Hírek Újdonság

A Kawasaki GPZ1000RX – és a –

Kawasaki GPZ1000RX H2 digitális koncepciója a Kardesign-tól.
EuroMotor
Faster2

A KAWASAKI GPZ1000RX a leggyorsabb szériamotor. Volt.

A Kawasaki mindig a nagy teljesítményű és sportos motorjairól volt híres. A legendás GPZ sorozatgyártását a 80’-as évek elején kezdték meg, kezdve 1981-ben a GPZ1100Fl leggyorsabb kétkerekűnek aposztrofált gépével. Az Fl jelzés az elektronikus befecskendező rendszerre utal.
Az ezres RX másik sikeres testvére a GPZ900R volt, ami nagyon sokáig és nagyon sikeres eladási statisztikát mutatott a Világ összes piacán. A Ninjának keresztelt motort 900-as vízhűtéssel, 4 hengerrel, és hengerenként 4 szeleppel látták el. Ennek a sorozatnak volt kiemelkedő tagja a GPZ1000RX, aminek 96 köbcentivel növelték meg a hengerűrtartalmát, s ez 125 lóerőt és 99Nm forgatónyomatékot eredményezett.

Kawasaki fekete-szürke (Ebony/Pearl Cosmic Grey) színkombináció

A hivatalos modell megnevezése a ZX1000A volt, de Észak-Amerikában Kawasaki Ninja 1000R néven, Európában pedig Kawasaki GPZ1000RX néven futott. Sajnos csak három évig gyártották, és lehet hogy mostani szemmel nem néz ki különlegesnek, de akkoriban bizony lecsúszott tőle a lányok bugyija. Elképzelhetetlen volt, hogy egy kétkerekűvel már 250 km/órával lehessen hasítani.

Kawasaki kék-ezüst (Luminous Polaris Blue/Galaxy Silver) színkombináció

A GPZ1000RX-et a Kawasaki olyan ellenfelekkel küldte harcba, mint a Yamaha FJ1100, és a Suzuki GS1150, hogy megnyerje vele a sebesség-háborút. Bármennyire kicsi volt az előnye, az RX-et csúcsra juttatta. A Yamaha 86-ban piacra dobta az új FJ1200-at, és a Suzuki is újított egy GSXR1100-al, így az RX-et 88’-ban felváltotta a ZX10, amit később a ZZR1100 követett.

Persze nem lehet semmihez sem hasonlítani a mai típusok közül, hiszen 260 kilójával elég sokat nyom, amit rögtön elfelejtünk ha kiengedjük a kuplungot…
Mind a mai napig elismerő pillantásokat kap mindenkitől, akár ért a motorokhoz, akár nem. 31 évvel ezelőtt, mindenki álma volt ez a két-keréken guruló álomsebességű csoda.

Kawasaki piros-fekete (Firecracker Red/Metallic Black) színkombináció

 

Eleinte 4, de később már csak 3 féle színkombinációban gyártották, bár 87-ben újra társult egy negyedik is. A német piacra már egy lefojtott 100 lóerős motort szállítottak, Reduced Effect névre keresztelve, ami így “csak” 243 km/órás sebességre volt képes.
A Kawasaki GPZ1000RX hiába veszített régi fényéből, a mai napig egy megbízható sport/túra motor, ami képes hatalmas meglepetést okozni annak, aki nem tiszteli a “veteránt”.

De mi lenne ha most leporolnák, és egy kicsit formába hoznák az öreget?

Ha a Kawasaki elkészítené a GPZ1000RX új verzióját, talán így nézne ki…

Az új GPZ szíve egy 1000 köbcentiméteres H2-es motor lenne. Ez lehetővé tenné, hogy több mint 190 lóerős legyen, és 122 Nm forgatónyomatékot adjon a dyno padnak, és így 100 ezret forogna percenként a kompresszor.
Egy XXI. Századi GPZ számára tökéletes választás lenne.

Nem sokat változtatnának az eredeti szerkezeten, kivéve az segédváz megerősítését, hogy utasokat is szállíthasson. A rácsszerkezetű megoldás a motorhűtésnél ugyanaz maradna, viszont új LED-es fényszórók segítenék az éjszakai közlekedést. Könnyen elérné a 200 km/órát.

Amikor a Kawasaki GPZ1000RX elvette a koronát a GPz900R-től az nagyon kemény dolog volt, hiszen a GPz900R 19 évig tartotta az élmezőnyt. Túl hamar váltották le.
A GPZ RX-nek több járt volna. Erős volt, hatalmas csúcssebességgel, de még ennél is több szólt mellette.
Ha a Kawasaki kicsit összeszedné magát, simán kijöhetne egy remek alapra épített sebességfalóval.

Comments

comments

Hozzászólok

Kattincs a cikk hozzászóláshoz

Husqvarna
Husqvarna

Hírlevél feliratkozás