2000 “ennyiért teljesen rendben van”, meglátjuk ez mire lesz elég a végelszámolásnál.

Fém márkajelzés, versenysisakhoz méltó szellőzés, igényes fényezés – nem érezni, hogy az EXO a mezőny legolcsóbb tagja

Előnyök / hátrányok

  • A legjobb ár/érték arány
  • Magas felszereltség
  • Kissé szűkös a fülnél

Az áll-résznél pumpálhatjuk az arcunkra a párnákat – és itt is ereszthetjük le a levételnél

Összegzés

A végelszámolásnál pedig a “kegyetlen” pontok döntenek – a módszer változatlan: csakúgy, mint az előző két sisaktesztünk során, alap (súly, zaj, szellőzés) és egyéni pontok (a három tesztelő egyéni pontszámai a legkülönbözőbb szempontok alapján – lásd az alábbi táblázatot) összegéből adódik a végső sorrend. A többiek, BenZso és KT véleménye valamelyest (éppen annyira, hogy ne nyerjen) ellensúlyozta a szerelmemet az Icon Airframe iránt (amely a személyes győztesem).

A végeredmény elég szoros lett: a dobogósok (illetve az első 4) között egyaránt 2-2 pont döntött (nagyításhoz kattints a képre!)

Az összetett első helyet tekintve azonban úgy tűnik, érvényesült “a drágább jobb” alapelv. A tesztpéldányok közül az X-Lite X-802R Ultra Carbon volt a legdrágább, de hozta is az elvárt értékeket – egyszerűen ebben éreztük magunkat a legjobban. Az árat ez esetben legyőzte a “milyensége” – igaz, nem sokkal (mindössze két ponttal, a szintén nem olcsó Icon előtt). Kevéssel maradt le tehát a – teszt során lett – kedvencem, a mostanában hatalmas marketing hadjáratot folytató amerikai gyártó csúcskategóriás sisakja, a szintén nagyon magas színvonalat képviselő Airframe.

A Scorpion versenysisakja elsősorban kiváló ár/érték arányával és felszereltségével ért fel a dobogóra

Az ezüstérmes Icontól szintén mindössze két ponttal “kapott ki” a Scorpion EXO-2000, amely elsősorban ár/érték arányának (és kiegyensúlyozott teljesítményének, jó felszereltségének) köszönheti dobogós helyezését. Csakúgy mindösszesen két ponttal csúszott le a pódiumról a szintén nagyon jó benyomást keltő Shark – igazából azt saccoltuk, hogy a top3-ban lesz, de hát négyen nem férnek fel a dobogóra (kivéve ha pontegyenlőség van, mint a 80 ezer alatti teszten).

Az Icon Airframe-nek nem sok hiányzott a végső győzelemhez…

Nem sokkal, hat ponttal lemaradva lett ötödik a másik X-lite, az X-702GT – igazából valódi negatívumok nélkül. Nem úgy, mint a hatodik helyezett Schuberth, amely nem igazán feküdt az ízlésünknek, pedig ennyi pénzért már legalább egyikünknek be kellett volna, hogy jöjjön. Az a gyanúnk, az S2-est valaki vagy imádja, vagy utálja – átmenet nincs. Mi legjobban a tesztmotoros színét szerettük benne.

…de végül az X-lite versenysisakja egy hajszállal megelőzte: a győztes az X-802R Ultra Carbon

Kapcsolódó 2015-ös sisaktesztjeink:
A nagy sisakteszt – 80 ezer forint alatt
Közútra is, terepre is: többcélú bukósisakok tesztje