Sokkoló

Hogyan engedjük el a mentőmotorost? Videó

Hogyan segítjük leginkább a mentőmotorosok munkáját? Merre húzódjunk le előlük? A filmre vett sok ellenpélda mutatja, hogy a gyakorlatban nem egyértelmű a sofőrök számára...
Euromotor2
MotoStar

Mondhatnánk úgy is, van még mit csiszolni az ún. közlekedési vészhelyzet-kultúránkon, vagy mit csiszolni, nagy koronggal beleflexelni és újrahegeszteni – a berögződéseket a fejekben… Nem titok, hogy ennek a cikknek is ez a célja.

Mi, motorosok azért jó eséllyel tudunk elengedni “elegánsan” (tehát simán, fennakadás nélkül) egy motorost – úgy értve, akkor is, amikor autóban ülünk! Viszont! A túlzott lelkesedés sem célravezető, hiszen sok esetben az ilyen balesetek a túlzott előzékenységből adódnak! Magyarul, amikor Te csak jót akarsz, és látványosan elrántod a kormányt, hadd legyen helye elmenni – csakhogy akkorra már ő is abból az irányból készült kikerülni…

Az ilyen helyzetek elkerülése miatt (is) érdemes átvenni, mikor mit kell tenni. De sokszor az “átlag autós” sem tud mit kezdeni a szituációval, hogy hirtelen megjelent mögötte egy, általa még nem feltétlenül ismert megkülönböztető jelzésű jármű, a mentőmotor. És hosszú másodpercekig tétovázik, vagy a dugóban azt sem tudja, merre fordítsa a kormányt.

Nos, röviden-tömören, egy mentőmotoros válasza legyen a mérvadó, aki az alábbi videó leírásaként jegyezte meg a következőt:

“Ha folyamatosan tudsz haladni, a belső sávban adj helyet (húzódj jobbra), ha mindkét sáv megállt, a két sor között tudunk jól haladni (a belső sávban balra, a külső sávban jobbra húzódj)”.

Tehát ha lendületben vagyunk (a belső sávban), és van helyünk, húzzuk el a csíkot jobbra a külső sávba, szabadon hagyva a “gyors sávot” a mentősnek. Ha csak döcögünk, araszolunk, ne próbálkozzunk egy tekervényes manőverrel átsorolni a külső sávba, “mert mi azt szoktuk meg, hogy” oda kell félrehúzódni – mert annak az lesz a vége, hogy egy nagy keresztben álló akadály lesz az autónk, ha nem sikerül befejezni a műveletet – és ha össze is jön, azzal is többet vesztünk, mint nyerünk. Természetesen az időről beszélünk – ilyenkor másodperceken múlik…

Szóval ha nincs sebességünk és helyünk sem igazán (a belső sávban), akkor az úttest széle (tehát az útpályákat elválasztó szalagkorlát) felé húzódjunk, és nem árt (de sokat jelent), ha egyértelműsítünk, tehát indexelünk! Akkor tudni fogja a mentőmotoros, hogy tudsz róla, hogy ott van, és magabiztos vagy a dolgodban, mehet nyugodtan! Ideális esetben a külső sávban lévők is a sáv széle felé húzód(ná)nak, és ezzel már BŐVEN kellene hogy legyen helye a mentősnek, dobozostul is (kivéve persze pl. a régi 0-ás – most M51 – két kamion között…)

Ez “nem mindig” valósul meg a gyakorlatban – sőt:

A következő, M7-es vonulásban még jobban látszik a probléma. Meg is jegyzi a feltöltő, hogy “jó lenne, ha lehetne a két sáv között folyamatosan haladni”. Jól látszik, hogy néha az is sokat ront a helyzeten, aki segíteni próbál – úgy, hogy mindenképp ki akar térni a mentőmotoros sávjából, pedig a motornak nem kell sok hely, csak a motorosnak kellene az információ, hogy merről lehet kerülni…

Végül még egy szemléltető videó: “52km 28 perc alatt. 6:05-nél záróvonal, forgalom elől elzárt terület, de csak előzött egyet
előttem”

“7:05-nél a balról kis ívben kanyarodó kicsit megijesztett. Ha közeledik egy megkülönböztető jelzéses jármű, az a legjobb, ha be sem hajtasz a kereszteződésbe”



Magyar Mentőmotor Alapítvány – Adó 1%: 18019807-1-13

Comments

comments