oreg motor nem ven motor kepek
Műhely

Öreg motor nem vén motor

Mitől számít egy motor öregnek? Elég az évek alapján beskatujázni, vagy más tényezők is szerepet játszanak? Összeszedtünk pár dolgot, amire érdemes figyelned, hogy a paripád még sok-sok évig a legjobb formáját hozza
Faster2
EuroMotor

Egy nullkilométeres motor szép és jó. Minden zsír új benne, az első időkben elég elvinni az időszakos szervizekre, és nincs vele gond. Aztán ahogy telnek-múlnak az évek, kerülnek a motorba a kilométerek, időről-időre akad valami cserélni-, javítanivaló.

Az évek előrehaladtával egyre gyakrabban fordul elő, hogy a tulajnak elfogy a kedve (vagy a pénze) az aktuális szervizelni-valóra, és csak legyint az egykor dicső masinára: „Á, ez már egy öreg motor”. Így éri el szépen lassan a gépek többsége az ócskavas státuszt.

Pedig nem kéne túl korán lemondani róluk. Amíg a főbb alkotóelemek egyben vannak, megfelelő odafigyeléssel bármelyik motor újszerű állapotban tartható.

Egy ilyen öreg jószág (95-ös) is lehet tip-top állapotban, csak gondoskodni kell róla

Kopóalkatrészek

A motorolajon, olaj- és légszűrőn felül leggyakrabban a gumikat, fékbetéteket, és a meghajtóláncot (láncszettet) kell cserélgetni. Egy idő után a féktárcsák, a kuplung, és a vezérműlánc (vagy szíj), stb. is cserére szorulnak.

Gyakran felvetődik a kérdés: melyiket mennyi időnként, hány kilométerenként kell cserélni? A helyes válasz így hangzik: amikor elkopik, elhasználódik. Mindenki más körülmények között, más vezetési stílusban használja motorját, így az alkatrészek elhasználódásának mértéke erősen eltérő.

Láncspray-t és lánctisztító spray-t is használj!

Folyadékok, egyéb kenőanyagok

Legalapvetőbb gyakran használandó kenőanyag a láncspray. Ezt a tulajdonos dolga pótolni. Minden második fújás előtt érdemes lánctisztító sprayt használni a feltapadt szennyeződés eltávolítására, ezzel a lánc élettartama tovább növelhető.

A teleszkópvillában található hidraulika folyadék (teleszkóp olaj) és a fékfolyadék cseréje minden második évben esedékes. Ezek ugyan maguktól nem fogynak el, de sokat veszítenek eredeti tulajdonságaikból. A rosszul csillapító villa és a „szivacsos” fék legtöbbször az elmulasztott karbantartásnak tudható be.

Ide tartozik még, hogy a gyári, gumi fékcsöveket is 4 évente ki kellene cserélni! Ilyenkor érdemes örök életű fém fékcsőre váltani. A hűtőfolyadék csereperiódusa 4-5 év.

Hűtőfolyadék és fékfolyadék. Rendszeresen cseréld ezeket is!

A fenti felsorolásból kitűnik, mi mindent lehet tenni azért, hogy egy motor valóban jó karban legyen. Te mit megcsinált(att)ál meg a saját motorodon, és mi az, amit nem? Ezek után milyen műszaki állapotban van? Egy gondos gazdánál egy mai, modern utcai motor 50, vagy akár 100 000 km után is lehet „újszerű”, míg egy hanyagnál 20 000 is elég, hogy teljesen le legyen lakva.

Ha így fest kívülről, milyen lehet belülről?

Forrás: SHOX

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás