Műhely

Kisokos: nyomaték és teljesítmény

Mikor erős egy motor, mi a teljesítmény és mi a nyomaték? Erről olvashattok pár szóban.
Faster2
EuroMotor

Mikor erős egy motor, mi a teljesítmény és mi a nyomaték? Erről olvashattok pár szóban.

„Milyen erős ez a motor? – 180 lóerő.” – hangzik a párbeszéd, helytelenül, mivel a lóerő igazából nem is erő, hanem teljesítmény, vagyis egységnyi idő alatt végzett munka. A motor erejét a forgatónyomaték sokkal jobban jellemzi. Mi a különbség? Egy egyszerű, de szemléletes példával írom le.

Fekete László valóban erős ember. Egy 200 kilós kőgolyót képes felemelni, és egy hordó tetejére tenni. Erő és elmozdulás – esetünkben ez példázza a nyomatékot. Ugyanehhez a feladathoz négy átlagos termetű férfi erejére lenne szükség, tehát Laci pontosan olyan erős, mint ők négyen. Ezzel szemben, ha egy kamionnyi cipős dobozt szeretnék kipakoltatni, akkor inkább ezt a négytagú brigádot hívnám, mint az erős embert egyedül, hiszen sokkal hamarabb végeznének. Ez a teljesítmény. A kettő között az a fő különbség, hogy a négy ember gyorsabban „pörög” (fordulatszám), ezért ugyanannyi idő alatt több dobozt tudnak kipakolni.

Egy turbós Hayabusa fékpadi mérése

Motoroknál a forgatónyomaték sok mindentől függ, de legfőképp a hengerűrtartalomtól. Bizonyítékképpen nézzük meg visszamenőleg a Suzuki GSX-R1000 technikai adatait. A 2008-asé 113 Nm, a 2001-esé 110 Nm, a ’89-es, 1100-as levegő/olaj hűtésű Gixeré 117 Nm. Hasonló értékeket találunk a többi gyártó ezreseinél is, akár soros négyhengeres, akár V2-es motorokról van szó. A félelmetes V4-es MotoGP replika, a Ducati Desmosedici RR nyomatéka 116 Nm.


Suzuki GSX-R 1100 ’90 és Ducati Desmosedici RR ’09.
A két motor maximális nyomatéka közel ugyanaz.

Amint látható a motorok az évek folyamán alig lesznek erősebbek, annak ellenére, hogy teljesítményük egyre nő, köszönhetően a magasabb fordulatszámnak, amit képesek elérni. Erre egy példa: míg egy húsz évvel ezelőtti CBR600-as 9.500-as fordulaton adta le 85 LE maximális teljesítményét, addig az idei CBR600RR már 13.500-on, 118 LE-t. A különbség kb. 40%, mind fordulatszámban, mind teljesítményben, míg forgatónyomatékuk közel azonos.

Mit nevezünk hát nyomatékos motornak? Leginkább azt, amelyik viszonylag alacsony fordulatszámon adja le maximális forgatónyomatékát, ezáltal egészséges, kellemes teljesítmény-leadás jellemzi az alsó és középső fordulatszám-tartományban.

Eltérő hengerszámú, és elrendezésű, de hasonló hengerűrtartalmú motorok esetében, ha hasonló fordulatszám-tartományra hangolták őket, akkor maximális nyomatékuk, és teljesítményük közel azonos lesz. Sőt, teljesítmény-leadásuk módja is. Mi értelme van akkor a négyhengeres konstrukciónak, ha nem használjuk ki a lehetséges magas fordulatszámot? A válasz az egyenletes járásban rejlik: alacsony fordulaton simább erőkifejtés jellemzi.

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás