Műhely Újdonság

KTM – A kétüteműek aranykora visszatér

A KTM egy vadonatúj EXC generációt mutatott be tavaly az endurozás szerelmeseinek, de számukra a kihívások nem állnak meg...
Euromotor2
MotoStar

Ismét egy forradalmi újítással álltak elő idén, amely megváltoztat mindent az off-roados kultúrában: itt a világ első kétütemű, enduro verseny motorja elektronikus üzemanyag befecskendezéssel.

A ideális teljesítmény és hihetetlen vezetési élményt kombináló, KTM EXC TPI modellek idén 250 valamint 300 köbcentis motorokkal érkeznek. Fontos, hogy Euro4-es normákat teljesít így a kétütemű erőforrás, hiszen az enduro modelleknél fontos a rendszámozhatóság.

Rendszámozható Euro4-es kétütemű KTM EXC300

A „TPI“ a „transfer port injection“ szavak rövidítését foglalja magába. Ez teszi lehetővé számunkra a korábban elérhetetlennek tűnő kiváló teljesítményt a kis súlyú motorkerékpárok készítését az optimális vezethetőséggel kombinálva.

A tervrajzon lilával látszik ahol a forgattyúsházba csatlakozik mindkét oldalon az olajbefecskendező

Úgy képzeljétek el, hogy az eddigi kb 1:40-es keverék helyett, ezek az új generációs kétüteműek már beérik 1:80-as keverékkel!

A kenést egy teljesen automatikus rendszer végzi  külön olajtankkal és egy elektronikusan működtetett olajpumpával ezáltal nincsen szükség már előre bekeverni a benzinbe. Kb úgy kell elképzelni, mint a jól ismert kétütemű robogókban, csak itt sokkal precízebben működik minden. Ott is már külön tartályba kell önteni az olajat.

Az új széria előnyei:

  • csökkentett üzemanyag fogyasztás
  • EURO4-es besorolás
  • csökkentet károsanyag kibocsájtás
  • egyenletes motor működés
  • fokozott kényelem: gyors indítás, nincs előre bekevert üzemanyag valamint amikor a motor fejre áll akkor sem szűnik meg a kenés
A pillangószelep majdnem olyan, mint a négyüteműeken

Ezt az új generációs EXC 250 és 300-as modelleket megyünk kipróbálni kedden. Ha kíváncsiak vagytok milyenek az új gépek, akkor figyeljétek az oldalunkat!

A befecskendezés és a gyújtás vezérlő elektronika az ülés alatt kapott helyett

A KTM 2-ütemű történelme

1953 – 1972: KTM Sachs, Rotax és Puch gyártmányú kétötemű motorokat épített be a motorkerékpárjaiba
1972: Az első 175 köbcentis erőforrás elkészítése

Ez volt az első 175 köbcentis KTM blokk

1973: A 250 ccm-es erőforrás elkészült, amely bázisa lett az 1974-es első Világbajnokságot megnyerő KTM-nek
1980: Megjelent a már félig szeleppel vezérelt új generációs motorblokk az RV 125
1981: 125 LC volt az első vízhűtéses, amely már teljes értékű membránnal volt vezérelve a szívó oldalon

1981-ben így nézett ki a 125-ös

1982: MX GP vettek részt forgótárcsás vezérlésű versenymotorral
1985: Az első digitális gyújtású 250-es amellyel Heinz Kinigadner Világbajnok lett

A Világbajnok gép

1987: Megjelent az első kipufogó szelep (Power Valve) a 125 és 250-es motorokban

1987-ben a kipufogónyílást is vezérelték már

1990: Az első 250-es blokk amelyben már a szívó és kipufogó oldalon is vezérlés volt

1990-ben a 250-es Motokrossz gép

1997: Az első 125-es blokk amelyben már a szívó és kipufogó oldalon is vezérlés volt
2000: Új önindítós négyütemű versenygépek jelentek meg
, amelyek magukkal vonták a kétüteműek háttérbe szorítását
2008: Az első 250/300 köbcentis 2 ütemű önindítóval
2016: New engine generation 125 cc
2017: New engine generation 250 cc
2018: A világon az első szériában gyártott befecskendezős kétütemű enduro versenymotor

Rendszámozható Euro4-es kétütemű KTM EXC300

Comments

comments

Hozzászólok

Kattincs a cikk hozzászóláshoz