Tesztek

Piaggio MP3, 3 keréken szép az élet

A három kerekű Piaggio MP3-ról olvashattok egy olvasói tesztet
Faster2
EuroMotor

A három kerekű Piaggio MP3-ról olvashattok egy olvasói tesztet.

Kedves Motoros Barátaim!

Egy olyan luxusrobogót szeretnék bemutatni, amelyik még ritkaságszámba megy Magyarországon. Jelentek már meg cikkek róla, de mind csak rövid tesztelés utáni vélemény.

Úgy gondolom, hogy a technikai adatokat, paramétereket, működési mechanizmus leírását mellőzném, hisz akit érdekel ez a motor, és utánanézett, az már ezeket fejből vágja. Én vettem egyet, és valós tapasztalaton és hosszabb túrákon alapuló észrevételekkel tudok szolgálni, íme, olvassátok.

Most 3 hónapos, és 5.200 km van benne. Szerpentin, autópálya, város, falu, rossz út, 2 személy, stb…. Úgy gondolom most már reális képet tudok festeni a motorról. Kezdeném a legszomorúbbal. 10 motorosból kb. 1-2 int vissza, így hát én is kezdek leszokni az integetésről. A másik szomorú tény, hogy aki csak megáll mellette, két dolgot jegyez meg a fiának, feleségének, vagy aki épp mellette áll:
– Na látod fiam, ilyet veszünk neked is mert 3 kereke van, nem tudsz vele felborulni.
A másik:
– Szép kis játékmotor ugye?

Félre ne értsetek, nem a hiúságomat sérti. Inkább, hogy teljesen hozzá nem értők azonnal “szakvéleményt” mondanak a dologról, holott sosem láttak ilyet, legtöbben még képen sem, hisz elárulta a kereskedő, hogy Magyarországon 30 db van, Borsodban pedig ez az első. Néhánynak, aki vette a fáradtságot, és kérdezett, annak megpróbáltam elmagyarázni, hogy igen is eldől, stb… de süket fülekre találtam. Na ettől kezdve nem exponáltam magam, hagytam, hogy megnézzék, és rájuk hagytam mindent. No, ezen kis bevezető után próbálok objektív, tényeken alapuló véleményt, írni az új szerzeményről.

Fogyasztás

Első tank benzin, autópálya, egy személy, 298 km, 10,89 l benzinnel. Vagyis 3,65 liter/100km. Ez szerintem nem rossz egy bejáratós motortól. Természetesen tudom, hogy mindez 2 személlyel, városi közlekedésnél, rosszabb utakon több lesz valamivel, mint ezt a további tankolások ibizonyítják is. A második tank eredménye 2 személlyel, városban, szerpentinen, rossz úton, átlag 80-90-el, 10,56 liter 288 km-re, azaz 3,66 liter/100km. Harmadik tankolás: 11,02 liter 291 km-re, tehát 3,78 liter/100km és ebben már minden van, jó, rossz utak, városi és jóval nagyobb sebesség is!

Stabilitás, kanyarodás, úttartás

Szerintem elfogulatlanul is írhatom, hogy sokkal stabilabb, mint bármelyik 2 kerekű motor, hisz a 3 kerék épp ezt a célt szolgálja. Már most sokkal nagyobbakat fektettem vele, mint anno bármelyik kétkerekűmmel. A majrécsík a gumi szélén már nincs. Az eleje eddig egyszer sem csúszott meg, a hátulja azonban igen, de egy kis korrekcióra azonnal megszűnt a csúszás. A kanyarodás az elején egész más, mint egy kétkerekűnél, de úgy gondolom, hogy ez természetes. Szó szerint úgy értsétek, hogy mintha sínen kanyarodna, legalábbis az első náhány száz kilométeren így érezni. Kicsit nagyobb kanyarívet fog, még ha kiülök, és rádőlök, akkor is, de csak az elején, amíg meg nem szokja az ember. A századik km végén azonban már kezdtem rájönni a nyitjára, tehát már ugyan úgy és olyan kanyaríven tudom dönteni, mint anno a 2 kerekűeket.

Nagyon féltem, hogy túloznak a tesztek, és a 12″ elől nagyon kevés lesz ahhoz, hogy kisimítsa alattam az áldott magyar utakat! Hát kellemesen csalódtam! Nagyon rossz utakon is teszteltem, ahol már jártam túragéppel, hogy tudjak viszonyítani. Az eredmény nagyon pozitív! Tegnap pl. elmentünk egy kis offroadra két személlyel, próbaképpen. Öklömnyi kövek, vízmosások, apró kavicságyak, sáros részek, kis gödrök sorozata, néhány jó nagy gödör. Csodálatosan alakított, barátom aki szintén 2 személlyel jött, csak 2 kerekűvel, az út felénél feladta, és megvárta, míg visszaérek. Egészen kicsivel rázott jobban, mint egy túragép! Gondolom, mint már írtam is, ebben szerepe van annak is, hogy elől nem egy 12″-os kerék, hanem kettő van! Egyre allergiás csak, a merőleges úthibákra, rossz minőségű, merőleges vasúti átjárókra.

Fékek

Nem csalnak a leírások, valóban klasszisokkal (szakemberek szerint 20-25%) jobb a lassulása, de ez sem csoda, hisz 3 ponton fekszik fel az útra, nagyobb a tapadási felülete. Gondolom annak is jócskán van szerepe az állandóan stabil, megbízható, és erős fékhatásban, hogy az összes fékcső fém rajta.

Motor – menetdinamika

A 34 LE nem egy csúcs, de ettől függetlenül mindenféle erőlködés nélkül ment felfelé Aggteleknek, Kékestetőnek a szerpentinen 2 személlyel, csomagokkal megpakolva. A gyorsulást én kielégítőnek találom, pedig nem pörgettem szét az “agyát”. Minden további nélkül, különös rákészülés nélkül lehet vele előzgetni a 100-110-el közlekedő járműveket még 2 személlyel is, csupán gázadás és már le is maradtak, és még csak nyélgáz sem kell. A gyorsabbakra már kicsit jobban rá kell készüli. A végsebessége 140-150 km/h között van. Ezt és a teljesítményt eddig még nem éreztem, hogy kevés lenne, de lehet nem is fogom. Volt már erősebb, és gyorsabb motorom is, egyenlőre azonban nagyon kielégíti minden igényemet az MP3.

Méretek

Nekem is, utasomnak is kényelmes, hosszát egy túragép, vagy egy csopper is megirigyelheti. Ülésmagassága 780 mm, de mivel robogós jellege van, a lábtartó miatt nagyobbat kell terpesztenem, így kb. úgy ér le a lábam, mint egy 80 centis ülésmagasságú kétkerekűről. Ennek ellenére, az alacsony súlypont és az első két kerék miatt, sokkal könnyebb megtartani. Ez is billent már meg 2x, de a 244 kilós száraz súlya ellenére simán meg tudtam fogni, még az én 65 kilómmal és 170 centis magasságommal is. A csomagtér 65 literes, azt hiszem, ezzel elmondtam mindent. Illetve mégsem. Teljes értékű bukó, kettő is elfér benne. A motor szélessége semmivel sem több egy normál motorénál, még ha úgy látszik is (745mm), szóval városban ugyan úgy lehet vele haladni(igaz szabálytalanul) a gépkocsi sorok között.

 

Nem beszélve a 3 kerékről, és a villazárról, aminek a használatába kezdek belejönni, és tegnap Miskolcon már csak vagy 2-szer tettem le a lábam. Ugyanis 10 km/h alatt be lehet kapcsolni a villazárat, ami stabilizálja az első két kereket, és láb letétel nélkül be lehet csorogni egy kereszteződésbe, és meg lehet állni például egy lámpánál. A 3 kerék stabilan tartja még 2 személlyel is. Az igaz, hogy ha megbillenve zárom le a villazárat, akkor elinduláskor azonnal korrigálni kell, de ha számítok rá, nem okoz nehézséget egy kis ellenkormányzás.

Szélvédelem

Deréktól lefelé nincs értelme beszélni róla, hisz egy csepp szél, eső nem sok, annyi sem éri el a vezetőt az idomok kialakítása miatt. Viszont, mint látjátok, elég alacsony a gyári légterelője.(Akinek nem elég, vehet hozzá gyári túraplexit.) Ennek ellenére, én is elcsodálkoztam, hogy mennyire jól eltalálták! A gyári plexi a 170 centimet szinte teljesen lefedi. Gondolom magasabb vezetők érzik a fejükön a szelet, de mint írtam, van hozzá túraplexi, és pleximagasító is. És lehet, hogy ér a szél, de legalább nem rázza a turbulencia a fejemet, mint egyes túraplexivel szerelt motoroknál. Még valami: mikor megvettem, gondoltam, egy kézvédőt igazán tehettek volna rá. De nem kellett, mert az oldal idom olyan szögben van kialakítva, hogy a kezedről is letereli a szelet. Én ujjatlan kesztyűben vezetgetem, mégsem fáztak az ujjaim.

Egyéb

A digitális kijelző, és a fedélzeti kompjúter mindent kijelez, bordás ékszíj csere, variátor csere, szervíz ideje, stb… Üzemanyag tartalék szinthez érve, a napi számlálóról automatikusan, azonnal a tartalék kijelzőre vált, és számolja, hány kilométert mentem tartalékon. Találtam róla néhány cikket, ahol a világítását kicsit lehúzzák! No, egy biztos, aki írta a cikket, sosem ment vele tartósan sötétben! Tapasztalatból állíthatom, hogy kiválóan világít, még így is, hogy tompítotton is, és reflektoron is csak egyik lámpája világít, és nem hagyták meg azt a lehetőséget, hogy a reflektort használva mindkét első lámpa világítson.

Kissé fájlalom a hátsó lábtartó! Leginkább az utasnak. Az utas csak a sarkától a fele talpáig érezheti a lába alatt, ugyanis addig ér, magyarul nagyon rövid, és kell egy kis tapasztalat amíg eme hosszon meg tudja magát pl. fékezéskor támasztani. A másik baj vele, hogy ha egyenesen nyújtja az utas előre a lábát, a vezető lábletételkor pont beleütközik a vádlijával az utas spiccébe! A műszerfalba, mivel lett volna hely még bőven, építhettek volna be olasz barátaink néhány zárható kesztyűtartórekeszt, mint pl. a Suzuki Burgmanban van.

Összegzés

Az összegzésem már szubjektív lesz: sokkal jobban bejött, mint az eddigi kétkerekűim, pedig volt pár. Az automata váltót szinte azonnal megszoktam, és a váltogatás sem hiányzik egyáltalán. Legfrissebb értesüléseim szerint már a franciák kedik gyártani a saját Peugeot 3 kerekűjüket, és a legújabb, hogy a németek, konkrétan a BMW is ráadta a fejét eme járműkülönlegesség gyártására. Úgy látszik, van rá kereslet. Talán nem véletlenül?