bmw r ninet
Hírek

Jubileumi café racer: BMW R nineT

A BMW Motorrad 90 évének esszenciája: izmos, puritán, burkolatlan és alakítható külsővel érkezik a BMW R nineT a márka 90 éves jubileuma alkalmából - bemutató
Faster2
EuroMotor

A 90. évfordulós bajor modell a boxermotor jellegzetes karakterét és a márka történetének jellemző nagy korszakait naprakész technikával és olyan modulrendszerű koncepció formájában testesíti meg, amely az egyéni kialakítások számára is különösen tág lehetőségeket kínál. A lényegre összpontosító stílusában a BMW R nineT emellett a manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőséggel és café raceres formavilággal hódít.

A nineT (értsd: 90) fejlesztésének kezdetétől olyan szempontok álltak tervezése középpontjában, mint a „puritán egyszerűség”, az „érzelmek” és az „autentikus, hagyományos anyagok”. A nineT így a motorépítés régi iskolájának meghatározó stílusjegyeit a legkorszerűbb hajtás- és futómű-technikákkal ötvözte.


A nineT vázában lég-/olajhűtésű, 1170 köbcentiméteres változatában dolgozik a boxer, amelynek 110 lóerős teljesítménye 7.750, míg 119 newtonméter maximális forgatónyomatéka 6.000-es percenkénti fordulatszámnál jelenik meg főtengelyén.

A kifejezetten a nineT számára kifejlesztett acélcső-váz a motort is teherviselő elemként integrálja. A váz alapkonstrukcióját a kormányagyat is magában foglaló első, illetve a lengőkar-ágyazással kidolgozott hátsó vázelem alkotja. A motor egyéni alakíthatóságának egyik legfontosabb tényezője ugyanis a különleges vázszerkezet.


A lehetséges módosítások palettája a BMW eredeti kiegészítők kínálatától az erre szakosodott cégek személyre szabott komponenseinek és tartozékainak sokaságáig terjed, egészen egyedi motorokat alkotva. A leszerelhető hátsó elem segítségével például a nineT igény szerint kétszemélyes, a tartozékként kínált hátsó idommal pedig már a korai idők “kávéversenyzős” gépeinek karakterét idézi.

Ezzel a stílussal harmonizál a dupla dobbal kialakított, bal oldalon kivezetett kipufogórendszer. A BMW kiegészítő-programja e téren is számos egyéni kialakítási lehetőséggel szolgál. Határozottan „technikai” jellegű karaktert kap a nineT az Akrapović titánrendszerével. Egy-egy rövid illetve hosszú összekötő cső segítségével a kipufogódobok felső vagy alsó pozícióban is rögzíthetők, ami alapvetően változtatja meg a nineT külsejét, karakterét.


A nineT első kerekén az S 1000 RR-tőll kölcsönzött fordított villa helyettesíti a BMW boxereken megszokott Telelever konstrukciót. A hátsó kerék vezetésének feladatát központi rugóstaggal szerelt, egykaros Paralever felfüggesztés látja el. A hátsó véghajtás háza három rögzítési pontot is kínál, amelyekhez például az oldalra helyezett rendszámtábla vagy éppen egyéni világítás csatlakoztatható. Mindemellett a nineT lengőkarja olyan kialakítású, hogy a szériakivitel 5,5 col széles, 17-es keréktárcsája helyére hatcolos méretű is beépíthető.

Vérbeli roadsterként a nineT drótküllős kerekekkel készül, amelyek feketére eloxált, síkvállú könnyűfém felniből, szintén fekete alumínium kerékagyból és nemesacél küllőkből épülnek fel. Radiális felfogatású, négydugattyús, Monoblock féknyergek és úszó ágyazású, 320 milliméter átmérőjű féktárcsák gondoskodnak a BMW blokkolásgátlóval közösen a biztonságos – és hatékony – lassulásról.


A 17 literes alumínium üzemanyagtartály igényes megoldásként kézzel csiszolt, s hasonlóan színvonalasan bevonatolt oldalfelületekkel készül. Szintén jól érzékelteti a jobb oldalon, a légbeszívó nyílás felett elhelyezett, gravírozott „nineT” felirattal díszített alumíniumidom a manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőséget.

Számos kovácsolt alumínium alkatrész – mint például a villahidak vagy a BMW Motorrad felirattal díszített kormánybilincsek – felületét üveggyöngy-fúvással, majd natúr eloxálással alakították ki. A nagy elődök emlékét idézi a BMW Motorrad 90 esztendős történetéből a kerek fényszóró és a burkolatán középen elhelyezett BMW-embléma. Az R nineT ára regadóval együtt 4 718 000 forint.

Összefoglalva: az új BMW R nineT különlegességei

Puritán formavilág
A manufaktúrák világát idéző kidolgozási minőség
Levegő-/olajhűtésű, kéthengeres boxermotor 1170 köbcentiméter hengerűrtartalommal, 81 kW (110 LE) teljesítménnyel 7750, illetve 119 newtonméter maximális forgatónyomatékkal 6000 percenkénti fordulatszámnál
Kimondottan az egyéni kialakítások jegyében készült konstrukció
Modulrendszerű vázkoncepció, leszerelhető utas vázelemmel és hátsó idommal
Klasszikus és igényes felfüggesztések, elöl fordított (upside-down) teleszkópvillával, hátul Paralever konstrukcióval
Bal oldalon vezetett kipufogórendszer dupla kipufogódobbal és variációs lehetőségekkel
Hagyományos drótküllős kerekek fekete felnivel és kerékaggyal
Radiális felfogatású, négydugattyús, Monoblock féknyergek, Stahflex-fékcsövek és úszó ágyazású, 320 milliméter átmérőjű féktárcsák
Szegecselt típustábla a kormányagyon a történelmi BMW Motorrad minta szerint
Kiegészítők testre szabott kínálata a jól ismert BMW Motorrad minőségben


Forrás: BMW