Hírek

Ne nyúlj mellé! Használt motor vásárlás tippek

Nemsokára indul a szezon. Leporoltuk az egyik ilyenkor legnépszerűbb cikkünket, amelyben használt motor vétellel kapcsolatos tanácsokat osztunk A-tól Z-ig
EuroMotor
Faster2

Igaz, az egyes motoros médiumok tele vannak jobbnál jobb, közel hibátlan, kívánatos új vasakkal, mégis, az emberek nagy része kénytelen mások által levetett kedvenccel beérni. Ami nem feltétlenül baj, mivel ha jól választasz, sokkal kevesebb pénzből ugyanolyan mosolyt varázsolhatsz az arcodra, mintha épp a szalonból tolnál ki egy gépet. Hogy ez így legyen, fogadd meg tanácsainkat!

Attól még, hogy nem Te veszed le az ülésről a fóliát, hogy nem Te koszolod össze először, hogy nem Te húzod először szabályzásig, hogy nem Te viszed az ezres szervízre a motort, attól még lehet ugyanolyan élményben részed, mintha egy zsír új vas lenne alattad. Persze, új motoron ülni nem mindennapi élmény, a bejáratás kellemes kötelességének szertartásával együtt – de ahhoz kissé drága, hogy mire kitolod a szalon küszöbén új szerelmed, százezreket zuhan az értéke… Éppen ezért sokak számára az ideális megoldást a használt motor-vétel jelenti, ami elsülhet kiválóan és borzasztóan is: ezesetben tökéletesen igaz a közhely, hogy jobb félni, mint megijedni – ezért is segítünk Nektek, nehogy komolyan mellé nyúljatok, mert ha időközben sokat kell még a gépre költened, akár egy újat is vehettél volna…

A cikk egy 2010-es cikk átirata.

Az internet lehetősége valósággal forradalmasította a “használt motor ipart” (is): naponta több száz új hirdetés között kóborolhatsz a számos használt motor vásárlós oldal valamelyikén. Ezzel azt szeretném érzékeltetni, hogy rengeteg (potenciális) lehetőséged van, hihetetlen mennyiségű vas közül válogathatsz. Általában még akkor is, ha kinéztél magadnak egy bizonyos típust: ha nem ritkaság a hőn áhított modell, akkor hetente, sőt, akár naponta (több) új ilyen hirdetés is felkerül a hálóra. Vagyis légy türelmes, semmiképp ne kapkodd el a bizniszt. Ha már a gép előtt ülsz, nézegesd a fórumokat is a típushibákról, az egyes évjáratok sajátosságairól. Mindenképp kérj képeket, lehetőleg minden oldalról és minél frissebbeket, az esetleges hibákról közelit is. Ha tudod, kérd ki egy jelenlegi tulaj véleményét: nem kell hogy ismerd, nem baj, ha nem személyesen teszed, az éteren keresztül is el tudja mondani, hogy mire figyelj. Az internet tehát nem csak a gép megtalálására szolgálhat, hanem hasznos, nélkülözhetetlen infók beszerzésére is. A hivatalos forrásokat felejtsd el, ebben a témában csakis a teljesen őszinte tanácsoknak veszed hasznát. Igen, az őszinteség a használtcikk vásárlós közegben mindig is kulcskérdés volt, ez persze nem csak a motorokra igaz. Szóval ne hagyd magad becsapni, ezért fontos, hogy felkészült légy. Úgy gondolom, aki olvassa ezt az írást, elboldogul a világháló nyújtotta lehetőségekkel, éppen ezért nem hagyhatóak figyelmen kívül az imént felsorolt szempontok.


Óriási a választék, ne siesd el a dolgot – találd meg az igazit!

Nos, tegyük fel, hogy sikerült kiválasztani a szimpatikus modellt, ill. motort. Itt kell megjegyezni, hogy ha van rá lehetőséged, több példányt is nézz meg. Még jobb, ha ezt úgy össze tudod szervezni, hogy egy kör, egy nap alatt megnézd őket. Sok időt és (benzin)pénzt spórolsz így meg, persze ehhez nagy szerencse kell. Előnyt jelent, ha nem Sopron és Nyíregyháza a két úticélod, valamint ha sikerül leszervezni, hogy egy mindkettőtöknek megfelelő helyen (félúton) találkozzatok. Szögezzük le, hogy azért, mert Te 300 kilométert mentél, hogy megnézz egy paripát, még nem kötelező megvenned. Persze, ilyenkor sajnálod a pénzt és az időt is, de nagyságrendekkel több zsetonodba és idődbe fog kerülni, ha esetleg árnyékra vetődsz. Légy óvatos, lehetne akár ez a második szabály is a légy felkészült után. Ne hagyd magad rábeszélni, hogyha esetleg az első benyomásod kifejezetten kellemetlen a vassal kapcsolatban. És elérkeztünk a használt motor biznisz egyik sarkalatos pontjához: az a bizonyos első benyomás. Nagyon fontos, hogy amikor először megpillantod a kívánt portékát, akkor jó érzések fogjanak el. Ha húzod a szád, miközben tolja ki a tulaj a kusernyóból, akkor már később hiába próbálod magadnak szépíteni a dolgot. Persze fordítva is igaz: attól, hogy első blikkre patent a gép, közelebbről vizsgálódva lehet, hogy lesznek részletek, amik elveszik a kedved. Kerüld a gányolt, sufni-szagú megoldásokat, mivel használtgépek esetében különösen fontos, hogy minél inkább gyári legyen. Persze erre a gyártási év csökkenésével az esély is egyenes arányban változik… Itt most nem a kipufogó-féle változtatásokra gondolok, nem baj, ha van rajta pár igényes extra, sőt.


A “szobában tartva” c. képek jó pontot jelentenek a hirdetésben, a max-körök már kevésbé

Tegyük fel, hogy megérkeztünk a “tett” színhelyére: a körülmények rendkívül árulkodók lehetnek. Emberünk üdvözöl minket, az esetek bizonyos részében már ez is jelenthet valamit: hiszen madarat tolláról, motort a tulajáról. Azért még ne fordulj sarkon a kapuban, ha nem szimpatikus a figura, akkor viszont már elkezdhetsz aggódni, ha még esetleg arra sem vette a fáradtságot, hogy lemossa a vasat eladás előtt. Ez esetben azonban az érem másik oldala sem túl fényes, vagyis akkor is nagyon elővigyázatosnak kell lenned, ha csill-vill a masina. Nehogy pár megtett kilométer után kezdjen szivárogni az olaj a teleszkópokból, a blokkból, a fékekből és így tovább. Még a motor beindítása előtt tedd oda a kezed a blokkhoz, hogy nem meleg-e esetleg: ha a tulaj nem sokkal előtte felmelegítette a gépet, lehetséges, hogy a hidegindítás problémás szertartás. Illetve itt is figyelni kell az ellenkezőjére: menj annyit a motorral, hogy üzemmeleg legyen, hogy tudd, úgy megfelelően viselkedik-e. Azt mondani se kell, hogy próbakör nélkül nehogy pénzt adj valamiért is, de bármilyen hihetetlen, ilyen “dealer-rel” is volt már dolgunk.

Még a gurulás előtt alaposan járd körbe az alapjáraton dörmögő vasat: ügyelj a részletekre, vesd össze az előzetesen elmondottakkal, és ha valami nem úgy néz ki, ahogy beharangozták vagy új hibát találsz, mindenképp alkudd bele az árba! Na de mire is érdemes odafigyelni? Mindenekelőtt a blokkból érkező hangokra, zörejekre, mert ha ott valami nincs rendben, akkor akár a gép árát is ráköltheted “új” paripádra. Persze a rizikó itt is az évjárat (no meg a használat) függvénye, de próbáld kiszűrni az oda nem illő zajokat. A kétütemű erőforrás ne csörögjön-zörögjön, de a négyütemű se, sőt. Tudni kell azonban, hogy mi az, ami még belefér (az árba is): ami egy Hondánál már bántja a fület, az lehet, hogy egy öreg Kawasaki esetében még elmegy. A legjobb, ha viszel magaddal valakit, aki olvas a motorblokkok kottájából, vagyis egy szerelőt. Akinek füle van ehhez, valószínűleg hamar megmondja, hogy számíthatsz-e valamelyik alkatrész cseréjére és ez körülbelül mennyibe fog “fájni”. Ezt az összeget bele is tudod alkudni a vételárba, ráadásul hitelesebb vagy, ha egy motoros szakival jelensz meg. Vagy vidd el valamelyik motoros haverodat összeolajozott Yamaha-overallban…


Látszik, ha egy tulaj szerette és vigyázott a motorjára (ilyenekre próbálj koncentrálni)…

Ha túl vagy az akusztikus élményeken, jöhet a vizuális vizsgálódás. Semmiképp se hagyja el kékes vagy fekete füst a kipufogót: előbbi esetében “eszi” az olajat, utóbbinál pedig túl sok benzint kap a blokk. Természetesen kulcsfontosságúak a dőlésnyomok – különösen, ha a tulaj szerint még nem volt vízszintesben – , így a kormányvégek, a fék-és kuplungkar, a lábtartók, az idomok szélső pontjai, az indexek, a tükrök és így tovább. Aztán haladj szépen sorban: ellenőrizd a gumikat és a felniket. Előbbinél – hazánkban, jellemzően – olyan ritka használt vason a jó állapotú papucs, mint anyósod halálán a bú – újabb remek lehetőség az alkura. A felninek ne legyen megtörve az íve, ne legyen benyomódva: ennek vizsgálatához tedd az ujjad közel a felni pereméhez és forgasd meg a kereket. Ehhez kell egy középsztender és az említett haver, aki lenyomja a gép hátulját az első kerék analízisénél. Soha ne menj el egyedül motort nézni: nem csak azért, mert az ilyesféle műveletekhez kell a segítség, hanem mert több szem többet lát, és ha arra van szükség, lebeszél.


…ahogy az is elég szembetűnő, ha elhanyagolta a gépet…

Fontos a fékeket is közelebbről elemezgetni, mennyire és hogyan kopott a tárcsa, milyen a “válla”, nem használták-e “vasig” kopott betétekkel a satukat. Gyakori probléma a kormánycsapágy-kérdés: ne kotyogjon, lötyögjön. Megint csak le kell nyomnia a gép hátulját a cimborádnak, hogy a teleszkópnál fogva ezt ellenőrizni tudd. Vagy told neki első kerékkel valami akadálynak a motort és ha érzel némi holtjátékot, akkor húzni kell rajta. Ugyanezt megteheted menet közben is (de ide nem kell akadály…) az első fék segítségével is. A hátsó lengőkarnak sem szabad oldalirányban mozognia, az első teleszkópok rugózása mellett pedig figyelj a valós csillapításra is. Szintén sarkalatos pont a lánc, mivel köztudottan folyamatos karbantartást igényel. Ha nagyon száraz, az azt jelenti, hogy a gazdi maximum csak fújni szokta, de nem takarítja. Figyelni kell rá, hogy vízszintesen ne nyúljon túl egy centinél többet, függőlegesen pedig legfeljebb 30-40mm-t mozogjon, különben csereérett a cucc, ami szintén zsebbe nyúlós mutatvány. Ráadásul ezt csak lánckerekekkel együtt teheted meg, így ne feledkezz meg a fogak állapotáról sem. Menet közben ügyelj a váltó “finomságára” és a szerkezet felől érkező zajokra, mert ennek javítása sem olcsó mulatság.


Többek között a gumik, a felnik, a lánc, a futómű és a fékek alapos vizsgálata nélkülözhetetlen

Ha úgy érzed, mindezek alapján rendben van a vas és a próbakarika is meggyőzőtt, akkor – és csak akkor – készítheted a zöldhasút. Ha nem lábon viszed haza legújabb kedvencedet, óvatosan – de megfelelően – rögzítsd a “rakományt” – kár lenne ezzel pár fölösleges karcot összeszedni. Még a modell kiválasztása előtt gondold át, hogy tudsz-e majd alkatrészeket szerezni új szerelmedhez, ami egyes – például japán belpiacos – vasakhoz  nem egyszerű, sőt, egyes esetekben lehetetlen feladat. Ha kereskedésből nézted ki a kívánt portékát, valamivel egyszerűbb a dolgod, mivel ezesetben általában “kulturált”, felkészített állapotban vár Rád a gép – de ugyanúgy légy óvatos, felkészült és nem utolsó sorban gyanakvó. És akkor nem nyúlhatsz mellé. Kíváncsiak vagyunk, Nektek milyen használt motor vásárlással kapcsolatos “élményeitek” vannak – pozitív és negatív egyaránt. Illetve, Ti mit szoktatok még mindenképp megvizsgálni használt motorok vásárlásakor? Reméljük, írásunkkal hozzásegítettünk Benneteket a sikeres üzletekhez, úgyhogy kellemes keresgélést és sok szerencsét!


Ha nem az épp legújabb modellekkel is megelégedsz, nagyon sokat spórolhatsz

Papírmunka

A használt motor vásárlós projektbe bele kell kalkulálnod (esetleg alkudnod) az adminisztratív költségeket is, de legalább nem regadó-volumenű kiadás. Ilyen biznisz esetén – még kismotorok esetében is – mindig kell adásvételi szerződést írni, a forgalmi engedély pedig a nagyvasaknál elengedhetetlen. Az új típusú forgalmihoz törzskönyv is tartozik, a műszaki vizsga pedig szintén nélkülözhetetlen feltétele az átírásnak.

Pontosan itt tudjátok kiszámolni mennyibe is fog kerülni az illeték.

Ha nincs rendszám, vagy lejárt a műszaki a vason, akkor a vizsgáztatásra is kell még áldoznod.


“This is the beggining of a beautiful friendship”

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás



MPS Vespa-MV