Hírek

Kicsit másképp… BMW K 1600 GT a Kakucsringen

Ki mondta, hogy egy ilyen motorral nem lehet pályázni?
Faster2
EuroMotor

Mivel BenZso már tesztelte a K1600 GTL-t ezért a GT-t rábíztuk Varga Gergő gyorsasági motorvesenyző barátunkra, hogy hozza ki belőle a maximumot. Ki mondta, hogy egy ilyen motorral nem lehet pályázni? Dehogynem, méghozzá egy szűk csikicsukis pályán is, ezért elvittük a Kakucsringre, hogy megyőződjünk a képességeiről ott is. Nem csalódtunk, pályán is nagyon jól terelgethető az Óriás.

Mostantól Gergő számol be az élményeiről, azt azonnban ne feledjétek, hogy Ő gyorsasági versenyző  és azért kértük fel erre a próbára, hogy ilyen szemszögből milyen a BMW K1600. Tudjuk, hogy nem erre való, de szerettük volna hiteles forrásból megmutatni a BMW kanyarodási képességeit is. És mivel Gergő beváltotta a hozzáfűzött reményeinket (sikerült a térdét húzni ezzel a géppel )  ezért idén több gépet fogunk a szakértelmére bízni.

Úgy gondoltam, hogy a teszt előtt nem akarok tudni semmit a motorról, majd a megtapasztalt érzések és élmények a kialakítanak bennem egy képet, ami reményeim szerint visszaigazolja a motor által nyújtott extrákat. Ez félig jött csak be, amikor elmentem a motorért a BMW vecsési garázsába, a nulladik másodpercben komoly marketinget kaptam a motort átadó kollégától. Annyi gomb és kapcsolgatni való volt a motoron, hogy kénytelen voltam megkérdezni mindent …. Komoly kép a „prospektus” adatokból szerencsére nem alakult ki bennem.
BenZso mondta, ha elmegyek a motorért a teszt előtti nap délután, akkor nálam maradhat estére. Persze megragadtam az alkalmat és elhasítottam érte. A motorra felülve azonnal érezzük a tekintélyt parancsoló méretét, ám ezt elfelejtjük amint elindulunk vele. A városon átvergődtem a délutáni forgalomban, ami elég volt ahhoz hogy jobban összebarátkozzunk a gépezettel, és persze megerősített abban, hogy a délutáni csúcsforgalomban nem jó motorozni. Persze elszórakoztattam magam a motor menürendszerével, amit bal kézzel tudunk egy nagyon intelligens forgatható kapcsolóval működtetni. Nagyon komoly menürendszer és ráadásként egy beépített GPS is rendelkezésünkre áll, gyakorlatilag bármit be tudunk állítani, a markolat és ülésfűtésen át a motor karakterisztikától a futóműig. De legjobban az tetszett, amikor a lámpánál szólt az MR2 Petőfi!!
De térjünk a lényegre. A városban széles tükrök és dobozok miatt azért nem könnyű lavírozni, persze a sávunkban elférünk, de az autók között nehézkes az előre haladás. Az ismerkedés után egy kétszemélyes túra következett Dobogókőre. Itt ki tudtam próbálni a futóművet két személyre átkapcsolva. Azt gondolom érdemes az ajánlott módba tenni gépet, azaz a magyar utakra a comfort, két személy, road üzemmód ami a leginkább nyerő. Ha komolyabb tempót megyünk, vagyis inkább jobb minőségű úton akkor érdemes áttenni a sport fokozatba, már ami a futóművet illeti. Elöl kevéssé érezhető, de hátul a feszesebb futómű rossz úton való pattogása kicsit zavaró lehet. A BMW hibátlanul teljesít két személlyel is, a fékek jól fognak. Az első fék használatakor némileg fékeződik a hátsó kerék,ez tökéletesen működik. A hátsó féket meg nyugodtan taposhatjuk, az ABS gondolkodik helyettünk. Nem lehet a gépet keresztbe tenni, én próbáltam. Nyikkan egyet a gumi elkezd dolgozni az ABS és teljes stabilitás mellett tudunk fékezni. Kell is a jó fék, ugyanis az 1600-as blokk komoly teljesítményt tud felmutatni, már a hangja alapból elég sportos és a nyomaték ami rendelkezésünkre áll komoly fegyver. Sportmotorokat megszégyenítő módon tudunk vele gyorsulni és tempót menni. Szerintem 160-as utazótempó az optimális, persze tudunk ennél jóval gyorsabban is menni felegyesedve, de ez esik a legjobban. A gázkar nagyon érzékeny, elég nyers gázrekciókkal, ez valószínű a digitális gázkarnak, azaz a „ride by wire” rendszernek köszönhető, ami ugye annyit jelent, hogy nem mechanikus úton egy bowdennel továbbítjuk a gázkar állását, hanem egy potméter által keltett elektromos jel továbbítódik, amiből a computer kiszámítja a megfelelő pillangószelep állást. Ez elég direkt gázreakciót eredményez, ez egy kis megszokást igényel, főleg ha két személlyel forgolódunk kis helyen.  Relatíve nagy gázt kell adnunk az elinduláshoz, és bevallom egyszer-kétszer lefulladtam vele amikor forgolódtam két személlyel. Gyakorlat ezt az egy gyengéjét tudom felsorolni, de ez sem konstrukciós hiba, ez az óriás túra motorokra jellemző tömeg és annak nehézkes mozgatása gyalogtempóban.  Okosan elindultam sötét plexivel a sisakomon és természetesen estére besötétedett. Ilyenkor hatványozottan éreztem a hatalmas plexi nyújtotta előnyt. A motor elején lévő szélvédőt, a markolatról akár menet közben is tudjuk állítani. A legmagasabb pozícióban simán tudtam menni nyitott plexivel, és reggelre a szemem nem nézett ki úgy, mintha átúsztam volna a Balatont előző nap. A szélvédelem példás, az utast is ilyen esetben éri a legkevesebb turbulencia és viszonylagos csend van mögötte. Persze nagy tempónál a szél tudja rángatni a motort, ezért is mondtam ideálisnak  a 160-as tempót. A kanyarokat felháborítóan jól veszi két személlyel is. Egy dologra kell odafigyelni, mégpedig arra, hogy nem érezzük mekkora tömeget terelgetünk és ez becsapós lehet, ha rossz minőségű esetleg kavicsokkal borított útra vagy csak egy szűk kanyarhoz tévedünk. Ilyenkor rájövünk, hogy az utassal együtt közel 450kg-t terelgetünk. Ezt tovább tudjuk növelni a cuccainkkal, az oldaldobozokban akár lakhatunk is, van hely bőven.
Este azért kanyarodtam egyet egyedül is. Persze átkapcsoltam a futóművet sportra, a motorkarakterisztikát dynamic-ra. Egyedül azért fürgébben tudunk vele közlekedni. Este már csak a városban szédelegtem vele, elég nagy feltűnést kelt. Irigykedve bámultak utána.  Egy zavaró dolgot azért sikerült megtudnom. Ugye a kipörgés gátló egyben egykerekezés gátló is, azt sem engedi hogy az első kerék a levegőbe emelkedjen, mert ugye akkor sem egyforma tempóval forog a két kerék. Amikor ezt érzékeli az elektronika, egyből elveszi a gázt. Többször tapasztaltam, hogy gyorsulva, vagy akár közepes tempónál ha rámegyek úthibára, vagy mondjuk síneket keresztezek és felpattan az első kerék, komolyan bezárja a gázt a tudtom nélkül. Hozzá kell tenni ehhez azért kell provokálni a gépet, de először majdnem leharaptam a plexiből, mert nem számítottam rá, kikapcsolni meg nem tudtam. Az adaptív fényszóró segít az éjszakai tájékozódásban, nem csak te kanyarodsz hanem veled együtt a fény is!! Zseniális. Kötelezővé tenném mindn motorra!
Pénteken délelőtt felvettem BenZso-t, Ő azért komolyabb teher volt a kameráival és az állványaival együtt, amit szintén a motorral vittünk le.  Elboldogultam ezzel is és végre kiértünk a pályára. Hozzá kell tenni rögtön az elején, tudjuk hogy ez nem egy pályamotor, de a kanyarvadász képességét így objektíven tudjuk értékelni.  Az egyenesekben és a gyorsabb kanyarokban kimondottan jól lehet menni vele, a szűk kanyarokban azért érezni hogy kivel van dolgunk.  A féktávokat is szépen veszi, a főleg a kakucsi hátsó ugratós féktávot, ahol néhány sportmotornak is sikerült beszúrni! A fék hosszas használat után sem melegszik, határozottan és jól fogott végig. A kanyarokban azért érdemes a hátsó fékkel játszani, ha ki akarnánk sodródni. Az ABS segít ebben is. A kanyarokból kifelé a hatalmas nyomaték szinte kilövi a gépet, oda is kell figyelni nehogy túl korán tekerjük el a gázt. Persze a kipörgésgátló segít ez ügyben is, komoly gondom nem adódott.  Kifejezetten élvezetes, szórakoztató volt vele a „düntögetés”. Nem akartam nagyon forszírozni a pályázást, de engedélyt kaptam a BMW-nél hogy letehetem a térdem ha tudom, ez eddig nem sikerült senkinek, jelentem nekünk igen!!  Már csak azért is oda kellett figyelni, mert a motor árából akár egy garzon lakást is vehetünk. Futómű partner a keményebb tempónál is, elöl duolever felfüggesztés, hátul paralever lengővilla dolgozik. Természetesen a meghajtást ahogy a bömbiknél már megszoktuk kardánhajtásra bízták. A futómű specialitása, hogy nem bólint be az eleje nagyobb fékezésnél. Ez igényel egy kis megszokást, mert más a visszajelzése az elejének, mint egy normál villa esetében, ugyanakkor ekkora súlynál nagy előny, hogy kiküszöbölték ezzel a folyamatosan változó súlypontot. Főleg szűk kanyarokban, és kanyarokban történő fékezéskor érezhető a rendszer előnye. A BMW külsejét még nem méltattam. Minden részlet kidolgozása nagyon magas szintű, a tekintet, a gülü szemek nekem tetszenek, hát a kipufogót nevezzük inkább divatosnak. Ha viszont levesszük hátulról a dobozokat nekem egy kicsit megszűnik az összhang, túl „slank” lesz a hátulja. Dobozok maradjanak.
 Összegezve nagyon pozitívan csalódtam a K1600-ban  A csopperek után egy tehén túramotorra vágyom a legkevésbé, de egy ilyen bömöst azért szívesen hazatolnék ….

Comments

comments

MPS RAM MOUNT
KTM
MPS APRILIA
MPS Kawasaki Banner
MPS-Biltwell

Hírlevél feliratkozás