Műhely

Motor átalakítás. A Fekete Bárány

A Condor Adventures XT660-as Yamahát alakított át scrambler stílusban
Faster2
EuroMotor

Az átalakításról szóló cikk eredetileg a Condor Adventures oldalán jelent meg.

Pár éve körbemotoroztuk Brigivel az Ibériai-félszigetet, nyomtunk 10 ezer km-t egy Triumph Scramblerbe, és nagyon megtetszett a stílus. Megbízhatónak is bizonyult a technika, csak egy hibája volt: nem lehet vele lemenni az aszfaltról. Illetve nem érdemes, mert nem arra tervezték, nincs is ezzel gond. (Kivéve ha PR cikket írsz róla, és bebeszéled magadnak, hogy Steve McQueen is ilyennel nyomta.) Jött a nagy ötlet, csinálok scramblert a Bárányból.

Beleszerettem egy IZS tankba, aztán a többi már adta magát. Az eredeti Yamaha és az IZS 43 tank házasságából sikeredett az új benzintartályom, Jawa 350 lámpa előre, Simson markolatok, MZ tükrök, új ülés, egyedi kipufogó hátra. Az eredeti tank megmaradt darabjaiból pedig pont kiadta a két oldalsó idom. Kb ennyi. Így leírva nem is olyan bonyolult ugye? Azért volt vele macera, és egy kis stressz, merthogy valamikor el is kellett volna indulni…

A szerelési, karbantartási munkákat A Kék-Holdnál végeztük, a tankot, az idomokat, a kipufogó és a csomagtartót pedig a Crazy Czimby Cycles műhelyben. A kormány, a kerekek és a lengőkar szinterezésében Tibi barátom segített, illetve a tankon és az oldalidomokon kipróbáltuk a Dip-Point fólia-festés technológiáját. Tevékenyen részt vettem a munkákban, és élveztem. Nem csak az eltelt idő szépíti meg az emlékeket, valóban élmény volt megismerni közelebbről is a motort.

Futómű: Egy kis stressz persze velejárója az ilyen átalakításoknak, amelyet főleg az időből való kifutás miatt éreztem. A Kék-Holdnál megoldották az olyan helyzeteket is, amikre több más szerelő lehetetlenként nem is vállalkozott volna. Ilyen volt például a hátsó lengőkar csapágyainak cseréje. A kisebb off-road masinákhoz szettben lehet kapni felújító készleteket, számomra azonban kihívás volt az alkatrészek beszerzése is. A gyári Yamaha csapágyak elképesztő áron kaphatók, ráadásul két hét lett volna a szállítási idő. Megoldást keresve a Bárányról lebontott idomokat elcseréltem egy jó állapotú csapágyazott lengőkarra, aztán végül nem lett beszerelve (eladó :)), mivel időközben kész lett a szinter az eredetin. Adódik az ötlet, hogy kivesszük-betesszük. Nos erre mondták többen, hogy lehetetlen. Nem az. Szakértelem kell hozzá, és megfelelő szerszámok.

Az említett csapágyakkal együtt tulajdonképpen az összeset kicseréltük, így gyári állapotú futóművem lett. Kivéve a hátsó rugóstagot, ami már ennyi év után felújításra szorulna, de nem maradt rá keret. (Az első telókban is esedékes lesz az olajcsere nemsokára.) Mivel az egyedi kipufogó a kerék fölé került, kevesebb hely maradt rugózni. És mivel az új csapágyak tették a dolgukat (nem úgy mint a berohadt régiek), a rugóstag pedig már gyenge, a hátsó kerék nagyobb bukkanónál már belevert a kipufogó dobba. Persze mindez csak indulás után derült ki, hiszen tesztre nem volt időm.

A kipufogó átalakítása: A fent említettek miatt bizonytalan vagyok benne, hogy ez marad a végleges megoldás. Megfelelő rugózásnál sem szerencsés a kerékjáratba rakni, legalábbis ha off-roadozni is akar az ember. A két gyári dobot lemetszettük tőből, így használhattuk a hozzá tartozó csődarabokat, kevesebbet kellett hajlítgatni. A dobot egy bontótól vettem, egy pályagépre fabrikálta valaki, szétszedtük, újból összeraktuk, pofás lett. A dob és az eredeti kipufogó közötti szakaszt a Crazy Czimby Cycles műhelyében Tomi barátom pótolta, a bandázst én csináltam. A bandázs ebben a kategóriában lényegesen nem növel teljesítményt, ahogy a kipufogó dob variálása sem. Nem mondom, hogy nincsenek jó dobok, de ha levesszük az érzést amit a hang okoz (ami miatt a gázt is másképp rángatjuk), akkor nem sokk marad. Tehát egy jó dob okozta élmény nagyobb részt placebo hatás egy utcai motoron. A versenysport az más, ott kis különbségek is számítanak. A bandázs tehát optikai tuning.

A drágább, üvegszálasat vettem, előtte a kipufogót lecsiszoltam, és lefestettem hőálló fekete festékkel. Nem vált be, leégett. Bárhol kapható kandalló festéket használtam, komolyabb anyagot kell választani. A bandázs feltekerésekor használj védőfelszerelést! Én hülye, nadrágban és pólóban csináltam, mindenem tele lett üvegszál darabokkal, nem túl egészséges. A bőröm két napig viszketett a belefúródott üvegdaraboktól, a ruhát ki kellett dobni.

Tank átalakítása Mivel valami retro stílust szerettem volna kihozni optikailag a gépből (a lehető legolcsóbban), új tankot veterán oldalakon kerestem. Aztán találtam egy IZS43 tartályt. A régi orosz benzintank lett összeépítve az eredetivel. Ez azért volt praktikus, mert a Yamaha injektoros, tehát a benzinpumpa a tankon belül van. És nem kicsi… Az új tank két oldala, és a szerszámos doboz jött az IZS-ből, az alja a felfüggesztés és a benzinpumpa miatt eredeti Yamaha, a teteje pedig Tomi munkája, benne a dobozzal. Ha ilyesmin törnéd a fejed, vedd figyelembe, hogy a régi technikák vastagabb anyagokból készültek, a modernebbek pedig nagyon vékony lemezek! Ezek összetoldása nem egyszerű feladat. Mi is kínlódtunk vele egy keveset, de végül a nyomáspróbák megfelelőek voltak. Így nem volt szükség a tartalék megoldásra, mely a tank speciális anyaggal való kibélelését jelentette volna, direkt erre gyártják. Az eredeti kulcsos tanksapka is átkerült (jobb oldalra, hogy oldalsztenderen a legtöbb benzint lehessen beletölteni.), a gyári tank oldala pedig kis toldással pont jó lett oldalidomoknak.

Festés, felületkezelés: A kerekek, a kormány és a hátsó lengőkar szinterezve lett, amiben Tibi barátom segített. Ez egy jó megoldás, ha ellenálló felületkezelésre van szükség. A tank és az oldalidomok fólia festékkel lettek bevonva, ami nem vált be igazából. Ennek az egyik oka lehet az is, hogy nem volt idő arra sem, hogy az előírt száradási időt megvárjam, de talán inkább a használat módja számít inkább. Sosem szoktam hozzá, hogy vigyázni kell a Bárányra, ha karcosak voltak az idomok, nem ártott a szépségének. Ugyan most az off-road kimaradt, de a napi sokszori fel és leszállás miatt az övtáskám kidörzsölte a tank ülés felőli részét. Na és a térdvédőm is. Felragasztottunk ugyan a tank két oldalára gumiborítást, de egy kicsit nagyobb kellett volna belőle, amúgy teszi a dolgát. A két oldalidom pedig csavarral lett rögzítve, direkt leszerelhető megoldással. Nos a csavarfejek is megkezdték a fóliát, aminek az előnye itt válik hátránnyá, elkezd lehámlani. Egyszóval a fólia festés érdekessé teszi a motort, de a fizikai behatásokra érzékeny, nem bírja a dörzsölést. Más típusokon, olyan tulajnál aki vigyázni is tud a motorjára esetleg érdemes kipróbálni.

Egyebek: A tükörrel nem akartam sokat vacakolni, MZ-k lettek, igaz, hogy plusz kellett menetfordítót is venni hozzá, mert a Yamaha kormánykonzolján az egyik menet jobbos, a másik balos. Állítólag más típusoknál nincs ilyen szívatás. Kormánymarkolatokat és fék-kuplung karokat rendeltem kínait, de kibontva már nem tetszett a markolat, tehát Simson lett. A kínai karokat felhasználtam, csak egy picit kellett átalakítani az egyiket, hiányzott belőle egy furat a feszítő rugónak. A tankra készült szép Condor Rider felirat is, ami a fólia festéssel együtt a Dop-Point munkája. A hátsó csomagtartó tulajdonképpen az eredeti, némi módosítással, toldással, hajlítgatással.

Lámpák: Az első lámpa Jawa350-es gyári, és egy MZ műanyag rács pont illett rá. Viszont a lámpába szerelhető izzó miatt nem biztos, hogy ajánlom, nem kapható minden benzinkúton. A hátsó lámpa noname ledes kínai, amit általában a motoros boltokban árulnak. Gusztus szerint árazzák ugyanazt a szart megkapod 15 ezerért, máshol 8-ért.

Tapasztalatok: Ahogy végigjártam alkatrész ügyben az üzleteket, elszomorítóak az állapotok. Általában a kínai vacakokat tartják, amit bárki meg tud rendelni. Nem az ő hibájuk, erre van igény (és pénz). Viszont talán túl sokan akarnak ebből megélni. Sok helyen nyilvánvaló az üzleti modell: megrendeli az alibabán, aztán felrakja a polcra, majd eladja kétszer annyiért (legalább). De az már kiverte a biztosítékot, hogy kiválasztottam katalógusból (!) egy olyan terméket ami nem volt polcon, és erre azt a választ kaptam, hogy 3 hét a szállítási határidő. Ja. Két hét alatt tuti megjön az én címemre is, feleannyiért, plusz egy hét a ráhagyás, az alatt átcsomizás, kijön a matek. Értem én, hogy ezt hívják kereskedelemnek, de vékony a jég a kedves vevő kiszolgálása és hülyének nézése között. Az idő is pénz, ami a keresgéléssel, a macerával elmegy, de nem áll arányban a szolgáltatással. Ugyanez érvényes a gyári alkatrészekre is. Értem én, hogy nem biznisz polcon tartani egy csapágyat, de 3 hétre szállítani szabvány méretet elképesztő horror áron az nálam a bazdmeg kategória. Az pedig általános érvényű, hogy az a szerelő, aki egy alkatrészt csak kicserélni tud, megjavítani nem, az nem az én emberem. Annyi szép más hobbi van, az ilyenek miért pont a motorszerelést választják?

Nekem tetszik az eredmény is, bár további átalakítások vannak tervben. A név viszont már nem annyira illik a motorhoz, talán a Fekete Bárány jobban passzolna… Az már biztosnak látszik, hogy ebben az életemben nem lesz többet konfekció motorom. Bármennyi nyűg is van vele, bármennyibe is kerül egy custom, közelebb kerül a géphez az ember, főleg ha részt is vesz az átalakításban, testre szabásban.

A Fekete Bárány szicíliai kalandjairól itt olvashattok.

Comments

comments

Husqvarna
Husqvarna

Hírlevél feliratkozás