Az MV motorjai mindig is tapasztalt motorosok számára készültek, amik megjutalmazzák a képzett motorosokat, és elbizonytalanítják a kezdőket – egy újabb ok, amiért csodálom a márkát.
Tesztek

Dühkezelés – MV Agusta Turismo Veloce Lusso teszt

A koncepciója ellenére nagyon fontos: az MV pakolható, és elektronikusan kontrollálva lett vadsága, így sokkal motorozhatóbb lett
EuroMotor
Faster2

Szöveg: Boris (bikeme.tv); Fordítás: RSVRocky; Képek: Nick Edards, MV Agusta

– Ritkán fordítunk teszteket, inkább saját magunk szeretünk ilyeneket készíteni, de most ráakadtunk egy igazi különlegesség tesztjére amit szeretnénk veletek is megosztani. A 2013-ban bemutatott Turismo Veloce motorok kipróbálására szoktunk túrákat szervezni Szicíliára a holtszezonban, így van fogalmunk milyen is egy ilyen különleges túrázó. Most azonban Boris kollégánk közvetlen stílusban írt tesztje annyira megtetszett és a Lusso modellek tesztelésére nem nagyon látunk esélyt ezért ez a fordítás most, amelyet Robi barátunknak köszönhetünk. –

Minden alkalom különleges, amikor átemelheted a lábad egy MV Agusta nyergén. Van bennük valami őrült egyediség, ami megkülönbözteti őket más típusoktól. Mindig is a márka rajongója voltam, és máig sem láttam nagyobb sebességet a kijelzőn, mint pár éve egy F4 nyergében. Hogy a korai modellek problémásak voltak e? Biztosan, de az MV nem ült tétlenül a problémák felett.

A belső íven egy alap Turismo Veloce, én pedig próbálok nem nekiütközni a Lusso modellel

 

Sejtettem, hogy jól kezelhető lesz. Nem egy F4-es, de ahhoz semmi sem hasonlítható.

Hogy vannak e még problémai? Biztosan, de nem olyasmik, amik miatt eltántorodnál a márkától. Mind része az MV egyediségének – igen, ez is csak egy motorkerékpár, de van benne valami, ami különlegessé teszi. Ha egyszer kipróbálsz egyet, akkor majd meg fogod érteni. És erre itt a Turismo Veloce Lusso, az egyik legjobb MV, amit valaha gyártottak. A modell neve a túra, a gyors, és a luxus szavakból áll össze, de ezeket sosem fogjuk tudni helyesen kimondani olaszul, szóval haladjunk tovább.

A 2017-es modellek már rendelkeznek az EURO4-es szabványnak megfelelő benzingőz-visszavezető tartállyal is. Hihetetlen ez az Euro4 még a tankból kipárolgó benzint is fel kell fogni és meg kell etetni a motorral, amely már szinte hegyi levegőt pufog ki

Hogy gyors e? Igen! Ez a 800 köbcentiméteres erőforrás az egyik legizgalmasabb és legkellemesebb, amit valaha motorkerékpárba építettek. Nem kipufogó hangot bocsát ki, hanem szimfóniát nyújt a felhasználónak! Papíron 83Nm forgatónyomaték (3500-as fordulatszámtól elérhető) és 115 lóerő áll a rendelkezésünkre. Menet közben viszont úgy érződik, mintha legalább 200 további köbcentiméter lenne alattunk. Robbanékony, keményen odavág, nagyjából 15 százalékkal több forgatónyomatékkal, mint a Brutale. A forgatónyomaték emelkedésével pedig egyenes arányban nő a boldogságunk.

Olyan mint a szinkronúszás, csak kevesebb sminkkel és csobbanással. Az MV motorjai mindig is tapasztalt motorosok számára készültek, amik megjutalmazzák a képzett motorosokat, és elbizonytalanítják a kezdőket – egy újabb ok, amiért csodálom a márkát. Stabil, magabiztos és nagyon izgalmas!

Az MV sokat foglalkozott az elektronikus gázkar (ride-by-wire) finomhangolásával, ami így már megfelelően működik, és hozzápárosítottak egy fel- és lefelé is használható gyorsváltót – ami terhelés alatt a legjobb, de képes gázfröccsöket is adni a visszaváltásokhoz.
Hogy tovább asszisztáljon az érdekedben, a Lusso rendelkezik az MV által elérhető legjobb elektronikai csomaggal. Négy motorvezérlő üzemmód: Sport, túra (Touring), eső (Rain) és egyedien beállítható (Custom) üzemmód, ahol variálható a motor reakció, a gázkar érzékenység, a motorfékerő, és fordulatszám korlátozó. És mindezt a műszerfalon, vagy a letölthető mobil alkalmazáson keresztül. A műszerfalhoz egyébként nem kevesebb, mint 9 darab Bluetooth eszközt csatlakoztathatsz.  Tehát azok számára is kiváló, akik motorozás közben szeretnek telefonálni, vagy lebegni az iCloud felhőn.

Nem létezik sem dühösebb, sem elbűvölőbb 800-as háromhengeres
A Brembo fékek nagyszerűek, de a rövid sárvédő nem védi meg a hűtőket a kőfelverődésektől
Az üzemanyag tartály gyönyörűen kifaragott, a térdek még térdvédős farmerben is belesimulnak.

Alkalmas túrázásra? Naná hogy az! A kormány szélessége egyenlő az oldaldobozokkal szerelt motor szélességével, márpedig a pakolhatóság lényeges egy modern túramotornál. Viszonylag finoman viselkedik túra tempóban (110-140 között), ami ugyancsak fontos szempont. Tudom, mivel volt alkalmam túrázni egy korábbi F4-essel, ami sok mindennek elmondható (nagyszerű és rémisztő is egyszerre), de nem volt olyan kezes, mint a Veloce.

Két személlyel is nagyon jól motorozható, a Lusso dobozai pedig tökéletesek túrázáshoz. A szélvédő két állásban rögzíthető, ez a magasabb

Szerettem az állítható szélvédőt (ami jól végzi a munkáját), ezzel szemben az ülés nem tűnt ideálisnak a több órás motorozáshoz. Elég keskeny, így a kiüléshez megfelelő, viszont túl kemény egy túramotorhoz. Emiatt többször is azon kaptam magam, hogy felállok a nyeregből, de mivel a Lusso felépítése támogatja az állva motorozást, ez nem is annyira rossz dolog. A kígyó csípőjű trendi motorosoknak nem okoz majd problémát, de ha egy-két mérettel az ideális ruhaméreted felett vagy, akkor érdemes lehet megújítani a régi kondi bérletet. Egy kicsit magas is a 850 milliméteres ülésmagasságával – emeld fel rendesen a lábad, nehogy lerúgd a motor farát! Vagy ugorj rá fel, mint egy lóra, fellépőként használva a lábtartót!
Kep8
A hozzá illő Shark sisak csak a véletlennek köszönhető
Szempont lett volna a luxus? Úgy gondolom az MV szerint a luxus egy elvont fogalom, ami inkább bútorokat vagy szállodákat jellemez, nem pedig az őrült motorokat.
A túrázás láthatóan szempont volt, így a Lusso modellen vannak fűtött markolatok, tempomat, méretes TFT kijelző, LED fényszórók, oldaldobozok, középállvány, és elektronikusan vezérelt felfüggesztés. Ez 3000 dollárral drágábbá teszi (23 499USD), mint az alap Veloce (20 449USD), de ez nem agyalás tárgya – gondolkodás nélkül kifizetném a többletet.

Kormányról vezérelhető az ABS, a Tempomat, és a műszerfal menűje is, amely a Lusso esetében telefonos aplikákcióval is működik. Ingyenesen letölthetőek Androidra és IOS-re, érdemes kipróbálni

Mint minden MV, a Lusso felfüggesztése is kellő odafigyeléssel készült. Elektronikusan vezérelt Sachs rendszert kapott, amit akár az említett mobil alkalmazással is magadra szabhatsz. Könnyedén átállíthatóak olyan lényeges paraméterek, mint pl. a csillapítás és az előfeszítés, így gond nélkül tönkrevághatod a motor viselkedését (olyannyira, hogy még a 10:30-as csuklós helyi járat is külső íven fog megelőzni). Vagy helyesen állítod be, és a Lusso le fog nyűgözni! Volt alkalmam kipróbálni az alap és a Lusso modellt is, a különbség pedig figyelemre méltó. A Lusso modell sokkal finomabbnak érződik, pedig a beállításokhoz nem is nyúltam.

Elektronikusan állítható elektromos Sachs rugóstag dolgozik hátul

 

Szintén elektronikusan állítható, de Marzocchi asszimetrikus teleszkópok vannak elöl

A térhálós acél csőváz a Stradale modelltől származik, csupán a geometriáját hangolták át, és a hátsó felfüggesztés csatlakozása került alacsonyabbra a természetesebb viselkedés érdekében. Jó társ is lesz a hosszabb túrák során, érezhetően nem egy sportmotor. Ennek ellenére a Lusso nem tántorodik el a kemény menettől, a Pirelli Scorpion Trail abroncsok pedig jól működnek a közúton. Habár ezek a gumik a könnyed tereppel is elbírnának, valószínűleg nem fogsz találkozni sárral borított MV-vel.


Nem valószínű, hogy találnánk könnyebben kezelhető kihívót a kategóriában. Tehát mi a buktató? Ez egy MV, szóval kell lennie buktatónak. Mik a problémái?
Ami elsőnek feltűnt, az a hátsó fék pozíciója. A kar túlságosan alul van, és úgy tűnik nem állítható. Ez nem teljesen negatívum, mert hozzá lehet szokni. Amivel többet szenvedtem az a műszerfal volt. A TFT kijelző szép, de szükségtelenül bonyolult a használata. Persze egy idő után biztosan átlátható, de sokkal egyszerűbb módjai is vannak a multi funkciós műszerfal működtetésének. Persze tudom: fogjam be, ez egy MV. De akkor is van egy őrjítő tulajdonsága a kijelzőnek: a fényereje – hiába rendelkezik nappali és éjjeli üzemmóddal. Úgy tűnik én vagyok az egyetlen, aki sötétben is tesztelte a Lusso modellt. Nappali módban nagyon erősen világít a kijelző, hogy napfényben is jól olvasható legyen. Viszont a sötétben teljesen elvakít, és nem egyszerű feladat átkapcsolni az éjjeli módba, mert A) nem ismertem ki magam a menüben, B) kiégtek a retináim, és a fény egész az agyamig hatolt.

Ez a kijelző nappali üzemmódja – láthatóan sok a fényes rész

 

Az éjjeli mód sokkal jobb, de még így sem elég sötét

Végül az egyik kesztyűmet a kijelzőre kellett rögzítenem, és biztonságban hazamotoroznom. Miután megtaláltam a menüben az éjjeli üzemmódot, a háttér sokat sötétedett, de a nagy számok továbbra is zavaróan erős fényt árasztottak. Bár meglehet, hogy ez csak a koromból adódik, a szemeim már nem bírják úgy a fényt, mint régen. Mindenesetre a kijelző nagyon világos. Nappal nagyszerű, éjjel viszont olyan, mintha a világító telefonodat az arcodba nyomnád.
Tehát ezek voltak a problémák. Ahogy írtam, nem tántorítanak el a márkától. Nincs nagy tapasztalatom utassal való túrázásban, nem is tervezek szerezni a jövőben. Nem érdekel az utas kényelme, de tudom, hogy vannak olyanok, akiket igen. Szóval felültettem hátra kollégámat, és kértem sikítson, ha beijedt. Nem sikított!

Az ülés nem volt elég nagy a kolléga fenekéhez, de így sem panaszkodott, és motor sem viselkedett rosszul a nagy túlsúly ellenére sem.

A Lusso egy nagyszerű motor! Gyönyörűen kivitelezett és prémium hatású. Az emberek meg fogják csodálni, hisz ez egy MV Agusta. Megmarad puszta szenvedélynek, sokkal inkább, mint racionális választásnak. A koncepciója ellenére egy lényeges MV: pakolható, és elektronikusan kontrollálva lett vadsága, így sokkal motorozhatóbb lett.
Egyesek szerint egyszer mindenkinek vennie kell egy MV-t, hogy megértse, pontosan miről is szól a motorozás. Az új Lusso túrázóval ez a megvilágosodás most már több ember számára elérhető, mint korábban bármikor.

Alapváltozatban raktárról elérhető a Turismo Veloce az MVAGUSTA-BUDAPEST.HU üzletében, de természetesen rendelésre a Turismo Veloce Lusso modell is viszonylag gyorsan megérkezik a limitált gyártás ellenére.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás