Tesztek

Olvasói teszt: Yamaha FZR 250R

A negyed literes FZR egy letűnt kor gyermeke, de ahhoz túlságosan jó motor, hogy könnyen feledjük..
Faster2
EuroMotor

A negyed literes FZR egy letűnt kor gyermeke, de ahhoz túlságosan jó motor, hogy könnyen feledjük..

DennyM: A következő tesztet egy törzsolvasónk, AdamFZR írta a saját kedvencéről. A Yamaha 250-es FZR-jéről lesz szó, a kor egyik kedvelt sportmotorjáról, ami mára sajnos már kikopott a forgalomból. Nagy ritkán még látni egy-kettőt, de nem jellemző. Ha esetleg nektek is ilyen motorotok van, a hozzászólásokban írjatok a cikkhez ti is, vagy küldjétek el nekem a véleményetek e-mailben (denes@tesztmotor.hu) és beteszem a tesztbe egy külön ablakba. És most jöjjön AdamFZR, akinek ezúton is köszönjük az írást!

Szöveg: AdamFZR

Az első FZR 250-est 1984-ban mutatták be, egész pontosan 3KR kódnéven. Az egy bölcsővázas, akkori divat szerinti ruhába öltöztetett jószág volt, elől szimpla féktárcsával, és a pilóta számára is kevesebb hellyel, mint amiről a teszt íródott. Az én pajtásom a ’90-től gyártott 3LN széria, elől már dupla féktárcsával, nagytesóra hajazó dizájnnal, viszonylag kellemes méretekkel. A mini erőmű egy 16 szelepes, négyhengeres, DOHC motorblokk, a kipufogóban EXUP szeleppel.

Mindenki csodálkozik, hogy a 193 centimmel hogy férek el. Hát úgy, hogy egy mai 600-asnak pár mm eltéréssel ugyanekkora a tengelytávja, ennek az ülésmagasága és a szélessége kisebb csak. Semmiféle akkoriban menő 18 vagy 16 collos kerékmizéria nincs a motornál, 17-es felniken feszülnek a nem éppen brutálszéles papucsok. Az előzőekben súroltam egy sokak számára lényeges dolgot: az FZR 250-esen a törpék és a lányok is stabilan támaszkodhatnak mindkét lábbal a földön, amit tetéz a nevetségesen alacsony súly a maga 146 pihekönnyű kg-jával, természetesen szárazon. Elől négy, hátul két dugós nyergek harapják a tárcsákat, ami manapság az új vasak között simán két guriga környékén kezdődik.. Telóból hagyományos jutott neki, de ha a ZX9-nek 2003-ban jó volt a hagyományos villa, a 600-asoknak meg 2004-ig hasonló játszott, hát nekünk is jó lesz a kicsire.

Hivatalosan 45 tagú a ménes főtengelyen, ez óra szerint az én 110kg-ommal elég volt a 186km/h-hoz. A fordulatszámmérő 3.000-nél kezdődik egyáltalán, az elektronika pedig 17.000-nél kegyelmez a blokk mozgó alkatrészeinek. A motoromban majd’ 50.000 km van, télen-nyáron hibátlanul indult, müködött a vas. Használtam városban ingázni, két személlyel túrázni, a pályát is megjártuk egy-két alkalommal, magyarán bármit, ami jöhet, és mindenhol tette amit kell. Fogyasztása ésszerűen dinamikus közlekedés mellett 5 liter körül alakul. Olaj bő két liter megy bele szűrőcserénél. Gumiból nincs nagy választék, de ha valaki akar, vehet rá jót. Fenntartása fizetnivaló szempontjából nevetségesen alacsony, lánc is olcsó rá, gumi kibírható, fék annyi amennyi, minden másra ott a mastercard.

Amin sokan szoktak izgulni belpiacos gépeknél az az alkatrész ellátás. Minden kapható hozzá “atól-cettig”, várakozási idő is max egy-két hét. A fogyó-kopó cuccok pedig polcról vannak (fék, lánc, etc..). A menetteljesítménye meglepően dinamikus, 170-ig egész érezhetően lép, városban bőven nem kell erősebb, országúton játékos, mint 18 éves kislány az egyetemi gólyatáborban.  A motoron egészében érezhető, hogy nem a néhány kismotorra jellemző igénytelenség jegyében készült, hanem olyanoknak, akik minőségi motort akartak akár egy hatszázas árát is kifizetve érte anno. A baj akkor kezdődik, ha a kanyarokat sebességgel pótolják, és egy-két jókedvű hidegen tépés után egyszer csak beadja a kulcsot a főtengely (360.000 Ft) vagy kiugrik egy két szelep (12.000 Ft/db), ami magával hozza a dugattyú cseréjét (gyűrűkkel kb. 35.000 Ft/db). Ilyenkor fogják és kiárusítják alkatrésznek, esetleg megpróbálják menetkésszé élesztgetni, majd feldobni mamamotorként. Alapvetően a hozzánemértés az egyetlen hibája ezeknek a rizsrakétáknak, normálisan használva egy sportos motorozásra megfelelő teljesítményü kis kanyarvadászt kapunk, és a tudatot hogy egy végérvényesen elmúlt világ kis ékszere a tulajdonunk.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás