Tesztek

Pályagumi-teszt Rizmayer Gáborral

Június végén begyűjtöttünk 3 motort, 4 pár gumit és Rizmayer Gábort egy gumi összehasonlító tesztre. Íme az eredmény.
Faster2
EuroMotor

Június végén begyűjtöttünk 3 motort, 4 pár gumit és Rizmayer Gábort egy gumi összehasonlító tesztre. Íme az eredmény:

Körülbelül már a motorkiállítás környékén kitaláltuk, hogy idén így vagy úgy, de csinálunk egy pályagumi-tesztet. Az indok egyszerű: mindenki másra esküszik, általában mindenki a sajátját favorizálja, pedig mindenki tudja, hogy bizony gumi és gumi között van különbség. Na de kinek a javára? Hát ez az, amiért az ötlet óta rengeteg szalmaszálat mozgattunk meg az ügy érdekében, aminek végül is június végére érett be a gyümölcse, hisz egyszer csak kint találtuk magunkat a Hungaroringen. A kocepció az volt, hogy stock pályagumikat (tehát nem slick, hanem profilos abroncsokat) ugyanolyan típusokon, de különböző tudású pilóták kezében hasonlítsunk össze, természetesen alapvetően a stopper nyelvén.

A motorgumis piac hatalmas üzletág. Megy a harc a versenyzőkért, a pályázókért, az utcai motoroskért, a robogósokért és persze a motor gyárakért, hiszen az sem mindegy, hogy az új motorok milyen gumival gurulnak ki a szalonból.
A gumisok mindent elkövetnek, hogy maguk felé billenjen az általános mérleg, de ennek ellenére képtelenség objektíven azt mondani, hogy ez vagy az a márka jobb. Mindenkinek mások az igényei, persze nagyrészt attól függően, hogy milyen motoron ülnek. Ha lesarkítjuk, vagy a tapadás nagyobb, vagy az abroncs élettartama hosszabb, csakis egymás rovására lehet ebben vagy abban jobbat választani. Persze ahogy a technika fejlődik, úgy válik lehetővé, hogy egy-egy újabb típusnál mindkét tulajdonság egyszerre javuljon. Ettől függetlenül,  amikor gumit választunk, nem csinálunk mást, mint hogy megkötjük a számunkra legmegfelelőbb kompromisszumot.


A négy gumi

Mi most kifejezetten a versenypályára való gumikról írunk, amik arra valóak, hogy erős igénybevétel mellett is végig nagyon komoly tapadást tudjanak biztosítani. A végig az azt jelenti, hogy típustól függően körülbelül legalább 50 hungaroringi kört kibírjanak, a tetejét nagyjából 80-100 körre saccoljuk. Utcán is jobban kopnak ezek a fajta abroncsok, normális közlekedés mellett nem várhatunk tőlük 4-5000-es futásteljesítménynél többet, ráadásul nem vagyunk benne biztosak, hogy ezek a legideálisabbak közútra. Egész egyszerűen azért, mert a pályagumik akkor működnek igazán, amikor üzemi hőmérsékleten dolgozhatnak. Hétköznapi közlekedés közben sokszor nehéz ezt elérni, főleg akkor, ha nem 1000-es sportmotorra gondolunk, aminek azért el-el forog a hátsó kereke. Igaz, utcán azért nincs is szükség a pályagumik által tudott extrémen magas tapadásra, de jó, ha van tartalék és ezt tudjuk is.

A motorok

Igazából adott volt, hogy a Honda hatszázas CBR-jével oldjuk meg a tesztelést. Nekem is az van még 2007-ből, sőt több ismerősöm is pont ezzel a modellel motorozik. Ezen felül pedig a Honda Hungary-nek is van belőle tesztelésre való darabja, igaz az már 2009-es és ABS-es, de mint tudjuk vajmi kevés a különbség a két évjárat között. Jelenleg talán ez a legjobb a saját kategóriájában, amit talán a SuperSport VB-n való sorozatosan jó szereplése illusztrál a legjobban. Összesen tehát három darab CBR 600RR-rel szálltunk csatába és mivel négy gumink volt, egy gumicserére mindenképp számoltunk.


A három Honda CBR600RR
A tesztelők

Négy pilótára várt a feladat, hogy kiderítse, melyik abroncs a legjobb. Az egyik egy nagyon régi ismerősünk és egyben az egyik RR tulajdonosa, Cs. Endre. Róla annyit kell tudni, hogy régóta motorozik már, a Hungaroringgel is több éve kacérkodik, de a nagyon komoly időknél neki fontosabb a saját és a motorja épsége. Ő képviselte ezen a napon a teljesen amatőröket. A másik, jóval tapasztaltabb tesztelő, a TesztMotor.hu atyja Benkő Zsolt, alias BenZso, aki az elmúlt évek alatt mindent kipróbált már, amit csak lehetett. Versenyzői múltjából adódóan jól bánik a gázkarral, a Dunlop Trophy összesített dobogó legfelső fokáról kétszer is épphogy csak lecsúszott. Emellett a külföldi teszteken olyan motorosok mögött mehetett, mint Ruben Xaus, Leon Haslam, Jonathan Rae, Andrew Pitt, Keanen Sofuoglu vagy Noriyuki Haga, akinek ráadásul az akkori Superbike R1-esét is kipróbálhatta (a cikkért katt. ide). Sajnos Zsolt egy ideje már szögre akasztotta a versenycsukáját, és nagyon-nagyon ritkán merészkedik fel a pályára, de persze emlékszik még a két perc alatti világra. Ha nagyon kell, még mindig tudja hozni, de most amolyan fél-profi újságírós szemmel inkább a gumik viselkedésére figyelt, mint a sietésre.


A képen Endre épp nincs rajta, viszont jobb oldalon BenZso, középen Rizi és bal szélen jómagam is ott vagyunk

Az igazi csodafegyverünk és egyben az egyetlen igazán mérvadó tesztelőnk egy nagyon sikeres versenyző, nevezetesen Rizmayer Gábor. Idén a német IDM-ben bizonyít, nem is akárhogyan, hiszen nemrégiben még futamot is nyert. Most azt kértük tőle, hogy biztonságos időket motorozva, magából lehetőleg minden körben pont ugyanannyit kihozva csakis a gumikra koncentráljon. Ha minden igaz, az ö köridejeiből ki fogunk tudni indulni, kiderül, hogy egy profi kezében melyik típus mire is képes. A negyedik pedig a TesztMotor másik, fiatal tesztelője, azaz jómagam lettem volna, mint fél-amatőr, de sajnos idejekorán közbe jött valami és nem tudtam aktívan részt venni a tesztben. Pedig kíváncsi lettem volna, hogy a 2:10 körüli időmet melyik gumin tudtam volna legkönnyedébben hozni, majd legközelebb…


Endre és a motorja
A tesztelt gumik

Összesen 4 garnitúra gumit sikerült szereznünk. A terv az volt, hogy az első legyen soft, azaz lágy keverék, a hátsó pedig eggyel keményebb, azaz medium. A pályagumikból tehát rögtön több féle keverék közül válogathatunk, attól függően, hogy pár gyors körre kell csak, vagy azért szeretnénk legalább egy versenytávot végig küzdeni vele. Arról, hogy milyen körülmények mellett melyiket ajánlják, eggyel lejjebb láthattok egy-egy grafikont a Bridgestone javaslata szerint.

Az egyik gumink a Michelin legújabb stockja, a Power One volt. Ezzel már a szezon eleji Yamaha R1 sajtóteszten is találkozhattunk, amikor is a hazai forgalmazó, a Snowfox (akinek ezúton köszönjük mi is a lehetőséget) az összes tesztmotor felnijére felhúzta az újdonságot, ami egyébként a legtöbb tesztelőt hathatósan meg is győzte. Előnye, hogy az első és a hátsó is több komponensű, azaz középen keményebb, mint az oldalán. Ez leginkább a tartósság számlájára írandó, és főként utcai használat mellett, mert versenykörülmények között annyira nem érdekes a felosztottság. Olyankor nem kopik se jobban, se rosszabbul az egy komponensű abroncs közepe, mint a széle, viszont közúton, ahol nagyrészt a középső sávot koptatjuk, könnyen elkockásíthatuk a futófelületet. Azzal, hogy a Power One oldala a széle felé egyre lágyabb, ez ellen lehet tenni. Ezzel viszont már le is lőttem a poént, hogy a Michelin új gumija utcára is alkalmas, rendelkezik az ehhez szükséges E jelzéssel.


Itt azt láthatjátok, hogy milyen használatra melyik típus ajánlott

A Bridgestone BT-003-asa nem áll több komponensből. Nem azért, mert ők ezt nem tudják, hanem mert úgy gondolják, hogy egy kompromisszumok nélküli versenyguminál nincs szükség ilyenre. A legújabb BT-003RS egyébként olyan, de az szánt szándékkal azokat a motorosokat pályázza meg, akik alapvetően inkább utcáznak és hébe-hóba motoroznak csak a ringeken, de akkor ugyanazzal a gumival. Egyébként ez a sima 003-as is rendelkezik E jelzéssel, van rá lehetőség, hogy közúton használjukA Bridgestone sportgumi kínálatáról már egyszer részletesebben is írtunk, erről itt olvashattok bővebben. Most a BT-003-ra koncentrálunk, amit BenZso szintén próbált már, még tavaly Katarban a Honda CBR teszten. Nagy hatással volt rá, igazából azóta hallgatom azt, hogy mennyire jó ez a gumi és ilyet vegyek magamnak én is. Elhiszem neki, de most bújik majd igazán ki a szög a zsákból, amikor egy az egyben a konkurenciával kell összemérnie magát. A tesztelt BT-003-at a Bridgestone magyar importőrétől, a Bridgestone Magyarországtól kaptuk. Köszönjük!


A Bridgestone javaslata, hogy a pálya típusa és hőmérséklete szerint milyen keverékű gumit válasszunk előre és hátulra

Talán a legjobban a Pirellikre voltunk kíváncsiak, a híres neves Diablo Supercorsára. Személy szerint a legtöbb független jó véleményt róla hallottuk, szóval mindenképp szerettük volna kipróbálni, hogy mit tud az ördögi papucs. Nem beszélve arról, hogy a pirellis fiúktól azt a fajtát kaptuk (1.4 elnevezésű keverék), amivel a Supersport és Superstock VB-n is versenyeznek. Egyébként ezt ott a helyszínen, a Hungaroringen is meg lehet vásárolni, mindig kint van egyhatalmas Pirellis sátor. A Supercorsát a Full-Gas-tól kaptuk tesztre, nagyon-nagyon köszönjük nekik is!


Kerék ki, kerék be, futómű át

A negyedik versenyző pedig a Horimoto jóvoltából a Continental Race Attack volt. Rengeteg jót és rengeteg rosszat hallani róla, ennek akartunk mindenképp a végére járni. Az egyetlen piszok a tányéron az volt, hogy a többiekkel ellentétben ebből egy használt garnitúrát kaptunk csak. És ez igen hamar meg is bosszúlta magát.

A gumik felszereléséről egyébként a MOM Parkban lévő www.motorgumi.eu gumiszervize gondoskodott a tesztet megelőző napon.Írtunk már róluk, a cikket itt olvashatjátok. A pályán pedig a Pirelli szerelői bíztuk a műveletet, akik minden pályanapon és versenyeken kint vannak.


A Bridgestone-t a MOM Parkban lévő gumiszervizben szerelték fel nekünk
A teszt

Még mielőtt egy kört is tettünk volna bármelyik gumival, gondosan lemértük a súlyt, a profilmélységet és beállítgattuk a guminyomásokat. Erről a hazai forgalmazókat kérdeztük ki, akik meg közvetlenül a gyártól kapják az optimális beállításokat, ugyanis mindegyik típushoz más érték a javasolt, attól függően, hogy az üzemi hőfokra való melegedés alatt melyik hogyan viselkedik. A következő táblázatban a javasolt guminyomásokat írtuk össze, illetve egyenként mindegyik súlyát, hiszen a rugózatlan tömeg miatt ez sem mellékes.

A gumi típusa az első nyomása a hátsó nyomása az első súlya a hátsó súlya
         
Michelin Power One 2,1 bar 1,9 bar 4,3 kg 7,1 kg
Bridgestone BT-003 2,1 bar 1,9 bar 4,1 kg 6,5 kg
Pirelli Diablo Supercorsa 1,8 bar 1,8 bar 4,3 kg 7,1 kg
Continental Race Attack 1,9 bar 1,7 bar 4,1 kg 6,5 kg

Pár hónapja írtunk egy cikket az optimális guminyomásról és abban arra hivatkoztunk, hogy utcára és utcai gumik esetében nyugodtan támaszkodjunk a gyár által megadott értékekre, amik tipikusan 2,5 bar körül mozognak. A pályagumiknál láthatóan más a helyzet, hiszen ezek extrém nagy terhelést kapnak, amitől gyakorlatilag folyamatosan “izzannak”. Az üzemi hőmérséklet, amin ezek működnek jóval magasabbak, mint a keményebb utcai társaiknál és emiatt a gumiba fújt levegő is sokkal nagyobb mértékben tágul meg. Ezért kell ennyivel kevesebbet fújni ezekbe a gumikba, utcára felejtsétek el a fenti táblázatot.

Délelőtt a Continental, a Bridgestone és a Pirelli teljesített szolgálatot. A Conti már az elején feladta a harcot, pedig alig került még bele pár kör. Gyors tempóról még szó sem volt, de a jobb oldala egész egyszerűen így is elfogyott, ami nagyrészt annak tudható be, hogy nem szűzen kaptuk. Ettől függetlenül az etap előtt és után túl nagynak tűnik a különbség, kicsit értetlenül is állunk a dolog mögött. Idejekorán le is léptettük a pástról, ez most nem az ő napja. A Michelin csak délután kapott szerepet, amikorra a Hungaroring aszfaltja is felmelegedett. Ettől a köridők javulását vártuk, ami így is történt, de nem akkora mértékben, mint azt előzőleg gondoltuk.

Rizi rendületlenül szállította a jobbnál jobb köridőket a széria Hondákkal, amiknek a futóművét szépen visszaállítottuk a gyári beállításokra. Persze nem csak ő “dolgozott”, Zsolt és Endre is rótta a köröket. Hagyományos nyílt nap volt és hála a BROrganisationnek, minden menetben fent lehettünk az aszfaltcsíkon. Egy 20 perces kűr max. 9 kör megtételére adott lehetőséget, így ilyen etapokra osztottuk be a gumikat. Mindegyikkel 3×9 kört teljesítettünk, ami a kopás szempontjából is mérvadó lesz.

A következő táblázatban a gumik új és 30 kör utáni profilmélységét láthatjátok. A Continental nem is volt új és túlságosan elkopott az elején, nem tudtunk vele tovább tesztelni, ezért innentől kezdve a Contit sajnos kihagyjuk.

A gumi típusa a gyári profilmélység (mm) 27 kör után bal oldalon elől/hátul (mm) 27 kör után középen elől/hátul (mm) 27 kör után jobb oldalon elől/hátul (mm)
         
Michelin Power One 4,2 3,2 / 2,5 3,3 / 3,2 3,0 / 2,2
Bridgestone BT-003 4 3,4 / 2,6 3,3 / 3,6 3,1 / 2,3
Pirelli Diablo Supercorsa 3,9 2,0 / 2,2 2,4 / 2,1 1,9 / 1,9

Érdekesek az adatok. A Bridgestone bírta a legjobban, bár a Michelin sem maradt sokkal el tőle. Ellenben a Pirelli látványosan jobban kopott. Hátul bal és jobb oldalon is pár tized mm-rel kevesebbet mértünk, mint a többinél, középen viszont több, mint 1 mm volt a különbség. Ez nagyon sok, de az első guminál még nagyobb eltéréseket találunk. Gyakorlatilag ugyanolyan mértékű kopást olvastunk le az első Supercorsa-n, mint a hátsóján, míg a másik két márkánál bal és jobb oldalon sokkal több gumi maradt. Ha abból indulunk ki, hogy minél lágyabb egy abroncs, annál többet “kenünk fel belőle” az aszfaltra, ami ugye annál nagyobb tapadásra vezethető vissza, akkor elméletben Rizinek a Pirellivel kellene a leggyorsabb időt produkálnia, majd utána a Michelin-nek és végül szinte ugyanolyan kör mellett a Bridgestone-nak kell jönnie. Hát akkor nézzük az időket. A táblázatban emellett a hátsó gumi felületi hőmérsékletét is feltüntettük, amit egy lézeres mérővel mértünk meg a gyors körök után.

A gumi típusonként a legjobb kör és a mért hőmérséklet BenZso Endre Rizmayer Gábor bruttó kisker. ár / garnitúra
         
Michelin Power One 2,07.3 / 64°C 2,25.6 / 48°C 2,00.5 / 74°C 99.000 Ft
Bridgestone BT-003 2,07.0 / 58°C 2,22.3 / 48°C 2,00.7 / 58°C 88.600 Ft
Pirelli Diablo Supercorsa 2,06.2 / 59°C 2,21.1 / 52°C 1,59,4 / 62°C 82.000 Ft

Azt kell, hogy mondjam, a kopásértékek egy az egyben párhuzamban vannak a köridőkkel. Hála az égnek, nehéz lenne kimagyarázni, ha nem :). Rizi a Pirelliken több mint 1mp-cel volt gyorsabb, mint a másik két márka típusain. Azok között is jól jósoltuk meg a sorrendet, ámbár gyakorlatilag nyugodtan vehetjük egy tudásunak a Power One-t és a BT-003-at. BenZso idejein is ez látszik, a Diablo Supercorsa neki is körülbelül 1 mp-et jelentett, a többivel hasonló köröket teljesített, bár ő gyorsabb volt a Bridgestone-nal. Hozzátartozik azért, hogy a Michelin-t délután, melegebb körülmények között dolgoztattuk meg, ami biztosan segített neki egy kicsit. Valószínűleg a BT-003-ból is valamivel több jöhetett volna ki a melegebb aszfalton, de erre most nem derült fény.

Rizmayer Gábor véleménye

Bridgestone BT-003

Hidegen is jól tapad, és persze felmelegedve sem mozog, nem csúszkál. Ez jó, de nehéz megtalálni vele a csúszáshatárt, pedig erre egy versenyzőnek nagyon nagy szüksége van. Felfestésen és a rázókövön kissé instabilnak éreztem.

Michelin Power One

Ez a legkeményebb szerkezetű gumi, ami miatt teljesen más futóműbeállítást igényel. Ha elkezdünk játszani vele, biztos jobban reagált volna, szerintem emiatt sok lehet még a gumiban. Amúgy egyáltalán nem mozog, nagyon tapad, még a rázókövön sincs vele gond, bár így ennél is nehéz megtalálni a határokat. Eleinte nehezebb vele menni, amíg bekopik.

Pirelli Diablo Supercorsa

Nagyon felhasználóbarát a Pirelli, hála a sok éves Superbike VB-s fejlesztésnek. Széria futóművel is jó visszajelzéseket szolgáltat arról, hogy hogyan dolgozik. Sokkal puhább a szerkezete, mint a másik kettőnek, és ezt menetközben is rettentően érezni. Kifejezetten jól tapad, és hidegen is gyorsan bemelegszik. Könnyen meg lehet szokni a karakterét és ennél hamar rá lehet érezni a határokra, ahol egyébként továbbra is ugyanolyan jól kezelhető.


Méregetünk, számolgatunk, jegyzetelünk
BenZso véleménye

Bridgestone BT-003

Alattam már többször bizonyított a Bridgestone gumija itthon és Qatarban is. A hihetetlen tapadás mellett főleg az élettertamban erős, mert ezzel lehet megtenni a legtöbb kört. A visszajelzései tényleg nem olyan kifinomultak, mint a Pirellinek, annak ellenére, hogy a súlyából ítélve lazábbnak kellene legyen a szerkezete, de a 2’07-es köridőnél még nem is illett volna csúszkálnia. Utcai közlekedésre is alkalmas, ami egy 1000-es motoron igen csak jó tapadást tud biztosítani utcai körülmények között is.
A 190-es guminak jobb lenne egy 6 colos felni, hogy teljesen leérjen, de a 600-ason csak 5,5 colos van, így maradt egy kis majrécsík a végén is.

Michelin Power One

Érzésre nekem ugyanolyan volt, mint a Bridgestone, és a köridők is ezt mutatták, minimális különbséggel. A kopása is elfogadható. Ha azt nézzük, hogy utcára is alkalmas és a mintázata messze ennek a legvagányabb, akkor akár még népszerű is lehet az átlagos pályamotoros számára, aki pályán és utcán is használja a motorját.
A Michelinnek teljes szélességében leért, szépen kopott az oldalának a széle is az 5,5 colos felnin.

Pirelli Diablo Supercorsa

Hát igen… A Pirelli magasra tette a mércét, mind tapadásban, mind a visszejelzések terén ez a legjobb, ha a köridők hajhászása a cél. Ha viszont a sok kör megtételére apellálunk, akkor nem ez a legmegfelelőbb választás. A három abroncs közül ez volt, ami a leghamarabb elkopott, és ennek is kellett volna a 6 colos felni, mert marad fél centi a szélén, ami nem dolgozott.

Összegzés

Ha vérprofik vagyunk és versenyben vagyunk a stopperral, akkor egyértelműen a Pirelli lesz a legjobb választás. Ő adja a legjobb visszajelzéseket, ő a legelnézőbb a futóműbeállítást vagy a körülményeket illetően, ő szolgáltatta a legnagyobb tapadást, viszont sokkal, de sokkal hamarabb elfogy. Ez talán annak tudható be, hogy ez a keverék egy az egyben versenyszintű, az élettartam -legalább is versenytávon túl- nem szempont (van belőle tartósabb is). Viszont ha egy-egy amatőr versenyen vagy csak pályanapokon motorozunk, akkor igenis számít, hogy mennyit kell járnunk a gumishoz. Ebben pedig egész jó partner lesz a Michelin Power One és a Bridgestone BT-003 is. Egyformán jó választás mindkettő. Talán élettartamban a Bridgestone kicsit még többet bír, de a visszajelzései ennek gyengébbek. Ez persze már csakis akkor számít, ha minden körünk 2’00 alatt van.

Mindenki szűrje le a számára hasznos információkat a tesztből. Mi a két utcára alkalmas gumit már felszereltük és utcai körülmények között is kipróbáljuk őket. Ezekkel a cikkekel később, az ősz folyamán jelentkezünk, addig hagy kopjanak csak 🙂
Mostantól minden tesztben Bridgestone ajánlót is találhattok, mivel mi mellette tettük le a voksunkat.

A végén szeretném megemlíteni még egyszer, hogy a tesztben szereplő Bridgestone és Michelin gumik hivatalosan használhatóak utcán is, mivel az E jelzés ezt maradéktalanul megengedi. Ezekkel megfelelő tapadásunk lehet utcai körülmények között is, olyan, ami talán egy 1000-es motorhoz is jobban passzol, mint a gyárilag felszerelt abroncsok, amiknek sokszor semmi köze nincs a tapadáshoz.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás