Tesztek

KTM krosszmotor teszt Köbölkúton

A 2011-es SX-F krosszgépeket egy felvidéki pályán teszteltük
Faster2
EuroMotor

A KTM Hungária Szlovákiában mutatta be 2011-es krossz-újdonságait, a 250-es, 350-es és 450-es SX-F-et.

Természetesen – jó szokásunkhoz híven – Czúni Lacit, hazánk egyik legjobb versenyzőjét hívtuk, hogy tegye próbára a jövő évi modelleket, amik egytől egyig – akarom mondani a 250-estől a 350-esen át a 450-esig – új vázat kaptak.

A legfőbb változás természetesen ez, hiszen amihez eddig a KTM ragaszkodott, az mostantól pont ugyanolyan, mint a konkurencia motorjain. Most a hátsó rugóstagra gondoltam, amelynek az alsó bekötési pontja mostantól ugyanolyan himbás, mint a japán motoroké. De hogy mégse teljesen ugyanolyan legyen, a vázra elhelyeztek egy energiaelnyelő háromszöget, amit tudományosan is alá tudnak támasztani, hogy tényleg működik.


A legfontosabb újítás az új váz, mindhárom modell esetében

Ez az új váz a két-és négyütemű SX modellek futóművével is kiválóan működik, de a 2T modelleken meghagyták a himba nélküli hátsó futóművet, mivel azok súlya még alkalmas erre. Ezt a forradalmi változtatást főleg a supercross versenyzők számára eszközölték, ahol sokkal érzékenyebb a motor a beállításokra. Az SX modellekbe új, alumínium lengővilla is került mostantól, amely egykomponensű öntényből készül, hegesztések nélkül.

Az első teleszkópokat is áthangolták, minden modellen új szelepeléssel találkozhatunk. A villabefogó pedig egy új szabadalommal gazdagodott, hogy a csavarok meghúzásánál még kevésbé deformálódjon a teleszkóp felső szára.


Balra fent a 250-es, mellette a 450-es, a nagy képen pedig a különlegesség, a 350 SX-F

A fókuszban természetesen az új, 350-es motorral felszerelt modell volt, ami vezeti is az MX1-es világbajnokságot. Ennél a motornál ötvözték a 250-es könnyed kezelhetőségét a 450-es nagyobb erejével, amely – Czúni Laci tapasztalatai szerint is – elég jó párosításnak bizonyul.

Ez a rövid löketű DOHC motorblokk 57.5mm-es lökettel és 88mm-es furattal rendelkezik. Ez teszi lehetővé, hogy nagyon széles fordulatszámtartományban lehessen használni a blokkot, aminek egyébként a csúcsteljesítménye sem rossz, de ezt nem árulták el, hogy mennyi is pontosan.


Nagyon jó minőségű a köbölkúti krosszpálya, a KTM profin felkészült a tesztnapra

A narancsosok szerint a legfontosabb változást Stefan Everts elképzelései hozták létre, aki az új KTM-ek felett bábáskodott. Szerinte az ergonómia a leglényegesebb, ezért a lehető legkényelmesebbre „faragták” az új SX-eket. Vékonyabb lett az egész motor, már-már fölülről úgy is néz ki, mint egy virsli. A hűtőt is előrébb helyezték, hogy ez a karcsúság még tovább tartson.

A következő különbség a modellek között, hogy mindegyiknek saját tervezésű légszűrőháza van, a maximális légtömeg biztosítása érdekében. Természetesen a jól bevált dolgok mind megmaradtak, mint például a Brembo fék, a hidraulikus működtetésű Magura kuplung, a Renthal kormány és a sok kis apró, ámbár annál igényesebb részletmegoldás. Ilyen a fékpedál csapágyazása, ami az egyik konkurens modellen sincs jelen – ezek az apróságok teszik a a KTM-et azzá, ami. Versenyre kész, ahogy a szlogen is hirdeti: “Ready to race”


Így mennek a profik – nekik is valók ezek a profi motorok

A 250-es KTM mindig is a legerősebb volt a kategóriában, de most benzinbefecskendezést is kapott, aminek köszönhetően minden fordulatszám tartományban fölötte teljesít az előző évi modellhez képest. A 450-es is megkapta az új vázat, viszont még karburátor eteti a következő szezonban is a legnagyobb modellt. Czúni Laci szerint még mindig a legnagyobb a legjobb. Könnyű neki, hiszen már megszokta ezt az iszonyatos teljesítményt, amit ezek a 450-es blokkok leadnak…

Nézzétek csak, hogy terelgeti egy profi a KTM-eket!

KTM tesztnap a köbölkúti krosszpályán

Krossz-szakértőnk, Czúni Laci a 450 SX-F-et favorizálja leginkább

Végre indítómotorral lehet életre kelteni a krossz modelleket, ami opcionálisan rendelhető mindhárom SX-F modellhez. Ez is Stefan Everts jótékony közreműködésének köszönhető és mindössze 1,5 kilogramm túlsúlyt kell magunkkal cipelni, ami megéri, ha egy esés után nem kell a motor beindításával is bajlódni. Ez súlyos másodperceket jelenthet egy versenyen, nem is értem, eddig miért nem használták a versenygépeken.


Balra az egyik fontos újdonság, az önindító, jobbra pedig a White Power rugóstag, ami egy kétütemű lengővillájához csatlakozik himba nélkül

Felvidéki KTM-kalandunk során bebizonyosodott, hogy a narancssárga gépek továbbra is az egyik legjobb alternatívái a profi terepmotorozásnak. Minden géposztályban kimagaslóan teljesít, nem csak a motorerő tekintetében – a 350SX-F pedig valódi kuriózum a krosszgépek világában. Czúni Laci a legnagyobbat, a 450-est tolná be sunyiban a furgonjába, amíg a narancs-inges srácok nem figyelnek, de valójában bármelyikkel jól jársz: a kötelezőnek mondható módosítások mellett saját újításokat is bátorkodtak bevetni Mattighofenben, amelyek minden bizonnyal jól működnek majd – mondhatni, egy lépéssel a vetélytársak előtt járnak az osztrák modellek, illetve akik őket választják.

Comments

comments

Cimkék
MPS RAM MOUNT
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás