Hírek

Lehull a lepel: BMW S1000RR

A napokban a BMW Motorrad elnöke véget vetett a találgatásoknak. Igaz a hír, lesz német sportmotor...
Faster2
EuroMotor

 

A BMW mérnökei egy szép nyári napon összejöttek egy baráti sörözésre a helyi müncheni „könyvtárban” és miközben az SBK nürburgringi futamát szakértették, a csapos elgondolkodtató kérdést tett fel nekik: „fiúk, nekünk miért nincs csapatunk?”. Az asztalnál ülő jól szituált kék-fehér pólós urak összenéztek és a fejekben beindultak a lánckerekek. Na igen, talán valahol itt kezdődhetett a történet…

Régóta csicseregték a madarak, hogy a KTM, az Aprilia, és az MV Agusta mellett talán a BMW is versenybe száll az SBK-ban, hogy jól megmutassák a japánoknak. Azok a meg nem nevezett madarak nemrégiben fényképezőgépet is vittek magukkal és ahogy ez lenni szokott, napvilágra került egy-két kép egy titokzatos BMW-nek tűnő gép teszteléséről. Az évek során a sok „kacsa” miatt már rutinból nem dőlünk be az ilyen híreknek, de kedves publikum ezennel nyugodtan megtehetjük. A BMW Motorrad elnöke, Hendrick von Kuenheim a napokban igazolta a szóbeszédet: S1000RR néven a BMW is beszáll a sportmotorok igen erős mezőnyébe.

Persze az egész hátterében nem csupán a versenyszellem áll. A márka szeretné megszilárdítani pozícióját, sőt komoly növekedést tűztek ki célul (2012-re évi 150.000 eladott motort, mely 50%-os emelkedést jelent). Ennek érdekében vásárolták fel a nagy tapasztalattal bíró Husqvarnát, és ezért is lépnek a jövőben több még kiaknázatlan területre. Ilyen többek közt a sportmotorok szegmense, mely mindig is komoly szeletet hasított ki az egészből. Tavaly közel 100.000 darab sportmotort értékesítettek világszerte, melynek 85%-a sor négyes japán típus, így csak idő kérdése volt, hogy a BMW is beszálljon a buliba. A német gyár nem kapkodta el a dolgot, nagyon jó érzékkel felfedezett egy piaci rést és futball nagyhatalomhoz híven rögtön rárúgta a ziccert. Európai sportmotorban ugyanis nincs és talán eddig nem is volt sor négyes elrendezésű blokk, pedig az előző adat mutatja, hogy 10 motorból szűken számolva is 8 ma ilyen. A népszerűség tehát úgy gondolom elkerülhetetlen, hisz a köztudatban élő BMW kultusztól függetlenül sokaknak biztos roppant szimpatikus lesz, hogy nyíltan szembeszegül valaki a japán szamurájokkal. A kard ki kard harc a tervek szerint jövőre indul az SBK szorítóin belül, és mivel a szabályok szerint homologizált motorokat lehet csak benevezni, 1000 darab minimum kigördül 2009-ig a gyárból. Ha minden igaz 2010-től (2009 év végétől) a kereskedésekbe is eljut a „megváltó” és az elmondottak alapján az ára is versenyképes próbál lenni a távolkeleti gépekével.

Ami a műszaki tartalmat illeti, a karbon idomokban pompázó paripa első ránézésre igen ígéretesnek tűnik. Látszik, hogy márkás díszekkel aggatták tele, mint Öhlins, OZ, Akrapovic, Brembo, és ezekből sem az olcsó polcról válogattak a mérnökök. A technikai csemegéket sem kell nagyon keresgetni, melyekből az ultra kompakt blokk és váz, és a banán-lengővilla mellett a legérdekesebb talán a kipörgés gátló. Pontosat még nem tudni, de a féktárcsákon lévő radiális recék valószínűleg a rendszer része. Ugyanilyet látni az ABS-es motorokon is, szóval elméleti síkon még akár az is lehet, hogy az S1000RR esetében kombinált kipörgés és blokkolás gátló rendszer lesz. A BMW-ből kiindulva mindenesetre biztos tele lesz ínyenc elektronikákkal, mint például egykerekezés gátló, elektronikus gázvezérlés, előre beprogramozott gyújtás térképek, elektronikus futómű állítás, űrtechnológiájú köridőmérő. Egyébként Kuenheim azt ígérte, a blokkot illetően is lesz nagy durranás, méghozzá a hengerfejet illetően. Nem tudni még mire gondol pontosan, mindenesetre van hova nyúlniuk ötletért a Forma 1-es csapat révén.

Szóval a BMW rendesen fel fogja kavarni az álló vizet! Az 1000-esa után úgy is jön majd a kisebb testvér, majd ezeknek a naked verziója. A német márka komoly alternatívát fog hát kínálni a vásárlóknak és sokkal nehezebb lesz eldönteni a jövőben, hogy a japán, vagy az európai motorokat szeressük jobban. Nagyon kíváncsian várom, hogy mi sül ki mindebből, de addig sajnos még sokat kell aludni…

Molnár Dénes (DennyM) – denes@tesztmotor.hu