suzuki gsx s 1000 f
Tesztek

Gyűlölettől a szerelemig: Suzuki GSX-S1000F premier teszt

Egy érzelmi hullámvasút volt ez a Man-szigeti teszt. A motorral kapcsolatban a teljes kételytől a megértésig, magammal kapcsolatban pedig a sírás határától az eufóriáig mindent megéltem.
EuroMotor
Faster2

Csütörtökön érkeztünk meg a Man-szigetre, ahol a szoba elfoglalása után egy technológiai bemutató következett. Olyan világot megrengető technikai innovációkat adtak elő a japán mérnökök, mint hogy 3%-kal könnyebbek lettek a dugattyúk és a gyűrűk, mint a 2007-es GSX-R 1000-es modellben. Szóval az is lehet, hogy dupla olyan nehezek, mint a legújabban. Van nekünk még irídium gyertyánk is, ABS-ünk, dőlésszög-érzékelő nélküli kipörgésgátlónk, leszorító erőt termelő fejidomunk és egy kicsit átalakított K5-ös GSX-R 1000 blokkunk. Nem egy ipari forradalom, na.

A K5-ös GSX-R 1000 kissé átdolgozott blokkja

A tervezők beavattak minket a tervezést megelőző piackutatásba is, ahol az jött ki, hogy a célközönség nem hord magával csomagokat és utast sem. Ennek ellenére a segédváz mégis acélból készült. Amikor erre rákérdeztem; kis szájvonogatás után kiderült, hogy  a gyártási költségek alacsonyan tartása miatt alakult így a helyzet. Ezek után kételyekkel teli fejjel mentem el aludni.

Teljesen új vázat kapott a GSX-S

 

Másnap reggel kivittek minket a Man TT bokszutcájába. A fejtágítást az a Richard Milky Quayle tartotta, aki több mint tízezerszer, igen 10.000-szer(!) ment már végig a TT “pálya” vonalán. Nem hogy a kanyarokat, de a padkakövek közötti réseket is tökéletesen ismeri.  Két percet se beszélt az ember és már imádtam. Igazi, laza angol. Csak, hogy értésétek, mire gondolok, íme tőle egy idézet: “Az egykerekezgetést ne nagyon erőltessétek mert az itt lakók nem díjazzák. Nem mondom meg, hogy melyik nemzet újságírói miatt… kibaszott franciák… volt ebből gondunk” Persze mindezt teli vigyorral adja elő. Elmeséli, hogy már gyorshívón van neki a Man-sziget rendőrkapitánya, annyiszor kell mentegetőznie. Amikor a Suzuki emberei félrenéznek, gyorsan hozzáteszi, hogy ahol lehet, azért nyeleljük neki…

Pedig esett ám már Milky is csúnyát:

 

Indulás van. Venném fel a sisakom, de a kezemben marad a plexi. Még otthon, a repülőút miatt vettem le a plexit. Aztán rájöttem, hogy inkább kézben viszem. Természetesen a használati útmutató nélkül tettem vissza (mert ugye férfi olyat nem használ, és az utcán sem kérdez meg senkit, ha eltévedt). Pont annyira sikerült visszatennem, hogy az első komolyabb érintésre a kezemben is maradt…

A helyzetből végül egy egész jó kis csapatépítő tréning keletkezett. Kézről kézre járt körbe a sisak, a plexi mechanikájának rejtélyét kutatva. Végül Jurgen Plaschka, a Suzuki gyári tesztpilótája ráérzett a dologra, és helyrepattintotta.  Egyébként egy világ-egyszerű dolgot kell elképzelni, csak kislányos zavaromban már a plexit se tudtam egy helyben tartani (az új tartósteszt Icon sisak – lásd oldalt –  egyébként bitang jó: például decibel-tízekkel halkabb, mint az előző Sharkom).

A híres boxutca

Na de tényleg indulás. Az indítózáshoz nem kell – suzukisan – behúzva tartani a kuplungot, és a gombot is elegendő csak egyszer – ducatisan – megpöccinteni, a motor indítózik magától. Mondom micsoda parasztvakítás és fölösleges extra, aztán itthon már, amikor a saját K6-os Gixeremet próbáltam így beindítani, rájöttem, hogy nem is olyan hülyeség ez.

Elindulunk hát Milky után a Man TT pályavonalán. Ekkor még nem sejtettem, hogy pár percen belül fene vacakul fogom magam érezni. Megteszünk pár kilométert és elérkezünk az első fotózási helyre.

Egész tetszetős formát hoztak össze a japánok a MAN sziget pedig remek dombokat

Egy emelkedőn kéne megfordulni és elhasítani a lentebb táborozó fotósok mellett. Indul az előttem lévő belga kolléga, aki azonban hirtelen befékez egy érkező autó miatt. Riadalmamban én is satuzok egyet, a motor lefullad, én pedig elveszítem az egyensúlyomat. A motor elkezd dőlni, én meg egylábon ugrálva próbálom menteni a menthetőt, de nem sikerül. A csili-vili új Suzuki a földön köt ki…

Mínusz egy lábtartó, kis karc az indexen és a kipufogó védőlemezén. Megsemmisülten gurulok vissza a fotósok parkolójába. Életem első ilyen útja… Remek bemutatkozás. Gratulálok Dani, ezt megcsináltad. Egy csapásra megy el a kedvem az egésztől és még egy cigi sincs nálam, hogy nikotinban fürdessem meg tomboló neuronjaimat.

A rövid farokidom jót tesz az összképnek

A reakció azonban teljesen lesokkol. Hátba veregetnek és már hozatják is a cseremotort! Az általam lezúzott gépen pedig már cserélik is az alkatrészeket.!10 perc múlva már újra motoron ülök és a fotósok előtt száguldozom. A pihenők alkalmával még meghallgatok pár poént a borulásommal kapcsolatban, amin együtt nevetünk a többi újságíróval. Mindig is mondtam, a humor mindenre megoldás.

Az első fékek nem harapják le a fejedet de tisztességgel teszik, ami tenniük kell

Töredelmesen bevallom, a K8-as 600-as GSX-R óta nem igazán tetszett (külsőre) egyik Suzuki sem. Nem azt mondom, hogy csúnyák voltak, de engem nem fogtak meg. A GSX-S 1000 viszont jól néz ki! A naked változatot kimondottan agresszív külsővel ruházták fel! Bár az F verzió egy-két szögből (a lefelé mutató fejidom miatt) úgy néz ki, mint egy nagy robogó, akkor is érdekes formatervvel áldották meg.

Látszik, hogy már az európai részleg is beleszól a formavilág kialakításába. A rövid farokidom is jót tesz a dizájnnak. Na, nem is lennék utas azon a kakasülőn. A lámpák formája a LED-es fényekkel kimondottan szép. A rengeteg kiegészítőről pedig még nem is beszéltem.

A Man TT egyik legjellegzetesebb pontja és a túrótorta is nagyon finom volt

 

Eltérés a naked és az idomos verzió között

-A fejidom 20 kilogramm leszórítőerőt termel 200 km/h-nál

-Sportosabb futómű hangolás

-20 ml-rel kevesebb olaj az első villában

-Eltérő formájú tükrök

-Az idomosnak van egy F betű a nevében

A motorpiac is követi az autóst. Pár éve besétált az ember egy motorkereskedésbe, kiválasztotta a kívánt modellt és lecsengette a vételárat. A helyzet mára némileg megváltozott. Bemész, kiválasztod a modellt és még pár százezret simán otthagyhatsz az extrákra.

Ez a GSX-S 1000F-nél sincs másképp. Kipufogók, színezett kormányok, kormányvégek, bukógombák és karbon kiegészítők egész hada közül lehet majd válogatni. A szélterelő alapfelszereltség, viszont fix.

 

A lefele húzódó fejidom miatt kicsit hajaz egy nagy robogóra

A motor alapja a K5-ös GSX-R 1000 blokkja. Azért a 2005-ös motort választották a csupasz változathoz, mert ez a blokk alapkivitelében is nyomatékosabb volt – a hosszabb lökete miatt -, mint a jelenlegi ezres blokk. Ezen még gyúrtak kicsit, hogy még több nyomaték álljon a motoros rendelkezésére az alacsony és középső fordulatszám tartományokban. Sikerült is nekik.

Olyat tol a motor már egészen lentről, hogy az valami hihetetlen. Nem az a letépem a fejed mellbevágás, hanem inkább mint egy nagyköbcentis dízel autó. A teljesítmény leadása meg olyan lineáris, hogy a grafikonját simán meg lehetne rajzolni vonalzó mentén. A legjobb az egészben nem ez, hanem a hang.

Érdekes az idomos egyeneskormányos design. Régebben ilyet csak otthon lehetett készíteni… Nekem bejön

Nagyon-nagyon régen hallottam gyári rendszert ilyen szépen szólni. A motoron ülve olyan hangja volt, ahogy a motor szívta magába a levegőt, hogy szinte már vártam, hogy tüsszentsen egyet a lefújószelep. Remek mechanikus hangok veszik körbe az embert, amikor mondjuk négyezernél tövig csavarja a gázt. A fordulatszámmérővel együtt szalad a szám a füleim irányába.

Márpedig kedves hölgyeim és uraim, ez itt a lényeg. Nem számít, hogy milliós csodamasinán vagy egy szakadt rozsdaboglyán ül az ember, amíg a bukó alatt folyamatosan mosolyog. Ezt pedig – szerintem – kevés új motor tudja. Ez a GSX márpedig tudja.

Rázókő az utcán. Hát imádom!

A futóművet tekintve, hátul teljesen állítható rugóstagot, elöl szintén állítható teleszkópokat kapunk. A hátsó lengővilla pedig teljes egészében a GSX-R 1000-ből érkezett. Kanyarban meglepően stabil a szerkezet, ám a kanyarba való befékezéskor és az onnan kigyorsításnál az eleje kissé idegesen viselkedik – persze sportmotoros léptékben mérve. A motort azonban nem pályahasználatra, hanem izgalmas utcai kanyargásra tervezték. Arra pedig tökéletes – a Man-sziget is.

Az üléspozíció kényelmes, de nem túramotoros. A lábunk által bezárt szög elég nagy, és az ülés is alacsonyan van, hogy minél könnyebben irányítható gépet kapjunk. Az nyereg anyaga azonban engem idegesített. Úgy küzdöttem rajta, mint disznó a jégen. Hirtelen terhelésváltású kanyarokban figyelnem kellett, nehogy túlcsússzak az ülésen. Nagy gyorsításoknál azonban jól jött a remekül kialakított seggtámasz.

A Brembo nyergekhez sajnos nem Brembo tárcsák tartoznak, de a fékhatás így is meggyőző. Utcai használat során egész biztos nem fog elfáradni a rendszer, főleg úgy nem, hogy végre már rájöttek a hibára (és a GSX-R-ekben is garanciálisan cserélik a hibás alkatrészeket). A hátsó Nissin nyereg pedig teszi a dolgát. Se többet, se kevesebbet.

Még ilyen dőlésszögnél is van a futóműben tartalék bőven

A műszerfal még érdemel pár szót. Nagyon ügyesen összerakták a hamamatsuiak. Minden full egyértelmű rajta, tud mutatni fogyasztást, meg megtehető távolságot, sebességfokozatot, a kipörgésgátló állapotát. A fordulatszámmérő grafikáját vagy négy különböző módon lehet programozni. A rengeteg fícsör közben pedig napsütésben is tökéletesen leolvasható.

Nagyon informatív és napsütésben is könnyen leolvasható

 

Olyan ez mint a szex lehet egy pornósztárral
A kemény munka után jött az igazi móka. Milky bejelentette, hogy elmegy még egy körre a pályán, akinek van kedve az csatlakozhat hozzá. Azonban azt is hozzátette, hogy most már szeretné élvezni is a pályát, úgyhogy kicsit fentebb kapcsolunk. Őszintén, hányszor adatik meg valakinek, hogy egy TT győztest kövessen a lélegzetelállító Man-szigeten, miközben az kicsit fentebb kapcsol… Már vettem is a sisakom.  Millió videót megnéztem már a Man TT-ről, de olyan ez mint a szex. Nézni se rossz, de azért csak csinálni az igazi… Főleg, ha egy olyannal csinálod, akinek eszméletlen tapasztalata van benne. Bár utóbbinál nem biztos, hogy egy 40-es éveiben járó angol férfit választanék…

Nem létezik a szinonimaszótárban annyi kifejezés, amivel körbe lehetne írni az érzést. A gyermeki lelked üvöltve tombol a testedben, hogy abban a kanyarban teszed le éppen a térded, melyet már tíz éve bámulsz videókon, hogy a hegyre felfelé menet elterül előtted a rikítóan zöld táj és mögötte a hűvösen hullámzó kék tenger. Izgalomtól remegő lábakkal és adrenalin csordultig telt aggyal tértem vissza a boxba. Olyan élmény ez, amit a TB-nek támogatnia kellene depresszió elleni gyógykezelésként.

Bekormányzásnál egy kicsit ideges az eleje

Arra a kérdésre, hogy melyek ennek a motornak az ellenfelei a piacon, azt a választ kaptuk, hogy semelyik, mert ez egy teljesen új kategória, amilyen eddig még nem volt. Nem tudom, hol láttak még piaci rést a suzukisok a sportmotorok és a belőlük készült naked-ek között, de szerintem ez nem új kategória: egy osztályban van a CB1000R-rel vagy a Z1000SX-szel.

Olcsó marketing fogásnak tűnik, hogy ha leszerepelne a motor az összehasonlítókon, akkor mondhassák, hogy márpedig ez más kategória. Kár, hogy nem bíznak a saját motorjukban, pedig minden ízében egy kimondottan finom, nagyon jó kis gép lett. Talán erre majd az idő és a rengeteg eladott GSX-S lesz a bizonyíték.

TM Ítélet:

Szó sincs róla, hogy új kategóriát teremtett volna a GSX-S. Ez marketing bla-bla, hogy legyen mire fogni az eddigi elmaradást. Nem kell titkolni, hogy kik az ellenfelek mert ez a motor képes lesz felvenni a versenyt a konkurencia modelljeivel. Mindene megvan hozzá, hogy egy sikeres modell legyen belőle. Remek futómű és fékek, különleges dizájn. Fogyasztásra ajánlom!

Előnyök / hátrányok – Suzuki GSX-S1000F L5

  • Nyomatékos blokk
  • Sportos mégis kényelmes üléshelyzet
  • Eszméletlen hang
  • Csúszós ülés
  • Elnagyolt részletek
  • Kissé puha első teleszkópok

 

Ebben a három színben lesz kapható

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás