Blog

Magazin: Bye-bye Euro3!

A jövőre életbe lépő Euro3-Euro4 átállás felvet néhány kérdést - és egyáltalán, mik az Euro4-es követelmények?
Faster2
EuroMotor

A benzinmotor szórakoztató és izgalmas dolog, de az egyre szigorúbb környezetvédelmi szabályok miatt szép lassan közeledünk az elektromos meghajtás felé…

A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet B melléklete értelmében az európai szabályozás irányelveit betartva január 1-jét követően Euro3-as meghajtó motorral szerelt új (még forgalomba nem helyezett) motorkerékpárokat nem lehet majd forgalomba helyezni. Ami annyit jelent, hogy január 1. után csak Euro4 vagy magasabb környezetvédelmi besorolással rendelkező új motort vásárolhatunk. Az érvénybe lépő szabályozás fejlődésre kényszeríti a motorkerékpár gyártókat aminek következménye, hogy pontosabb időzített és jobban adagolt üzemanyag befecskendező rendszereket fejlesztenek ki amitől nem csak a káros anyag kibocsátás lesz kevesebb de a tökéletes égés több erőt is eredményez.

A fejlesztésben nem lehet szünetet tartani, ugyanis 2020-ra még szigorúbb feltételekkel lehet motorkerékpárt gyártani.

Mi az az Euro4?

A belső égésű motorok működése közben keletkezett párolgási kibocsátások csökkentését és/vagy korlátozását szolgáló európai szabályozás, ami egyúttal szabályozza a gyártás és forgalomba hozatal feltételeit is. Euro 4 rendelet alapvető környezetvédelmi és funkcionális járműbiztonsági követelményeket tartalmaz [(EU) No 168/2013], például meghatározza milyen távolság szükséges az indexek között, de előírja a blokkolásgátló és a fedélzeti diagnosztika (ODB1) használatát. Az utóbbi rögzíti a kibocsátási értékeket és úgynevezett plug-in hibakeresést tesz lehetővé a szerviztechnikusoknak (2020-ra már ODB2 rendszerrel kell felszerelni a motorokat amik képesek lesznek az öndiagnosztikára és szabvány lesz a szerviz csatlakozó és a hiba kód is). A sorozat gyártásba kerülő motoroknak át kell esni egy párolgási emisszió vizsgálaton, ahol az Euro 3-tól jóval szigorúbb határértéket szabtak a kipufogó gáz szén-monoxid, szénhidrogének és nitrogén-oxidok vizsgálatánál.


Szigorú szabályok: nem kell mindig rosszra gondolnunk

A Suzuki már 1998-tól gyártott injektor befecskendezéses motorokat, majd a 2001 től a Honda és 2003-tól a Kawasaki is dobott piacra ilyen szériát, de az injektorok valódi megjelenését a Euro 3 -nak köszönhetjük. A kemény szabályok miatt gyártók kénytelenek voltak nagy katalizátorokat felszerelni és szabályozni kellett az üzemanyag befecskendezést, hogy mikor és mennyi üzemanyag kerüljön a hengerekbe. A hatékonyabb égés kevesebb “hulladékot” termelt, tökéletesebb volt az égés és így több erőt tudtak kisajtolni a motorból mint valaha.

Ne feledkezzünk meg a Ducati Multistrada és az XDiavel változó szelepvezérléséről sem, ami széles fordulatszám-tartományban hatékonyabb égést segít elő:


A tulajdonosok valószínűleg nem sokat érzékeltek a változásokból, az emelkedő árakon kívül talán a legnagyobb különbség, hogy reggelente a garázsba lépve nem fogad minket benzinszag mint azt a karburátoros motoroktól megszoktuk.

Mi lesz a még forgalomba nem helyezett Euro 3-as járművekkel?

Azokat a motorkerékpárokat, amiket 2017. január 1-et követően kívánnak forgalomba helyezni Euro 3-as meghajtó motorral csak az importőr vagy gyártó által lehet forgalomba helyeztetni, amennyiben rendelkeznek kifutó sorozat engedéllyel. Ilyen engedélyt az NKH-nál lehet kérelmezi, de korlátozzák a darabszámot.

Amennyiben külföldön vásárol még Euro 3 besorolású (forgalomba még nem helyezett) motort, akkor azt külföldön kell először forgalomba helyeztetnie és ezt követően kell behoznia Magyarországra a járművet.

A tulajdonosok valószínűleg nem sokat érzékeltek a változásokból, talán a legnagyobb különbség az, hogy reggelente a garázsba lépve nem fogad minket erőteljes benzinszag.

Szöveg: Makkai Roland